Gå til innhold

Lærer, som ikke bør være det.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg er nesten ferdig med lærerskolen og er allerede utbrent og lei. Jeg har vært i praksis og det slår meg hver gang at jeg bør absolutt ikke være lærer. Jeg liker ikke barna, de er ufordragelige og bråkete, og jeg er så sliten når jeg kommer hjem at jeg ikke har energi til familien.

Andre lærere der ute som gjør andre ting? Jeg skal gjøre studiet ferdig, men innser at jeg aldri kommer til å ville jobbe som lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner meg så godt igjen i det du skriver - opplevde akkurat det samme etter halvferdig lærerutdannelse. Jeg fullførte studiene, men er fortsatt usikker på om jeg noen gang kommer til å jobbe som lærer.

Har ikke fått meg noen annen fast jobb enda heller, men jeg søker på alt fra butikkjobber, kontorjobber, jobber i barnehage m.m.

Jeg er ikke først og fremst lei å jobbe med barn, men jeg er ikke klar for å inneha et så stort ansvar som det er å være lærer - ei heller å fungere som kontaktlærer/sosiallærer/familieterapeut.

Håper jo at jeg kan få bruk for utdannelsen min i andre sammenhenger, men foreløpig ser det dårlig ut...

Lykke til!

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Forstår deg veldig godt. Elever i klasserom kan bråke og krever noe utrolig med energi fra deg. Hel tutrolig situasjon egentlig: 1 voksen person skal gi oppmerksomhet, lærdom samt sørge for disiplin og orden individuelt for opp mot 30 barn- mange av dem fra belastede/uordentlige hjem: KRISE.

Er det rart man blir utbrent?! Det er snakk om en urimelig arbeidssituasjon..

Prøv deg i konsulentselskapene som "konsulent"? Eller søk jobber i forsikringsselskap, telecom osv. ?

Mange lærere der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har søkt på konsulentstillinger både her og der, men ingen sjans. Har typiske lærerfag og det er alltid noen med BI eller andre øk. fag som får fortrinn. Jeg er virkelig helt fortvilet, for jeg orker ikke å jobbe med noe jeg kjenner at jeg virkelig ikke vil. Og jeg har ikke råd til å begynne med helt ny utdanning heller.

Andre lærere her som gjør noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 3 år på lærerskolen, bestemte jeg meg for å "fordype" meg i IT. Tok 2 år på høgskolestudie i IT, og så en programmerer jobb, og har aldri vært lei meg for det. Jeg kan jobbe som lærer med IT, engelsk og musikk som spesialfag, men trives bedre med data. :)

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg blir lærer skal barna ha respekt for meg. Det blir ikke noen ekstra kosepappa de får, men en streng lærer de skal mislike sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg blir lærer skal barna ha respekt for meg. Det blir ikke noen ekstra kosepappa de får' date=' men en streng lærer de skal mislike sterkt.[/quote']

Ja, da håper jeg ikke at du blir lærer noen gang! :-?

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hvis jeg blir lærer skal barna ha respekt for meg. Det blir ikke noen ekstra kosepappa de får' date=' men en streng lærer de skal mislike sterkt.[/quote']

Ja, da håper jeg for både din skyld og barnas at du ikke blir lærer. Ikke noen drømmesituasjon å ha 30 barn som hater deg i samme rom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er utdannet lærer og har jobbet som lærer noen år. Jeg ble veldig sliten av å måtte være "sint" hver dag, og alltid planlegge og være kreativ i forkant og etterkant av undervisning i tillegg til bekymringer for barna.

Nå jobber jeg i butikk. Jeg tjener dårligere, men trives mye bedre,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke utdannet lærer men jobbet som vikar under studiene.

Jeg har merket meg at en lærer bør ha mye energi og helst en "energikilde" utenfor skolen, ellers kan den sluke en opp.

Jeg så at de andre lærerne valgte ulike strategier: spesielt menn var mer strenge enn østrogen-kvinnene. Mange av dem så slitne og utbrente ut. 1 person på 30 barn er kime til konstant dårlig samvittighet: fordi man ser sosiale problemer og de "stille" barna som ingen ser fordi de er så stille.

De hyperaktive guttene tok mye oppmerksomhet og ressurser. Som lærer bør man by på seg selv mye hver dag..? Og det er et problem at det er så få menn i skolen for mange kvinnelige lærere forstår ikke gutter godt nok.

Jeg er glad jeg ikke er lærer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem bryr seg om hva noen drittunger synes om deg. Det viktigste er at de lærer det man er ansatt for å lære bort. De snille lærerne blir spist opp av dagens drittunger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God lærer krever først og fremst utadvendthet, at du er glad i barn selvfølgelig, og sosialt tekke. Jeg tror det at du er flink og glad til å lære bort kommer rett bak egentlig. Det er noe som kommer etterhvert.

Og de 3 S'ene: Snill+Streng+Sikker.

Jeg er glad i barn og er nærmest avhengig i å lære bort. Men jeg får for ofte panikk syntes jeg fordi jeg er for introvert og står for ofte utafor og argumenterer liksom. Er litt usikker på hva jeg vil. Det skal man ikke. Du må være DER og handle. Være vant til det. Kanskje enda mere glad i å handle, enn glad i barn.

Kanskje en dag der jeg har fått svar på mine spørsmål og er klar til å kommunisere med utenomverden liksom, at jeg er klar.

Men egentlig tror jeg det kan ligge utrolig mye glede i å lære bort ting til virkelige mennsker i et livlig(!) miljø. Har du tenkt på det å være lærer til eldre mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ikke for å være slem eller noe, men jeg håper ikke du underviser i norsk...

Jeg er lærer på ungdomsskolen, og det som gjør at jeg vil bytte yrke er rettingen. Ikke det at det nødvendigvis fyller mer enn de 43 timene hver uke som jeg skal arbeide, men å ha jobb hengende over seg hele helgene er virkelig slitsomt.

Jeg får styrke og energi av å være i klasserommet, men det er jo en stadig mindre del av jobben min, mesteparten av tiden skal jeg dokumentere alt som blir gjort for å unngå søksmål seinere... Vi nærmer oss amerikanske tilstander både i skole- og helsevesenet, og det skremmer meg. Hadde jeg og andre lærere fått bruke tida vår på det som er viktig hadde vi hatt en langt bedre skole med mer fornøyde lærere og elever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...