Pyntestøv Skrevet 18. februar 2016 #441 Del Skrevet 18. februar 2016 12 timer siden, toneeee_ skrev: Det blir fint! Lekker vogn! Litt for høy for oss, men vi er jo godt fornøyd med Buffaloen vi har kjøpt inn Tror ikke det finnes mer perfekt vogn for oss! --- Da tror jeg vi dropper 3D, evt tar vi en ny 2D om mannen har veldig lyst (det er jo så koselig for han å få hilse litt mer på). Altså, mange syns det er kjempestas med 3D og føler det er vel verdt pengene, så kan være meg som er sær altså Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosenrød Skrevet 18. februar 2016 #442 Del Skrevet 18. februar 2016 Vi fikk et par 3D-bilder på OUL, synes de ser litt småskumle ut, jeg! Med storesøster hadde jeg lyst til å ta 3D privat, men mannen ville vente med å se hvordan hun så ut til fødselen, så vi gjorde det ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 18. februar 2016 #443 Del Skrevet 18. februar 2016 I dag stod det forresten i babyapp'n min at hun er ca. 950 gram og mot slutten av uke 26 er hun over en kilo! Syns hun begynner å få litt størrelse nå. "Bare" 35% igjen av svangerskapet også og tredje trimester straks. Syns ikke det er lenge siden jeg hadde gjennomført 35% Jeg sa det til mannen og han ble litt tatt på senga. Følte plutselig han fikk så dårlig tid med tanke på oppussingen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosenrød Skrevet 18. februar 2016 #444 Del Skrevet 18. februar 2016 Jeg har lyst til å begynne med innredning av barnerom! Men så lenge mannen pusser opp badet oppe, er det fullstendig kaos i overetasjen, og jeg har ikke sjangs! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yabbadoo Skrevet 19. februar 2016 #445 Del Skrevet 19. februar 2016 Hvor aktive er babyene deres? Min mor spurte meg om han beveger seg mye eller lite, men jeg har jo ikke noe sammenligningsgrunnlag. Noen dager syns jeg jeg kjenner han nesten hele tiden, mens noen dager kan det gå flere timer mellom hver gang jeg legger merke til noe.. I følge min mor var det veldig forskjell på aktivitetsnivået til meg og min bror i magen, og det viste seg å stemme godt med aktivitetsnivået når vi kom ut også Så hun prøver vel å finne en slags indikator på om barnebarnet er en propell som sin mor (og forsåvidt sin far) eller en mer rolig type, som sin onkel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Riskrem Skrevet 19. februar 2016 #446 Del Skrevet 19. februar 2016 Jeg vet ikke hva som er normalt og ikke, men min baby beveger seg ulike tider på døgnet. De siste dagene har hun begynt å sparke på natten, gjerne kl 02 og kl 06/07, og jeg våkner av det. På dagtid går det noen timer mellom hver gang. Noen ganger er det syyyyykt mye bevegelse, andre ganger er det bare spark her og der. De gangene hun sparker sykt mye blir jeg nesten litt bekymret. Men det er sikkert bare normalt. Er første for meg også så har ingenting å sammenligne med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yabbadoo Skrevet 19. februar 2016 #447 Del Skrevet 19. februar 2016 39 minutter siden, Riskrem skrev: Jeg vet ikke hva som er normalt og ikke, men min baby beveger seg ulike tider på døgnet. De siste dagene har hun begynt å sparke på natten, gjerne kl 02 og kl 06/07, og jeg våkner av det. På dagtid går det noen timer mellom hver gang. Noen ganger er det syyyyykt mye bevegelse, andre ganger er det bare spark her og der. De gangene hun sparker sykt mye blir jeg nesten litt bekymret. Men det er sikkert bare normalt. Er første for meg også så har ingenting å sammenligne med jeg har egentlig ikke funnet noen rytme på han enda, kanskje fordi jeg jobber turnus og har det travelt på ulike tider i døgnet. Men har merket de siste dagene når jeg har vært hjemme at han er ganske vill i 12.00- tiden i allefall. Merker ingenting om natten enda, og om kvelden når vi legger oss og jeg vil at mannen skal få kjenne, så er han stille som en mus Men bevegelsene har tatt seg alvorlig opp i styrke de siste dagene. Jeg er litt som deg. Blir litt bekymret hvis jeg en kveld kommer på at jeg har kjent lite, men når han turner rundt inni der tenker jeg "Åhnei!! Tenk om han ikke har det bra" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 19. februar 2016 #448 Del Skrevet 19. februar 2016 Hadde en relativt rolig baby i magen sist og han kom ut som en propell, så her var det ingen sammenheng. Her er det varierende denne gangen. Noen dager mye, andre dager lite. Ofte våken når jeg er våken på natta. Men, det er jo vanlig for spedbarn. Førstemann snudde døgnet riktig vei veldig fort:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ss82 Skrevet 19. februar 2016 #449 Del Skrevet 19. februar 2016 Noen som ikke vet kjønnet ennå? Er det i så fall selvvalgt? Jordmor trodde på OUL at var jente, men baby lå sånn til at det ikke var så lett å se sikkert. Har ikke tenkt til å ta flere ultralyder, men innimellom kjenner jeg at jeg er veldig nysgjerrig!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
toneeee_ Skrevet 19. februar 2016 #450 Del Skrevet 19. februar 2016 Jeg har heller ikke funnet noe mønster i hvordan han beveger seg, men det er alt i alt mye aktivitet Alle sier jo at det bare er bra at man kjenner masse liv, så jeg tenker at han bare trener på å bruke musklene sine jeg. Veldig ulikt om han sparker, bare beveger seg eller "vibrerer rundt" inni der Jeg har også tenkt at vi har jo ulike dager med ulik energi og aktivitetsnivå, så da skal babyen i magen også få ha det uten at mor blir nervøs for at det er noe galt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dreia Skrevet 20. februar 2016 #451 Del Skrevet 20. februar 2016 Det er egentlig litt godt å lesa om andre som også slit med søvnen. Eg, som normalt har eit veldig godt sovehjerte, har slitt med oppvåkningar i store deler av graviditeten. Dei siste par vekene har faktisk vore greie i så måte, eg har knapt vakna, og iallfall sovna raskt igjen. Men nå er eg tilbake i ein dårlig periode. Eg lurer på om eg kanskje vaknar samtidig med 2-åringen (som nettopp skreik til for fjerde gong i natt - men han tar mannen seg stort sett av), men så ligg eg vaken med alle tankane og bekymringane mine etterpå. Utrulig slitsomt! Om eg ligg lenge, hjelper det ofte med lydbok. Det tar ikkje lange tida før tankane ikkje lenger virrar dit dei ikkje bør, og eg enten sovnar frå lydboka eller sovnar lett etter å ha skrudd av. Så nå har ipoden min igjen fast plass på nattbordet. Her er det vel sånn middels med bevegelsar, og det varierer litt frå dag til dag. Det styres vel både av aktivitetsnivå og av korleis han ligg. Men i fleire veker har han, med berre nokre få unntak, hatt eit mønster med ein del sprelling særlig på kvelden, sånn i 22-23-tida, og til dels på morgonen (iallfall dei dagane eg har hatt tid til å ligga og kjenna etter). I tillegg er det typisk litt etter måltider, særlig etter lunsj (når eg sit på kontoret og har tid til å kjenna etter). Resten sprer seg vel litt ut over dagen og natta, utan eit veldig fast mønster. Stort sett veldig koselig, men eg merker at bevegelsane begynner å bli sterkare nå, så eg er forberedt på at det kan bli noko plagsomt etter kvart. Då blir det vel plagsomt å kjenna, og endå verre om eg ikkje kjenner noko, så det gjeld vel å nyta det så lenge det er som nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dreia Skrevet 20. februar 2016 #452 Del Skrevet 20. februar 2016 Eg har tydeligvis risikosvangerskap denne gongen. (Eg hugsar ikkje kva det blei klassifisert som forrige gong.) Eg var på svangerskapspoliklinikken for berre nokre veker sidan, der eg etter kvart blei "klarert". Denne veka var eg tilbake på rutinekontroll med doppler-UL og sjekk hos lege. Veksten på fosteret var heldigvis heilt på snittet (eg trur han var 670 gram eller noko? ), og blodgjennomstrømminga gjennom navlestrengen var heldigvis også grei. Men blodgjennomstrømminga inn til livmora (eller er det morkaka?) var ikkje optimal. Blodtrykket mitt er ofte høgt, og begge barna mine er igangsatt før termin pga. svangerskapsforgiftning, så sannsynligheten for ny forgiftning er jo ikkje akkurat låg, når dei oppdagar dårlig blodgjennomstrømming. Ny UL og time på sjukehuset om berre 2-3 veker, og sikkert behov for blodtrykksmåling ein gong i veka framover. Er det høgt over lengre tid, vil dei vurdera medisiner. Nå leser eg meg opp på blodtrykkssenkande kosthold, så om nokon har tips, tar eg gjerne imot! (Det bør samtidig vera jernrikt, for å gjera ting endå meir komplisert. ) Og særlig på nettene forbereder eg meg mentalt for ny prematur fødsel, denne gongen endå tidligare. *bilder av to små storebrødre ved kuvøsen på netthinna* Er det andre som føler graviditetsvekene berre sneeeglar seg av gårde? Her teller eg nesten kvar dag for tida... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjärd Skrevet 20. februar 2016 #453 Del Skrevet 20. februar 2016 Den 19. februar 2016 at 20.10, ss82 skrev: Noen som ikke vet kjønnet ennå? Er det i så fall selvvalgt? Jordmor trodde på OUL at var jente, men baby lå sånn til at det ikke var så lett å se sikkert. Har ikke tenkt til å ta flere ultralyder, men innimellom kjenner jeg at jeg er veldig nysgjerrig!! Jordmor kunne ikke se kjønn da vi var på ultralyd. Jeg klarer ikke å vente til juni med å vite det, så vi skal på ny ul om to uker 🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Riskrem Skrevet 23. februar 2016 #454 Del Skrevet 23. februar 2016 Nå er det ca. 12 uker igjen til termin. Føler at magen allerede er kjempestor. Skjønner ikke hvordan den skal kunne vokse i 12 uker til! Da kommer jeg til å sprekke Har begynt å få litt småpanikk før babyen kommer. Hvordan blir de første ukene? Hvordan blir nettene? Blir jeg helt låst inne i leiligheten? Kommer ammingen til å fungere? Så mange tanker! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
toneeee_ Skrevet 23. februar 2016 #455 Del Skrevet 23. februar 2016 Samme føler jeg Pynte Hvordan skal han kunne vokse i 3 mnd til!? Jeg føler meg stor nok nå jeg.. Jeg har på en måte masse og ingen forventninger til tiden som kommer. Vi koser oss masse med å planlegge rom, kjøpe inn møbler og ordne småting, men utover det rent praktiske husmessig er jo dette ganske utenfor vår kontroll. Er så spent på hvem han er, hva slags personlighet han har og hvordan han ser ut Må si at det å gå gravid, selv om det er tungt til tider, er det mest magiske jeg har opplevd så langt i mitt liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
toneeee_ Skrevet 23. februar 2016 #456 Del Skrevet 23. februar 2016 Den 20.2.2016 at 6.24, dreia skrev: Eg har tydeligvis risikosvangerskap denne gongen. (Eg hugsar ikkje kva det blei klassifisert som forrige gong.) Eg var på svangerskapspoliklinikken for berre nokre veker sidan, der eg etter kvart blei "klarert". Denne veka var eg tilbake på rutinekontroll med doppler-UL og sjekk hos lege. Veksten på fosteret var heldigvis heilt på snittet (eg trur han var 670 gram eller noko? ), og blodgjennomstrømminga gjennom navlestrengen var heldigvis også grei. Men blodgjennomstrømminga inn til livmora (eller er det morkaka?) var ikkje optimal. Blodtrykket mitt er ofte høgt, og begge barna mine er igangsatt før termin pga. svangerskapsforgiftning, så sannsynligheten for ny forgiftning er jo ikkje akkurat låg, når dei oppdagar dårlig blodgjennomstrømming. Ny UL og time på sjukehuset om berre 2-3 veker, og sikkert behov for blodtrykksmåling ein gong i veka framover. Er det høgt over lengre tid, vil dei vurdera medisiner. Nå leser eg meg opp på blodtrykkssenkande kosthold, så om nokon har tips, tar eg gjerne imot! (Det bør samtidig vera jernrikt, for å gjera ting endå meir komplisert. ) Og særlig på nettene forbereder eg meg mentalt for ny prematur fødsel, denne gongen endå tidligare. *bilder av to små storebrødre ved kuvøsen på netthinna* Er det andre som føler graviditetsvekene berre sneeeglar seg av gårde? Her teller eg nesten kvar dag for tida... Jeg har ikke så mye å komme med her dessverre, men håper og krysser alt for dere og at mini blir inne i magen din så lenge som mulig Blodtrykkssenkende kosthold er vel hovedsakelig et kosthold med mye flerumettet fett, lite salt og ellers mye grønnsaker (brokkoli, ruccola, asparges). Makrell har mye jern og flerumettet fett, så kanskje en liten boks makrell i tomat om dagen er lurt Å få i seg nok vitamin C er også viktig for jernopptaket, så pass på å ha med grønt/rødt til alle måltider (også brødmaten). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 23. februar 2016 #457 Del Skrevet 23. februar 2016 Dreia - du MÅ ha mer enn 40% sykemelding om du er i risikogruppa for svangerskapsforgiftning og dermed også prematur fødsel. Har ei venninne som endte med å føde i uke 27 grunnet nettopp dette, så her er det bare å høre på mannen din Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjärd Skrevet 26. februar 2016 #458 Del Skrevet 26. februar 2016 Er det noen av dere som skal på fødselsforberedende kurs? Vi var på det sist, syns der var lite utbytte av det så vi dropper det denne gangen.. Nå har jeg jo gjort det en gang, så vet litt hva jeg går til i allefall 😜 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yabbadoo Skrevet 26. februar 2016 #459 Del Skrevet 26. februar 2016 32 minutter siden, gjärd skrev: Er det noen av dere som skal på fødselsforberedende kurs? Vi var på det sist, syns der var lite utbytte av det så vi dropper det denne gangen.. Nå har jeg jo gjort det en gang, så vet litt hva jeg går til i allefall 😜 Vi skal. Jeg føler ikke jeg trenger det egentlig, hadde store planer om å bli jordmor og har vært med på flere fødsler, sett ALT som finnes av filmer og lest det meste, og tror ikke jeg kan være mer klar og forberedt på at jeg ikke anet hvordan det blir for meg MEN jeg har prøvd å spørre min bedre halvdel litt om hva han ser for seg og hvordan han tror det er osv, og han har ikke peiling og er ikke særlig interessert. han er litt sånn "det er jo folk som jobber der som vet hva de gjør". Så jeg meldte oss på for å få han litt mer forberedt. Jordomor sa også det, når hun pressenterte det, at det er nok mest mennene som får utbytte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yabbadoo Skrevet 26. februar 2016 #460 Del Skrevet 26. februar 2016 Den 23. februar 2016 at 17.31, Riskrem skrev: Nå er det ca. 12 uker igjen til termin. Føler at magen allerede er kjempestor. Skjønner ikke hvordan den skal kunne vokse i 12 uker til! Da kommer jeg til å sprekke Har begynt å få litt småpanikk før babyen kommer. Hvordan blir de første ukene? Hvordan blir nettene? Blir jeg helt låst inne i leiligheten? Kommer ammingen til å fungere? Så mange tanker! Har også begynt å tenke sånn. Gleder meg jo sånn til å bruke vognen og de søte uteklærne hans, så jeg er så redd jeg ikke skal komme meg ut på mange uker. Gleder meg mest av alt i hele permisjonen til å gå på byfjellene i all slags vær. Er så svær og inaktiv nå, at i det kroppen min blir min igjen, så SKAL den i form. Og søvnmangelen..... gud, den er jeg spent på. Trenger egentlig enormt med søvn, ellers blir jeg sippeguri uten like. Føler mannen er så vant til at jeg er glad og sterk, at når jeg viser svakheter og prøver å snakke om det som ikke er så lett, så enten, så tar han det ikke helt på alvor eller så bare klarer han ikke helt å forholde seg til det. Dette MÅ vi klare å snakke litt bedre om før fødselen. Er egentlig litt bekymret for forholdet for tiden. Håper det er hormoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå