Gå til innhold

Kjerringer med for mye fritid ut mot Det Nye - ny PFU-sak?

Vitulina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvor lang tid tar det fra en klage er sendt PFU til det tas opp i PFU?

Det ser ut til å variere. Sjekket tilfeldige her - http://presse.no/pfu/pfu-basen/- og da var der en som tok 42 dager og en annen som tok 143 dager. 

Tilføyelse: Kom over en som tok 710 dager - http://presse.no/pfu-sak/18713/- men det er vel unntaket.

Og så har PFU svart på det her - http://presse.no/pfu/sporsmal-og-svar/ 

"Dette kan varierer fra sak til sak, avhengig av hvor rask klager og innklaget er med sine tilsvar. Men gjennomsnittlig behandlingstid ligger på to til tre måneder. PFU har ikke møter i juli."

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det var lang behandlingstid synes jeg :/

Det handler vel om at det skal innhentes tilsvar fra partene, og da kan tiden gå. :)

Her kan man lese om saksbehandlingen: http://presse.no/pfu/slik-klager-du-til-pfu/saksbehandlingen/ 

Og her om behandling av klagen i PFU: http://presse.no/pfu/slik-klager-du-til-pfu/behandlingen-av-klagen-til-pfu/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest lest på journalisten.no, jo!

Altså ikke en sak som bare er interessant for KG-kjerringer.

Saken ligger fortsatt øverst på listen over mest leste saker!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel om at det skal innhentes tilsvar fra partene, og da kan tiden gå. :)

Her kan man lese om saksbehandlingen: http://presse.no/pfu/slik-klager-du-til-pfu/saksbehandlingen/

Og her om behandling av klagen i PFU: http://presse.no/pfu/slik-klager-du-til-pfu/behandlingen-av-klagen-til-pfu/

Jeg fikk dette i dag:

"SAK 280/15 – Victoria Edwards mot Det Nye

Ovennevnte klage er nå registrert hos oss og er, i henhold til vedtektene for Pressens Faglige Utvalg, sendt til den innklagede redaksjonen. Her viser vi til § 5 i de vedlagte vedtektene for PFU, der det heter:

«Når en klage er kommet til sekretariatet, skal den først forelegges den parten det klages over. Hvis saken blir ordnet i minnelighet med klageren, sender partene melding om det til utvalget innen en frist på vanligvis to uker. Hvis en minnelig ordning ikke kommer i stand, har den parten det klages over, en frist på en uke til å utforme det svaret som utvalget skal ha. Dette svaret forelegges klageren som også har en uke til eventuelle bemerkninger. Hvis klageren har brakt nye opplysninger eller synspunkter inn i saken i sitt tilsvar, får den parten det klages over, en ukes frist til sitt endelige svar.»

Vi har i dag tilskrevet Det Nye og bedt redaktøren vurdere muligheten for å finne fram til en minnelig ordning. Har det vært kontakt mellom partene som følge av klagen, ber vi om å få dette opplyst. Dersom saken er brakt inn for domstol, eller det er aktuelt å bringe den inn for domstol, ber vi om å bli orientert.

Saksbehandling i Pressens Faglige Utvalg er offent­lig. PFU-vedtektene og god presseskikk tilsier at «fellende» uttalelser skal gjengis på godt synlig plass i de publika­sjoner saken gjelder (§ 6). Vi vil også påpeke at klagen kan bli brukt til skolering i presseetiske spørsmål.

Som et ledd i den presseetiske skoleringen blir de enkelte klagesaker tilgjengelige via Internett. Klagere kan be om at saken ved slik distribusjon blir anonymisert. Utvalget vil også selv kunne bestemme at uttalelsen ikke skal offentliggjøres hvis en offentliggjøring vil kunne krenke privatlivets fred (§ 6).

Møtene i PFU er i utgangspunktet åpne, avhengig av sakens karakter og klagerens ønsker. Presse eller andre vil kunne be PFU om tillatelse til å observere eller dekke utvalgets behandling av klagen. Men her vil klagerens ønske som hovedregel bli tillagt avgjørende vekt."

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Saken ligger fortsatt øverst på listen over mest leste saker!

Jeg fikk melding av Helge Øgrim i går, på et par dager var den blitt nest mest leste sak i hele september :)

(Takk til deg som skrev mye av det, men som ville være anonym. Takk for alle gode og velbegrunnede innspill! <3)

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å sette seg i sofaen med kaffekoppen i hundre og et eller annet dager før vi får vite noe mer. De jobber ikke fort i PFU ;)

Endret av Bootybuilder
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å sette seg i sofaen med kaffekoppen i hundre og et eller annet dager før vi får vite noe mer. De jobber ikke fort i PFU.

Utrolig skuffende at de ikke har et presseetisk SWAT-team som kunne kommet inn og knust inn døren og lagt alle i jern, ikke sant? :ler:

Synes det er betryggende at de gjør ting ordentlig og ikke forhaster seg,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig skuffende at de ikke har et presseetisk SWAT-team som kunne kommet inn og knust inn døren og lagt alle i jern, ikke sant? :ler:

Synes det er betryggende at de gjør ting ordentlig og ikke forhaster seg,

Du har hørt om ironi eller? haha, herregud! :fnise:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hørt om ironi eller? haha, herregud! :fnise:

Jeg vurderte å ta med sarkasmeflagget i innlegget mitt men håpet at man forsto det var en spøk.

Jeg angrer nå :ler:

Aldri lett med denne skriftlige kommunikasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte å ta med sarkasmeflagget i innlegget mitt men håpet at man forsto det var en spøk.

Jeg angrer nå :ler:

Aldri lett med denne skriftlige kommunikasjonen!

Ja mitt innlegg var ironisk ettersom PFU hadde brukt nesten 200 dager på en sak, men regna med de fleste skjønte det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ny sak på journalisten.no, som oppsummerer klagen og hvor redaktør Thyness uttaler at det var svikt i interne rutiner som gjorde at det fremsto som om Det Nye var delaktig i kundekvelden.

"Det Nye har ikke vært delaktig i kundekveldarrangementet i utgangspunktet."

Spent på hvor langt nedi løgnekassa de klarer å grave. Foreløpig ganske underholdende 👏😂

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som tilsynelatende har gått redaktøren hus forbi er at selv om Det Nye ikke tjener direkte penger på "veskesalget" slik hun fremstiller det, så tjener de på PR.
Åpenbart har hun ikke fått med seg poenget i selve klagen, eventuelt har hun montert påhengsmotor på jolla si.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis PFU tror på den forklaringen til Thyness, mister jeg all tro på hele utvalget. Spørsmålet er vel om PFU er helt uhildet.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyness må vel på sett og vis bare tviholde på løgnene sine, men nå fremstår saken nesten latterlig fra Det Nyes side. Skjønt, hva annet kan hun gjøre.. 😂😂😂

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som tilsynelatende har gått redaktøren hus forbi er at selv om Det Nye ikke tjener direkte penger på "veskesalget" slik hun fremstiller det, så tjener de på PR.

Åpenbart har hun ikke fått med seg poenget i selve klagen, eventuelt har hun montert påhengsmotor på jolla si.

Nemlig. Og det er jo litt spesielt at en redaktør ikke har fått med seg at "fri og uavhengig journalistikk" handler om adskillig mer enn bare økonomisk vinning for bladet hun er ansvarlig for. Det handler jo om kred overfor leserne ig å være åpne overfor dem.

Har Det Nye solgt sjela si for et intervju med fotballfruen, tro, eller altså fått et intervju med henne i bytte mot deltakelse i markedsføringen av veskekolleksjonen? Og har redaktøren helt oversett det faktum at hun har det fulle og hele ansvaret for hva hennes publikasjon er med på og hvordan det framstår? Det er relativt slett lederskap å ikke ha oversikt over hva tilfeldige vikarer gjør i publikasjonens navn. Jeg egner med at hun vet dette NÅ. Synd for henne at hun ikke tenkte på det før, og helt merkelig at Det Nye ansetter en redaktør som ikke har peiling på hva slags ansvar hun faktisk har i den rollen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...