Gå til innhold

Barna sitter "oppå" oss hveeeer kveld...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest SykkelJenny

Nå er det neppe det at han ikke har sørget for at loftsstuen er nyvasket som gjør at tenåringen ikke vil gå opp der. Han mener seg bare mer berettiget til å sitte i hovedstuen og bestemme tv-programmet enn ts er.

Og det provoserer nok TS å bli snakket sin til, når hun er med og finansierer hus og tv, og har brukt ettermiddagen på å lage god mat til alle og vaske hovedetasjen for alle. Mens tenåringen bare forlanger og far tar tenåringens parti ved å holde munn.

Jeg har hatt tenåringer i hus selv og vet at de ikke vasker akkurat den dagen jeg kunne tenkt meg at de vasker. Kunne aldri tenkt meg å lage rabalder utav det. Er også vant med at når det er fotball på TV som noen ønsker å se så kommer mine ønsker i annen rekke. For meg er slikt en bagatell - og ikke noe jeg kunne tenkt meg å lage sjau av. 

En ting har jeg lært her på KG og det er at det er milevis forskjell på å være mor og å være stemor. Man ser aldri en mor lage slike tråder her inne, vel? Jeg har ihvertfall ikke sett det. Hva tror du det kommer av? Jo, at vi evner å se gjennom fingrene med visse ting og sette pris på ting som en stemor ser på som et stort problem. Da tenker jeg spesielt på det å tilbringe tid med barna i familien. Jeg satte pris på kvelder hvor mannen min satt og så på fotball med sønnene sine - elsket å se at de likte de samme tingene og satte pris på å være sammen om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg har forklaringen på hvorfor det er så mange flere skilsmisser/samlivsbrudd nå enn før.. For nå er all fokus på barn/familie.. Null fokus på samliv før barna er blitt store, og da dør det ut på veien..

Anonymous poster hash: 3deda...6c3

Ett veldig godt poeng. Jeg fikk mitt pass påskrevet tidligere i tråden da jeg fortalte om hvordan vi foreldre praktiserte voksentid.

Min mann og jeg har ett veldig godt ekteskap og har vært gift i 12 år. Nøkkelen ligger nok i at vi trenger å kunne prate sammen uten at barna alltid sitter i samme rom, eller ha våre to timer sammen hver kveld. Jeg kommer hjem fra jobb 1500 og er med barna hele ettermiddagen og helger. Faren er fotballtrener for begge barna og følger dem veldig opp. Så, så kaldt er det nok ikke hjemme hos oss som noen skulle ha det til.

Vi har nok av venner som praktiserer fri familie, og der er egentlig foreldrene mer partnere i hjemmet og fordeler logistikk enn kjærester.

Flere sliter med forholdet.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt tenåringer i hus selv og vet at de ikke vasker akkurat den dagen jeg kunne tenkt meg at de vasker. Kunne aldri tenkt meg å lage rabalder utav det. Er også vant med at når det er fotball på TV som noen ønsker å se så kommer mine ønsker i annen rekke. For meg er slikt en bagatell - og ikke noe jeg kunne tenkt meg å lage sjau av. 

En ting har jeg lært her på KG og det er at det er milevis forskjell på å være mor og å være stemor. Man ser aldri en mor lage slike tråder her inne, vel? Jeg har ihvertfall ikke sett det. Hva tror du det kommer av? Jo, at vi evner å se gjennom fingrene med visse ting og sette pris på ting som en stemor ser på som et stort problem. Da tenker jeg spesielt på det å tilbringe tid med barna i familien. Jeg satte pris på kvelder hvor mannen min satt og så på fotball med sønnene sine - elsket å se at de likte de samme tingene og satte pris på å være sammen om dette. 

Det er da flere biologiske mødre i denne tråden som skriver at de ikke hadde tolerert dette.

Jeg har for øvrig vært tenåring selv, og visste at når jeg fikk beskjed om å vaske, så skulle det vaskes. Det var ikke snakk om å utsette det til en dag det måtte passe meg - da hadde det aldri blitt gjort.

Det er forresten et pussig fenomen det der, at hvis det er sport på tv er det alltid mor som må avfinne seg med at det hun har lyst til å se utgår. Hvorfor skal det aldri gå begge veier?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett veldig godt poeng. Jeg fikk mitt pass påskrevet tidligere i tråden da jeg fortalte om hvordan vi foreldre praktiserte voksentid.

Min mann og jeg har ett veldig godt ekteskap og har vært gift i 12 år. Nøkkelen ligger nok i at vi trenger å kunne prate sammen uten at barna alltid sitter i samme rom, eller ha våre to timer sammen hver kveld. Jeg kommer hjem fra jobb 1500 og er med barna hele ettermiddagen og helger. Faren er fotballtrener for begge barna og følger dem veldig opp. Så, så kaldt er det nok ikke hjemme hos oss som noen skulle ha det til.

Vi har nok av venner som praktiserer fri familie, og der er egentlig foreldrene mer partnere i hjemmet og fordeler logistikk enn kjærester.

Ja.. Når man er sammens med barna fra klokken er tre-fire hver dag, så skader det faktisk ikke at de ikke får de timene (når de egentlig burde vert i seng) sammen med far.. Om de da skal få bestemme selv leggetiden å ha det "så greit", så mener jeg faktisk at barna kan trekke seg litt unna jeg.. Jo, nettopp fordi de får være oppe kjempelenge..

Husker godt at jeg måtte det dersom mamma hadde besøk da jeg var mindre.. Dersom jeg skulle være lenge oppe så måtte jeg gå på loftet etter en viss tid, og det var helt greit.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da flere biologiske mødre i denne tråden som skriver at de ikke hadde tolerert dette.

Jeg har for øvrig vært tenåring selv, og visste at når jeg fikk beskjed om å vaske, så skulle det vaskes. Det var ikke snakk om å utsette det til en dag det måtte passe meg - da hadde det aldri blitt gjort.

Det er forresten et pussig fenomen det der, at hvis det er sport på tv er det alltid mor som må avfinne seg med at det hun har lyst til å se utgår. Hvorfor skal det aldri gå begge veier?

I tillegg så var dette bare en tilfeldig kamp han fant på tvn etter litt switching.. Var midt i første omgang.. Ingen hadde peiling på at det var fotball på tvn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig!!

Anonymous poster hash: 69264...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

Jeg hadde aldri problemer med at min mann og guttene våre ønsket å se viktige fotballkamper. Og når det var kamp så fant jeg meg noe annet å gjøre hvis jeg ikke ville se på selv. Har mange ganger sett på kamper selv og - ikke fordi det interesserte meg så veldig, men fordi jeg satte pris på å gjøre noe sammen hele familien. 

Nå var jeg og min mann gift i barnas oppvekst - men jeg klarer jo å se at for ham som bare ser barna sine annenhver uke så er det spesielt viktig å tilbringe tid med dem. Og jeg forstår at barna i slike familier kanskje føler ekstra for å være sammen med sin mor eller far den uken de er der. Mine barn var mer ute enn hjemme - men kanskje det hadde vært annerledes om deres far og jeg hadde hatt delt omsorg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt opp til deg om du vil signalisere at dine ønsker og din person er annenrangs i familien (uten at jeg ser det som noe pluss i oppdragelsen), etter barns ønske om å se fotball i favorittstuen. Avhengig av hvilke kanaler de har, sendes det kamper rimelig ofte.

Som mor kommer jeg selvfølgelig aldri til å lage slike tråder. Da gjør jeg mine prioriteringer og setter barna på plass hvis jeg synes det trengs. Som stemor har en mindre frihet til det, og hvis partner ikke er interessert i å oppdra barna sine til å være fordragelige folk, og heller ikke bryr seg om sin samboers behov, og er fornøyd med at hun skal fungere som ubetalt tjener for frekke unger (og ham selv), og stille opp som elskerinne når hun sover selv om hun ikke får oppmerksomhet fra kjæresten på dagtid, så ser ikke prognosene fantastiske ut.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå har ikke han det og det burde du ha merket i starten når dere flytta sammen og ungene kom hjem. Hvorfor sa du ikke noe da?

Jeg er ikke TS ;)

Anonymous poster hash: 686e6...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

Helt opp til deg om du vil signalisere at dine ønsker og din person er annenrangs i familien (uten at jeg ser det som noe pluss i oppdragelsen), etter barns ønske om å se fotball i favorittstuen. Avhengig av hvilke kanaler de har, sendes det kamper rimelig ofte.

Som mor kommer jeg selvfølgelig aldri til å lage slike tråder. Da gjør jeg mine prioriteringer og setter barna på plass hvis jeg synes det trengs. Som stemor har en mindre frihet til det, og hvis partner ikke er interessert i å oppdra barna sine til å være fordragelige folk, og heller ikke bryr seg om sin samboers behov, og er fornøyd med at hun skal fungere som ubetalt tjener for frekke unger (og ham selv), og stille opp som elskerinne når hun sover selv om hun ikke får oppmerksomhet fra kjæresten på dagtid, så ser ikke prognosene fantastiske ut.

Så du mener at jeg gjør meg til en annenrangs person i familien fordi jeg synes det er hyggelig at min mann og våre sønner elsket fotball og ønsket å se viktige kamper på TV i stuen? 

Hjelpe meg - ikke rart det er mye skilsmisser hvis det er målestokken som brukes i familier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at jeg gjør meg til en annenrangs person i familien fordi jeg synes det er hyggelig at min mann og våre sønner elsket fotball og ønsket å se viktige kamper på TV i stuen? 

Hjelpe meg - ikke rart det er mye skilsmisser hvis det er målestokken som brukes i familier. 

Men nå var tydeligvis ikke dette en viktig kamp, i følge TS - de visste ikke en gang at kampen gikk før de tilfeldigvis kom over kanalen.

Hvis du hele tiden lar mann og barn se det de vil, mens du setter dine ønsker til side gjør du deg selv til en annenrangs person. Kanskje ikke TV er så viktig for deg, og da spiller det ingen rolle. Men slik er det jo ikke for alle, og det må du forstå. TS skrev jo at hun hadde planlagt å se en dokumentar som var viktig for henne, men da ble femtenåringen furten. Koselig, sa du?

Endret av Petra75
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er biologisk mor, og hadde aldri funnet meg i det TS, som stemor, gjør. Men, så er våre barn oppdratt i fellesskap, og faren og jeg har vært enige om hvor lista skulle ligge hele veien, og er således begge ansvarlig for hvilken oppdragelse barna i vårt hus har fått. Problemet i parforhold hvor det er barn fra før, er jo at barna allerede er oppdratt, og har fått vaner man kan like eller mislike. Klart det hender at ny partner/steforelder kan være uenig i ting da. Det som er forskjellen på biologiske foreldre som bor sammen med barna, og steforeldre som bor med stebarn, er jo at førstnevnte mye lettere kan ta opp eventuelle uenigheter med hverandre. Som steforelder blir man fort oppfattet som intolerant, urimelig eller slem. Biologisk forelder er ofte litt blin i fht hva som foregår, og da forstår jeg veldig godt at det kan være lettere å ta opp problemer med utenforstående, som her.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det var du som praktiserte forbud mot at barna fikk være på stuen fra kl 20 om kvelden så fortjener du virkelig å få passet påskrevet! Hvem er det som spiser kveldsmat flere timer før de legger seg? Og hva med familietid? Når skal det skje? Din måte å dele familien på synes jeg høres helt forferdelig ut. På dagen og ettermiddagen så er alle opptatte med sitt, treninger, aktiviteter, lekser, besøk, handling, husarbeid etc. Når kvelden kommer så er det tiden for å roe ned, sammen. Ikke si at barna ikke får lov å delta i familiekosen. 

(Jeg tror jeg hadde blitt oppriktig bekymret for barnas ve og vel om jeg hadde kjent noen som drev på slik. Barn hører til familien, de er ikke en gruppe man skal holde utenfor.) Kveldskosen sammen er jo eneste tiden på døgnet hvor man ikke har planer og kan slappe av sammen. 

Anonymous poster hash: 24963...d82

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, kan ikke folk ta fram en bok eller høre på musikk eller gå seg en tur i stedet for å krangle om den jævla fjernkontrollen? Noe så meningsløst!  :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

Men nå var tydeligvis ikke dette en viktig kamp, i følge TS - de visste ikke en gang at kampen gikk før de tilfeldigvis kom over kanalen.

Hvis du hele tiden lar mann og barn se det de vil, mens du setter dine ønsker til side gjør du deg selv til en annenrangs person. Kanskje ikke TV er så viktig for deg, og da spiller det ingen rolle. Men slik er det jo ikke for alle, og det må du forstå. TS skrev jo at hun hadde planlagt å se en dokumentar som var viktig for henne, men da ble femtenåringen furten. Koselig, sa du?

Nå er disse guttene bare hos sin far annenhver uke. Selv jeg som ikke har opplevd skilsmisse og det å ha guttene mine bare annenhver uke forstår at man da vil ha ekstra stort behov for å være sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest SykkelJenny

Jeg er biologisk mor, og hadde aldri funnet meg i det TS, som stemor, gjør. Men, så er våre barn oppdratt i fellesskap, og faren og jeg har vært enige om hvor lista skulle ligge hele veien, og er således begge ansvarlig for hvilken oppdragelse barna i vårt hus har fått. Problemet i parforhold hvor det er barn fra før, er jo at barna allerede er oppdratt, og har fått vaner man kan like eller mislike. Klart det hender at ny partner/steforelder kan være uenig i ting da. Det som er forskjellen på biologiske foreldre som bor sammen med barna, og steforeldre som bor med stebarn, er jo at førstnevnte mye lettere kan ta opp eventuelle uenigheter med hverandre. Som steforelder blir man fort oppfattet som intolerant, urimelig eller slem. Biologisk forelder er ofte litt blin i fht hva som foregår, og da forstår jeg veldig godt at det kan være lettere å ta opp problemer med utenforstående, som her.

Jeg tror det største problemet er at en stemor ikke forstår hvor sårt det faktisk må være å ikke få bo sammen med barna sine full tid - og at man da kanskje har behov som man ikke opplever i en familie hvor mor og far fortsatt er gift og samboende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er både mor og stemor, og ingen av våre barn gidder å sitte sammen med oss hver eneste kveld. Vi har i likhet med trådstarter to stuer, og i det fleste tilfellene vil både mine barn og mine stebarn sitte på en stue for seg selv. Både fordi vi har forskjellig film- og tvprogramm smak, men også fordi de ikke gidder å sitte sammen med oss. De foretrekker alle å sitte der sammen, alene eller med venner. 

Jeg skjønner ts veldig godt, og må si at mannen hennes er litt svak som ikke gir beskjed til sine barn. Da mener jeg IKKE at tenåringene skal forvises til egen stue hver kveld, men en kveld i uka (etter kl 20.00 er fint for forholdet til ts og mannen. Foreslår et lite familieråd på dette. Lag til kos på loftet til ungdommen, og kos på stua for de voksne. 

Synes forøvrig det ikke er noe å hause opp at det er en stemor som har skrevet hovedinnlegget, voksentid er voksentid enten man er mor eller stemor. 

Anonymous poster hash: 325f3...d37
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er disse guttene bare hos sin far annenhver uke. Selv jeg som ikke har opplevd skilsmisse og det å ha guttene mine bare annenhver uke forstår at man da vil ha ekstra stort behov for å være sammen. 

Hva har det med saken å gjøre? Jeg har også full forståelse for at de ønsker tid med faren, men det må da kunne gå an å oppføre seg under kvalitetstiden.

Jeg så min mor bare i ferier og langhelger, men jeg var stadig på farten for å treffe venner til tross for det (ungdomstid var minst like viktig for meg da, som voksentid er i dag), og det kunne heller ikke ramle meg inn å nappe fjernkontrollen ut av hånden på stefaren min og sette på noe annet.

Endret av Petra75
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Det var ikke en viktig kamp, tenåringen visste ikke om kampen på forhånd engang, mens TS hadde planlagt å se en dokumentar som betydde noe for henne.

Og ja, hvis du prinsipielt viker for fotball, eller for alle andres ønsker enn dine egne, så lærer du dine sønner at du som kvinne ikke er like viktig som dem, og du lærer dem en egoisme som de kan få betale for i senere forhold med kvinner.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...