Gå til innhold

Begrepet "dritgodt" om god mat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dagens matprogram på TV2.NO sier Vendela Kirsebom om middagen:

"Mm...DRITgodt"!!

Hva synes man om ordet "drit" mikset med delikat og smakfull mat?

Jeg mistet matlysten.😒

Anonymous poster hash: 63bcb...12b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det er helt greit at folk snakker sånn jeg, men personlig prøver jeg å styre unna ord som det, når jeg skal snakke positivt om noe hahah

Anonymous poster hash: 8d807...7ab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere svarte her.

Jeg synes det er veldig merkelig at ordet "drit" brukes i delikate og høflige sammenhenger. Tenker at det er veldig, veldig insensitivt.

Hadde kanskje tenkt at folk var bedre oppdratt og hadde penere manerer.

Vel, vel...How Insensitive.

Anonymous poster hash: 69200...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tss. Må det være så høytidelig da?

Jeg kan jo si "fy faen,dette var godt!" eller "dritgodt" som du nevner. Det er kraftuttrykk,og ofte passer de bedre enn "dette var nydelig,dere". Syns jeg i hvert fall.

Anonymous poster hash: 17d47...ff2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tss. Må det være så høytidelig da?

Jeg kan jo si "fy faen,dette var godt!" eller "dritgodt" som du nevner. Det er kraftuttrykk,og ofte passer de bedre enn "dette var nydelig,dere". Syns jeg i hvert fall.

Anonymous poster hash: 17d47...ff2

Hvorfor må det være så uhøytidelig, språket vårt?

Hvorfor blande ord som har med møkk/bæsj/ekkelhet å gjøre inn i sammenhenger som er hyggelige/bra/estetisk fine/lekre?

Jeg synes det er kriminelt...at så mange ikke bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mm...DRITgodt"!!

Jeg mistet matlysten.

Jeg synes det er et vulgært, forferdelig ord. Å bruke det som forsterkende når det gjelder mat, er bort i natten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så prippen du er da, ts. :fnise: Jeg sier aldri dritgodt selv, men har ikke problemer med at andre gjør det. Folk får si hva de vil. Jeg kan finne på å si dødsgodt eller dødsdigg da, men vanligvis sier jeg kjempegodt eller veldig godt. Kommer litt an på hvor jeg er. Sier ikke dødsdigg om kelneren på en finere restaurant spør om maten smakte, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Hvorfor må det være så uhøytidelig, språket vårt?

Hvorfor blande ord som har med møkk/bæsj/ekkelhet å gjøre inn i sammenhenger som er hyggelige/bra/estetisk fine/lekre?

Jeg synes det er kriminelt...at så mange ikke bryr seg.

Det er et ganske vanlig språklig virkemiddel kjent som oksymoron, og har en retorisk funksjon i ulike sammenhenger gjennom å spille på humor og kontraster. Kan ikke si det provoserer meg, jeg liker lek med språk, selv om ditt eksempel åpenbart ikke er av de beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke brukt det uttrykket i en "takk for maten tale", men for å beskrive en rett på en avslappet venninnekveld el synes jeg det er helt innafor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

"Mm...DRITgodt"!!

Jeg mistet matlysten.

Enig.Men altså:Vendela er vel ikke den skapeste kniven i skuffen da....så får bare unnskylde henne litt.

Husker da hun var moteekspert på God Morgen Norge en gang,og viste frem noen vinterjakker med ekte pels.Programlederen kommenterte at ikke alle ville ha jakker med ekte pels,og spurte Vendela om hun hadde noen tips til dem.Vendela svarte bare "Njaaaa...nei.fuskepels vet jeg ikke noe om.det er jo fint med noe som er ekte da"  :roll:

Så det er ingen brainiac vi snakker om her.

Anonymous poster hash: 01dcc...f69

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.Men altså:Vendela er vel ikke den skapeste kniven i skuffen da....så får bare unnskylde henne litt.

- eller kanskje det bare er Vendelas måte for å gjøre maten så lite fristende slik at hun holder seg slank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ordet drit brukes i dritgodt, dritkult, dritkaldt osv. så betyr det rett og slett "veldig" på min dialekt i alle fall. Har ikke noe med dritt å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...