Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2016


Stinelin

Anbefalte innlegg

Skal på fødselsforberedende samtale på fredag jeg. Har ikke så mye fødselsangst nå, men antar at jeg kommer til å bli rimelig stressa og redd når pressfasen kommer. Sist ble hele rommet fylt med leger og jordmødre fordi det hastet å få han ut. Ikke en opplevelse jeg ønsker å ha igjen (han ble i tilegg tatt rett på nyfødtintensiven så jeg fikk først se han to timer etter fødsel og da fikk jeg ikke holde han). Regner med det blir noen flashbacks der (og angsten kan sparke inn). Heldigvis kom han seg fort og håper så inderlig å få en noe mindre dramatisk sluttgang på fødsel og baby opp på brystet. 

Ellers hadde jeg lite råmelk før fødsel sist (knapt noe) og det kom i bøttevis med en gang jeg hadde født. Satser på samme prosedyre denne gangen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt jordmortime i kommunen i dag, og alt er fortsatt veldig i orden. Alle prøver negative, blodtrykket lavt og fint, HB som forventet, baby sparket jordmor ganske hardt, og hjertelyden var på 151 og magen er rett over streken på kurven :) Kunne vel ikke bedt om bedre resultater. Så eneste jeg ikke er så glad for er at jeg nå veier 80,5 kg, og har da gått opp 11 kg! Jeg vet at det er helt normalt osv, det bare føles så RART! Kan ikke fortsette å smelle på 1 kg i uken fremover heller, da blir det tungt mot slutten :ler: 

Ellers sliter jeg veldig med BH'er, jeg finner ingen jeg liker, og blir litt desperat. De dekker liksom ikke nok pupp, så halve areolaen er utenfor og ting holdes ikke på plass slik de skal. Enten det, eller at de gnager over alt og jeg har allerede fått sår på ryggen av de jeg kjøpte hos HM tidligere i vinter. Har noen her tips? Gjerne ammebh'er slik at jeg kan bruke dem senere også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har for lengst gått over til amme-BH-ar. Eg orkar ikkje bruka penger på nye BH-ar før puppene har stabilisert seg etter amminga. ;) Eg har ikkje prøvd så veldig mange merker, men min favoritt er utan tvil Bravado! Ikkje noko blonde-style eller push up-effekter, men her går komfort foran! Eg har amme-BH-ar frå Lindex og H&M også, men førstnevnte brukes berre i krisetilfeller når alle dei gode er til vask, og sistnevnte kunne eg fint ha gitt bort, hadde eg berre prioritert ei opprydning. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, dreia skrev:

Eg har for lengst gått over til amme-BH-ar. Eg orkar ikkje bruka penger på nye BH-ar før puppene har stabilisert seg etter amminga. ;) Eg har ikkje prøvd så veldig mange merker, men min favoritt er utan tvil Bravado! Ikkje noko blonde-style eller push up-effekter, men her går komfort foran! Eg har amme-BH-ar frå Lindex og H&M også, men førstnevnte brukes berre i krisetilfeller når alle dei gode er til vask, og sistnevnte kunne eg fint ha gitt bort, hadde eg berre prioritert ei opprydning. :P

Hvor kjøper du Bravado? :) Jeg er så skuffet over de fra HM, har merker over hele ryggen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også legge til at etter ammekurs og anbefalinger om hud mot hud og nærhet har vi slått oss løs med et Caboo bæresjal! Superdeilig stoff :) Håper mini vil trives oppi der, gleder meg til vår/sommer med han på brystet :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I går på jobb var jeg i et møte som varte i to timer. Vi satt på et møterom som etter hvert ble varmt og tett, og det siste kvarteret var det så varmt at jeg nesten ikke holdt ut. Ble skikkelig varm og følte at jeg ble rød og småsvett. Drakk masse vann. Men teller dette som overoppheting? Blir jo stressa når jeg tenker over at man skal unngå å bli for varm når man er gravid! :icon_frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Riskrem skrev:

I går på jobb var jeg i et møte som varte i to timer. Vi satt på et møterom som etter hvert ble varmt og tett, og det siste kvarteret var det så varmt at jeg nesten ikke holdt ut. Ble skikkelig varm og følte at jeg ble rød og småsvett. Drakk masse vann. Men teller dette som overoppheting? Blir jo stressa når jeg tenker over at man skal unngå å bli for varm når man er gravid! :icon_frown:

Jeg tror ikke det teller som overoppheting :) Det at du svetter og blir rød er et tegn på at kroppen din faktisk tempererer seg bra, og du har helt sikkert hatt en normal kjernetemperatur hele tiden. Ut ifra det jeg har hørt er denne typen metabolske reaksjoner veldig vanlig når man er gravid, og det blir heftigere jo lenger ut i svangerskapet man kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli litt nervøs jeg nå, enkelt dager skjønner jeg ikke helt hva vi holder på med, jeg er jo ikke klar for dette! Uff:fnise: tror det er mye hormoner på gang, vi har jo prøvd lenge og vi har livene våre på stell. Men hva i all verden gjør vi med henne? når vi om litt over 11 uker har med oss en BABY hjem?!! Plutselig virker det veldig skummelt.. håper ikke det er bare meg som tenker at dette er kjempeskummelt og at jeg ikke er klar for dette, tida går plutselig veldig fort:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, toneeee_ skrev:

Jeg tror ikke det teller som overoppheting :) Det at du svetter og blir rød er et tegn på at kroppen din faktisk tempererer seg bra, og du har helt sikkert hatt en normal kjernetemperatur hele tiden. Ut ifra det jeg har hørt er denne typen metabolske reaksjoner veldig vanlig når man er gravid, og det blir heftigere jo lenger ut i svangerskapet man kommer. 

Takk for svar! Håper du har rett :) 

38 minutter siden, Tinuwiel skrev:

Begynner å bli litt nervøs jeg nå, enkelt dager skjønner jeg ikke helt hva vi holder på med, jeg er jo ikke klar for dette! Uff:fnise: tror det er mye hormoner på gang, vi har jo prøvd lenge og vi har livene våre på stell. Men hva i all verden gjør vi med henne? når vi om litt over 11 uker har med oss en BABY hjem?!! Plutselig virker det veldig skummelt.. håper ikke det er bare meg som tenker at dette er kjempeskummelt og at jeg ikke er klar for dette, tida går plutselig veldig fort:P

HELT enig med deg. Føler akkurat det samme! Jeg teller ned ukene jeg har igjen av mitt gamle liv jeg :fnise: Men tenk så koselig og fint det blir om noen uker da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme tanker selv om dette er barn nr to 😜 4 år siden sist vi hadde baby, tror ikke jeg husker åssen det er lenger jeg 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi bestilt oss ny vogn! Var lenge litt frem og tilbake i forhold til det, da vi har vært veldig fornøyd med Stokke Trailzvogna vår. Men vi innser at det er praktisk med en søskenvogn, i og med at forskjellen på V og lille frø bare er halvannet år. Dermed er vi gått til innkjøp av en Bugaboo Donkey, som kan brukes som både enkel- og dobbelvogn. Synes det virket mest praktisk med en vogn vi kan bruke til babyen alene også. Veldig fornøyd, selv om det blir litt trist å selge Stokkevogna. Vi bestilte den nye vogna med levering i starten av juni, ca. tre uker før termin, så kommer til å bruke gamlevogna fram til da:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sovet utrolig dårlig siste to nettene, egentlig ikke pga graviditeten, og i dag er jeg så utrolig kvalm :(  Ligger egentlig bare på sofaen, og får ikke i meg mat. Mannen og pappa legger parkett på barnerommet, jeg ville så gjerne hjelpe, men har blitt helt hjelpeløs selv.. :rolleyes: 

Nå har vi vasket alt av klær, tepper, sengetøy etc! Må bare handle noen litt større gaskluter ser jeg, for de krøp i vask.. Tror også vi trenger mer klær, jeg er bare så usikker på hvor mye?! Så på termingruppen på face at en dame hadde handlet inn ikke mindre enn 20 pysjer! Vi har 2 stk, i strl 62 :ler: Bodier har vi også bare en 3-4 stk av i hver strl. Får hele tiden beskjed om å ikke handle for mye, men det er kanskje lurt med litt ekstra? Vi har endel fine små bukser og cardigans/omslagsgensere da, og sokker og slikt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rosenrød skrev:

Da har vi bestilt oss ny vogn! Var lenge litt frem og tilbake i forhold til det, da vi har vært veldig fornøyd med Stokke Trailzvogna vår. Men vi innser at det er praktisk med en søskenvogn, i og med at forskjellen på V og lille frø bare er halvannet år. Dermed er vi gått til innkjøp av en Bugaboo Donkey, som kan brukes som både enkel- og dobbelvogn. Synes det virket mest praktisk med en vogn vi kan bruke til babyen alene også. Veldig fornøyd, selv om det blir litt trist å selge Stokkevogna. Vi bestilte den nye vogna med levering i starten av juni, ca. tre uker før termin, så kommer til å bruke gamlevogna fram til da:-)

Den er så fin! :sol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ekstremt hormonell om dagene. Jeg er et mareritt å være i hus med og et mareritt å være... Jeg er sur hele tiden og er på nippet til å grine 24/7. Utrolig slitsomt... Tenker også som noen over her skrev, at det er helt ufattelig at om bare noen uker har vi en baby! Herre min hatt hva har vi begitt oss ut på?? Og så får jeg dårlig samvittighet, for han er jo så hjertelig velkommen og ønsket. Følelsesmessig Berg og dalbane og mannen sier at han ikke aner hvordan han skal forholde seg til meg. Det aner ikke jeg heller 😫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er rett og slett ekstremt spennende tider vi går i møte nå!! 

Og jeg er visst ikke bare sliten, har fått omgangssyke :icon_frown: Har ikke hatt dette på 11 år, glemt hvor ille det var. Forbanner dette håpløse immunforsvaret! Sykdomsmessig verste vinteren ever! Godt jeg har en liten villmann i magen som holder humøret oppe. Selv om jeg ikke anbefaler kvalme + en liten en som beveger seg litt som en orm rundt magesekken :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, toneeee_ skrev:

Den er så fin! :sol: 

Den er kjempefin! Håper vi blir førnøyde!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi søkt om foreldrepenger. Det er litt av en mølle. Men jeg lurer på noe, kanskje andre ha vært borti det samme: Når jeg kom inn på søknaden var det en laaaang liste med ulike arbeidsgivere som tydeligvis har rapportert at jeg har vært ansatt, uten å ha endret på arbeidsforholdet når det faktisk har blitt avsluttet. Det var derfor massevis av ting jeg måtte sende inn som ikke er aktuelt lenger.  Har dere også dette på deres søknader? Jeg tenker jeg ringer nav i morgen og hører, for det var jo temmelig uoversiktlig og jeg kan ikke garantere for at jeg har fylt inn alt riktig.. Det stod at jeg måtte kontakte arbeidsgiver og fortelle dem at de skulle endre opplysningene de har sendt til nav, men det var kun org.nr oppgitt som referanse, og et av dem var til og med ikke mulig å spore opp hva var. Det virker vel tungvint å skulle gjøre det på den måten? Hvorfor kan jeg ikke bare legge inn den arbeidsgiveren jeg har fra før, og slette de andre selv manuelt? 

Utover dette var det faktisk ganske greit å søke elektronisk, oversiktlig og enkelt forklart. Jeg må så klart gjøre hele årsregnskapet for 2015 (har et lite foretak) i morgen så jeg får ettersendt de papirene, det er jo litt kjedelig kan man si, men ellers ikke ille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Trodde kun det var arbeidsgiver jeg jobbet for nå som skulle sende inn? De jeg jobber for nå har jeg jobbet for i 6 mnd når jeg går ut i permisjon, så alt annet er vel uaktuell informasjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...