Gå til innhold

yrkes tips trengs!

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Jeg aner ikke hva jeg vil.. Vet godt hva jeg ikke vil.. Noen forslag til yrker (kommer ikke på allt når man tenker.. :roll: )

jeg kan ikke tenke meg:

Sykepleier

hjelpepleier

barnehage

sfo

Jobber innen kirker

sjafør jobber

hotell jobber

resturant jobber.

Tror jeg vil trives med å jobbe med folk, men ikke på et "pleier" nivå :oops: Har jobba med unger og som assistent i skole og med psykisk utviklingshemmede, men det var ikke noe jeg vil satse på..

Skal begynne å utdanne meg om 1 års tid, men hva??

None som har noen tanker eller høres jeg helt håpløs ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt vanskelig å gi forslag når du ikke nevner noe om hva du liker å gjøre. Kanskje det hadde vært en ide å ta en av disse testene som skal vise deg hva du passer til? Tror du finner en på nettsidene til Aetat, eller så finner du nok andre ved å søke litt. Ta svarene med en klype salt, men du får i alle fall noen ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å gi forslag når du ikke nevner noe om hva du liker å gjøre. Kanskje det hadde vært en ide å ta en av disse testene som skal vise deg hva du passer til? Tror du finner en på nettsidene til Aetat' date=' eller så finner du nok andre ved å søke litt. Ta svarene med en klype salt, men du får i alle fall noen ideer.[/quote']

Skjønner at jeg ikke var så utfyllende.. Har tatt aetat testen og jeg passa vist til det meste :ler: Liker å jobbe med datamaskiner, og mennesker, men ikke i pleie situasjoner. Har tenkt litt på sosionom.. men jeg vet liksom ikke helt. Aetat her oppe er allt annet enn behjelplige... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg leste lista di tenkte jeg med en gang at du ikke ønsker å jobbe med mennesker :roll:

Hvis du nå holder fast ved at du ønsker folk men ikke en omsorgsrolle så gjenstår vel butikk innenfor bransjer hvor et mer personlig servicenivå er påkrevet (innredning, personlig pleie, eksklusive klær). Som lærer på vg skole så vil du jo ha elever som er selvstendige, men du vil nok bli en dårlig lærer hvis du vil være helt fri for en omsorgsrolle...

Som sosionom eller barnevernsarbeider vil du jo ikke være pleier, men absolutt i en omsorgssektor. I politiet jobber en jo også masse mot vanlige folk, uten å være pleier.

Hvis du blir en god jurist og retter deg inn mot fri rettshjelp el.l. kan du jo virkelig jobbe med mennesker og utgjøre en stor forskjell for klientene, uten å bli pleier.

Jaja, det var noen få tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for flere svar. Det jeg tenker med omsorgs rolle er sykepleier/hjelpepleier av to enkle grunner; ryggen min ville nekte å være med på det og jeg får litt nåja ved tanken på å vaske og stelle f.eks eldre folk på et gammlehjem :oops:

Har tatt alle testene hos aetat igjen, og de heller mot sosionom og "noen inne kunst og kultur" :roll:

Dette med sosionom har jo vært det jeg har tenkt mest på.. Men jeg vet ikke helt, synes det er litt skummelt å skulle velge hva jeg skal jobbe med "reste av livet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Becca - det er jo nesten ingen som velger jobb for livet når de velger utdanning lenger! Som sosionom kan du jo jobbe i mange forskjellige roller innen sosialvesenet, du kan ta spesialisering og etterutdanning, gå inn i lederroller, starte for deg selv som konsulent innen det du liker best/har forutsetninger for og mye mer. For ikke å snakke om at du alltid vil ha mulighet til å ta ny utdanning, begynne på nytt. Blir du ansatt i det offentlige har du ganske mange rettigheter i forhold til egen faglig utvikling, så hvis du selv er initiativrik er jeg sikker på at du kan skape deg selv mange ulike muligheter.

For å satse på "noe innen kunst og kultur" tror jeg du bør være brennende engasjert og villig til å jobbe 17 timer i døgnet gjennom mange år - det er utrolig mange som ønsker slike jobber, veldig få jobber å få, og generelt tøft og hardt på veien mot målet. Man bør nok være meget motivert og målbevisst for å greie seg i den bransjen.

Lukk øynene, gå på magefølelsen! Lykken står den kjekke bi, vet du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbake melding,glaciera.

Er klar over at det er mange muligheter innen for sosionom utdannelsen, er vel bare litt feig... Er utdannet barne og ungdomms arbeider og trives ikke i det hele tatt med det. Vil ikke bomme igjen.. Er litt frista til en kotor jobb av noe slag.. Godt jeg kan tenke på det en stund til :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...