Metzili Skrevet 26. februar 2016 #461 Del Skrevet 26. februar 2016 43 minutter siden, gjärd skrev: Er det noen av dere som skal på fødselsforberedende kurs? Vi var på det sist, syns der var lite utbytte av det så vi dropper det denne gangen.. Nå har jeg jo gjort det en gang, så vet litt hva jeg går til i allefall 😜 Vi skal Har hørt noen som mener det er unødvendig, mens andre synes det er veldig hjelpsomt, så får se hva vi synes om det. Håper ikke det blir som på film, synes det ser så kleint ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjärd Skrevet 26. februar 2016 #462 Del Skrevet 26. februar 2016 57 minutter siden, Metzili skrev: Vi skal Har hørt noen som mener det er unødvendig, mens andre synes det er veldig hjelpsomt, så får se hva vi synes om det. Håper ikke det blir som på film, synes det ser så kleint ut Det er nok veldig stor forskjell fra sykehus til sykehus.. Den jordmora som holdt det kurset vi var på for 5 år siden, var den jordmora jeg gikk til.. Hun var godt over 60 år og hadde den innstillingen at det er ikke noe stress å ta seg en røyk og ett glass vin innimellom, blir folk av ungen alikevel Vi satt på ett rom på sykehuset og fikk se en film fra en fødsel. Filmen var fra tidlig 70 tall.. Og titt og ofte sa hun " dere kan se bort i fra det der altså, sånn gjør vi ikke lenger.." Så var like greit å ikke vist frem den filmen tenker jeg.. Hehe.. Hun sto og skravla om alt mellom himmel og jord i nesten 4 (!) timer og ingen som var på kurset ble så mye klokere akkurat.. Hun viste oss litt rundt på føden da, det var pluss.. Jeg hadde veldig fødselsangst og tok opp dette med henne på en jm time.. Eneste jeg fikk til svar var at "detta har så mange kvinnfolk gjort føre deg så det er bare å bite tenna sammen og få ungen ut" trenger jeg og si at jeg har jordmor i en annen kommune nå, hehe.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yabbadoo Skrevet 26. februar 2016 #463 Del Skrevet 26. februar 2016 20 minutter siden, gjärd skrev: Det er nok veldig stor forskjell fra sykehus til sykehus.. Den jordmora som holdt det kurset vi var på for 5 år siden, var den jordmora jeg gikk til.. Hun var godt over 60 år og hadde den innstillingen at det er ikke noe stress å ta seg en røyk og ett glass vin innimellom, blir folk av ungen alikevel Vi satt på ett rom på sykehuset og fikk se en film fra en fødsel. Filmen var fra tidlig 70 tall.. Og titt og ofte sa hun " dere kan se bort i fra det der altså, sånn gjør vi ikke lenger.." Så var like greit å ikke vist frem den filmen tenker jeg.. Hehe.. Hun sto og skravla om alt mellom himmel og jord i nesten 4 (!) timer og ingen som var på kurset ble så mye klokere akkurat.. Hun viste oss litt rundt på føden da, det var pluss.. Jeg hadde veldig fødselsangst og tok opp dette med henne på en jm time.. Eneste jeg fikk til svar var at "detta har så mange kvinnfolk gjort føre deg så det er bare å bite tenna sammen og få ungen ut" trenger jeg og si at jeg har jordmor i en annen kommune nå, hehe.. wææ.. Håper ikke det blir sånn, da får mannen bekreftet sine fordommer. haha! Jordmoren sa det var skrelt ned til det helt grunnleggende. Husker ikke hvor lenge det skulle vare, men husker jeg tenkte at det var ikke så lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yabbadoo Skrevet 26. februar 2016 #464 Del Skrevet 26. februar 2016 Jeg skal forresten på ammekurs også! hehe! Det er jeg spent på... ser for meg at vi skal amme dukker. Har alltid tenkt at jeg ikke skal være manisk opptatt av å klare å amme, men nå er motivasjonen at en mister vekt av det, så nå har jeg tenkt å være manisk opptatt av det likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dreia Skrevet 26. februar 2016 #465 Del Skrevet 26. februar 2016 Me var på fødselsforberedande kurs og ammekurs før første fødsel. Det er mulig mannen blei litt klokare, men det var heller lite utbytte for min del. På ammekurset såg me ein film av Gro Nylander, og snakka litt. Men eg følte det var mykje meir ammepropaganda enn faktisk læring. Omvisning på føden hadde nok vore nyttig, men det tilbys ikkje her, dessverre. (Eg har faktisk ikkje så veldig oversikt over korleis ei fødestove ser ut ennå, etter to fødslar. Eg var lenka til senga av smerter så lenge eg var der, og etter fødsel var eg ganske ør og hadde ikkje akkurat fokuset på omgivelsane. ) Det blir ikkje noko kurs denne gongen. Eg kjem nok berre til å lesa meg litt opp på tilbudet av smertelindring. Men det blir nok berre dusj denne gongen også, eventuelt ei oksygenmaske (for å konsentrera meg meir om å pusta riktig - det tilbys ikkje lystgass lenger ), og epidural om det skulle bli heilt ulidelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 26. februar 2016 #466 Del Skrevet 26. februar 2016 Lite utbytte av fødselsforberedende kurs. Hang meg opp i det som hadde blitt sagt der angående pauser og at man skal fokusere på disse fremfor riene. Det er flere pauser enn rier. Vel, jeg hadde ingen pauser. Temmelig nedslående. (Ikke for å skremme dere førstegangsfødende, jeg tror ikke det er særlig vanlig). Skal på fødselsforberende samtale på sykehuset for å snakke om forrige fødsel (den opplevdes veldig dramatisk på slutten), samt få omvisning på fødestua. Jeg er dog forsiktig optimist og har ikke fødselsangst, men er spent. Vet andregangsfødsler ofte er raskere og enklere, så det er veldig betryggende for min del. Skal også teste lystgass denne gangen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjärd Skrevet 27. februar 2016 #467 Del Skrevet 27. februar 2016 Så mye rart man skal ligge å tenke over da man ikke får sove natterstid.. syns dette med navn er så vanskelig! Vil jo gjerne ha ett navn som passer både som barn og som voksen.. (Håper jeg ikke tråkker noen på tærne nå) men jeg klarer ikke å se for meg godt voksne mennesker som heter Chrisander, Theo, Lucas, Leander, Sienna, Nathaniel, Lova osv.. Hehe.. Men så tenkte jeg i natt at det er vel sikkert ingen i neste generasjon som heter Berit, Leif, Hilde, Gunnar, John osv 😜 Så da blir det kanskje ikke rart at en mann i 40 åra som er bonde og kjører traktor heter Thilander Nathaniel da...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
toneeee_ Skrevet 27. februar 2016 #468 Del Skrevet 27. februar 2016 2 timer siden, gjärd skrev: Så mye rart man skal ligge å tenke over da man ikke får sove natterstid.. syns dette med navn er så vanskelig! Vil jo gjerne ha ett navn som passer både som barn og som voksen.. (Håper jeg ikke tråkker noen på tærne nå) men jeg klarer ikke å se for meg godt voksne mennesker som heter Chrisander, Theo, Lucas, Leander, Sienna, Nathaniel, Lova osv.. Hehe.. Men så tenkte jeg i natt at det er vel sikkert ingen i neste generasjon som heter Berit, Leif, Hilde, Gunnar, John osv 😜 Så da blir det kanskje ikke rart at en mann i 40 åra som er bonde og kjører traktor heter Thilander Nathaniel da...? Det blir jo navn man forbinder veldig med barn fordi det er hovedsakelig barn man møter med de navnene nå Jeg syns også det er litt rart, spesielt de som gir barna navn som jeg selv ser på som forkortelser/kallenavn (for eks Theo istedet for Theodor eller Leo istedet for Leonard). Antageligvis blir vi veldig vant til disse navnene, tenk bare når vi får tenåringer (HERREGUD) og dørene blir flydd ned av småpøbler med slike navn, da er det nok helt normalisert for oss alle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinuwiel Skrevet 29. februar 2016 #469 Del Skrevet 29. februar 2016 I morgen er jeg 27 uker, så i dag ringte jeg NAV for å begynne å planlegge litt med fødselspermisjonen og hvilke muligheter jeg og mannen har der. Fikk utrolig god hjelp av en dame på telefonen så følte jeg fikk litt klarhet i hvordan ting fungerer spurte også litt rundt hvilke muligheter vi har for støtte siden mannen har mistet jobben og lurer på å begynne å studere til høsten. Vi har det greit nå, så var bare for å sjekke mulighetene. Men joda, gjett om vi kunne få støtte da! Mannen har rett på den fantastiske sum av 17 kroner fem dager i uken, disse må da skattes av så han sitter igjen med 230 kroner i måneden ekstra, kunne ikke annet enn å le Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Riskrem Skrevet 29. februar 2016 #470 Del Skrevet 29. februar 2016 17 kroner dagen? Det er jo ingenting! Er det flere som har begynt å lekke væske fra brystene? Her startet det for et par uker siden. Ser ofte inntørket gul væske på brystvortene og på innsiden av bhen. Er ikke mye, men bare litt. Høres litt ekkelt ut, jeg vet... Kjenner også at det stikker i brystvortene, som om noen stikker nåler inni der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosenrød Skrevet 29. februar 2016 #471 Del Skrevet 29. februar 2016 Jeg synes tiden fyker avgårde nå, selv om jeg føler at jeg med mine 23+1 henger litt etter dere andre. Navn er vi egentlig ganske enige om, men venter nok med å avsløre det for venner og familie til lillesøster er født. Hvordan ligger dere andre an på navnefronten? Ellers har redebygginginstinktet slått inn for fullt, og jeg klør i fingrene etter å sette i gang prosjekt barnerom. Dessverre pusser vi opp badet akkurat nå, så mini sitt rom er oppbevaringsplass for allslags rols. Grrrr.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokos Skrevet 29. februar 2016 #472 Del Skrevet 29. februar 2016 21 minutter siden, Rosenrød skrev: Jeg synes tiden fyker avgårde nå, selv om jeg føler at jeg med mine 23+1 henger litt etter dere andre. Navn er vi egentlig ganske enige om, men venter nok med å avsløre det for venner og familie til lillesøster er født. Hvordan ligger dere andre an på navnefronten? Ellers har redebygginginstinktet slått inn for fullt, og jeg klør i fingrene etter å sette i gang prosjekt barnerom. Dessverre pusser vi opp badet akkurat nå, så mini sitt rom er oppbevaringsplass for allslags rols. Grrrr.... Vi er ganske likt i løypa, jeg er 23+3 Her er vi skikkelig ubesluttsomme når det gjelder navn, men vi har en del forslag på lista. Det er definitivt noen vi kan bli enige om også så jeg regner med at det faller på plass til slutt. Her står alt på vent en stund framover da ting har blitt litt skummelt. Jeg var gjennom en konisering for halvannet år siden der en god del av livmorhalsen ble fjernet slik at den var rimelig kort i utgangspunktet da jeg ble gravid. Har derfor fått ekstra oppfølging og på siste kontroll forrige uke ble det oppdaget at den var blitt mye kortere. Lå 1 natt på sykehus, men fikk heldigvis reise hjem for å ta det med ro her i stedet. Må holde meg i ro for å forhindre for tidlig fødsel, så jeg er 100 % sykemeldt og kommer antakeligvis til å være det fram til fødsel/permisjon. En ganske ubehagelig og stressende situasjon, men krysser fingrene for at hun holder seg inne i mange uker til. Neste kontroll på torsdag så jeg håper inderlig ting ser stabilt ut da og at jeg slipper ny innleggelse med det første. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yabbadoo Skrevet 29. februar 2016 #473 Del Skrevet 29. februar 2016 4 timer siden, Riskrem skrev: 17 kroner dagen? Det er jo ingenting! Er det flere som har begynt å lekke væske fra brystene? Her startet det for et par uker siden. Ser ofte inntørket gul væske på brystvortene og på innsiden av bhen. Er ikke mye, men bare litt. Høres litt ekkelt ut, jeg vet... Kjenner også at det stikker i brystvortene, som om noen stikker nåler inni der hmm.. hadde også noen gule "klumper" på en måte inni brystvortene her en dag.... Trodde det var sopp eller død hud (eller kreft, hahah) eller noe, men det gikk så lett å vaske bort. ikke sett noe etterpå da. kanskje det var litt melk. har prøvd å presse litt, men da kommer det ikke noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yabbadoo Skrevet 29. februar 2016 #474 Del Skrevet 29. februar 2016 Hvordan får jeg forresten sånn babyticker nederst her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
toneeee_ Skrevet 1. mars 2016 #475 Del Skrevet 1. mars 2016 13 timer siden, Riskrem skrev: 17 kroner dagen? Det er jo ingenting! Er det flere som har begynt å lekke væske fra brystene? Her startet det for et par uker siden. Ser ofte inntørket gul væske på brystvortene og på innsiden av bhen. Er ikke mye, men bare litt. Høres litt ekkelt ut, jeg vet... Kjenner også at det stikker i brystvortene, som om noen stikker nåler inni der Jepp, her er det oransje råmelk på gang! Oppdaget for ca 1 uke siden. Tar det som et godt tegn Ingen store mengder, men greit at kroppen forbereder seg. Jeg bygger rede som bare rakkern! Gøy! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yabbadoo Skrevet 6. mars 2016 #476 Del Skrevet 6. mars 2016 Ååh, det nærmer seg meg og mer!!! Nå er det vår og babyen kommer til våren!! 😂 Jeg har vasket første ladning i dag. Kluter og håndkler og gulpekluter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinuwiel Skrevet 7. mars 2016 #477 Del Skrevet 7. mars 2016 Ja, det er ikke lenge igjen! Merkelig å tenke på at om 12 uker har vi en liten jente i hus begynner å merke det godt på kroppen nå, litt vondt her og der og føttene er ikke lenger fornøyd med 8 timers jobbdager Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Riskrem Skrevet 7. mars 2016 #478 Del Skrevet 7. mars 2016 Ja, nå ser jeg endelig lyset i enden av tunnellen Kan ikke tro at det er rundt 10 uker igjen! Var på fødselsangstsamtale på sykehuset i dag og det gikk kjempebra! Følte at jeg fikk så god hjelp. Ble utrolig overrasket over hvor god hjelp jeg fikk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dreia Skrevet 7. mars 2016 #479 Del Skrevet 7. mars 2016 Her er det lite som minner om vår, med brøytekantar på omtrent 1 meter i gata vår. Juni føles laaangt unna. Eg kan virkelig ikkje huska at dei forrige graviditetane snegla seg så seint av gårde. Heldigvis er det siste gong for min del. Ingen antydning til melk her, men det fekk eg aldri i dei andre graviditetane heller. Melka kjem seint hos meg, og eg trur eg har nokså lite råmelk også, så eg skal vera snar om å be om nasespray for utdrivning denne gongen. Kanskje det hjelper på? Heldigvis har amminga vore heilt uproblematisk når me først har komme oss gjennom startvanskane, og eg håper det blir tilfellet også denne gongen. (Men nå ser eg gjerne at guten sluttar litt tidligare enn andremann, som blei amma i 2,5 år! ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dreia Skrevet 7. mars 2016 #480 Del Skrevet 7. mars 2016 Så bra med vellykka samtale, Riskrem! Eg er glad eg ikkje har fødselsangst oppi alt som har med graviditet å gjera. Eg berre gleder meg. (Men eg veit samtidig at ein lett skrekk kjem til å komma når fødselen først set skikkelig i gong. Då husker eg nok kor vondt det faktisk gjer. ) Det einaste eg er litt bekymra for (i tillegg til lett bekymring for om det vil gå bra med baby og meg sjølv, så klart), er om me rekk fram til sjukehuset i tide. Men akkurat nå tenker eg ikkje så mykje på det, sidan det er ein reell sjanse for at det blir igangsettelse også denne gongen. Og akkurat gangen i det kjenner eg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå