AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #101 Del Skrevet 16. september 2015 Og vi har ikke noe kjøkken å trekke oss tilbake til, ikke har jeg en lofts- eller kjellerstue heller. Vi har en stue, kjøkken med åpen løsning, og ingen sitteplasser. Hvis vi voksne får besøk har vi ikke noe annet valg enn å sitte ute, eller på stuen. Og utealternativet faller bort når det er dårlig vær, eller kaldt. Som sagt, ting er ikke så svart/hvitt som du vil ha det til. Det er bedre å spørre barna om de kan være på rommene sine noen minutter dersom vi foreldre har behov for litt private samtaler, eller om vi får besøk. Barnas rom er innredet som allrom, og der har de alt de behøver, mens vårt soverom har en dobbeltseng, og er ikke egnet for besøk eller andre aktiviteter enn soving og evt kos. Anonymous poster hash: bc4d5...f50 Hvis dere har besøk blir det noe annet enn den vanlige tv-kvelden (og ikke noe som skjer hver kveld) Jeg tillater heller ikke at barna setter seg sammen med meg og ei venninne om jeg har besøk, og vi sitter i stuen, og barna kommer for å se tv. Vi flytter oss ikke hvis vi satt der først, og å sitte og lytte på voksenbesøk er ikke lov. Men det skjer stort sett ettermiddager. Kveld etter kl. 20 er som nevnt tidligere familietid, og da koser vi oss sammen. Hvis besøket fortsatt er her flytter vi oss til kjøkkenet, eller besøket deltar på tv-kos sammen med barna. Anonymous poster hash: 24963...d82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #102 Del Skrevet 16. september 2015 Men for å sette det på spissen her da.. I går ordnet jeg god kveldsmat til hele gjengen etter at hele underetasjen var shinet og vasket, av meg. Loftstuen er det barna som har ansavar for, da det er MENINGEN at de skal bruke den. Elveåringen la seg rett etterpå og jeg, samboer og 14åringen satte oss i sofaen. klokkken var 22. 14åringen tok raskt til seg fjernkontrollen og skrudde på fotball. Jeg sa ifra at han fikk bytte kanal til en dokumentar jeg hadde ventet på men han nektet og sa at jeg kunne gå opp i loftsuen.. Samboer sa ingenting på dette, så jo, jeg gikk opp og satte meg i støvet. Samboer fulgte ikke etter, men lot 14 åringen fortsette å styre showet. Til leeenge etter at jeg var sovnet. Anonymous poster hash: 3deda...6c3 Da løste jo dette seg på en grei måte vil jeg si. Hvorfor skulle ikke du like gjerne som 14 åringen se TV programmet på loftstuen da? Og hvorfor i all verden skulle samboer følge etter? Du skulle jo bare se et TV program. Og hva har kveldsmat og rengjøring å gjøre med dette? Anonymous poster hash: 69264...fd9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #103 Del Skrevet 16. september 2015 Da løste jo dette seg på en grei måte vil jeg si. Hvorfor skulle ikke du like gjerne som 14 åringen se TV programmet på loftstuen da? Og hvorfor i all verden skulle samboer følge etter? Du skulle jo bare se et TV program. Og hva har kveldsmat og rengjøring å gjøre med dette? Anonymous poster hash: 69264...fd9 Det handler om respekt. JEG hadde brukt hele ettermiddagen på vasking av STUA og kveldsmat for å gjøre det koslig for oss alle. Lofstua var urørt og skitten, for den har barna ansvar for! Så HVORFOR skulle jeg gå å sette meg der hvor det ikke var ryddet og vasket etter å ha styrt hele ettermiddagen for å få det koselig? Anonymous poster hash: 3deda...6c3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #104 Del Skrevet 16. september 2015 Samboer skulle følge etter pga. det tråden handler om.. Voksentid.. Anonymous poster hash: 3deda...6c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #105 Del Skrevet 16. september 2015 Men planen er og shine og ordna loftstua til en mer voksenstue i ettermiddag. Da har jeg min egen stue, så kan far og barn sitte nede og se barnetv til langt på natt.. Har gitt beskjed om at jeg og barna har byttet ansvarsområde. Jeg oppe, de i underetasjen. Vinnvinn for meg Anonymous poster hash: 3deda...6c3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SykkelJenny Skrevet 16. september 2015 #106 Del Skrevet 16. september 2015 Men for å sette det på spissen her da.. I går ordnet jeg god kveldsmat til hele gjengen etter at hele underetasjen var shinet og vasket, av meg. Loftstuen er det barna som har ansavar for, da det er MENINGEN at de skal bruke den. Elveåringen la seg rett etterpå og jeg, samboer og 14åringen satte oss i sofaen. klokkken var 22. 14åringen tok raskt til seg fjernkontrollen og skrudde på fotball. Jeg sa ifra at han fikk bytte kanal til en dokumentar jeg hadde ventet på men han nektet og sa at jeg kunne gå opp i loftsuen.. Samboer sa ingenting på dette, så jo, jeg gikk opp og satte meg i støvet. Samboer fulgte ikke etter, men lot 14 åringen fortsette å styre showet. Til leeenge etter at jeg var sovnet. Anonymous poster hash: 3deda...6c3 Din samboer ville kanskje se fotballkampen han og? I min verden er det helt vanlig at mine sønner og mann ser fotballkamp på en TV så dersom jeg ikke vil se den så finner jeg meg et annet sted å være den stunden kampen varer. Jeg forventer ikke at mannen skal følge etter meg for å holde meg med selskap eller for at vi skal få kjærestetid sammen .. En periode når barna blir ungdommer så er alenetid mer sjeldent. Vi sendte aldri 15-16 åringer i seng for at vi skulle få være alene ... det gjorde heller aldri mine foreldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #107 Del Skrevet 16. september 2015 Din samboer ville kanskje se fotballkampen han og? I min verden er det helt vanlig at mine sønner og mann ser fotballkamp på en TV så dersom jeg ikke vil se den så finner jeg meg et annet sted å være den stunden kampen varer. Jeg forventer ikke at mannen skal følge etter meg for å holde meg med selskap eller for at vi skal få kjærestetid sammen .. En periode når barna blir ungdommer så er alenetid mer sjeldent. Vi sendte aldri 15-16 åringer i seng for at vi skulle få være alene ... det gjorde heller aldri mine foreldre. Det sa han ingenting om.. Men da syns jeg at de kunne gå opp i det skittne loftstua. Siden han verken har baller til å si at barna skal vaske som avtalt eller at det er de voksne som bestemmer. Anonymous poster hash: 3deda...6c3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #108 Del Skrevet 16. september 2015 Du har også misforstått tråden. Problemet her er ikke at far ikke tør eller klarer å ta en prat med barna sine. Han ønsker det ikke. Han ønsker ikke å ha alenetid med TS før lenge etter TS har lagt seg. Han vil ha barna rundt seg. Du svarte ikke meg, du svarte en annen, men jeg er enig med henne. Når barna blir tenåringer bør man ha kommet så langt at de selv avgjør mye av leggetiden. Å sende de på rommet for å få alenetid blir feil. Å sende de på rommet fordi de er så små at foreldrene bestemmer leggetiden og har avtalt et klokkeslett er helt greit. Det er absolutt ikke greit å beordre en 14åring i seng halv ti, da er de så store at de selv må se konsekvensen av leggetid og avgjøre dette selv. Det var også noen her som skrev at etter kl. 20 var det voksentid, og barna måtte være på rommet. Det synes jeg er helt horribelt, kl 20 er da vi samler familien i sofaen her, og koser oss sammen. Anonymous poster hash: 24963...d82 Mulig dette gjelder hos deg, men det gjelder absolutt ikke hos alle. Vår fjortis kunne gjerne sittet oppe til langt på natt, bare han fikk se tv sammen med oss, og blånekte for at han er så trøtt neste morgen at han knapt kan holde øynene oppe. Og han lærer lite av egne feil. Han er også såpass umoden og krevende at vi voksne faktisk trenger et pusterom på kveldstid, for at vi i det hele tatt skal få snakket sammen. Ikke alle barn/ungdommer er like! Leggetid er noe som er tatt opp på foreldremøter på skolen hvert eneste år, hvor lærerne presiserer hvor viktig det er for både dem, elevene, og for læringen, at elevene får det de trenger av søvn. I vår gutt sin klasse viste det seg at vi stort sett hadde samme regler for når ungene skulle være i seng. 21.30, ferdig med det. Og vår gutt aksepterer det, og diskuterer det absolutt ikke. Om vi går inn på soverommet hans for å kontrollere at han sover? Absolutt ikke! Men han får ikke ha laptop eller mobil på rommet etter sengetid, så det er da heller ikke nødvendig. Om han leser en stund før han sovner, så vær så god. Vi har heller aldri sendt barna ut av stua fordi vi voksne skal ha alenetid. Det som gjelder, er at de må legge seg når det er på tide, og at det er de voksne som har all makt over fjernkontrollen på kveldstid. Selvsagt setter man ikke da på et program som er for drøyt for barn å se på, det sier seg da selv. Anonymous poster hash: 686e6...0b5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Godjente Skrevet 16. september 2015 #109 Del Skrevet 16. september 2015 Gå en tur ut, ha sex i naturen, gå på kino og si at det er kjærestetid. Gå på rommet for å slappe av litt, mens ungene er i tvstua. Dusj sammen.. Mye man kan gjøre i dusjen . Trenger ikke å avvise ungene for at dere skal legge dere litt ned i senga for en ettermiddagslur. Ungene har ikke behov for å sitte 24/7 oppå dere. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #110 Del Skrevet 16. september 2015 Samboer skulle følge etter pga. det tråden handler om.. Voksentid.. Anonymous poster hash: 3deda...6c3 Å jaaa.... Skjønner, og det kunne han jo for så vidt ha gjort også. Anonymous poster hash: 69264...fd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #111 Del Skrevet 16. september 2015 Mulig dette gjelder hos deg, men det gjelder absolutt ikke hos alle. Vår fjortis kunne gjerne sittet oppe til langt på natt, bare han fikk se tv sammen med oss, og blånekte for at han er så trøtt neste morgen at han knapt kan holde øynene oppe. Og han lærer lite av egne feil. Han er også såpass umoden og krevende at vi voksne faktisk trenger et pusterom på kveldstid, for at vi i det hele tatt skal få snakket sammen. Ikke alle barn/ungdommer er like! Leggetid er noe som er tatt opp på foreldremøter på skolen hvert eneste år, hvor lærerne presiserer hvor viktig det er for både dem, elevene, og for læringen, at elevene får det de trenger av søvn. I vår gutt sin klasse viste det seg at vi stort sett hadde samme regler for når ungene skulle være i seng. 21.30, ferdig med det. Og vår gutt aksepterer det, og diskuterer det absolutt ikke. Om vi går inn på soverommet hans for å kontrollere at han sover? Absolutt ikke! Men han får ikke ha laptop eller mobil på rommet etter sengetid, så det er da heller ikke nødvendig. Om han leser en stund før han sovner, så vær så god. Vi har heller aldri sendt barna ut av stua fordi vi voksne skal ha alenetid. Det som gjelder, er at de må legge seg når det er på tide, og at det er de voksne som har all makt over fjernkontrollen på kveldstid. Selvsagt setter man ikke da på et program som er for drøyt for barn å se på, det sier seg da selv. Anonymous poster hash: 686e6...0b5 Så enig angående leggetid og selvdisiplin. Alle har ikke godt av å styre dette selv. Når man sliter på skolen og heller vil sove på ettermiddag enn å gjøre lekser, så er man ikke "voksen" nok til å bestemme selv.. Anonymous poster hash: 3deda...6c3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SykkelJenny Skrevet 16. september 2015 #112 Del Skrevet 16. september 2015 Det sa han ingenting om.. Men da syns jeg at de kunne gå opp i det skittne loftstua. Siden han verken har baller til å si at barna skal vaske som avtalt eller at det er de voksne som bestemmer. Anonymous poster hash: 3deda...6c3 Han synes kanskje det er fint å se fotball sammen med sønnen - og ha den felles interessen. Jeg kan ikke forstå at du ser på det som et problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #113 Del Skrevet 16. september 2015 Det handler om respekt. JEG hadde brukt hele ettermiddagen på vasking av STUA og kveldsmat for å gjøre det koslig for oss alle. Lofstua var urørt og skitten, for den har barna ansvar for! Så HVORFOR skulle jeg gå å sette meg der hvor det ikke var ryddet og vasket etter å ha styrt hele ettermiddagen for å få det koselig? Anonymous poster hash: 3deda...6c3 Personlig så sitter jeg heller i støvet selv heller enn å la barna mine gjøre det. Anonymous poster hash: 69264...fd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #114 Del Skrevet 16. september 2015 Gå en tur ut, ha sex i naturen, gå på kino og si at det er kjærestetid. Gå på rommet for å slappe av litt, mens ungene er i tvstua. Dusj sammen.. Mye man kan gjøre i dusjen . Trenger ikke å avvise ungene for at dere skal legge dere litt ned i senga for en ettermiddagslur. Ungene har ikke behov for å sitte 24/7 oppå dere. Det er jo akkurat det de har.. Eller så ønsker samboer at de har det. Anonymous poster hash: 3deda...6c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #115 Del Skrevet 16. september 2015 Han synes kanskje det er fint å se fotball sammen med sønnen - og ha den felles interessen. Jeg kan ikke forstå at du ser på det som et problem. Problemet er at jeg måtte gå opp, etter å ha brukt hele ettermiddagen på å vaske og gjøre det koselig.. Og loftstuen va skitten og ikke vasket.. Noe som er barnas ansvarsområde. Anonymous poster hash: 3deda...6c3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #116 Del Skrevet 16. september 2015 Gå en tur ut, ha sex i naturen, gå på kino og si at det er kjærestetid. Gå på rommet for å slappe av litt, mens ungene er i tvstua. Dusj sammen.. Mye man kan gjøre i dusjen . Trenger ikke å avvise ungene for at dere skal legge dere litt ned i senga for en ettermiddagslur. Ungene har ikke behov for å sitte 24/7 oppå dere. Godt voksne mennesker har ikke sex i naturen, ikke i dusjen heller når ungene er hjemme. Pinlig! Anonymous poster hash: 69264...fd9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #117 Del Skrevet 16. september 2015 Personlig så sitter jeg heller i støvet selv heller enn å la barna mine gjøre det. Anonymous poster hash: 69264...fd9 Nå er det ikke mine barn.. MEN, hadde far hatt baller, så hadde barna vasket der for lengst! Utenom denne ene tingen, pluss rommene sine, så gjør de ingenting i huset.. Anonymous poster hash: 3deda...6c3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #118 Del Skrevet 16. september 2015 Personlig så sitter jeg heller i støvet selv heller enn å la barna mine gjøre det. Anonymous poster hash: 69264...fd9 I en loftstue barna har ansvaret for å holde i orden..? Anonymous poster hash: 686e6...0b5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #119 Del Skrevet 16. september 2015 Godt voksne mennesker har ikke sex i naturen, ikke i dusjen heller når ungene er hjemme. Pinlig! Anonymous poster hash: 69264...fd9 Hæ?? Anonymous poster hash: 686e6...0b5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #120 Del Skrevet 16. september 2015 I en loftstue barna har ansvaret for å holde i orden..? Anonymous poster hash: 686e6...0b5 Ja.... Er det galt? Har alltid tenkt at for mye støv ikke er bra for barn mtp allergi ol. Anonymous poster hash: 69264...fd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå