Gå til innhold

Hjeeelp fukt? :S

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Vi har nettop kjøpt oss hus, når vi skulle rive opp laminaten på det ene soverommet i dag var dette synet som møtte oss. På veggen er det huntonittplater som virker som de er skrudd rett på gipsveggene bak. Jeg fikk helt klump i magen...og ser for meg at vi må rive alt av kledning og isolasjon. Tror dere dette er en vannlekkasje fra vinduet rett over, eller kan det være kondens mellom platene og gipsveggen??

post-61293-0-69580100-1442008746_thumb.j

post-61293-0-23088900-1442008754_thumb.j

Endret av Fugleskremsel
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har du rikelig med svertesopp!

Du har vel spredt alt av soppfrø/sporer til hele huset og?

Før du rev skulle du ha teltet igjen alle døråpninger.

Du har et stort problem, kontakt fagfolk med kompetanse på fukt.

Anonymous poster hash: 889e2...fef

• Liker 2
Skrevet

Å skru huntonitten rett på gipsplatene er da helt vanlig å gjøre, hvis det var det du bekymret deg over. Er det vinylbelegg på gulvet, og er det baksiden av vinylen vi ser bilde av? Hva er det under vinylen? Er det tregulv? Betong? Er det gulv på grunn?

Skrevet

Jeg kunne da ikke vite at det var fukt her før jeg begynte å rive :-P

Det er gulvbelegg du ser, også baksiden av laminaten som lå oppå

Skrevet

Derfor skal du enten lese deg opp i faget før du begynner, eller leie inn fagfolk. Ikke bare begynne med ting du åpenbart ikke har snøring på.

Gratulerer, du har sopp, som mest sannsynlig har spredd sporer i hele huset pga din uvitenhet. Snakk med megler, og håper du har forsikring. Ta kontakt med forsikringen, og skaff hjelp av fagfolk.

Anonymous poster hash: d8777...274

• Liker 1
Skrevet

Under vinylen er det ihvertfall etasjeSkiller i tre, dette er i andre etasje

Skrevet

Svart hussopp er ikke noe å kimse av. Og den forvinner ikke av å bare bytte belegg. Som regel går det inn i stenderverket i gulv/tak og vegger og det må i verste fall byttes ut!

Kontakt fagpersoner ASAP og for all del IKKE RIV OPP noe som helst før skadeomfanget har blitt estimert av noen som vet hva de gjør.

Du kan dokumemtere skader, kostnader for utbedring osv og kreve erstatning.

Anonymous poster hash: ec476...6e2

• Liker 1
Skrevet

Derfor skal du enten lese deg opp i faget før du begynner, eller leie inn fagfolk. Ikke bare begynne med ting du åpenbart ikke har snøring på.Gratulerer, du har sopp, som mest sannsynlig har spredd sporer i hele huset pga din uvitenhet. Snakk med megler, og håper du har forsikring. Ta kontakt med forsikringen, og skaff hjelp av fagfolk. Anonymous poster hash: d8777...274

Du er en ekstremt lite forståelsesfull og hyggelig person. Jeg har aldri hørt at det er normalt å bruke fagfolk til å bytte laminaten på et soverom.

• Liker 7
Skrevet

Her har du rikelig med svertesopp!

Du har vel spredt alt av soppfrø/sporer til hele huset og?

Før du rev skulle du ha teltet igjen alle døråpninger.

Du har et stort problem, kontakt fagfolk med kompetanse på fukt. Anonymous poster hash: 889e2...fef

Det var da voldsomt. <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'>

Anonymous poster hash: 3e656...3cb

• Liker 2
Skrevet

Du er en ekstremt lite forståelsesfull og hyggelig person. Jeg har aldri hørt at det er normalt å bruke fagfolk til å bytte laminaten på et soverom.

Nei, jeg forstår veldig godt hva du driver med. Jeg gjorde AKKURAT det samme. Dum og naiv og begynte uten å sjekke opp. Men, jeg har lært :)

Anonymous poster hash: d8777...274

• Liker 1
Skrevet

Svart hussopp er ikke noe å kimse av. Og den forvinner ikke av å bare bytte belegg. Som regel går det inn i stenderverket i gulv/tak og vegger og det må i verste fall byttes ut!

Kontakt fagpersoner ASAP og for all del IKKE RIV OPP noe som helst før skadeomfanget har blitt estimert av noen som vet hva de gjør.

Du kan dokumemtere skader, kostnader for utbedring osv og kreve erstatning.Anonymous poster hash: ec476...6e2

Okei. Pleier forsikringsselskapene å ha avtaler egne firma de bruker til slike ting?

Skrevet

Det viser seg å være en skjev list rundt vinduet på utsiden......så da er vel hele veggen ødelagt....dette kan bli en dyr trist fornøyelse, men sånn er vel livet. Vi får kontakte et tømrerfirma på mandag. Kjedelig når boligdrømmen blir et mareritt :-S

Skrevet

Det viser seg å være en skjev list rundt vinduet på utsiden......så da er vel hele veggen ødelagt....dette kan bli en dyr trist fornøyelse, men sånn er vel livet. Vi får kontakte et tømrerfirma på mandag. Kjedelig når boligdrømmen blir et mareritt :-S

Har du allerede fastslått at boligkjøpet har blitt til et mareritt?

Anonymous poster hash: 3e656...3cb

• Liker 1
Skrevet

Har du allerede fastslått at boligkjøpet har blitt til et mareritt? Anonymous poster hash: 3e656...3cb

Neida, har vel kanskje ikke det....men er mentalt forberedt på det. Hvis det nå er sopp i hele huset, så kan det jo fort bli det.

Skrevet

Kontakt forsikringselskapet før du begynner å leie inn noen til å fikse dette.

Anonymous poster hash: 8055f...27d

Skrevet

Kontakt forsikringselskapet før du begynner å leie inn noen til å fikse dette. Anonymous poster hash: 8055f...27d

Takk for tips, da gjør jeg det. :-)

Skrevet

Hvis du har en god forsikring kan det være du får det meste dekket. Vet ikke med sopp da,men vi hadde nettopp en stor lekkasje der vegger og tak måtte rives. Vi får alt dekket av forsikringen men må rette selve årsaken til skaden selv. Hvis det blir dyrt å ordne kan du benytte deg av eierskifteforsikring, dersom dere har tegnet det da?

Lykke til! Håper det ikke er for ille.

Skrevet (endret)

Er det jeg som er idiot her eller? Belegget ser helt fint ut ellers- på oversiden, bortsett fra den svarte firkanten. Betyr det at dere har skåret hull i belegget og at det er under der det svarte i hovedsak befinner seg? For det er jo et skarpt skille der..

Hvis det er lekkasje rundt vinduet, er skaden mest sannsynlig begrenset- i alle fall til det ene rommet. Å si at hele huset er angrepet av sopp p.g.a dette er tåpelig. Men holder med de som sier du bør ta kontakt med forsikringsselskapet snarest.

Endret av Aurora M.
Skrevet

Hvis du har en god forsikring kan det være du får det meste dekket. Vet ikke med sopp da,men vi hadde nettopp en stor lekkasje der vegger og tak måtte rives. Vi får alt dekket av forsikringen men må rette selve årsaken til skaden selv. Hvis det blir dyrt å ordne kan du benytte deg av eierskifteforsikring, dersom dere har tegnet det da?

Lykke til! Håper det ikke er for ille.

Har fosikring gjennom gjensidige, men er usikker på om de dekker det når skaden sannsynligvis skjedde før jeg kjøpte..... Men jeg har sendt de en mail, så får vi se. Takk for svar :)

Skrevet

Er det jeg som er idiot her eller? Belegget ser helt fint ut ellers- på oversiden, bortsett fra den svarte firkanten. Betyr det at dere har skåret hull i belegget og at det er under der det svarte i hovedsak befinner seg? For det er jo et skarpt skille der..

Hvis det er lekkasje rundt vinduet, er skaden mest sannsynlig begrenset- i alle fall til det ene rommet. Å si at hele huset er angrepet av sopp p.g.a dette er tåpelig. Men holder med de som sier du bør ta kontakt med forsikringsselskapet snarest.

Flekken er oppå belegget, jeg syns og det var rart at den var så begrenset. Skillet er akkurat der som kanten på den ene laminatplanken var. Har kontaktet forsikringsselskapet, så får vi ordnet en fagperson som kan komme å se, slik at vi får fastslått omfanget. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...