Gjest Blomsterert Skrevet 11. september 2015 #21 Skrevet 11. september 2015 Juleribbe, pinnekjøttAnonymous poster hash: 6edb2...8d5 Blir sulten av det her:-D
Gjest Blomsterert Skrevet 11. september 2015 #22 Skrevet 11. september 2015 Gode moraler, glad i naturen på vinteren, glad i familie middager, hyggelig mot naboen. Men sånn syntes jeg alle bør væreAnonymous poster hash: f14f1...a16 Nettopp.God,moral.Det er det jeg liker best,for det er sånn nordmenn flest er.Under skallet:-)
Gjest Blomsterert Skrevet 11. september 2015 #23 Skrevet 11. september 2015 Er på en mer sånn dønn seriøs debattside.De kom ikke der opp med så mange morsomme og koselige svar som her.Det overrasker meg litt,men gjør meg mest glad:-)
Pawn Hearts Skrevet 11. september 2015 #24 Skrevet 11. september 2015 Alt fra binders, ostehøvel, bunader og hallingkast til black metal, lol. Og selvsagt janteloven, den norske litterære kanon, stavkirker og osebergskipet. Norsk kunst og design, den norske rausheten og snillismen. Lista er nok lenger. Ulike typer kristendom, nissen som finnene prøvde å stjele, og gammel folklore. Snorres Heimskringla og Eddadikt, bygdespel og bonderomantikk. Den norske mentaliteten som innebærer mye rart nå til dags.Anonymous poster hash: 7a49b...a8c Janteloven er faktisk importvare. Sandemose tok tak i sin oppvekst i Nykøbing på Mors i Danmark. Men Sandemose var halvt norsk, og nesten hele hans forfatterskap er skrevet på norsk, så den godtas under tvil.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #25 Skrevet 11. september 2015 Ivar Aasen og sidemål, eller nynorsk som det også kalles :D Turer i fjellet i påsken, og harryturer over til den søte naboen. Anonymous poster hash: 7a49b...a8c
WubWub Skrevet 11. september 2015 #26 Skrevet 11. september 2015 Så hva betegner dere som norsk kultur,og hvorfor tror dere vi mister den om de utenfra kommer hit?? Etter mitt syn blir det så motsigende for meg da vi har så mye å gi,ved å inkludere! Tja. Hvorfor er det selvmotsigende? Du vet vel hva som skjedde med indianernes kultur? De måtte kopiere kulturen til deres innvandrere for å overleve, så ble de puttet i reservater. De som overlevde var stort sett de som kopierte vestlig kultur. Med det du skriver her, syntes du indianerne skulle vært mer inkluderende og ikke motsatt seg den stadig større flommen av innvandrere? De skulle bare lagt ned sine pil og buer å sunget barn av regnbuen mens deres kultur ble utslettet ?
Gjest Blomsterert Skrevet 11. september 2015 #27 Skrevet 11. september 2015 Ivar Aasen og sidemål, eller nynorsk som det også kalles :D Turer i fjellet i påsken, og harryturer over til den søte naboen. Anonymous poster hash: 7a49b...a8c Ja!Gikk min første skitur på fjellet i Norge,på ski for første gang for tre år siden.Det var litt av et syn,og det ble filmet:-D Men så utrolig fint!Selv om alle holdt på å le seg ihjel.Nei,det var utrolig fint og vakkert,selv om jeg likte best når vi var framme og grilla pølser og spiste:-D Men det var sol,snø,friskt og ja,vakkert!
Gjest Blomsterert Skrevet 11. september 2015 #28 Skrevet 11. september 2015 Tja. Hvorfor er det selvmotsigende? Du vet vel hva som skjedde med indianernes kultur? De måtte kopiere kulturen til deres innvandrere for å overleve, så ble de puttet i reservater. De som overlevde var stort sett de som kopierte vestlig kultur. Med det du skriver her, syntes du indianerne skulle vært mer inkluderende og ikke motsatt seg den stadig større flommen av innvandrere? De skulle bare lagt ned sine pil og buer å sunget barn av regnbuen mens deres kultur ble utslettet ? Det blir ikke det samme.De ble invadert på en helt annen måte. Vi vet hva som kommer,vi kan være forberedt.Det var ikke de vet du.Det er nor helt annet. Vi er jo ikke i den posisjonen de var i,så blir umulig å sammenligne på alle måter.
WubWub Skrevet 11. september 2015 #29 Skrevet 11. september 2015 Det blir ikke det samme.De ble invadert på en helt annen måte. Vi vet hva som kommer,vi kan være forberedt.Det var ikke de vet du.Det er nor helt annet. Vi er jo ikke i den posisjonen de var i,så blir umulig å sammenligne på alle måter. invadert? tror du det bodde indianere over hele nord og sør amerika du eller? fakta er at indianerne hadde en veldig lav befolkning før vi kom. og de dekket ikke hele det amerikanske kontinentet. var mer enn nok plass til innvandrere fra europa. det er den samme begrunnelsen tilhengere av masseinnvandring bruker her i europa. vi har jo plass til mange flere så hvorfor ikke ta de inn? hvorfor gjelder ikke dette for amerika? det var jo plass til flere var det ikke? og jo vi er i en lignende posisjon. indianerne var i mindretall. og de ble utslettet av innvandrere og deres kultur som ble i overtall. europeere idag er i mindretall. og en stadig strøm av innvandrere kan meget vel også utslette oss. hvorfor? fordi, for 100 år siden var europeere 27% av verdens befolkning, afrikanere var 7%. om 50 år vil europeere være 7% av verdens befolkning og afrikanere over 27%. Det er i og for seg selv ikke et problem bortsett fra et faktum : Europa vil motta stadig flere og flere flyktninger og innvandrere fra afrika og midtøsten. Dette er bare starten det vi opplever idag. Afrika og midtøsten lider av uro, krig, fattigdom og hungersnød, derfor vil alle komme hit til oss. Den samme skjebnen indianerne led av folkevandring kan meget vel også skje oss.
Gjest Blomsterert Skrevet 11. september 2015 #30 Skrevet 11. september 2015 invadert? tror du det bodde indianere over hele nord og sør amerika du eller? fakta er at indianerne hadde en veldig lav befolkning før vi kom. og de dekket ikke hele det amerikanske kontinentet. var mer enn nok plass til innvandrere fra europa. det er den samme begrunnelsen tilhengere av masseinnvandring bruker her i europa. vi har jo plass til mange flere så hvorfor ikke ta de inn? hvorfor gjelder ikke dette for amerika? det var jo plass til flere var det ikke? og jo vi er i en lignende posisjon. indianerne var i mindretall. og de ble utslettet av innvandrere og deres kultur som ble i overtall. europeere idag er i mindretall. og en stadig strøm av innvandrere kan meget vel også utslette oss. hvorfor? fordi, for 100 år siden var europeere 27% av verdens befolkning, afrikanere var 7%. om 50 år vil europeere være 7% av verdens befolkning og afrikanere over 27%. Det er i og for seg selv ikke et problem bortsett fra et faktum : Europa vil motta stadig flere og flere flyktninger og innvandrere fra afrika og midtøsten. Dette er bare starten det vi opplever idag. Afrika og midtøsten lider av uro, krig, fattigdom og hungersnød, derfor vil alle komme hit til oss. Den samme skjebnen indianerne led av folkevandring kan meget vel også skje oss. Du.Vi lever i en helt annen tid,vi er ikke akkurat der lenger. Når det er sagt(skrevet)så skjønner jeg indignasjonen din vedr dette.Men det her handler om verden i 2015.
WubWub Skrevet 11. september 2015 #31 Skrevet 11. september 2015 Du.Vi lever i en helt annen tid,vi er ikke akkurat der lenger. Når det er sagt(skrevet)så skjønner jeg indignasjonen din vedr dette.Men det her handler om verden i 2015. Om du ikke lærer av historien så er du dømt til å gjenta den. Men jeg skjønner historie og det store bildet kanskje ikke er ting du bryr deg om eller forstår deg på.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #32 Skrevet 11. september 2015 Vi er et dempet, sivilisert og rolig folkeslag. Vi hyler ikke og skriker under begravelse eller under demonstrasjoner. Anonymous poster hash: fdc9e...59e
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #33 Skrevet 11. september 2015 Nordmenn har en viss kultur for å gjøre slitsomme ting over lang tid og preges av at de er seige og biter tennene sammen. Er en grunn til at vi lykkes såpass godt i en del idretter, der en gjør fysiske anstrengelser over lange strekninger. Til og med "revolusjonen" vår som førte til egen grunnlov var stille og tok lang tid.Anonymous poster hash: ad0ba...cb4
Gjest Blomsterert Skrevet 11. september 2015 #34 Skrevet 11. september 2015 Om du ikke lærer av historien så er du dømt til å gjenta den. Men jeg skjønner historie og det store bildet kanskje ikke er ting du bryr deg om eller forstår deg på. Du snakker tull.Alt må ha en relevans,og det du skriver,har ingen relevans nå.
Gjest Blomsterert Skrevet 11. september 2015 #35 Skrevet 11. september 2015 Nordmenn har en viss kultur for å gjøre slitsomme ting over lang tid og preges av at de er seige og biter tennene sammen. Er en grunn til at vi lykkes såpass godt i en del idretter, der en gjør fysiske anstrengelser over lange strekninger. Til og med "revolusjonen" vår som førte til egen grunnlov var stille og tok lang tid.Anonymous poster hash: ad0ba...cb4 Gjøre slitsomme ting over lang tid? :-) Jeg fant dette morsomt,sikkert fordi du har rett:-D
Gothminister Skrevet 12. september 2015 #36 Skrevet 12. september 2015 God Norsk kultur er Black Metal.
Gjest SykkelJenny Skrevet 12. september 2015 #37 Skrevet 12. september 2015 Norsk kultur for meg er: Turer i skog og fjell (søndagsturer) Barna våre er frie til å leke ute fra de er små Ibsen, Kielland, Munch, Grieg osv, osv Religionsfrihet Ytringsfrihet Velferd Dugnadsånd Brun ost og grovt brød Vikingene Pinnekjøtt til jul Frisk luft Fjell og fjorder Rosemaling Akevitt Hardingfele Bunad Stavkirker
Gothminister Skrevet 12. september 2015 #38 Skrevet 12. september 2015 Norsk kultur for meg er: Turer i skog og fjell (søndagsturer) Barna våre er frie til å leke ute fra de er små Ibsen, Kielland, Munch, Grieg osv, osv Religionsfrihet Ytringsfrihet Velferd Dugnadsånd Brun ost og grovt brød Vikingene Pinnekjøtt til jul Frisk luft Fjell og fjorder Rosemaling Akevitt Hardingfele Bunad Stavkirker Du glemte helgefylla og selvsagt Metal.
Gjest SykkelJenny Skrevet 12. september 2015 #39 Skrevet 12. september 2015 Du glemte helgefylla og selvsagt Metal. Helgefylla finner man omtrent overalt - så det er ikke typisk norsk i mine øyne. Metal er heller ikke noe jeg forbinder med typisk norsk - men det har nok noe med interesse å gjøre også.
PrincessConsuela Skrevet 12. september 2015 #40 Skrevet 12. september 2015 Gå på tur Vaffler og lapper Potet til alle måltider Lapskaus Finnbiff Fredagstaco og lørdagsgrøt Lettsaltet torsk og stekt sei - kjenner jeg må få i meg mat snart Kvikklunsj og appelsin i påska Adventskalender på tv Dugnad, flaskeinnsamling og loppemarked Barneidrett Skiløyper Krimforfattere, og såklart påskekrim SFO Turlagshytter 17.mai-feiring "Syden"
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå