Gå til innhold

Billappen


Braah

Anbefalte innlegg

Hei. Er 18 år, og har veldig lyst på bil lappen, men har ikke starta akkurat med noen ting. Men tenker å gjøre det nå. Hva må jeg starte med først? Melde meg inn i trafikkskole, også trenger jeg hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hva du mener med å melde seg inn, men de registrerer jo navnet ditt når du har hatt noe med de å gjøre. Du trenger ikke å forholde deg til bare én skole hvis du trodde det.

 

Du må først ta trafikalt grunnkurs hos en trafikkskole. Etter det kan du øvelseskjøre privat og ta kjøretimer.

Endret av lisamari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva du mener med å melde seg inn, men de registrerer jo navnet ditt når du har hatt noe med de å gjøre. Du trenger ikke å forholde deg til bare én skole hvis du trodde det.

Du må først ta trafikalt grunnkurs hos en trafikkskole. Etter det kan du øvelseskjøre privat og ta kjøretimer.

Angående det grunnkurset, tenker å det ja. Men blir fort klient. Er vel hovedsakelig bare 15-16 åringer der. Sjeldent en begynner såpass sent med grunnkurset vel? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det grunnkurset, tenker å det ja. Men blir fort klient. Er vel hovedsakelig bare 15-16 åringer der. Sjeldent en begynner såpass sent med grunnkurset vel? ;)

Jeg tror ikke det er noe problem i det hele tatt. Det var flere voksne der da jeg tok det, folk tar grunnkurset i alle aldre. 

 

Alt du må gjøre er å finne en kjøreskole i nærheten av deg. De har helt sikkert en hjemmeside med enten en mailadresse eller et telefonnummer. Kontakt dem, og si at du ønsker å melde deg på trafikalt grunnkurs. Etter kurset går du videre med kjøretimer, og kjørelæreren din vil da kunne fortelle deg hva du trenger av bl.a. glattkjøring, mørkekjøring o.l.

Anonymous poster hash: d0a81...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noe problem i det hele tatt. Det var flere voksne der da jeg tok det, folk tar grunnkurset i alle aldre.

Alt du må gjøre er å finne en kjøreskole i nærheten av deg. De har helt sikkert en hjemmeside med enten en mailadresse eller et telefonnummer. Kontakt dem, og si at du ønsker å melde deg på trafikalt grunnkurs. Etter kurset går du videre med kjøretimer, og kjørelæreren din vil da kunne fortelle deg hva du trenger av bl.a. glattkjøring, mørkekjøring o.l.

Anonymous poster hash: d0a81...e9d

Det er nok ikke så enkelt. Først må jeg jo øvelseskjøre med fattern litt. Har aldri kjørt en bil før.

Om jeg går til kjørelærer med engang vil der bli farlig dyrt med alle kjøretimene..

Endret av Braah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det grunnkurset, tenker å det ja. Men blir fort klient. Er vel hovedsakelig bare 15-16 åringer der. Sjeldent en begynner såpass sent med grunnkurset vel? ;)

 

Jeg tok TG da jeg var 22. Det var stort sett bare 15- og 16-åringer der, ja, men det går greit. Det var litt awkward da vi ble delt inn i grupper og jeg og 16-åringene skulle ut for å observere trafikken og skrive ned hva vi så. For å si det slik - 16-åringne stakk på kjøpesenteret i stedet :P

 

Hvis du venter til du er 25 så slipper du unna deler av kurset, men du må allikevel gjennom førstehjelpskurs og mørkekjøringsdemonstrasjon.

Endret av lisamari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok ikke så enkelt. Først må jeg jo øvelseskjøre med fattern litt. Har aldri kjørt en bil før.

Om jeg går til kjørelærer med engang vil der bli farlig dyrt med alle kjøretimene..

Nei, aller først må du ta trafikalt grunnkurs. Det er ulovlig å øvelseskjøre uten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke så enkelt. Først må jeg jo øvelseskjøre med fattern litt. Har aldri kjørt en bil før.

Om jeg går til kjørelærer med engang vil der bli farlig dyrt med alle kjøretimene..

 

Du kan ikke øvelseskjøre uten å ha tatt trafikalt grunnkurs.

 

Det er anbefalt at du tar en time hos kjøreskolen tidlig slik at du ikke tar over alle uvanene til faren din. Selv om han er lappen er det garantert noe han glemmer å lære deg som er viktig, men som han ikke tenker over daglig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok trafikalt grunnkurs da jeg var 24. De aller fleste var yngre men det gjør jo ingenting. Uansett må du ta den med mindre du venter til du er 26. Men da får du jo ikke lov til å øvelseskjøre til da heller.

Jeg begynte å ta kjøretimer da jeg var 26 (24 august var min første kjøretime) og jeg hadde aldri kjørt bil før. Begynte derfor helt fra scratch men å stille inn speil og starte bilen. Nå er vi en måned senere og jeg har tatt en dobbel kjøretime hver uke. Kjørelæreren min sier at hvis jeg fortetter slik så har jeg lappen  begynnelsen av november. ​Vet ikke hvor dyrt det kommer til å bli men det blir nok sikkert nærmere 30000. Jeg øvelseskjører litt mellom kjøretimene. Jeg har barn så det ikke så lett å få det til, men nå begynner jeg å bli flink nok til at jeg tørr å kjøre med dem i bilen. da blir det litt lettere å øve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da satt jeg meg i en bil for første gang idag, og jeg klarte å gjøre følgende idag:

 

 - Klarte å kjøre i 1.gir rundt parkeringsplassen, og bremse.

 

Sliter ennå litt med clutchen, men er bedre, og klarte som sagt å kjøre 9-10 ganger.

 

Bra til å være første dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da satt jeg meg i en bil for første gang idag, og jeg klarte å gjøre følgende idag:

 

 - Klarte å kjøre i 1.gir rundt parkeringsplassen, og bremse.

 

Sliter ennå litt med clutchen, men er bedre, og klarte som sagt å kjøre 9-10 ganger.

 

Bra til å være første dag?

 

 

Dersom du ikke har trafikalt grunnkurs har du nå kjørt ulovlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke har trafikalt grunnkurs har du nå kjørt ulovlig.

Jeg kjører på en parkeringsplass. Hvor stor er sannsynligheten for at purken dukker opp der? Den er lik null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før du kan ta kjøretimer eller øvelseskjøre, må du ta trafikalt grunnkurs. Kurset er obligatorisk og på 17 timer. Etter du har tatt kurset, så kan du øvelsekjøre med faren din.

Om politiet dukker opp så sliter du. Nei det er liten sjanse for at de dukker opp på en parkeringsplass, men du vet aldri.



Anonymous poster hash: bffa5...00e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det grunnkurset, tenker å det ja. Men blir fort klient. Er vel hovedsakelig bare 15-16 åringer der. Sjeldent en begynner såpass sent med grunnkurset vel? ;)

Jeg var 21 år da jeg tok kurset, ikke noe problem :)

Anonymous poster hash: 8ed24...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører på en parkeringsplass. Hvor stor er sannsynligheten for at purken dukker opp der? Den er lik null.

'Purken' kan dukke opp hvor som helst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et spørsmål igjen.

Når jeg skulle til å starte bilen så slipper jeg clutchen litt mens jeg gir litt gass. Men jeg har en tendens til å holde clutchen for lenge ettee at bilen begynner å gå.

Så da kommer det en veldig vond lukt fra motoren, noe jeg tror skyldes clutchen og pga jeg holder den inne for lenge?

Noen sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg unna veien, vil ikke risikere å møte deg på veien  :laugh:



Anonymous poster hash: 4018b...fb6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål igjen.

Når jeg skulle til å starte bilen så slipper jeg clutchen litt mens jeg gir litt gass. Men jeg har en tendens til å holde clutchen for lenge ettee at bilen begynner å gå.

Så da kommer det en veldig vond lukt fra motoren, noe jeg tror skyldes clutchen og pga jeg holder den inne for lenge?

Noen sammenheng?

Jeg håper virkelig du har fritidsproblemer og bare tøyser med oss.

Hvem er med deg på denne såkalte øvelseskjøringen din?

Anonymous poster hash: c8fcc...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig du har fritidsproblemer og bare tøyser med oss.

Hvem er med deg på denne såkalte øvelseskjøringen din?

Anonymous poster hash: c8fcc...42a

Mordi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...