Gå til innhold

Barn bestemme samvær?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor mye skal et barn få bestemme samværet sitt med mor og far?

I dette tilfelle hvor mange dager her og hvor få dager der? Mor og far har 50-50, hvor bytte pleier å skje mandager.

Hvor mye kan barnet da styre og ordne selv, når det vil hit og når det vil dit? Mye av denne styringa skjer uten foreldrenes viten, men får beskjed senere om at sånn og sånn blir det.

Er ikke det litt ungt til å la barnet få styre så med dette selv?

I dette tilfelle er barnet 8 år.

Anonymous poster hash: ff0b5...506

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slike ting bør foreldrene bestemme. Kjenner til et tilfelle der den ene parten har lovd barnet gull og grønne skoger for å være hos den ene, selv om det var den andre parten sin tur til å ha barnet. Dette gjaldt både vanlig samvær og ferier/helligdager.

Man bør forholde seg til samværsavtalen så langt det lar seg gjøre. Hvis barnet ønsker å dra til den ene parten en dag eller to tidligere, kan foreldrene spørre hverandre om det er ok.

Anonymous poster hash: 343be...07c

• Liker 3
Skrevet

Slike ting bør foreldrene bestemme. Kjenner til et tilfelle der den ene parten har lovd barnet gull og grønne skoger for å være hos den ene, selv om det var den andre parten sin tur til å ha barnet. Dette gjaldt både vanlig samvær og ferier/helligdager.

Man bør forholde seg til samværsavtalen så langt det lar seg gjøre. Hvis barnet ønsker å dra til den ene parten en dag eller to tidligere, kan foreldrene spørre hverandre om det er ok.

Jeg mener også at dette er noe foreldrene nå snakke seg imellom om, og ikke la barnet få (ta) ansvaret for selv.

De er vel litt for slappe i strikke til si til barnet at sånn og sånn blir det, er det noe så kan barnet ta det med den foreldren som har samvær, istedenfor å "gå bak ryggen" dems.

Vet ikke hva andre syns, men jeg selv syns det er litt rart at en 8-åring skal få styre med dette som h*n selv vil..?

Ts

Skrevet

Jeg mener også at dette er noe foreldrene nå snakke seg imellom om, og ikke la barnet få (ta) ansvaret for selv.

De er vel litt for slappe i strikke til si til barnet at sånn og sånn blir det, er det noe så kan barnet ta det med den foreldren som har samvær, istedenfor å "gå bak ryggen" dems.

Vet ikke hva andre syns, men jeg selv syns det er litt rart at en 8-åring skal få styre med dette som h*n selv vil..?

Ts

Hvem er du i barnets liv?

Barn bør få mer og mer å si ettersom de blir eldre. Men foreldre bør selvfølgelig ha en avtale og følge den. Skal den endres får man endre i samråd med barnet.

Anonymous poster hash: 3d27a...7c8

• Liker 2
Skrevet

Om det er greit for begge foreldrene, så spiller det vel ingen rolle? Da er det vel bare bra at barnet kan komme og gå dom det vil i hjemmene sine?

Skrevet

8 år er litt ungt, men synes at ettersom barnet blir eldre skal det få bestemme mer og mer selv. Det er nok en mye vanskeligere situasjon for en som er så ung og vanskelig å "velge" mellom foreldrene. 

Har selv skilte foreldre, og både jeg og min søster har selv valgt å være "fulltid" hos pappa. Jeg har alltid valgt å også være her i jul, ferier osv, og det har også min søster nå :-) Hun er 13. Broren min på 15 bor hos mamma, men bytter på hvor han er i ferier, og jul.

(kanskje annerledes for de med et veldig godt forhold til begge foreldre..)

Anonymous poster hash: d4a31...91b
Gjest ulvepopcorn
Skrevet

Et barn vil nok føle det som er uendelig vanskelig valg, så slike ting bør foreldrene bestemme. 8 år er enda ganske ungt.

Skrevet

Om det er greit for begge foreldrene, så spiller det vel ingen rolle? Da er det vel bare bra at barnet kan komme og gå dom det vil i hjemmene sine?

Enig med deg. Hvis foreldrene synes det er greit, er det flott at barnet kan ha mulighet til å være sammen med mamma og pappa når det selv har lyst. Tenk, hvis flere kunne praktisere dette. Da tror jeg mange skilsmissebarn hadde hatt det enklere etter et samlivsbrudd. Det kan ikke føles så greit å ytre ønske om å være hos mamma/pappa på torsdag, men ikke få lov, fordi det er den andre sin dag for samvær. 

Når folk går fra hverandre, tar de mange store valg som får store konsekvenser for barna, og vi forventer at barna skal tilpasse seg uten problemer. Mye kunne vært lettere hvis folk var litt mer fleksible.

Jeg kjenner et par hvor far var så rigid på sin samværstid at barna ikke fikk lov å gå til mor f.eks hver onsdag etter skolen og være der i to timer til far var ferdig på jobb. Det var urettferdig at hun da fikk 2 timer!! mer samvær enn han, så da måtte moren hans kjøre 2 mil for å hente barna etter skolen og passe dem til han kom hjem. 

Skrevet

I dette tilfelle hvor mange dager her og hvor få dager der? Mor og far har 50-50, hvor bytte pleier å skje mandager.

Hvor mye kan barnet da styre og ordne selv, når det vil hit og når det vil dit? Mye av denne styringa skjer uten foreldrenes viten, men får beskjed senere om at sånn og sånn blir det.

Barn blir manipulerende ift at de setter foreldrene opp mot hverandre. Da vil barnet være hos den som ikke har noen grenser?

Det beste er å ha 50/50 konsekvent. Når barnet blir ca 12 år kan det bli mer hørt.

Anonymous poster hash: dfb08...a1b

• Liker 1
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til. Skal barnet nektes adgang hos mor når det er pappa uke og omvendt? Isåfall, det høres jo grusomt ut, å kaste ut barnet av sitt eget hjem for en uke av gangen.

Skrevet

Barn blir manipulerende ift at de setter foreldrene opp mot hverandre. Da vil barnet være hos den som ikke har noen grenser?

Det beste er å ha 50/50 konsekvent. Når barnet blir ca 12 år kan det bli mer hørt.

Anonymous poster hash: dfb08...a1b

Veldig enig her! En 8-åring vil lett bruke denne muligheten til å f.eks slippe å rydde rommet sitt (noe h*n skulle gjøre på torsdag etter avtale) eller slippe unna en potensielt sett vanskelig samtale hos den ene forelderen.

Anonymous poster hash: 5bb48...cb2

• Liker 1
Skrevet

Veldig enig her! En 8-åring vil lett bruke denne muligheten til å f.eks slippe å rydde rommet sitt (noe h*n skulle gjøre på torsdag etter avtale) eller slippe unna en potensielt sett vanskelig samtale hos den ene forelderen.

Anonymous poster hash: 5bb48...cb2

Uansett om man skal ha 50/50 så fordrer det jo at foreldrene samarbeider godt, og om de ønsker å ha en slik løsing at barna kan få bestemme selv, så er det faktisk ikke noe verre enn at mor og far har en god dialog, og gir hverandre beskjed dersom dette dukke opp..

• Liker 1
Skrevet

Her er det vel lett for forelder å kjøpe barnet. Mef dette gi barnet en fordel. Som nevnt rydde rommet. Lenge oppe om kvelden ovs.

Dette medfører gjerne konflikter mellom foreldre spesielt om de har avtalt noe annet på forhånd

Skrevet

Uansett om man skal ha 50/50 så fordrer det jo at foreldrene samarbeider godt, og om de ønsker å ha en slik løsing at barna kan få bestemme selv, så er det faktisk ikke noe verre enn at mor og far har en god dialog, og gir hverandre beskjed dersom dette dukke opp..

Ja, om det faktisk var foreldrene som snakket sammen. Men I dette tilfelle er det jo 8 åringen som styrer skuta, og jeg syns kanskje det er litt for mye ansvar, om jeg kan skrive det, for et barn?

I dette tilfelle er det nok litt slakkere i strikken hos far mtp oppdragelse o.l, i forhold til mor, så kanskje derfor så attraktivt å være der mer enn hos mor.

Ts

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til. Skal barnet nektes adgang hos mor når det er pappa uke og omvendt? Isåfall, det høres jo grusomt ut, å kaste ut barnet av sitt eget hjem for en uke av gangen.

Nei, mener ikke at barnet ikke skal være velkomment, men til syvende og sist hvor bra det er for h*n å styre med slike ting selv? Når det skjer endringer stort sett hver uke, må det vel være bedre å endre hele samværsplanen?

Ts

Skrevet

Hvem er du i barnets liv?

Barn bør få mer og mer å si ettersom de blir eldre. Men foreldre bør selvfølgelig ha en avtale og følge den. Skal den endres får man endre i samråd med barnet. Anonymous poster hash: 3d27a...7c8

TS er helt sikkert en stemor! :ler:

Anonymous poster hash: e1f68...d34

Skrevet

TS er helt sikkert en stemor! :ler:Anonymous poster hash: e1f68...d34

Ventet på at det kom en sånn kommentar ja....

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Nei, mener ikke at barnet ikke skal være velkomment, men til syvende og sist hvor bra det er for h*n å styre med slike ting selv? Når det skjer endringer stort sett hver uke, må det vel være bedre å endre hele samværsplanen?

Ts

Med andre ord, ikke velkommen i sitt eget annenhver uke, supert å bli kastet ut hjemmefra. Hva slags relasjon har du til barnet? Har du hele tatt noe å si når det kommer til dette? Hvis moren og faren er fornøyd så slutt å bland deg

Skrevet

TS er helt sikkert en stemor! :ler:

Anonymous poster hash: e1f68...d34

Selvfølgelig, det har det vel ikke vært noen tvil om fra man leste HI. Det er en uting med barn som ønsker å være mer hos pappa, slik at stemor må jenke seg litt, vet du.

Anonymous poster hash: ecf4b...ede

Skrevet

Med andre ord, ikke velkommen i sitt eget annenhver uke, supert å bli kastet ut hjemmefra. Hva slags relasjon har du til barnet? Har du hele tatt noe å si når det kommer til dette? Hvis moren og faren er fornøyd så slutt å bland deg

Snakk om å dra egne konklusjoner..

Var bare noen enkle spørsmål, men enkelte her har fokus på helt andre ting.

Stemor, tante, søster, hvem vet? Jeg hadde fortsatt stilt det samme spørsmålet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...