Soppfarm Skrevet 16. september 2015 #1 Del Skrevet 16. september 2015 Jeg er en 17 år gammel frisør lærling, jeg har såvidt vært på jobben i et halvt år. Salongen er hennes egen, til info. Jeg vet ikke helt alltid hva som er rett og galt, fordi jeg har aldri jobba før. Ihvertfall, vi er 3 stk på denne salongen og har mer kunder enn vi burde fordi hun ser bare pengelapper. Hun ene var borte i 2 uker, da var jeg nødt å jobbe 3-4 lørdager på rad, når jeg egentlig har fri hver 3. Jeg jobba 3 timer overtid hver dag minst. Jeg protesterte imot om at jeg skulle ikke jobbe så mye, da sa hun at jeg var nødt å tilpasse meg salongens behov og var nødt å bli. Nå er denne andre kollegaen min gravid og kommer til å få 100% sykemelding fordi hun ikke orker henne mer. Da blir jeg nødt til igjen å tilpasse meg salongens behov som vil si at jeg kommer til å bli der fra tidlig om morran til 6 hver dag. Jeg får nesten ikke gjort noen av oppgavene jeg skal i forhold til læretiden for jeg er nødt å hjelpe henne med kunder og holde salongen finest mulig. Hennes ordre. Hun løfter ikke en finger, jeg må kjøpe strømper for henne, melk, yoghurt osv. Er dette lov? Hva kan jeg gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruskemor Skrevet 16. september 2015 #2 Del Skrevet 16. september 2015 Har du ikke en veileder på skolen du kan snakke med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 16. september 2015 #3 Del Skrevet 16. september 2015 Er det ikke noe opplæringskontor som tar for seg at ting går som det bør på lærlingestedene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soppfarm Skrevet 16. september 2015 Forfatter #4 Del Skrevet 16. september 2015 Har du ikke en veileder på skolen du kan snakke med? Jeg går ikke på skole, jeg er lærling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #5 Del Skrevet 16. september 2015 Kontakt arbeidstilsynet Anonymous poster hash: 0fe37...21d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soppfarm Skrevet 16. september 2015 Forfatter #6 Del Skrevet 16. september 2015 Er det ikke noe opplæringskontor som tar for seg at ting går som det bør på lærlingestedene? Salongen har ikke noe med de å gjøre, er hardt med arbeidsplasser hos oss. Derfor ble det sånn, jeg hadde ikke peiling på at hun kom til å bli en jævel etter 2 mnds arbeid hos hu. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soppfarm Skrevet 16. september 2015 Forfatter #7 Del Skrevet 16. september 2015 Kontakt arbeidstilsynet Anonymous poster hash: 0fe37...21d Ja det kan jeg gjøre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 16. september 2015 #8 Del Skrevet 16. september 2015 Salongen har ikke noe med de å gjøre, er hardt med arbeidsplasser hos oss. Derfor ble det sånn, jeg hadde ikke peiling på at hun kom til å bli en jævel etter 2 mnds arbeid hos hu. Hmmm... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #9 Del Skrevet 16. september 2015 Men har man ikke en link til opplæringskontor og veileder i fylket som du kan snakke med? Skjønner det er kjipt, særlig når man er så ung, og det er ikke lett å si i fra. Man får jo lyst til å spørre den sjefen, hva hadde hun gjort dersom du ikke var der. Hun måtte jo gå på butikken selv, skaffe vikar til den gravide. Det må vel kanskje uansett en vikar inn der når hun skal ut i permisjon!?Anonymous poster hash: cdcb7...1fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #10 Del Skrevet 16. september 2015 Blir det godkjent lærlingtid da? Anonymous poster hash: 527db...f09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lollip0p Skrevet 16. september 2015 #11 Del Skrevet 16. september 2015 Er du organisert i en fagforening? Dette skal være gratis når man er lærling. Der kan de helt sikkert hjelpe deg! Evt. kan du snakke med opplæringskontoret/fylkeskommunen og be om å bli flyttet til en annen salong. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puppi Skrevet 16. september 2015 #12 Del Skrevet 16. september 2015 Tydelig at denne dama enten ikke kjenner til regelverket, eller gir blaffen i det. Å kontakte arbeidstilsynet kan jo være en ide hvis du vil skape bråk på arbeidsplassen, men det kan kanskje være lurt å finne en litt mer minnelig løsning først? Hvis det i det hele tatt er mulig, da - høres jo ut som ei skikkelig megge hu kjærringa her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svampebob1 Skrevet 16. september 2015 #13 Del Skrevet 16. september 2015 Bytt lærlingplass! Jeg hadde en lignende sjef og det var uutholdelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #14 Del Skrevet 16. september 2015 Hvem er ansvarlig for å følge med på at dere får gjort de oppgavene dere skal for å bestå lærlingtiden? Er det ikke et opplæringskontor eller noe sånt? De kan du ta kontakt med. I tillegg gjør du som noen over foreslo, nemlig å organisere deg i en fagforening. Det skal ikke være sånn at du gjør andre ting enn det du skal som lærling. I alle fall ikke så mye at det går utover arbeidet ditt. Du har fått en dårlig sjef, så enkelt er det. Men jeg ville vært forsiktig med å kontakte arbeidstilsynet med en gang. Som lærling bør du unngå et dårlig rykte så tidlig i din karriere. Du vet ingen ting om hvilke kontakter sjefen din har, og om hun er en person som snakker stygt om deg til andre salonger. Lager du bråk for henne kan hun fort reagere på den måten. Jeg mener ikke at du ikke skal si ifra, men bruk hodet når det gjelder hvem du kontakter og -ikke minst, hva du sier. Ikke syt og klag, vær direkte og snakk kun om at du ikke får tid til det du skal lære faglig. Ikke kall sjefen din noe annet enn navnet hennes/sjefen min og ikke snakk stygt om noe som kan slå tilbake på deg senere. Husk, du skal være i denne bransjen lenge, og mange bytter arbeidsplass ofte og har store kontaktnett. Anonymous poster hash: bc5c7...8ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #15 Del Skrevet 17. september 2015 Bytt lærested. Pendle istedet. Anonymous poster hash: 8e288...343 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mereo Skrevet 17. september 2015 #16 Del Skrevet 17. september 2015 (endret) Salongen har ikke noe med de å gjøre, er hardt med arbeidsplasser hos oss. Derfor ble det sånn, jeg hadde ikke peiling på at hun kom til å bli en jævel etter 2 mnds arbeid hos hu. Jo, det har salongen. For dersom den ikke har det - så er den vel strangt tatt ikke godkjent som opplæringsbedrift. Er den ikke det, så får du ikke gått opp til fagbrev heller. Snakk med ansvarlig for opplæring hos fylkeskommunen. Endret 17. september 2015 av mereo 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #17 Del Skrevet 17. september 2015 Salongen må være godkjent for å kunne ha lærling. Hør med opplæringskontoret i fylket ditt, de kan nemlig hjelpe deg. De kan også sørge for at salongen mister godkjenningen for å ha lærlinger og det er kanskje det beste for fremtiden. Anonymous poster hash: 9925a...0dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå