AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #1 Del Skrevet 16. september 2015 Vi kjøpte ny Jensen rammemadrass i juni, og da vi fikk den i hus luktet den så sterkt at det var uaktuelt for meg å sove på den. Det er snakk om en kjemisk møbellukt. Vi tok innermadrassen ut fra trekket og utsatte den til lufting i et godt ventilert rom, og dro deretter på ferie. Da vi kom tilbake, luktet det betraktelig mindre av innermadrassen, men av trekket - som ikke er vaskbart - luktet det fortsatt sterkt. Vi har nå hatt rammemadrassen stående til lufting i 3 måneder, og selv om lufta har blitt svakere, synes jeg fortsatt den er ubehagelig på nært hold. Nå er det vel ikke uvanlig at nye møbler lukter noe, men jeg hadde håpet at denne som er Svanemerket skulle være bedre i så måte. Vi har vært i kontakt med butikken, som bestilte nye trekk. Men siden jeg har hørt om en annen som også har ny Jensen-madrass som lukter, så virker det som om det kan være et generelt problem som ikke løses av et nytt trekk av samme type. Er det flere som har samme erfaring? Hvor lang tid har det i så fall tatt før lukten har blitt borte? Anonymous poster hash: 69148...461 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #2 Del Skrevet 16. september 2015 Vi hadde nye jensen madrasser i juni 2011, de luktet ikke mer enn at jeg kunne sove i soverommet ogni seng med dem etter få dager, en liten uke, kanskje. Jeg er lungeskadet og reagerer veldig på "ny lukt" i alt fra klær, reklamepapir i posten til møbler. At dine Jensen madrasser skal lukte så voldsomt at du med normale lunger og uten øvrige helseproblemer ikke kan sove på madrassene finner jeg merkelig. Bakk ut madrassene ved å varme soverommet opp til 30 grader i et døgn eller to og luft grundig på dagtid etter oppvarmingens slutt. Lukter de fortsatt, bør du få andre til å komme og lukte. Men husk at lukt er subjektivt. NB. Ikke luft om kveld/natt, luften ute er da veldig fuktig om høsten og det kan lett oppstå fuktproblemer.Anonymous poster hash: d3682...35e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snøsøte Skrevet 16. september 2015 #3 Del Skrevet 16. september 2015 Vi hadde nye jensen madrasser i juni 2011, de luktet ikke mer enn at jeg kunne sove i soverommet ogni seng med dem etter få dager, en liten uke, kanskje. Jeg er lungeskadet og reagerer veldig på "ny lukt" i alt fra klær, reklamepapir i posten til møbler. At dine Jensen madrasser skal lukte så voldsomt at du med normale lunger og uten øvrige helseproblemer ikke kan sove på madrassene finner jeg merkelig. Bakk ut madrassene ved å varme soverommet opp til 30 grader i et døgn eller to og luft grundig på dagtid etter oppvarmingens slutt. Lukter de fortsatt, bør du få andre til å komme og lukte. Men husk at lukt er subjektivt. NB. Ikke luft om kveld/natt, luften ute er da veldig fuktig om høsten og det kan lett oppstå fuktproblemer.Anonymous poster hash: d3682...35e Takk for svar og råd. Jeg tror Jensen har endret madrasstrekkene siden 2011, for de har begynt med noe de kaller skumlaminert tekstil. Leiligheten vår blir forøvrig svært varm sommerstid, så det har nok vært mange døgn med temperaturer opp mot 30 grader siden madrassene kom i hus. Når det er sagt er jeg nok definitivt mer var for lukt enn samboeren, siden han ikke lenger synes lukten er plagsom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #4 Del Skrevet 16. september 2015 av trekket - som ikke er vaskbart - luktet det fortsatt sterkt.Anonymous poster hash: 69148...461 Kan dette trekket eventuelt renses? Jeg ville prøvd å levert inn trekket til rens, dersom trekket tåler rens (hva står det om dette i produktinformasjonen?) Anonymous poster hash: 4c107...e80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snøsøte Skrevet 16. september 2015 #5 Del Skrevet 16. september 2015 Kan dette trekket eventuelt renses? Jeg ville prøvd å levert inn trekket til rens, dersom trekket tåler rens (hva står det om dette i produktinformasjonen?) Anonymous poster hash: 4c107...e80 Trekket er stiftet fast til rammen på rammemadrassen (innermadrassen tas ut via glidelås på oversiden), så det krever en liten operasjon å få de av. Jeg mener å huske at de på butikken sa at man kan bruke en slags møbelrens på trekket, men det blir jo ikke akkurat vasking, bare tilføring av mer kjemikalier. Har vurdert å prøve å ta av trekket og vaske det uansett, men er usikker på hva som skjer med skumlamineringen i så fall, om denne f.eks. kan være skadelig for vaskemaskinen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #6 Del Skrevet 16. september 2015 Kan dette trekket eventuelt renses? Jeg ville prøvd å levert inn trekket til rens, dersom trekket tåler rens (hva står det om dette i produktinformasjonen?) Anonymous poster hash: 4c107...e80 Ved å rense får du garantert renselukt! Den lukten kan ikke jeg være i samme rom som folk som har på seg rensede plagg i fordi det lukter kjemisk i uker etterpå. Når ts er mer var på lukt enn meg, så er dette noe jeg heller vil fraråde enn anbefale. Forøvrig, ville jeg sendt en mail direkte til Jensen og tatt opp problemet. Anonymous poster hash: d3682...35e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeane Skrevet 16. september 2015 #7 Del Skrevet 16. september 2015 Sist gang jeg kjøpte madrass så sto det at nye materialer vil lukte i starten, og at man kan hjelpe til med å bli kvitt lukten raskere ved å lufte og støvsuge madrassen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #8 Del Skrevet 16. september 2015 Trekket er stiftet fast til rammen på rammemadrassen (innermadrassen tas ut via glidelås på oversiden), så det krever en liten operasjon å få de av. Jeg mener å huske at de på butikken sa at man kan bruke en slags møbelrens på trekket, men det blir jo ikke akkurat vasking, bare tilføring av mer kjemikalier. Har vurdert å prøve å ta av trekket og vaske det uansett, men er usikker på hva som skjer med skumlamineringen i så fall, om denne f.eks. kan være skadelig for vaskemaskinen. Ok. Jeg ville klaget på madrassen og få hevet kjøpet og kjøp en rammemadrass av et annet merke. Jeg ville ikke risikere å ødelegge det i vask (dersom det er kostbart dersom du må kjøpe nytt) Anonymous poster hash: 4c107...e80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snøsøte Skrevet 17. september 2015 #9 Del Skrevet 17. september 2015 Takk for råd. Vi kommer til å dra på butikken og lukte på de nye trekkene de har bestilt, og så får vi se hva de evt. tilbyr dersom disse lukter like mye/mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #10 Del Skrevet 17. september 2015 Vi kjøpte ny Jensen rammemadrass i juni, og da vi fikk den i hus luktet den så sterkt at det var uaktuelt for meg å sove på den. Det er snakk om en kjemisk møbellukt. Vi tok innermadrassen ut fra trekket og utsatte den til lufting i et godt ventilert rom, og dro deretter på ferie. Da vi kom tilbake, luktet det betraktelig mindre av innermadrassen, men av trekket - som ikke er vaskbart - luktet det fortsatt sterkt. Vi har nå hatt rammemadrassen stående til lufting i 3 måneder, og selv om lufta har blitt svakere, synes jeg fortsatt den er ubehagelig på nært hold. Nå er det vel ikke uvanlig at nye møbler lukter noe, men jeg hadde håpet at denne som er Svanemerket skulle være bedre i så måte. Vi har vært i kontakt med butikken, som bestilte nye trekk. Men siden jeg har hørt om en annen som også har ny Jensen-madrass som lukter, så virker det som om det kan være et generelt problem som ikke løses av et nytt trekk av samme type. Er det flere som har samme erfaring? Hvor lang tid har det i så fall tatt før lukten har blitt borte? Anonymous poster hash: 69148...461 Jeg kjøpte ny Jensen seng i fjor og har samme opplevelse som dere. Det luktet ekstremt sterkt av selve madrassen, det var en kjemisk lukt som er vanskelig å beskrive. Jeg er lungesyk og ble rett og slett syk av lukten så jeg kunne ikke sove på soverommet mitt den tiden madrassen var der. Siden jeg samtidig hadde kjøpt en Svane madrass til gjesterommet sov jeg på den og den var helt 100% luktfri.. Jeg tok kontakt med varehuset jeg kjøpte Jensen madrassen fra og fikk beskjed om å lufte den god - så jeg satte den ut på verandaen. Jeg støvsugde den også og fikk barna til å hoppe på madrassen for å å presset ut all "gass" som var i den - når madrassen fikk press på seg ble lukten sterkere så det var tydelig at lukten kom fra fyllet i madrassen. Dessverre hjalp ikke dette i det hele tatt. Madrassen stinket like ille. Da lukten ikke forsvant etter 4 uker sa jeg at jeg ville heve kjøpet om jeg ikke fikk ny madrass levert. Da fikk jeg høre at det hendte Jensen fikk klager på madrasser som lukter sterkt.. Så jeg fikk en ny madrass levert og den luktet mye mindre. Dvs den luktet "ny", men den gasset ikke som den andre. Lukten på den nye madrassen forsvant etter en uke ca. Nå er jeg kjempefornøyd med Jensen madrassen min, men ved neste madrasskjøp blir det Svanemadrass - for den har det vært 0 problemer med. Lykke til! Anonymous poster hash: b50c4...a19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snøsøte Skrevet 17. september 2015 #11 Del Skrevet 17. september 2015 Jeg kjøpte ny Jensen seng i fjor og har samme opplevelse som dere. Det luktet ekstremt sterkt av selve madrassen, det var en kjemisk lukt som er vanskelig å beskrive. Jeg er lungesyk og ble rett og slett syk av lukten så jeg kunne ikke sove på soverommet mitt den tiden madrassen var der. Siden jeg samtidig hadde kjøpt en Svane madrass til gjesterommet sov jeg på den og den var helt 100% luktfri.. Jeg tok kontakt med varehuset jeg kjøpte Jensen madrassen fra og fikk beskjed om å lufte den god - så jeg satte den ut på verandaen. Jeg støvsugde den også og fikk barna til å hoppe på madrassen for å å presset ut all "gass" som var i den - når madrassen fikk press på seg ble lukten sterkere så det var tydelig at lukten kom fra fyllet i madrassen. Dessverre hjalp ikke dette i det hele tatt. Madrassen stinket like ille. Da lukten ikke forsvant etter 4 uker sa jeg at jeg ville heve kjøpet om jeg ikke fikk ny madrass levert. Da fikk jeg høre at det hendte Jensen fikk klager på madrasser som lukter sterkt.. Så jeg fikk en ny madrass levert og den luktet mye mindre. Dvs den luktet "ny", men den gasset ikke som den andre. Lukten på den nye madrassen forsvant etter en uke ca. Nå er jeg kjempefornøyd med Jensen madrassen min, men ved neste madrasskjøp blir det Svanemadrass - for den har det vært 0 problemer med. Lykke til! Anonymous poster hash: b50c4...a19 Det var veldig interessant å høre, for til oss sa de at de ikke hadde fått klager på det før... Fyllet i madrassene våre fikk luftet seg godt ut i løpet av den måneden vi var på sommerferie, så den lukten var ikke lenger et stort problem. Hos oss er det trekkene som har luktet lengst. Nå begynner også den lukten å bli svakere, så det er mulig vi kommer til å beholde dem, men kommer neppe til å gå for Jensen neste gang jeg heller. Hadde jeg visst det skulle gå over tre måneder fra jeg kjøpte senga til jeg kunne sove på den hadde jeg nok valgt noe annet. Og neste gang blir det sannsynligvis seng med vaskbart trekk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 18. september 2015 #12 Del Skrevet 18. september 2015 Jeg har hatt 3 Jensen senger, og aldri opplevd at trekket til selve stammen lukter sterkt. Siste seng jeg kjøpte nå nylig luktet relativt sterkt, men det var fra overmadrassen. Løste det ved å vaske trekk og lufte godt. Ga seg i løpet av et par uker. Jeg har dog problem med en dyrere seng fra IKEA, som luktet så intenst at jeg ble regelrett dårlig. Jeg tror at alle leverandører, uavhengig av om det er Jensen, Svane, Wonderland osv, har feilvarer i produksjonslinjene sine. Jeg hørte så mange klage på Svane sine madrasser etter en tids bruk, at jeg unnlot å kjøpe svane. Wonderland hadde for myke senger, så da ble det Jensen. Jeg tror bare du har vært uheldig, sånt kan skje uansett hvilken seng du hadde kjøpt. Hvilken Jensen kjøpte du forresten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #13 Del Skrevet 18. september 2015 Vi unnlot å kjøpe Jensen og gikk heller for Svane, nettopp fordi vi fikk høre fra andre som opplevde det samme som dere opplever. Anonymous poster hash: 375ff...9b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snøsøte Skrevet 20. september 2015 #14 Del Skrevet 20. september 2015 Jeg har hatt 3 Jensen senger, og aldri opplevd at trekket til selve stammen lukter sterkt. Siste seng jeg kjøpte nå nylig luktet relativt sterkt, men det var fra overmadrassen. Løste det ved å vaske trekk og lufte godt. Ga seg i løpet av et par uker. Jeg har dog problem med en dyrere seng fra IKEA, som luktet så intenst at jeg ble regelrett dårlig. Jeg tror at alle leverandører, uavhengig av om det er Jensen, Svane, Wonderland osv, har feilvarer i produksjonslinjene sine. Jeg hørte så mange klage på Svane sine madrasser etter en tids bruk, at jeg unnlot å kjøpe svane. Wonderland hadde for myke senger, så da ble det Jensen. Jeg tror bare du har vært uheldig, sånt kan skje uansett hvilken seng du hadde kjøpt. Hvilken Jensen kjøpte du forresten? Vi kjøpte Jensen Nova Max rammemadrass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #15 Del Skrevet 10. oktober 2015 TS her. Da de nye trekkene kom, hadde butikken bestilt feil. Nå venter vi på at de riktige skal ankomme. Jeg merket imidlertid at de feilbestilte trekkene luktet like sterkt som de opprinnelige, så jeg er forberedt på at det kanskje er slik at alle de nye trekkene fra Jensen lukter slik. I såfall får vi kanskje ta sjansen på å vaske de nye (ikke-vaskbare) trekkene og se om det hjelper... Jeg håper virkelig vi finner en løsning, for en av de viktigste grunnene til at vi valgte nettopp disse rammemadrassene var at de var gode å ligge på (og Svanemerkede...). Er flere måneder siden vi kjøpte sengene nå, og jeg gleder meg virkelig til å ligge godt igjen. Jeg har for øvrig forsøkt å kontakte Jensen direkte et par ganger, men de henviser meg bare tilbake til butikken der jeg kjøpte madrassene. Anonymous poster hash: 69148...461 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SykkelJenny Skrevet 10. oktober 2015 #16 Del Skrevet 10. oktober 2015 Blir bare mer og mer glad for at jeg har funnet ut at utstillingsmodeller ypperlig å kjøpe når det gjelder senger. Kostbare senger til halv pris, slipper ventetid og det er ingen lukt. Sengene har stått utstilt og fått luftet seg i butikken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 11. oktober 2015 #17 Del Skrevet 11. oktober 2015 TS her. Da de nye trekkene kom, hadde butikken bestilt feil. Nå venter vi på at de riktige skal ankomme. Jeg merket imidlertid at de feilbestilte trekkene luktet like sterkt som de opprinnelige, så jeg er forberedt på at det kanskje er slik at alle de nye trekkene fra Jensen lukter slik. I såfall får vi kanskje ta sjansen på å vaske de nye (ikke-vaskbare) trekkene og se om det hjelper... Jeg håper virkelig vi finner en løsning, for en av de viktigste grunnene til at vi valgte nettopp disse rammemadrassene var at de var gode å ligge på (og Svanemerkede...). Er flere måneder siden vi kjøpte sengene nå, og jeg gleder meg virkelig til å ligge godt igjen. Jeg har for øvrig forsøkt å kontakte Jensen direkte et par ganger, men de henviser meg bare tilbake til butikken der jeg kjøpte madrassene. Anonymous poster hash: 69148...461 Alle reklamasjoner skal jo gå via butikk og ikke direkte til leverandør. Du kan såklart ta det skriftlig med Jensen (sende epost) i o m at det har drøyd så lenge. Håper det ordner seg for dere nå, det er jo veldig gode senger tross alt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 11. oktober 2015 #18 Del Skrevet 11. oktober 2015 Jeg lærte en gang i de hine hårde at man kan strø natron/bakepulver på en madrass som lukter og la natronen virke over natta, for så å støvsuge den vekk. Visstnok trekker natron til seg lukt. Kan jo være en idè å prøve når alt annet råd er ute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #19 Del Skrevet 2. desember 2021 Kan jeg spørre hvordan det gikk med de nye trekkene? Luktet de like ille? Hvordan gikk det evt å vaske de? Sliter med samme problem. Anonymkode: 31e77...bdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #20 Del Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 10.10.2015 den 10.24): TS her. Da de nye trekkene kom, hadde butikken bestilt feil. Nå venter vi på at de riktige skal ankomme. Jeg merket imidlertid at de feilbestilte trekkene luktet like sterkt som de opprinnelige, så jeg er forberedt på at det kanskje er slik at alle de nye trekkene fra Jensen lukter slik. I såfall får vi kanskje ta sjansen på å vaske de nye (ikke-vaskbare) trekkene og se om det hjelper... Jeg håper virkelig vi finner en løsning, for en av de viktigste grunnene til at vi valgte nettopp disse rammemadrassene var at de var gode å ligge på (og Svanemerkede...). Er flere måneder siden vi kjøpte sengene nå, og jeg gleder meg virkelig til å ligge godt igjen. Jeg har for øvrig forsøkt å kontakte Jensen direkte et par ganger, men de henviser meg bare tilbake til butikken der jeg kjøpte madrassene. Anonymous poster hash: 69148...461 Kan jeg spørre hvordan det gikk med de nye trekkene? Luktet de like ille? Hvordan gikk det evt å vaske de? Sliter med samme problem. Anonymkode: 31e77...bdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå