Gå til innhold

Overta bedriftens kunder i eget foretak?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har gjennom noen år jobbet for et selskap med relativt dårlige arbeidsforhold. På tross av dette har jeg mange kunder jeg har personlig ansvar for å følge opp og det viser seg at selv om jobben ikke er et værende sted over tid så ønsker flere av disse kundene å "hoppe over" til mitt eget foretak jeg driver med på fritiden. Mitt spørsmål er da rundt det juridiske rundt dette. Mitt eget foretak driver ikke nøyaktig med det samme, men regner jeg kan "bake inn" tjenestene jeg driver med nå i en pakke jeg kan skreddersy mine potensielle nye kunder (som altså er en del av de jeg nå betjener gjennom ansettelse i selskapet). 

Vet jo at det er noe juss rundt dette, men kan ikke finne noe sted i arbeidskontrakten som forbyr meg å tilby tilsvarende tjenester til allerede eksisterende kunder i selskapet på egen hånd. Heller ikke noe om klausuler som tilsier karantenetid eller lignende. 

Noen som har erfaringer rundt dette? Min ide er da å rett og slett begynne for meg selv. Flere av disse kundene er tålelig store, så jeg tror ikke jeg får problem med å fylle opp en full stilling og vel så det i egen bedrift. 

Anonymous poster hash: 7a5ff...256
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her: Og det er ikke slik at jeg plutselig oppretter nytt selskap, har allerede drevet litt på si med tilsvarende ting over tid for andre kunder. Men dette er en god mulighet for å tiltrekke kunder jeg allerede håndterer i det daglige, siden det først og fremst er mitt arbeide de syntes godt nok til å vurdere å hoppe over til min egen bedrift. 

Anonymous poster hash: 7a5ff...256
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg du skal trå varsomt.

Du kan evt starte i større skala enn du gjør nå og avslutte arbeidsforholdene der du er. Når du skal avslutte med dine kunder oppgir du grunnen (starter for meg selv) og da er det opp til dem om de vil avslutte sitt kundeforhold og evt opprette nytt hos deg. Det er vel noe taushetsplikt og greier involvert. Du kan ikke stjele kunder, men om du i en bisetning sier at du skal slutte og derfor må overlate kundeforholdet til en kollega, og nevner at du skal starte for deg selv (dette er vel helt i ytterkant av hva du kan/bør si), så er det opp til kundene å etterspør hvor du blir av og om eventuelle tjenester. Og deres vurdering å bli/følge deg. Det spørs jo hva du jobber med, men sannsynligvis er det mye penger involvert og du kan få en bra smekk på lanken om du finner på noe tull her.

Jeg kjenner ei som startet for seg selv, litt i samme situasjon som du. Hun hadde opparbeidet seg et veldig godt rykte i bransjen og dro flere store kunder veldig tidlig. Etter at hun hadde startet eget firma drev hun god pr for seg selv, uten å snike på tidligere kunder. Men ordet spredde seg om at hun hadde startet for seg selv og kundene kom til henne av seg selv. Det er veldig prosjektbasert hun driver, så kundene avslutter forholdet etter hvert prosjekt. Det gjorde at hun ikke stjal andres kundeforhold, siden de avslutter hvert oppdrag hos tidligere selskaper før de bestiller et nytt oppdrag hos henne.

Anonymous poster hash: 375ff...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...