Gå til innhold

nektes videre sykemelding

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har et spørsmål. Er sykemeldt av forskjellige grunner. Trives ikke, blir syk av arbeidsplassen/miljøet osv. Har jevnlig kontakt med nav ang omplassering osv. I teorien kan jeg være sykemeldt i 1 år, men kan legen nekte å sykemelde meg,selvom jeg er i kontakt med nav? Lurer fordi jeg skal flytte med kjæresten og er redd for å stå uten inntekt, eller få for lite dagpenger til at jeg klarer meg.

Anonymous poster hash: f65a1...610

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du skal søke en annen jobb? 

Anonymous poster hash: 6338e...2b9
  • Liker 13
Skrevet

Har et spørsmål. Er sykemeldt av forskjellige grunner. Trives ikke, blir syk av arbeidsplassen/miljøet osv. Har jevnlig kontakt med nav ang omplassering osv. I teorien kan jeg være sykemeldt i 1 år, men kan legen nekte å sykemelde meg,selvom jeg er i kontakt med nav? Lurer fordi jeg skal flytte med kjæresten og er redd for å stå uten inntekt, eller få for lite dagpenger til at jeg klarer meg.

Hva med å dra sugerøret opp av skattepengebegeret, skaffe deg en snnen jobb og stå på egne ben igjen?

Greit at du ikke trives i jobben din, men da finner man seg en ny jobb isteden for å snylte et helt år.

Anonymous poster hash: e8dba...730

• Liker 27
Skrevet

Legen kan sykemelde deg om h*n finner det best for din helse. Vurderer legen det dithen at du er viljeløs og lat, håper jeg at h*n nekter å sykemelde deg. Snakk om misbruk av velferdsordninger. Finn deg en ny jobb, evt omskoler deg om du må ha utdanning. Og den utdanningen finansierer du som de flese andre, med lån, stipend og deltidsjobb. Makan!

Anonymous poster hash: bddd2...adb
  • Liker 10
Skrevet

Så klart kan legen nekte deg sykemelding, Hvis han mener du ikke er syk, så skal du heller ikke gå hjemme.

• Liker 17
Skrevet

Det å ikke trives på jobben er ikke det samme som å være syk. Du blir ikke sykemeldt fordi du ikke er syk. Flere leger skulle vært som din.

Anonymous poster hash: d4cb5...a9f

• Liker 14
Skrevet

Forstår ikke hvorfor dere svarer meg så stygt?! JA jeg er sykemeldt, men fordi jeg blir syk av jobben, ikke fordi jeg ikke gidder?! Jeg har aktivt søkt jobber i 4 mnd. Har snart søkt på 20 forskjellige stillinger, men uten napp fordi arbeidsmarkedet er dårlig pga situasjonen i oljebransjen.tror dere jobber vokser på trær? Når det er over 100 søkere på en stilling sier det seg selv at det er vanskelig. Det er ikke snakk om å snylte på noen. Jeg VIL jo jobbe!! Men hva skal jeg gjøre i mellomtiden da, si opp og stå uten noen form for inntekt, og ikke ha noe å leve på på ubestemt tid?! Har fortsatt regninger å betale selvom jeg bor hjemme.

Før dere fortsetter å dømme meg, og kalle meg en jævla snylter så husk at dere kun vet en brøkdel av historien, men hvis dere absolutt må vite det, så blir jeg mobbet på arbeidsplassen.

• Liker 3
Skrevet

Det å ikke trives på jobben er ikke det samme som å være syk. Du blir ikke sykemeldt fordi du ikke er syk. Flere leger skulle vært som din.

Anonymous poster hash: d4cb5...a9f

Kan du være grei å lese ordentlig? Jeg er syk, og har blitt det pga jobben jeg har nå. Det å være syk, behøver ikke kun å gjelde fysiske lidelser...så vet du det

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig kan legen nekte deg videre sykemelding. Konflikt på arbeidsplassen er faktisk ikke lovlig grunn til sykemelding, så du kan ikke belage deg på å daffe rundt i ett år. 20 søknader på 4 mnd er ikke mye, vel en i uken, vil du ha jobb søker du på alt som er, også det som krever lavere kvalifikasjoner enn det du har. Ellers så må du forsøke å forbedre situasjonen på jobb, ta kontakt med tillitsvalgt, verneombud og sjef, og få med fastlege og evt nav i møte. Mange som føler seg mobbet på jobb tar ikke tak i det, da er det selvfølgelig ingen sjans for at det blir bedre. Har du forsøkt å gjøre noe med det og videre handling er uaktuelt, så må du virkelig ta deg i nakken og søke mange flere jobber. Og jo, du snylter. Du vil ikke jobbe, du jobber ikke akkurat for å skaffe deg ny jobb. Kniven på strupen. 

Anonymous poster hash: 8901b...8ee
  • Liker 6
Skrevet

Selvfølgelig kan legen nekte deg videre sykemelding. Konflikt på arbeidsplassen er faktisk ikke lovlig grunn til sykemelding, så du kan ikke belage deg på å daffe rundt i ett år. 20 søknader på 4 mnd er ikke mye, vel en i uken, vil du ha jobb søker du på alt som er, også det som krever lavere kvalifikasjoner enn det du har. Ellers så må du forsøke å forbedre situasjonen på jobb, ta kontakt med tillitsvalgt, verneombud og sjef, og få med fastlege og evt nav i møte. Mange som føler seg mobbet på jobb tar ikke tak i det, da er det selvfølgelig ingen sjans for at det blir bedre. Har du forsøkt å gjøre noe med det og videre handling er uaktuelt, så må du virkelig ta deg i nakken og søke mange flere jobber. Og jo, du snylter. Du vil ikke jobbe, du jobber ikke akkurat for å skaffe deg ny jobb. Kniven på strupen.

Jeg vet at en konflikt, at jeg ikke trives osv ikke er lovlig sykemeldingsgrunn. Jeg er sykemeldt fordi jeg er psykisk syk. Har vært det i mange år. Gikk til behandling og ble bedre. Tilnærmet frisk vil jeg si. Jobben jeg har nå trigget sykdommen igjen. Jeg går fortsatt i behandling. Syns det er feil av deg å si at jeg ikke gjør nok for å få meg jobb. Jeg har søkt på alle stillinger jeg har komt over. Butikkjobber og you name it. Men jeg kan jo ikke søke på stillinger som ikke finnes? Som sagt er det vanskelig pga oljeindustrien. Flere nedbemanner og permitterer. Så nei ikke mange ledig stillinger ute å går. Har hatt dialogmøte med jobb, nav og en ansatt fra inkluderende arbeidsliv. Det var sånn nav kom fram til at de ville omplassere meg. Har også tatt opp situasjonen med leder og de ansatte det gjelder. Vi hadde møte. Ting ble 100 ganger verre.

Se bort ifra at jeg er psykisk syk. Hadde jeg hatt MS, leddgik, ME eller andre sykdommer, hadde du fortsatt kalt meg snylter? Jeg er bare nysgjerrig, for jeg tror ikke det. Er så lei av at det er tabu å være psykisk syk, og å aldri bli trodd fordi jeg har en sykdom som ikke synes på kroppen....

• Liker 2
Skrevet

Og forresten så spurte jeg om et enkelt spørsmål. Ikke om deres meninger om jeg er syk nok til å sykemeldes, det stoler jeg på at legen min har nok kompetanse til å avgjøre selv..

• Liker 2
Skrevet

Og svaret er at 

Og forresten så spurte jeg om et enkelt spørsmål. Ikke om deres meninger om jeg er syk nok til å sykemeldes, det stoler jeg på at legen min har nok kompetanse til å avgjøre selv..

Og svaret er som tidligere nevnt her at ja, legen kan nekte deg sykemelding hvis h*n mener at du ikke er syk. Selvfølgelig. Case closed.

Anonymous poster hash: 36401...bc0
  • Liker 2
Skrevet

Se bort ifra at jeg er psykisk syk. Hadde jeg hatt MS, leddgik, ME eller andre sykdommer, hadde du fortsatt kalt meg snylter? Jeg er bare nysgjerrig, for jeg tror ikke det. Er så lei av at det er tabu å være psykisk syk, og å aldri bli trodd fordi jeg har en sykdom som ikke synes på kroppen....

Jeg kjenner flere med samtlige diagnoser som er i jobb. Kan godt føye til at jeg har venner og kolleger som lider av depresjon, angst, bipolar lidelse og personlighetsforstyrrelse som er i full jobb. Fordi de vil, de driver med selvmotivering og de drar seg av gårde selv om dagen begynner kjipt. Å henge rundt hjemme gjør ingen frisk.

Ikke bare kan legen nekte deg sykemelding, men dersom arbeidsgiver tilbyr seg å tilrettelegge etter åtte uker og DU sier nei, så risikerer du å miste sykepengene. Når du har vært sykemeldt lenger enn det så er det fort gjort å kappe inntekten din, nettopp for at folk som ikke vil på jobben skal presses til å bidra fremfor å gå hjemme. Husk også at det er lettere å få ny jobb når du har jobb, enn å tro at noen satser på deg hvis sykepengene tar slutt. Er det ikke jobber i din umiddelbare nærhet må du søke andre steder. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil tro at å gå tilbake til denne jobben bare vil gjøre vondt verre. Har selv vært utsatt for mobbing på arbeidsplassen og jeg er så glad for å ikke være lenger på den plassen. Jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg informerte om mobbingen, men ingenting ble gjort.

Ser at noen her kommer med eksempler på folk med ulike diagnoser som fungerer i jobb: Det finnes forskjellige grader av psykiske lidelser og ikke minst: folk er forskjellig. Det sier seg selv at det ikke er bra å gå på en jobb hvor man blir mobba når man attpåtil sliter med psyken.

TS søker jo masse jobber, men får ikke napp. Er det allikevel verdt det at hun går tilbake til dette arbeidsmiljøet og går rett i kjelleren igjen?

Skrevet

Jeg kjenner flere med samtlige diagnoser som er i jobb. Kan godt føye til at jeg har venner og kolleger som lider av depresjon, angst, bipolar lidelse og personlighetsforstyrrelse som er i full jobb. Fordi de vil, de driver med selvmotivering og de drar seg av gårde selv om dagen begynner kjipt. Å henge rundt hjemme gjør ingen frisk.

Ikke bare kan legen nekte deg sykemelding, men dersom arbeidsgiver tilbyr seg å tilrettelegge etter åtte uker og DU sier nei, så risikerer du å miste sykepengene. Når du har vært sykemeldt lenger enn det så er det fort gjort å kappe inntekten din, nettopp for at folk som ikke vil på jobben skal presses til å bidra fremfor å gå hjemme. Husk også at det er lettere å få ny jobb når du har jobb, enn å tro at noen satser på deg hvis sykepengene tar slutt. Er det ikke jobber i din umiddelbare nærhet må du søke andre steder.

du kan likevel ikke sammenligne meg med dine bekjente. Alle er forskjellige. Jeg skal jo ut i jobb. Er ikke ufør. Men bare for å ha det på det rene: nav er fullstendig på min side, og gjør alt for å hjelpe. Saksbehandleren min mener jeg IKKE skal tilbake til min nåværende jobb. Ganske sikker på at nav ville avslørt meg rimelig kjapt da, hvis jeg faket hele dritten, som du tydeligvis mener at jeg gjør.

Anyway, takk for all dritt og demotivering til de grader :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil tro at å gå tilbake til denne jobben bare vil gjøre vondt verre. Har selv vært utsatt for mobbing på arbeidsplassen og jeg er så glad for å ikke være lenger på den plassen. Jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg informerte om mobbingen, men ingenting ble gjort.

Ser at noen her kommer med eksempler på folk med ulike diagnoser som fungerer i jobb: Det finnes forskjellige grader av psykiske lidelser og ikke minst: folk er forskjellig. Det sier seg selv at det ikke er bra å gå på en jobb hvor man blir mobba når man attpåtil sliter med psyken.

TS søker jo masse jobber, men får ikke napp. Er det allikevel verdt det at hun går tilbake til dette arbeidsmiljøet og går rett i kjelleren igjen?

takk for et seriøst svar! Endelig noen som forstår.. tror ikke noen som ikke har vært i samme situasjon selv, med mobbing osv, kan forstå hvordan det er...

TS

• Liker 2
Skrevet

Fy deg TS, som snylter på pengene våre. Nå kommer det hauger med "flyktninger" her i landet som vi må forsørge, disse stakkars voldtektsmennene med iPhone! Kanskje de som har svart deg her heller burde erge seg over dem?!

Nei, vet du hva, motta sykmeldingen din med god samvittighet! En skam at man skal bli sånn overkjørt av folk så fort man sier man har en psykisk lidelse.

Anonymous poster hash: 4a670...ba0

• Liker 4
Skrevet

takk for et seriøst svar! Endelig noen som forstår.. tror ikke noen som ikke har vært i samme situasjon selv, med mobbing osv, kan forstå hvordan det er...

TSAnonymous poster hash: f65a1...610

Jeg vet altfor godt hvordan det både er å slite psykisk og det å oppleve mobbing. Blir helt paff av å lese noen av svarene her inne. Hvis man ikke føler at man makter å jobbe og trenger hjelp pga psyken så virker det som om man blir skammelig gjort.
Skrevet

Jeg vet altfor godt hvordan det både er å slite psykisk og det å oppleve mobbing. Blir helt paff av å lese noen av svarene her inne. Hvis man ikke føler at man makter å jobbe og trenger hjelp pga psyken så virker det som om man blir skammelig gjort.

Ja det er det jeg mener. Med en gang man har en sykdom som ikke vises, tror alle man lyger.. hadde jeg hatt en fysisk lidelse, hadde jeg aldri blitt kalt snylter...de som sliter psykisk har tydeligvis verken rett til det ene eller det andre :P

Og til anonym ba0: haha må le litt av kommentaren din (selvom det egentlig ikke er noe å le av), takk for at du får meg i litt bedre humør :)

Skrevet

Ja det er det jeg mener. Med en gang man har en sykdom som ikke vises, tror alle man lyger.. hadde jeg hatt en fysisk lidelse, hadde jeg aldri blitt kalt snylter...de som sliter psykisk har tydeligvis verken rett til det ene eller det andre :P

Og til anonym ba0: haha må le litt av kommentaren din (selvom det egentlig ikke er noe å le av), takk for at du får meg i litt bedre humør :)Anonymous poster hash: f65a1...610

Ja, uansett om det er 2015 og det skal være mer åpenhet rundt dette med psykiske sykdommer, så er det allikevel mye fordommer. Jeg husker jo selv hvor naiv jeg var og lite jeg visste før jeg traff veggen. Det er lett å dømme andre og si "du må gjøre både ditt og datt", veldig enkelt å si når man ikke sitter der selv med "styggen på skuldra". Og at noen vil prøve å oppmuntre et psykisk sykt menneske til å gå tilbake til en arbeidsplass hvor man blir mobbet og psyken forverres, det er for meg helt utrolig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...