Riskrem Skrevet 10. april 2016 #541 Del Skrevet 10. april 2016 Er en stund siden jeg har skrevet her også Tror babyen har snudd seg med hodet ned nå. Kjenner spark øverst i ribbeina, noe jeg ikke har kjent tidligere, pluss at jeg kjenner en del stikking og murring nederst i bekkenet. Babyen er også veldig aktiv. Det er tydelig at det er liten plass i magen nå. Hun strekker også på seg innmari mye. Magen blir helt hard og stikker langt ut. Er nesten redd for at vannet skal gå fordi hun strekker på seg så utrolig mye Begynner å bli skikkelig nervøs før fødselen fordi det er så kort tid igjen. Jobb interesserer meg mindre og mindre nå også. Skal jobbe i to uker til og så er det permisjon. Tiden flyyyyyyr! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosenrød Skrevet 10. april 2016 #542 Del Skrevet 10. april 2016 Jeg har fått vite at det er stor sjanse for at det blir keisersnitt på meg, grunnet at morkaken ligger foran fødselsåpningen. Fødte naturlig første gang, så er spent på hvor forskjellig dette muligens blir... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
toneeee_ Skrevet 13. april 2016 #543 Del Skrevet 13. april 2016 Den 10.4.2016 at 21.50, Rosenrød skrev: Jeg har fått vite at det er stor sjanse for at det blir keisersnitt på meg, grunnet at morkaken ligger foran fødselsåpningen. Fødte naturlig første gang, så er spent på hvor forskjellig dette muligens blir... Oi, det er jo spennende. Da får du vel snart en dato.. --- Vært hos jm + lege i dag. Kroppen er helt toppen sånn bortsett fra at jeg er utslitt, ingen utslag på urin, baby ligger i hodeleie og er nesten helt festet, SF-målet er så vidt over streken, og hjerteslag 140bpm i dag. 34+4 uker. Har fått sykemelding på 40% ut svangerskapet, så da kan jeg jobbe 4,5 timersdager de siste 2,5 ukene. En lettelse, selv om det føles litt rart. Kort tid igjen til permisjon nå, er veldig klar nå!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinuwiel Skrevet 13. april 2016 #544 Del Skrevet 13. april 2016 Så gøy! Nå nærmer det seg virkelig litt skuffa over at jeg ikke har fått noen ordentelig gravidmage, 33+1 og jenta vokser som hun skal. Jeg ser jo at magen har vokst men ingen andre som legger merke til det. Får hele tiden høre komentarer som "var ikke du gravid?" eller "har du født allerede?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
toneeee_ Skrevet 14. april 2016 #545 Del Skrevet 14. april 2016 10 timer siden, Tinuwiel skrev: Så gøy! Nå nærmer det seg virkelig litt skuffa over at jeg ikke har fått noen ordentelig gravidmage, 33+1 og jenta vokser som hun skal. Jeg ser jo at magen har vokst men ingen andre som legger merke til det. Får hele tiden høre komentarer som "var ikke du gravid?" eller "har du født allerede?" Det skjønner jeg at er litt kjedelig, i allefall når folk skal kommentere så mye. Du har sikkert en nydelig gravidmage Mitt eneste problem med kommentarer er en dame jeg ikke kjenner på jobb som hver dag skal kose meg på magen... Jeg prøver å stikke ut armen så hun må ta på den istedet, men nå er magen så stor at hun kommer til uansett. Hun snakker også til meg med babyspråk! Gravidhormonene mine er millimeter fra å bjeffe til henne daglig ("IKKE ta meg på magen!!") Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinuwiel Skrevet 14. april 2016 #546 Del Skrevet 14. april 2016 3 timer siden, toneeee_ skrev: Det skjønner jeg at er litt kjedelig, i allefall når folk skal kommentere så mye. Du har sikkert en nydelig gravidmage Mitt eneste problem med kommentarer er en dame jeg ikke kjenner på jobb som hver dag skal kose meg på magen... Jeg prøver å stikke ut armen så hun må ta på den istedet, men nå er magen så stor at hun kommer til uansett. Hun snakker også til meg med babyspråk! Gravidhormonene mine er millimeter fra å bjeffe til henne daglig ("IKKE ta meg på magen!!") Haha lurer på hva hun tenker når hun føler det er greit å kose på andre sin mage Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Metzili Skrevet 14. april 2016 #547 Del Skrevet 14. april 2016 Idag blir det fødselssamtale på sykehuset, og jeg er ganske spennt på hvordan det blir. Lurer på om jeg får en gjennomgang av de ulike fødselsappaaratene. Tenker kanskje at jeg skal satse på vannfødesl, noen her som har erfaring med det? Ellers synes jeg at tiden har gått så utrolig fort, jeg kan ikke tro det det faktisk bare er 6 uker til termin. Har liksom hele tiden forholdt meg til termindato, men han kan jo faktisk kommer før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dreia Skrevet 14. april 2016 #548 Del Skrevet 14. april 2016 Nå nærmar det seg veldig for mange her inne. Spennande tider! Eg har ikkje tenkt over at det egentlig er ganske få kontrollar fram til nå, men det er vel fordi dei følger meg såpass tett. Ikkje veit eg kva som er "ordinære" kontrollar og kva som er tilleggskontrollar, men nå er eg iallfall innom lab, lege eller sjukehus kvar veke. UL-sjekk har det vore kvar tredje veke sidan veke 24, og det vil nok fortsetta slik til fødsel. Guten har lege med hodet ned lenge, eg kjenner stadig det stangar mot opninga. Men korleis han ellers ligg, er meg eit mysterium, for det er mykje spark og dult på begge sider av magen. Heldigvis er ribbeina skåna. På siste kontroll kommenterte legen at han ligg i den aller beste fødeposisjonen, så han kan virkelig halda seg slik i tida framover! Nå har eg blitt fullt sjukmeldt, så nå blir det avslapping framover. Bekkenet har slått seg heilt vrang, så det er ikkje mykje eg får gjort, men nå håper eg i det minste å ha energi til å halda meg på kjøkkenet under heile middagen, og lesa bøker og kanskje leika litt med barna på ettermiddagen, ikkje berre ligga som eit slakt på sofaen. Gleder meg virkelig til energien kjem tilbake - denne graviditeten er virkelig tung! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
toneeee_ Skrevet 14. april 2016 #549 Del Skrevet 14. april 2016 2 timer siden, Metzili skrev: Idag blir det fødselssamtale på sykehuset, og jeg er ganske spennt på hvordan det blir. Lurer på om jeg får en gjennomgang av de ulike fødselsappaaratene. Tenker kanskje at jeg skal satse på vannfødesl, noen her som har erfaring med det? Ellers synes jeg at tiden har gått så utrolig fort, jeg kan ikke tro det det faktisk bare er 6 uker til termin. Har liksom hele tiden forholdt meg til termindato, men han kan jo faktisk kommer før. Jeg kommer til å føde i vann om jeg kan, og jeg syns det er behagelig og smertelindrende Men det gjenstår jo å se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Riskrem Skrevet 15. april 2016 #550 Del Skrevet 15. april 2016 Jeg vil også føde i vann hvis mulig. Tipper jeg ender opp med epidural i en seng da men Var på kontroll hos fastlegen i går. Babyen ligger definitivt med hodet ned. Vekten min har økt og jeg har gått opp 13 kilo nå. Rart det der. Man kan nesten ikke se på kroppen at jeg har gått opp i vekt, bortsett fra på magen og puppene. Jeg fikk litt utslag på sukker på urinprøven, men damen på laben sa det ikke nødvendigvis er farlig. Legen følger opp hvis det er noe, sa hun. Ellers er jeg 40% sykemeldt frem til permisjonen starter, dvs om ca 10 dager. Sover fremdeles dårlig. I natt våknet jeg kl 0330. Jeg har nesten ikke sovet ordentlig på 8 måneder. Er derfor ganske forberedt på dårlig søvn fremover også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dreia Skrevet 15. april 2016 #551 Del Skrevet 15. april 2016 Eg har ikkje erfaring med vannfødsel, men dusjen fungerte veldig bra, så om det blir aktuelt, kunne eg gjerne tenkt meg badekar denne gongen. Med første var visst badekar uaktuelt - enten pga. høgt blodtrykk, risikofødsel, prematurfødsel eller noko. Og då vatnet gjekk, og fostervatnet var misfarga og babyen stressa, var det uansett så mykje overvåking at det ikkje hadde vore mulig. Med andre var det aldri i tankane mine eingong. Då brukte eg dusjen på observasjonsposten, fram til eg blei trilla til føden. Berre det å komma seg frå dusjen og opp i senga, var eit mareritt med dei heftige riene, så det kunne ikkje falt meg inn å prøva å komma meg opp i eit badekar. Men så var fødselen over etter under ein halvtime på fødestova - og då blei nok nesten halvparten av tida brukt på å halda igjen pressinga for å unngå revning, så det kunne lett ha gått langt raskare. Eg ser det er mange som slit med søvnen. Kva er liksom greia? Kunne me ikkje fått sove greit for å lada opp til barseltida, liksom? Eg har sove elendig heile graviditeten. Heldigvis søv eg greiare nå etter eg blei fullt sjukmeldt. Det er veldig oppstykka søvn, men eg har sjeldan lenger enn eit par timars oppvakningar. Mens eg fremdeles jobba, var det ikkje sjeldan eg vakna ein gong mellom 01:30 og 03:30, utan sjanse til å sova meir. Eller eg sovna rett før vekkarklokka ringte. Vekkarklokka ringer fremdeles, men først kl. 7, for å få storebrødrene i barnehagen, men etter dette kan eg ta det så rolig eg vil. Og har eg sove elendig, kan eg ta meg ein time på auget på dagen også. Deilig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 15. april 2016 #552 Del Skrevet 15. april 2016 Jeg hadde egentlig ikke lov å bruke badekar grunnet misfarget fostervann, men fikk lov å bruke det som smertelindring. Vel det fungerte ikke på meg. Jeg hang over badekaret og spøy, ble grusom kvalm av å sitte/ligge i vannet, så eneste som fungerte her var å sitte på en krakk i dusjen og spyle korsryggen Men, jeg kommer til å prøve igjen denne gangen, man vet jo aldri. Fødsler er jo gjerne forskjellig, selv for samme kvinne, så jeg gir ikke opp, hehe. Jeg sliter med søvnen. Er oppe minst en gang om natten for å tisse (selv om jeg har unngått væske hele kvelden) og så våkner jeg gjerne veldig tidlig og sliter med å sovne før klokka ringer. Sukk. Bare tre arbeidsuker igjen og 9 arbeidsdager, så har hardcore nedtelling nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Metzili Skrevet 15. april 2016 #553 Del Skrevet 15. april 2016 Har hørt at det er endel som ikke liker å ligge i badekar.. synes det alltid ser så fint ut med vannfødsel når det vises på tv, men får vel ta det med en klype salt Idag har jeg vært hos legen, som kunne fortelle at hodet har festet seg og at ctgen registrerte veer. Livmorhalsen var heldigvis fortsatt lang, så det kan fortsatt gå flere uke før noe skjer. Hvordan er det med hodene til deres små? Har det festet seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosenrød Skrevet 16. april 2016 #554 Del Skrevet 16. april 2016 Jeg likte heller ikke badekaret da jeg fødte V, spydde jeg også. Dersom det ikke blir keisersnitt, kommer jeg til å kreve epidural ganske så kjapt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
toneeee_ Skrevet 17. april 2016 #555 Del Skrevet 17. april 2016 Å, den søvnen altså! Er helt uforutsigbart, vet aldri om jeg våkner 3, 5 eller 8 på morgenen. Det har også begynt å bli slik at jeg våkner hver eneste gang jeg må snu meg om natten fordi jeg får litt vondt i symfysen, eller hotellputen jeg bruker mellom beina hindrer meg. Eller baby sparker.. Eller jeg er gjennomsvett Det er alltid noe! Føler med alle som sliter med søvnen, så unødvendig nå når vi bare skal ruge og lade opp.. Ellers fikk jeg en utrolig flott overraskelse i går, med en babyshower som jeg overhodet ikke hadde forutsett. Jeg trodde vi var for gamle til slikt jeg , men det var vi visst ikke, og det var bare kjemperørende og hyggelig! Mange venninner fra ulike deler av livet mitt, noen hadde reist helt fra London og Vestlandet, og de hadde lurt meg trill rundt med god hjelp fra mannen min, og mamma/pappa. Jeg trodde jeg skulle bruke hele dagen på å male og sjaue i huset, var godt i gang faktisk med begge deler, og skulle bare ut og handle endel listverk og maling da jeg istedet ble satt av hos ei venninne med 14 stk som ventet på meg Vi hadde en herlig lunch med massevis av hygge, og lille knerten fikk en mengde gaver! Da jeg kom hjem igjen var all sjauingen unnagjort, ny dør satt inn mellom gang og stue, huset vasket ned, og grillmiddag på gang! Og min lille bekymring for at vi kanskje har for lite klær i små størrelser er nå vekk som dugg fra solen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 17. april 2016 Forfatter #556 Del Skrevet 17. april 2016 35 minutter siden, toneeee_ skrev: Å, den søvnen altså! Er helt uforutsigbart, vet aldri om jeg våkner 3, 5 eller 8 på morgenen. Det har også begynt å bli slik at jeg våkner hver eneste gang jeg må snu meg om natten fordi jeg får litt vondt i symfysen, eller hotellputen jeg bruker mellom beina hindrer meg. Eller baby sparker.. Eller jeg er gjennomsvett Det er alltid noe! Føler med alle som sliter med søvnen, så unødvendig nå når vi bare skal ruge og lade opp.. Ellers fikk jeg en utrolig flott overraskelse i går, med en babyshower som jeg overhodet ikke hadde forutsett. Jeg trodde vi var for gamle til slikt jeg , men det var vi visst ikke, og det var bare kjemperørende og hyggelig! Mange venninner fra ulike deler av livet mitt, noen hadde reist helt fra London og Vestlandet, og de hadde lurt meg trill rundt med god hjelp fra mannen min, og mamma/pappa. Jeg trodde jeg skulle bruke hele dagen på å male og sjaue i huset, var godt i gang faktisk med begge deler, og skulle bare ut og handle endel listverk og maling da jeg istedet ble satt av hos ei venninne med 14 stk som ventet på meg Vi hadde en herlig lunch med massevis av hygge, og lille knerten fikk en mengde gaver! Da jeg kom hjem igjen var all sjauingen unnagjort, ny dør satt inn mellom gang og stue, huset vasket ned, og grillmiddag på gang! Og min lille bekymring for at vi kanskje har for lite klær i små størrelser er nå vekk som dugg fra solen Oi! Det var jo fantastisk fint gjort!! Babyshower er jo fint, men DEN innsatsen på hjemmebane i tillegg da gitt!! Deilig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 17. april 2016 Forfatter #557 Del Skrevet 17. april 2016 Jeg er 36+4 nå, og har igjen bare litt over 2 uker til planlagt KS. Begynner å komme i orden med alt jeg skulle gjøre, det går i sneglefart pga de to små og veldig varierende form. Har en bekkenlåsning som gjør at jeg ikke kan gå på det ene beinet etter å ha vært litt i ro. Samtidig må jeg hvile endel pga kranglete mellomrygg, den tåler virkelig ikke å holde meg oppreist gjennom dagen, stusselige greier.. Gleder meg til å bli mer bevegelig når KS og "smertetiden" er over! Søvnen er et kapittel for seg selv. På en måte har jeg nytte av at jeg nesten ikke har sovet sammenhengende en hel natt på over 4 år, er jo vant til flere oppvåkninger uten at det plager meg. Lillebror på snart 3år våkner fortsatt flere ganger om natta, og da er det enten jeg som halter meg inn, eller så dulter jeg borti mannen. Men han tar alt det tyngste på dagtid og jobber jo i tillegg, så jeg liker ikke å tappe han altfor mye for krefter heller. Jeg kan tross alt ta ting i mitt eget tempo mye av tiden. Smågutta snakker mye om at babyen snart skal komme ut nå. Sier de gleder seg, men de vet jo egentlig ikke hva det innebærer. Jeg synes det er så vemodig og trist at det er siste tiden med bare dem, og jeg er så redd for at de skal føle at det blir for lite tid på dem når babyen kommer... Men, samtidig vet jeg jo at søsken er noe de forhåpentligvis vil ha glede av resten av livet, så vi får bare gjøre vårt beste for at overgangen skal bli grei for dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
toneeee_ Skrevet 18. april 2016 #558 Del Skrevet 18. april 2016 Den 17.4.2016 at 9.28, Stinelin skrev: Jeg er 36+4 nå, og har igjen bare litt over 2 uker til planlagt KS. Begynner å komme i orden med alt jeg skulle gjøre, det går i sneglefart pga de to små og veldig varierende form. Har en bekkenlåsning som gjør at jeg ikke kan gå på det ene beinet etter å ha vært litt i ro. Samtidig må jeg hvile endel pga kranglete mellomrygg, den tåler virkelig ikke å holde meg oppreist gjennom dagen, stusselige greier.. Gleder meg til å bli mer bevegelig når KS og "smertetiden" er over! Søvnen er et kapittel for seg selv. På en måte har jeg nytte av at jeg nesten ikke har sovet sammenhengende en hel natt på over 4 år, er jo vant til flere oppvåkninger uten at det plager meg. Lillebror på snart 3år våkner fortsatt flere ganger om natta, og da er det enten jeg som halter meg inn, eller så dulter jeg borti mannen. Men han tar alt det tyngste på dagtid og jobber jo i tillegg, så jeg liker ikke å tappe han altfor mye for krefter heller. Jeg kan tross alt ta ting i mitt eget tempo mye av tiden. Smågutta snakker mye om at babyen snart skal komme ut nå. Sier de gleder seg, men de vet jo egentlig ikke hva det innebærer. Jeg synes det er så vemodig og trist at det er siste tiden med bare dem, og jeg er så redd for at de skal føle at det blir for lite tid på dem når babyen kommer... Men, samtidig vet jeg jo at søsken er noe de forhåpentligvis vil ha glede av resten av livet, så vi får bare gjøre vårt beste for at overgangen skal bli grei for dem. Nå er det jo så kort tid igjen for deg, men en bekkenlåsning kan du jo faktisk få ganske effektiv behandling for hos osteopat eller manuellterapeut, så kanskje du slipper unna det største ubehaget knyttet til det de siste ukene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
toneeee_ Skrevet 18. april 2016 #559 Del Skrevet 18. april 2016 I dag ble jeg sendt hjem fra jobb pga skikkelig kraftig nedpress. Det var litt ekkelt, har aldri kjent det slik før, annet enn kanskje da jordmor kjente etter hodet på baby forrige kontroll. Smertene i dag var mer intense, og gjorde at jeg nesten ikke klarte å stå/gå. Det har gitt seg noe nå, kom først rundt 12:30, nå er det mest bare lett press nedover og noen stikkinger innimellom. Kjenner det mest foran i bekkenet, mer nedover enn mot urinblære som er der jeg har kjent mest på det lette nedpresset tidligere. Damene på jobben sendte meg hjem og sa at de ikke ville ta imot baby på jobb, og jeg sitter plutselig og føler at jeg ikke har så god tid som jeg trodde. Er egentlig ikke voldsom engstelig, men jeg vil IKKE at han skal bli prematur og vi har alt for mye som skal gjøres før det er klart til at han kommer (baderomsinnredning er bestilt og skal byttes ut, skyvedørgarderobe i gangen skal på plass, sprinkelsengen skal males ferdig, også er det endel småtterier som barselklær til meg og små bleier og slikt som ikke er helt klart enda). Samt at jeg psykisk ikke er forberedt på baby før rundt termindato! Har alltid sett for meg at jeg kom til å gå på overtid, jeg er bare 35+2 i dag. Jeg er alene i hele kveld, og orker ikke gå på butikken for å handle mat eller noe, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med middag. Hadde mye planer i dag, og kan ikke gjøre noen av dem (skulle jobbe i kveld, male sprinkelseng, handle inn for uken etc). Nå tør jeg knapt nok gå til postkassen av frykt for at nedpresset begynner igjen. Heldigvis ingenting av det som har vært lignende rier, ingen regelmessighet eller noe sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 18. april 2016 Forfatter #560 Del Skrevet 18. april 2016 2 timer siden, toneeee_ skrev: Nå er det jo så kort tid igjen for deg, men en bekkenlåsning kan du jo faktisk få ganske effektiv behandling for hos osteopat eller manuellterapeut, så kanskje du slipper unna det største ubehaget knyttet til det de siste ukene? Har vært til kiropraktor hver måned i hele svangerskapet og hatt god nytte av det. Nå var jeg der på mandag i forrige uke, ble helt fin, men på onsdag var det like ille igjen. Kjører en halvtime og går 2 min for å komme meg dit, det tar mer krefter enn utbyttet jeg får, så nå gidder jeg ikke mer... Blir helt utslitt og må bare hvile resten av dagen etter slike utflukter, hehe... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå