Gå til innhold

Barna sitter "oppå" oss hveeeer kveld...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Beklager alderstullet. Eldste er straks 15.. Sa 15 i starten fordi han har bursdag ila. Få uker.

Baby skrev jeg bare fordi det ikke har noen innvirkning på verken kjærestetid eller leggetider.. Trodde ikke det hadde noe å si..

Anonymous poster hash: 3deda...6c3

Det som er viktig er at du tar tak i situasjonen!

Bestill time på familievernkontoret

Få hjelp til å finne felles løsninger. 

Om far lover i øst og vest at han skal ta tak men ikke gjør det, så må du kjøre en ny runde.

Sørg for å poengtere at fellesbarnet knapt ser far. 

Ikke sitt og vent på at livet ditt flyter forbi!

Du må ta noen grep her! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har bare én TV og kan ikke huske at vi har kranglet om hva vi skal se på TV en eneste gang. Vi har noen serier som de fleste følger med på (f.eks. Idol, Norske talenter, osv) som da har førsteretten. Og om kvelden etter kl 21, så bestemmer vi voksne. Eldstemann som da fortsatt er våken er da velkommen til å se med oss om han vil det. Om han kommer med et forslag som han vil se, og vi også vil se det, så ser vi gjerne det. Hadde vi hatt stor interesse for fotball her i huset, så måtte vi nok hatt en ekstra TV. Hvis flertallet ville sett på fotball, så hadde jeg nok selv flyttet meg fra stuen for å se dokumentaren min.

Anonymous poster hash: 828b2...f26
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
5 minutter siden, TalithaG skrev:

Er dette den samme stemora som sliter med at tolvåringen som er hos de annenhver uke, krever oppmerksomhet fra sin far?

http://forum.kvinneguiden.no/topic/997066-stedatteren-er-så-klengete-på-faren-sin/?page=3#comment-17535419

Akkurat det tenkte jeg også!

Anonymkode: 1ecca...64b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21. september 2015 at 9.45, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg godtok det ikke.. Jeg ba de begge ta over all renhold for stue og underetasje fra nå av og at jeg "flytter" opp.. Har faktisk brukt helgen på å lage det koselig og etter "min" stil der oppe.. SÅ på søndag, da dukket alle opp på loftet og ville sitte med meg. Jeg jaget de ned igjen... faktisk.

Anonymous poster hash: 3deda...6c3

Hvorfor er du så egoistisk? 

Anonymkode: db841...81b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, TalithaG skrev:

Er dette den samme stemora som sliter med at tolvåringen som er hos de annenhver uke, krever oppmerksomhet fra sin far?

http://forum.kvinneguiden.no/topic/997066-stedatteren-er-så-klengete-på-faren-sin/?page=3#comment-17535419

Nope, vi har ikke dette problemet lenger. De tok poenget. Vi har nå faste dager der barna hører til i loftstua.. Voksne bestemmer tv nede, uansett, etter ni..

Anonymkode: 34c0e...4dc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nope, vi har ikke dette problemet lenger. De tok poenget. Vi har nå faste dager der barna hører til i loftstua.. Voksne bestemmer tv nede, uansett, etter ni..

Stakkars barn, sier jeg. Noe av det hyggelige er jo å bli enige om programmer vi skal se sammen i helgene blant annet. Det var alltid familiekveldene våre helt til barna ble så store at venner var bedre enn oss foreldre i helgene. 

Anonymkode: 2c6c4...b89

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt å høre at dere har funnet ut av noe som funker for dere! Hvordan går det med deg og mannen og kjærestetid?

Anonymkode: daf96...8e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars barn, sier jeg. Noe av det hyggelige er jo å bli enige om programmer vi skal se sammen i helgene blant annet. Det var alltid familiekveldene våre helt til barna ble så store at venner var bedre enn oss foreldre i helgene. 

Når det blir "mine og dine" barn er det viktigere for de voksne å prioritere segselv ser det ut til..

Anonymkode: b7cc2...dba

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det blir "mine og dine" barn er det viktigere for de voksne å prioritere segselv ser det ut til..

Anonymkode: b7cc2...dba

Jeg er uenig!

En av årsakene til at det ikke er "mine, dine og våre" barn her i huset, er delvis fordi vi voksne av og til har valgt å prioritere "oss".  Det kunne være å ha en kjærestekveld en gang i måneden, eller å en gang i året ta en helgetur uten barn, men det var alltid å ha en time "voksentid" etter barnas leggetid (som vi var strenge på).

Anonymkode: 83279...0f4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uenig!

En av årsakene til at det ikke er "mine, dine og våre" barn her i huset, er delvis fordi vi voksne av og til har valgt å prioritere "oss".  Det kunne være å ha en kjærestekveld en gang i måneden, eller å en gang i året ta en helgetur uten barn, men det var alltid å ha en time "voksentid" etter barnas leggetid (som vi var strenge på).

men paret i HI har barna kun annen hver uke- hadde dere da vært like strenge på voksen tid hver kveld? Paret i HI har faktisk mulighet til så mye egentid de bare ønsker annen hver uke..

Må si at når barna mine ble ungdommer, syntes jeg det var super kos de kveldene de faktisk hadde tid, eller lyst til å sitte i stuen sammen med meg å se på tv eller bare skravle sammen, det at jeg alltid har vært der for barna, aldri har skyvet de fra meg, får jeg betalt får nå, som de er voksne og bor for seg selv. 

De vet fortsatt at mamma alltid er bare en tlf samtale unna- og de kommer ofte på besøk og vi har det utrolig bra sammen- og jeg får så mye egentid jeg bare ønsker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny
6 minutter siden, xinnia skrev:

men paret i HI har barna kun annen hver uke- hadde dere da vært like strenge på voksen tid hver kveld? Paret i HI har faktisk mulighet til så mye egentid de bare ønsker annen hver uke..

Må si at når barna mine ble ungdommer, syntes jeg det var super kos de kveldene de faktisk hadde tid, eller lyst til å sitte i stuen sammen med meg å se på tv eller bare skravle sammen, det at jeg alltid har vært der for barna, aldri har skyvet de fra meg, får jeg betalt får nå, som de er voksne og bor for seg selv. 

De vet fortsatt at mamma alltid er bare en tlf samtale unna- og de kommer ofte på besøk og vi har det utrolig bra sammen- og jeg får så mye egentid jeg bare ønsker.

Helt enig. Sånn var det her hjemme også - og nå etter at de er voksne og flyttet hjemmefra så er de her ofte på besøk ... og ringer meg enda oftere. 

Ungene blir voksne før man får sukk for seg og da får man alenetid så det holder i lange baner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hallo?? Fordi vi sender barna på loftstua to kvelder i uka midt i uken?? Nå må du skjerpe deg!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ah.... nå har jeg lest meg gjennom 20 sider... og kjenner jeg blir irritert over dere som bare velger å kommentere uten å lese noe som helst. Det er virkelig unødvendig. Det er mye som kommer frem i løpet av diskusjonen. Som at far jobber kveld den ukene de ikke har ungene. Tydeligvis mange som ikke har fått det med seg. Da minker det fort på alenetiden.

Jeg håper virkelig TS har funnet ut av ting og at samboer har forbedret seg. Jeg selv som stemor hadde ikke godtatt dette. Den kvelden eldstemann ville se fotball hadde jeg regelrett dratt ut tv-kontakten og fløyet i taket. Og det hadde jeg gjort om det hadde vært min egen unge også, for ja, jeg er mor også. Her er jo leggetiden et kjempeproblem! Mange skriver at ungdom skal lære seg å komme seg i seng selv, men det er faktisk ikke alle ungdommer som er like. Som flere har påpekt, når man har skilte foreldre så utnytter de dette til det fulle, spesielt det med oppetider. 

Det jeg skjønner når jeg leser slike innlegg er at jeg faktisk har det veldig bra selv. Jeg kjenner jeg har piggene ute når det gjelder stebarna (fordi de har en helt annen oppdragelse enn mine egne barn), men jeg har iallefall en lydhør samboer som stiller seg bak meg i de aller fleste tilfeller. 

Uansett om man er et par som har felles barn eller om man er et par med mine/dine/våre så trenger man alenetid. Ikke nødvendigvis kjærestetid, men tid alene for å diskutere dagens hendelser etc. Minuset for par med mine/dine etc er at de går inn i et forhold der det allerede er barn (ja og vi vet det), mens par med felles barn gjerne har mange år med kjærestetid før det kommer barn til verden. Vi har heldigvis masse alenetid og vi koser oss masse sammen når ungene ikke er her. Og vi koser oss selv om ungene er her. Vi har egentlig mye alenetid da ungene heller vil sitte på rommene sine og se på tv der eller være på nett. Vi kjøpte tv til alle rommene for noen år siden og det angrer jeg virkelig ikke på. Hovedgrunnen var at de var fire barn i forskjellig aldre/forskjellige ønsker og det var stort sett eldstemann som hadde kontroll over fjernkontrollen. Dermed ble det bare krangling i stua. Vi kjøpte ikke tv til de for å få de bort fra stua men for at de skulle kunne se på hva de ønsket uten å måtte krangle seg til det, og lage ei huskestue. De får selvfølgelig sitte i stua med oss om kveldene, men de har stort sett null interesse av å se på det vi vil se på så det er ikke noe problem. 

Jeg husker selv da jeg var barn/ungdom, da satt hele familien på kveldene og såg på tv, men da var det jo kun NRK og det var familieprogram som passet de fleste (vi såg jo ikke på alt da), og skulle vi trekke oss tilbake så var det for å være ute, med venner, eller lese en god bok. Vil tro at de aller aller fleste ungdommer i dag vil foretrekke å sitte på internett i stedet for å sitte i fanget på foreldrene. Og det er dermed ikke sagt at våre unger får sitte så mye de vil på internett, de har begrenset tid. 

Og som flere har påpekt; på soverommet skal jeg sove (eller kose med mannen), jeg tilbringer ikke alenetid der. Vi har ingen plass å gjøre av oss hvis vi voksne ikke kan være i stua, mens ungene har egne rom hvor de kan være. Sånn er det bare.

Kjente underveis når jeg leste diskusjonen at det var mye jeg ville kommentere, men det var en lang sak så jeg husker ikke alt... Jeg støtter iallefall TS fullt ut, både som stemor og mor!

Anonymkode: 4d995...d5c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange mener at barna må få bestemme leggetidene sine selv. Nylig var det en tråd om leggetid for tenåringer, mange som svarte at de hadde leggetider for sine barn da. Rart at man som stemor blir hetset når man  mener det samme. Og det er garantert for at håTS er stemor. Tråden hadde fått en annen lyd hvis hun var moren til barna.

Anonymkode: 19458...47a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser mange mener at barna må få bestemme leggetidene sine selv. Nylig var det en tråd om leggetid for tenåringer, mange som svarte at de hadde leggetider for sine barn da. Rart at man som stemor blir hetset når man  mener det samme. Og det er garantert for at håTS er stemor. Tråden hadde fått en annen lyd hvis hun var moren til barna.

Men saken er at hadde hun vært mor til barna så hadde det ikke vært noen tråd. For mor hadde satt ned foten for lenge siden!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 10.1.2016 at 12.07, xinnia skrev:

Ja, paret i HI har barna annenhver uke, og mannen jobber kveld annenhver uke.
Men hvorfor skal ikke foreldre, biologiske eller ikke, kunne ha litt tid for seg selv når barna likevel egentlig burde vært i seng?

Trådstarter sier at 11-åringen legger seg ca kl 22, mens 15-åringen sitter oppe lenge etter at trådstarter har lagt seg.
Etter min mening er dette unødvendig.

Og jeg har også et godt forhold til de voksne barna mine, selv om de måtte legge seg til normal tid om kvelden.  Tenk noe så uhørt ...

Mine barn har aldri vært av dem som har fløyet bygda rundt på kveldstid, de har heller vært her sammen med vennene sine, og gjerne sittet sammen med oss voksne (vi har bare en stue) hvis de ikke hadde lyst til å være på rommene sine.
Vi har derfor ikke måttet ta natten til hjelp for å tilbringe tid sammen med ungdommene våre, og kvelden, etter kl 22, har vært for oss foreldre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men saken er at hadde hun vært mor til barna så hadde det ikke vært noen tråd. For mor hadde satt ned foten for lenge siden!

Ja, det er det jeg mener. Men som stemor må man tydeligvis finnes seg i alt mulig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt rett.. Hadde jeg ikke vert stemor, men mor, så hadde jeg satt ned foten for lenge siden jeg også! Dermed sluppet å skrive denne tråden :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

ah.... nå har jeg lest meg gjennom 20 sider... og kjenner jeg blir irritert over dere som bare velger å kommentere uten å lese noe som helst. Det er virkelig unødvendig. Det er mye som kommer frem i løpet av diskusjonen. Som at far jobber kveld den ukene de ikke har ungene. Tydeligvis mange som ikke har fått det med seg. Da minker det fort på alenetiden.

Jeg håper virkelig TS har funnet ut av ting og at samboer har forbedret seg. Jeg selv som stemor hadde ikke godtatt dette. Den kvelden eldstemann ville se fotball hadde jeg regelrett dratt ut tv-kontakten og fløyet i taket. Og det hadde jeg gjort om det hadde vært min egen unge også, for ja, jeg er mor også. Her er jo leggetiden et kjempeproblem! Mange skriver at ungdom skal lære seg å komme seg i seng selv, men det er faktisk ikke alle ungdommer som er like. Som flere har påpekt, når man har skilte foreldre så utnytter de dette til det fulle, spesielt det med oppetider. 

Det jeg skjønner når jeg leser slike innlegg er at jeg faktisk har det veldig bra selv. Jeg kjenner jeg har piggene ute når det gjelder stebarna (fordi de har en helt annen oppdragelse enn mine egne barn), men jeg har iallefall en lydhør samboer som stiller seg bak meg i de aller fleste tilfeller. 

Uansett om man er et par som har felles barn eller om man er et par med mine/dine/våre så trenger man alenetid. Ikke nødvendigvis kjærestetid, men tid alene for å diskutere dagens hendelser etc. Minuset for par med mine/dine etc er at de går inn i et forhold der det allerede er barn (ja og vi vet det), mens par med felles barn gjerne har mange år med kjærestetid før det kommer barn til verden. Vi har heldigvis masse alenetid og vi koser oss masse sammen når ungene ikke er her. Og vi koser oss selv om ungene er her. Vi har egentlig mye alenetid da ungene heller vil sitte på rommene sine og se på tv der eller være på nett. Vi kjøpte tv til alle rommene for noen år siden og det angrer jeg virkelig ikke på. Hovedgrunnen var at de var fire barn i forskjellig aldre/forskjellige ønsker og det var stort sett eldstemann som hadde kontroll over fjernkontrollen. Dermed ble det bare krangling i stua. Vi kjøpte ikke tv til de for å få de bort fra stua men for at de skulle kunne se på hva de ønsket uten å måtte krangle seg til det, og lage ei huskestue. De får selvfølgelig sitte i stua med oss om kveldene, men de har stort sett null interesse av å se på det vi vil se på så det er ikke noe problem. 

Jeg husker selv da jeg var barn/ungdom, da satt hele familien på kveldene og såg på tv, men da var det jo kun NRK og det var familieprogram som passet de fleste (vi såg jo ikke på alt da), og skulle vi trekke oss tilbake så var det for å være ute, med venner, eller lese en god bok. Vil tro at de aller aller fleste ungdommer i dag vil foretrekke å sitte på internett i stedet for å sitte i fanget på foreldrene. Og det er dermed ikke sagt at våre unger får sitte så mye de vil på internett, de har begrenset tid. 

Og som flere har påpekt; på soverommet skal jeg sove (eller kose med mannen), jeg tilbringer ikke alenetid der. Vi har ingen plass å gjøre av oss hvis vi voksne ikke kan være i stua, mens ungene har egne rom hvor de kan være. Sånn er det bare.

Kjente underveis når jeg leste diskusjonen at det var mye jeg ville kommentere, men det var en lang sak så jeg husker ikke alt... Jeg støtter iallefall TS fullt ut, både som stemor og mor!

Dette synes jeg bare høres trist ut; at alle ungene sitter på hvert sitt rom alene sammen med tv eller nettbrett. 

Men bra for dere at dere får alenetid da...

Anonymkode: cb185...3fc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...