nattsvermer Skrevet 16. september 2015 #1 Skrevet 16. september 2015 (endret) Kan noen være så snille og komme med noen solskinnshistorier? Begynner å kjenne nervene nå... Endret 16. september 2015 av nattsvermer
Pusemamma Skrevet 16. september 2015 #2 Skrevet 16. september 2015 Kan noen være så snille og komme med noen solskinnshistorier? Begynner å kjenne nervene nå... Jeg har gjort det, hva lurer du på? Det vil jo gjøre vondt noen dager. Vi reagerer alle forskjellig på operasjoner i munnen smertemessig. Det vil alltid komme skrekkhistorier. Min gikk heilt fint. Jeg tok den ene som var nede i munnen.
nattsvermer Skrevet 16. september 2015 Forfatter #3 Skrevet 16. september 2015 Jeg har gjort det, hva lurer du på? Det vil jo gjøre vondt noen dager. Vi reagerer alle forskjellig på operasjoner i munnen smertemessig. Det vil alltid komme skrekkhistorier. Min gikk heilt fint. Jeg tok den ene som var nede i munnen. Hm, jeg vet egentlig ikke helt hva jeg lurer på. Jeg tror jeg skal takle smertene i etterkant fint, og jeg er heller ikke redd sprøyter. Jeg tror greia er at jeg ikke har fjernet noen tann før, så jeg er nok rett og slett litt redd for det ukjente. Tannlegen min mente at det føles omtrent som å få en fylling. Er du enig i det? Hvor lang tid ca brukte de?
Fionnuala Skrevet 16. september 2015 #4 Skrevet 16. september 2015 Har fjernet tre, den ene kategorisert som operasjon, de andre kun som tanntrekk. Gikk helt fint! Litt vondt når de setter sprøytene med bedøvelse, og ellers litt vondt og ubehagelig når de røsker løs, men helt overkommelig. Hadde ikke mye smerter i etterkant, bare samme dagen egentlig. Det mest plagsomme var krateret hvor mat hele tiden satte seg fast, så måtte til med litt qtips og det kunne være litt vondt.
Sandie Skrevet 16. september 2015 #5 Skrevet 16. september 2015 Jeg har trekt tre av visdomstennene hos vanlig tannlege,og operert ut den fjerde hos en kjevekirug.Det gikk helt fint.Hadde hatt veldig vondt uken før, siden tannen vokste skjevt og stanget inn i nabotannen.Det var en sann lettelse å få operert den ut.Etterpå tok jeg smertestillende og det var veldig lite vondt.De tre andre som jeg trakk hos vanlig tannlege gjorde heller ikke vondt.Husker det ikke i detalj,men har ingen vonde minner. Det går nok helt fint skal du se
nattsvermer Skrevet 16. september 2015 Forfatter #6 Skrevet 16. september 2015 "Røsker" er vel kanskje ikke ordet jeg har lyst til å lese Men det er godt å se at dere syns det var helt greit, det hjelper masse. Jeg er egentlig overbevist om at jeg kommer til å være superletta når jeg kommer ut og at jeg ikke kan skjønne hva jeg var nervøs for, men likevel så blir det sånn, da. Fikk dere forresten noe refusjon? Mener å huske at jeg har lest at man får det for sånne operasjoner, men snakket med noen her om dagen som mente at de har sluttet med det?
nattsvermer Skrevet 16. september 2015 Forfatter #7 Skrevet 16. september 2015 og til alle snille sjeler som kommer innom for å si at det gikk helt fint.
Sølvrosen Skrevet 16. september 2015 #8 Skrevet 16. september 2015 Etter et par uker med kraftige smerter fikk jeg endelig en plass i tannlegestolen. Jeg skvatt litt da tannlegen kom med en diger sprøyte med bedøvende, og stikket gjorde litt vondt, men så begynte den å vikre. Endelig kunne jeg slappe av, for første gang på lenge. Det var nesten så jeg sovnet i stolen, så lettet var jeg av at det endelig ikke gjorde vondt. Da tannen skulle ut ble det litt ekle lyder og litt dytting og draging i kjeven, men siden jeg var bedøvd gjorde det ikke egentlig vondt. Uansett var jeg så lettet over å slippe smertene at jeg ikke brydde meg, selv når de måtte skjære i kjevebeinet for å få ut tanna. De neste dagene var ikke like hyggelige, for de smertestillende tok ikke all smerten, varte for kort og ga meg kraftige bivirkninger. Heldigvis varte det ikke lenge, og da jeg en uke senere fikk fjernet veken og stingene var alt helt bra, og ingen smerter Det tok noen måneder før hullet grodde igjen slik at matbiter ikke setter seg fast, men nå er det endelig grodd. Du bør kjøpe en liten mellomroms-tannbørste når du er på apoteket for å hente smertestillende. Den ser ut som en vanlig tannbørste med veldig liten bust. Min tann var nede i munnen, og prøvde å komme seg ut selv om det ikke var plass til at den kunne komme ut. Kjevekirurgen måtte som nevnt skjære bort litt kjevebein for å få den ut.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #9 Skrevet 16. september 2015 Jeg har operert ut en oppe, det gikk veldig fint Tok ibux og paracet en time eller to før. Selve bedøvelsen er litt ubehagelig, men det går fort over. Operasjonen tok ca 20 min tror jeg, ikke noe vondt. Tanna mi var ganske grei med kort rot, men vokste rett inn mot tanna ved siden av. Tennene oppe er visst stort sett lettere enn nede. Brukte smertestillende som tannlegen sa jeg skulle (Ibux og paracet) i tre dager, etterpå trengte jeg ikke noe. Hadde aldri ordentlig vondt, bare en slags trykkende følelse som var over etter tre dager. Ble litt hoven i ansiktet, men ikke veldig, så helt normal ut etter en liten uke. Dette kommer til å gå fint!Anonymous poster hash: 1ec37...015
Wiggins Skrevet 16. september 2015 #10 Skrevet 16. september 2015 Jeg har trukket en visdomstann. Det gikk forsåvidt rimelig smertefritt for seg. Hvor vondt det gjør etterpå er individuelt, og avhengig av hvor kraftig rota er. Hun som trakk den sa at jeg måtte ta det rolig i noen dager etterpå. Det var på en fredag tidlig i mars, det var fantastisk skiføre og meldt knallvær hele helga. Under slike forhold blir jeg som en tiger i et bur hvis jeg ikke får gått på ski. Jeg dro ut på tur på lørdagen, bare den korte turen Frognerseteren - Kikut - Sognsvann, i tilfelle det skulle bli noen konsekvenser. Jeg spytta litt blod underveis, men det var ikke vondt, selv om pulsen til tider var høy. På søndagen tok jeg skibussen til Ringkollen og gikk langtur (6 mil), uten å spytte blod i det hele tatt.
Flekk Skrevet 16. september 2015 #11 Skrevet 16. september 2015 unnskyld avsporing. Men jeg lurer på hva det koster å operere den vekk? Mine begynner å vokse ut nå. Er redd jeg også må
_LanciA_ Skrevet 16. september 2015 #12 Skrevet 16. september 2015 unnskyld avsporing. Men jeg lurer på hva det koster å operere den vekk? Mine begynner å vokse ut nå. Er redd jeg også må Jeg betalte 1800 per tann hos tannkirurg. De kom ikke opp men vokste vannrett nede i kjeven, så jeg måtte fjerne en del ben nede i kjeven og sånt. Fikk godt med smertestillende så hadde ikke vondt så lenge jeg tok det.
Gjest Audiot Skrevet 16. september 2015 #13 Skrevet 16. september 2015 Jeg betalte 1800 per tann hos tannkirurg. De kom ikke opp men vokste vannrett nede i kjeven, så jeg måtte fjerne en del ben nede i kjeven og sånt. Fikk godt med smertestillende så hadde ikke vondt så lenge jeg tok det. Betalte også 1800kr pr visdomstann nede, hos oral kirurg. Mine vokste også sidelengs, ikke opp. Fra jeg kom inn på tannlegekontoret til jeg satt i bilen igjen tok under 15 minutter. Ikke noe å grue seg for. Tanna blei kappa i 3 biter (det lukter litt men du kjenner ingen ting) også dratt ut.
nattsvermer Skrevet 16. september 2015 Forfatter #14 Skrevet 16. september 2015 Takk for svar alle sammen. Jeg føler meg lettere nå faktisk. Hadde smileysene funket på ipad skulle dere alle fått en kjempeklem! Mine vokser rett opp, men de har bare delvis kommet frem, så da anbefalte tannlegen sterkt å fjerne tennene nå selv om jeg ikke har vondt. Noen ganger er det greit å forebygge. Dere som sier dere betalte 1800, fikk dere refusjon? Jeg fikk nemlig beskjed om 3000 pr tann...
kjøttmeis Skrevet 16. september 2015 #15 Skrevet 16. september 2015 (endret) Jeg gikk inn, fikk litt informasjon og ble roet litt ned (sa at jeg var nervøs). De sa det at det kom til å gå veldig fort og så fikk jeg sitte litt i stolen etterpå, i tilfelle jeg skulle besvime. Jeg kom inn på rommet; la meg i stolen, fikk opp til flere sprøyter inni munnen for å miste ALL følelse. Jeg er ikke så glad i sprøyter, men følte lite og det gikk bra. Plutselig ble alt nummen og jeg kjente absolutt ingenting i munnen min, haha. Men det er jo bra, for da kjenner du ingenting av operasjonen. Jeg lukket øynene, kjente ikke at de gjorde noe, av og til kilte det litt på leppene, da de sydde igjen. Og VIPS, så var det over. Det gikk så fort at jeg ikke skjønte det selv. Satt litt i stolen og roet ned, var litt rar i kroppen pga. at jeg ikke tåler så mye. Da jeg gikk derifra hadde jeg en stor bommulsdott/rull i munnen og ble fortalt at jeg ikke skulle spise eller drikke på så og så lenge, at jeg burde kjøle ned med is eller noe kaldt for å slippe å få blåmerker. Jeg hadde ikke fryser hjemme, så fikk ikke kjølt ned. Fikk blåmerke dagen etter som varte i en ukes tid. Det gjorde ikke noe særlig vondt hos meg etterpå. Joda, selvfølgelig ubehag og vondt om jeg tok på det, men hadde ikke smerter. Ble kraftig forkjørt/influensa den uka, så la kanskje ikke så mye merke til det. (fikk forresten ekstra sterke smertestillende + et par små som jeg kunne ta om det ble for vondt. jeg tok et par samme dagen, da det var verst ubehag, men hadde aldri veldig vondt.) Endret 16. september 2015 av kjøttmeis
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #16 Skrevet 16. september 2015 Jeg fjernet alle 4 hos kjevekirurg, tok to i slengen. Grudde meg på forhånd, men det gikk over all forventning. Et lite tips er å ha ispose på rett etterpå for å hindre hevelse. Jeg dro innom sportsbutikken å skaffet det på vei til kjevekirurgen ;')Anonymous poster hash: 91eb2...c8e
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #17 Skrevet 16. september 2015 Gjorde det for en stund siden, og det var ikke noe særlig forskjell fra å trekke en tann om du har gjort det:) De har sprit rundt munnen på deg siden det er som en operasjon å regne, og så får du operasjonslaken over deg. Så det ser litt dramatisk ut, men du ligger nå uansett bare der med kjeften åpen. Så blir du blir bedøvd så du kjenner jo ikke noe forutenom nålestikket da. Det er kanskje pittelitt verre enn til vanlig for det må så langt baki der. Så kutter de evt. opp tannkjøttet litt så de kommer til, borrer kanskje litt for å knekke tannen i flere biter(lyden av tannen som knekker synes jeg egentlig var det verste med det hele), og tar den ut. Så legger de en sånn antibiotika-tråd nedi der før de syr igjen. Den kan du dra ut etter et døgn, og så tar de vel stingene etter noen dager, det lugger kanskje litt, men er ikke vondt. Og du får ganske heftige smertestillende til etterpå altså; jeg fikk resept på både ibux og paralgin forte men som fattig student fant jeg ut jeg skulle drøye med å hente ut forten. Klokt valg da jeg overhodet ikke hadde bruk for noe mer enn ibux På tann nummer to trengte jeg ikke smertestillende i det hele tatt, hadde ingen smerter pussig nok. Ble derimot såpass blå og hoven at folk spurte om det gikk bra med meg Så ut som om jeg hadde fått meg en på tygga:P Anonymous poster hash: f456b...0ab
Anciol Skrevet 16. september 2015 #18 Skrevet 16. september 2015 Jeg tok 3 visdomstenner på en gang, etter det så jeg ut som noen hadde slått meg på tygga!
Pusemamma Skrevet 16. september 2015 #19 Skrevet 16. september 2015 Hm, jeg vet egentlig ikke helt hva jeg lurer på. Jeg tror jeg skal takle smertene i etterkant fint, og jeg er heller ikke redd sprøyter. Jeg tror greia er at jeg ikke har fjernet noen tann før, så jeg er nok rett og slett litt redd for det ukjente. Tannlegen min mente at det føles omtrent som å få en fylling. Er du enig i det? Hvor lang tid ca brukte de? Da bedøvelsen virket tok det ca 15-20 min hvis jeg husker riktig, kanskje mindre
Gjest Keikolina Skrevet 16. september 2015 #20 Skrevet 16. september 2015 Har operert bort to, ingen smerte etterpå, bare ekkel doven i munnen noen timer etterpå, sprøyta er heller ikke noe ille. Folk overdriver
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå