Gå til innhold

Spist rosa biff :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Huff! Jeg har spist rosa biff i går. Trodde det var trygt og ikke å regne som rått kjøtt. Nå leser jeg at det ikke er trygt og at kjøttet skulle vært grått. Jeg har også spist vakuumpakket kjøttpålegg på brødskiva(kyllingfilet). Trodde virkelig ikke det var farlig og nå er jeg livredd for at jeg har smittet fosteret med toxo eller listeria. Jeg vil gjerne få tatt en blodprøve for å sjekke dette,men om jeg ble smittet av f eks kjøttpålegget for flere måneder siden så er det vel for sent å få behandling som har effekt ?:(

Anonymous poster hash: f7e6f...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Jeg skjønner TS godt jeg. Er selv førstegangsgravid og en smule hysterisk på kjøtt og kjøttpålegg :P

Anonymous poster hash: 8b97a...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så utrolig vanskelig det må være å gå gravid. Dere må holde dere oppdatert på den minste ting, og det er krise og verdens undergang om dere skulle være så uheldig å feile på noen av punktene. 

 

Dette mener jeg ikke som kritikk av TS: Forstår godt at hun er bekymret når hun har spist noe hun har lest kan skade fosteret. 

 

TS: Kanskje du kan gå til legen og snakke om hvor farlig slike ting egentlig er? Kjøttpålegg står som ting man bør være forsiktig med, men jeg tenker kanskje legen din kan gi et utfyllende svar. Legen din kan kanskje gi deg utfyllende informasjon, på en fornuftig måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke jeg er hysterisk så lenge det finnes risiko for smitte som kan være veldig alvorlig for fosteret! Ts

 

Poenget er vel at risikoen for at noe galt skal skje ved en gangs inntak er forsvinnende liten. 

Anonymous poster hash: 0cedf...18f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så utrolig vanskelig det må være å gå gravid. Dere må holde dere oppdatert på den minste ting, og det er krise og verdens undergang om dere skulle være så uheldig å feile på noen av punktene.

Dette mener jeg ikke som kritikk av TS: Forstår godt at hun er bekymret når hun har spist noe hun har lest kan skade fosteret.

TS: Kanskje du kan gå til legen og snakke om hvor farlig slike ting egentlig er? Kjøttpålegg står som ting man bør være forsiktig med, men jeg tenker kanskje legen din kan gi et utfyllende svar. Legen din kan kanskje gi deg utfyllende informasjon, på en fornuftig måte.

Takk for svar:) Jeg skal til legen til uken og tenkte å spørre da. Risikoen er veldig liten, men blir likevel redd så lenge det finnes en risiko og det står så mye om det og mange mener mye om det med kosthold til gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta dette helt med ro TS!

Jeg hadde ikke vart bekymret for kjøttpålegget.

Listeria og toksoplasma finns i kjøtt og oster som ikke er varmebehandlet. Det er svært få tilfeller der folk har blitt smittet med disse bakteriene i Norge. Kjente utbrudd var i 1992, 2005 og 2007 med listeria. Toksoplasma er det ikke registrerte noe utbrudd på i Norge i det hele tatt.

 

Ta dette med ro. Det vil gå helt fint  ;)



Anonymous poster hash: a0d00...dfe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at risikoen for at noe galt skal skje ved en gangs inntak er forsvinnende liten.

Anonymous poster hash: 0cedf...18f

Ja,risikoen er liten. Men blir redd så lenge det er en risiko der og det kan skade fosteret. Det blir jo litt som å kjøre uten bilbeltet. Risikoen for å havne i en alvorlig bilulykke akkurat da er jo liten. De fleste vil jo likevel ta på seg bilbeltet. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja,risikoen er liten. Men blir redd så lenge det er en risiko der og det kan skade fosteret. Det blir jo litt som å kjøre uten bilbeltet. Risikoen for å havne i en alvorlig bilulykke akkurat da er jo liten. De fleste vil jo likevel ta på seg bilbeltet. Ts

 

Risikoen for listeria eller toksomplasmose er så utrolig liten at du trenger ikke bekymre deg.

 

Det hadde vært noe annet om du spiste upasteuristerte oster og rosa biff til hvert måltid, hver dag. Selv med et slikt inntak ville sjansen vært ganske liten.

Anonymous poster hash: 0cedf...18f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,risikoen er liten. Men blir redd så lenge det er en risiko der og det kan skade fosteret. Det blir jo litt som å kjøre uten bilbeltet. Risikoen for å havne i en alvorlig bilulykke akkurat da er jo liten. De fleste vil jo likevel ta på seg bilbeltet. Ts

 

Du får bruke bilbelte fremover :) Gjort er gjort, og spist er spist. Sjansen er forsatt forsvinnende liten - bare tenk på alt våre mødre spiste gjennom svangerskapet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Ta dette helt med ro TS!

Jeg hadde ikke vart bekymret for kjøttpålegget.

Listeria og toksoplasma finns i kjøtt og oster som ikke er varmebehandlet. Det er svært få tilfeller der folk har blitt smittet med disse bakteriene i Norge. Kjente utbrudd var i 1992, 2005 og 2007 med listeria. Toksoplasma er det ikke registrerte noe utbrudd på i Norge i det hele tatt.

 

Ta dette med ro. Det vil gå helt fint  ;)

Anonymous poster hash: a0d00...dfe

 

 

Mens jeg mener å ha lest at ca 50% av lam faktisk har toxo, og at det er et stort problem i sauenæringen pga aborter grunnet toxoplasmose hos sauene. Så det er jo ikke utbrudd hos mennesker man nødvendigvis skal måle i, og det er jo grunner til at å spise rått kjøtt frarådes gravide. At det ikke er utbrudd hos mennesker betyr jo ikke at det ikke finnes i kjøtt hos dyr...

Men, som alle andre sier, sjansen for å få toxo er veldig veldig liten. Grunnen til at det frarådes rått kjøtt mm. er at konsekvensen HVIS foster smittes kan være alvorlig. Og tiltakene for å være på den sikre siden er jo ganske enkle (kok/gjennomstek kjøttet). Derfor er det en fornuftig anbefaling, men ingen grunn til å bli panisk om man bommer innimellom. Selv har jeg f.eks spist kalkunsalami uten å fryse den først tidligere i svangeskapet, før jeg leste at det ikke er lurt, men jeg velger å ikke være hysterisk. Det går helt sikkert bra :)

Anonymous poster hash: 68908...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mens jeg mener å ha lest at ca 50% av lam faktisk har toxo, og at det er et stort problem i sauenæringen pga aborter grunnet toxoplasmose hos sauene. Så det er jo ikke utbrudd hos mennesker man nødvendigvis skal måle i, og det er jo grunner til at å spise rått kjøtt frarådes gravide. At det ikke er utbrudd hos mennesker betyr jo ikke at det ikke finnes i kjøtt hos dyr...

Men, som alle andre sier, sjansen for å få toxo er veldig veldig liten. Grunnen til at det frarådes rått kjøtt mm. er at konsekvensen HVIS foster smittes kan være alvorlig. Og tiltakene for å være på den sikre siden er jo ganske enkle (kok/gjennomstek kjøttet). Derfor er det en fornuftig anbefaling, men ingen grunn til å bli panisk om man bommer innimellom. Selv har jeg f.eks spist kalkunsalami uten å fryse den først tidligere i svangeskapet, før jeg leste at det ikke er lurt, men jeg velger å ikke være hysterisk. Det går helt sikkert bra :)

Anonymous poster hash: 68908...352

 

Toxoplasmose er jo bare farlig for dem som ikke har hatt det tidligere (det er helt ufarlig for ikke-gravide).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen tar faktisk ikke prøver for å sjekke om du har listeria dersom det ikke forelegger mistanke om dette. Det kan kun sjekkes med blodkultur (det vil si massevis med blodprøver!) eller med benmargsprøve. Du må bli henvist til sykehus for å sjekke listeria da norske sykehus ikke lenger tar prøver for listeria. Grunnen er at det er svært sjelden noe blir smittet med det.

 

Toksoplasma kan fastlegen ta, men jeg syns du bør glemme listeria....



Anonymous poster hash: a0d00...dfe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toxo er ganske vanlig i lammekjøtt, men ikke i norsk oksekjøtt. Det går nok bra.

Anonymous poster hash: bcb66...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...