Gjest Blomsterert Skrevet 11. september 2015 #1 Skrevet 11. september 2015 Siden jeg bare er halvt norsk,og jeg må presisere at mitt andre hjemland er vestlig og kristent(for kun å unngå usakligheter),så lurer jeg på hva dere mener er norsk kultur? For meg er det et land som har flere kulturer.Den vestlandske kristne,som er ganske så bokstavelig bibeltro!Det er den nordnorske som er befriende åpen og mer "ekte". Og alt i mellom. Jeg setter så uendelig stor pris på traustheten,det jordnære og det litt ned-på-jorden-holdningen som jeg syns kjennetegner det norske folk! Jeg har opplevd at nordmenn er usedvanlig godhjertede og empatiske.Mer enn veldig mange andre. For meg er det norsk kultur som jeg er utrolig glad,og stolt over.Her er alle like mye verdt,og det er sånn samfunnet her vil det skal være. Men jeg ser også mindre gode sider,som misunnelse og urettferdighet.At en unner ikke alltid sin neste det bedre. Men ærlig talt er nordmenn flest utrolig empatiske og vil ha likeverd. Og så er det jo landbruk,fiske og kultur på den måten,som er sånn nasjonalromantisk,men det er mer historie om jobb og mye slit vi romantiserer. Jeg har lest alle Hamsun og Ibsens bøker,så jeg hedrer også norsk litteratur og kunst. Så hva betegner dere som norsk kultur,og hvorfor tror dere vi mister den om de utenfra kommer hit?? Etter mitt syn blir det så motsigende for meg da vi har så mye å gi,ved å inkludere!
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #2 Skrevet 11. september 2015 Alt fra binders, ostehøvel, bunader og hallingkast til black metal, lol. Og selvsagt janteloven, den norske litterære kanon, stavkirker og osebergskipet. Norsk kunst og design, den norske rausheten og snillismen. Lista er nok lenger. Ulike typer kristendom, nissen som finnene prøvde å stjele, og gammel folklore. Snorres Heimskringla og Eddadikt, bygdespel og bonderomantikk. Den norske mentaliteten som innebærer mye rart nå til dags. Anonymous poster hash: 7a49b...a8c 3
Gjest Blomsterert Skrevet 11. september 2015 #3 Skrevet 11. september 2015 Alt fra binders, ostehøvel, bunader og hallingkast til black metal, lol. Og selvsagt janteloven, den norske litterære kanon, stavkirker og osebergskipet. Norsk kunst og design, den norske rausheten og snillismen. Lista er nok lenger. Ulike typer kristendom, nissen som finnene prøvde å stjele, og gammel folklore. Snorres Heimskringla og Eddadikt, bygdespel og bonderomantikk. Den norske mentaliteten som innebærer mye rart nå til dags. Anonymous poster hash: 7a49b...a8c Å,Du kom med med mye her som var interessant og fikk meg til å smile.Så hyggelig. Men du,ikke kall det "Snillisme",kall det empati:-D
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #4 Skrevet 11. september 2015 Hvorfor har vi Sameting, samiske barnehager, kulturforeninger, egne lover for bibeholdelse av samisk måte på drive jakt og fiske på? Er de så redd for å miste sin kultur? Anonymous poster hash: 83a6f...de6
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #5 Skrevet 11. september 2015 Nja...de har vært temmelig snillistiske i oppdragelsen av barn. Mange umulige unger rundt omkring, he heAnonymous poster hash: 7a49b...a8c
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #6 Skrevet 11. september 2015 Samene var under stort press av det norske samfunnet, og spesielt danske embetsmenn. Jeg synes de skal få støtte for å opprettholde sin kultur. Anonymous poster hash: 7a49b...a8c 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #7 Skrevet 11. september 2015 For å svare på ditt spørsmål - Jeg heller er ikke 100% norsk. Vi er en liten familie som kom hit flere år tilbake, er mer norsk enn noen nordmenn selv, aldri brutt noen lover eller regler, vi glemmer at vi ikke er 100% norske. Det er kun når folk minner oss på det at det plutselig går opp for oss. Fordi vi er såpass godt integrerte. Så når noen gir uttrykk for utenlandske menn på måten de gjør her, og de sier at alle er slik blir jeg selvsagt målløs. Jeg har mine brødre og de er verdens snilleste. De behandler kvinner med respekt. Jeg tror de er redd for usikkerheten da de ikke vet antallet,hvor mange som vil komme. De er redd deres kultur vil overta den norske. Anonymous poster hash: 6edb2...8d5
Gjest Blomsterert Skrevet 11. september 2015 #8 Skrevet 11. september 2015 Nja...de har vært temmelig snillistiske i oppdragelsen av barn. Mange umulige unger rundt omkring, he heAnonymous poster hash: 7a49b...a8c Jo,det er litt sant.Det er det,en skulle nok hatt mer disiplin.En smule mer: -)
Gjest Blomsterert Skrevet 11. september 2015 #9 Skrevet 11. september 2015 Hvorfor har vi Sameting, samiske barnehager, kulturforeninger, egne lover for bibeholdelse av samisk måte på drive jakt og fiske på? Er de så redd for å miste sin kultur?Anonymous poster hash: 83a6f...de6 Nei,de har mistet nok opp igjennom.De vil IVARETA tenker jeg,og jeg heier på det: ')
Gjest Blomsterert Skrevet 11. september 2015 #10 Skrevet 11. september 2015 Samene var under stort press av det norske samfunnet, og spesielt danske embetsmenn. Jeg synes de skal få støtte for å opprettholde sin kultur. Anonymous poster hash: 7a49b...a8c Jepp,enig.
maskineple Skrevet 11. september 2015 #11 Skrevet 11. september 2015 Her er Nordisk kultur, Alkoholisme ser det ut som. 1
Gjest Blomsterert Skrevet 11. september 2015 #12 Skrevet 11. september 2015 For å svare på ditt spørsmål - Jeg heller er ikke 100% norsk. Vi er en liten familie som kom hit flere år tilbake, er mer norsk enn noen nordmenn selv, aldri brutt noen lover eller regler, vi glemmer at vi ikke er 100% norske. Det er kun når folk minner oss på det at det plutselig går opp for oss. Fordi vi er såpass godt integrerte. Så når noen gir uttrykk for utenlandske menn på måten de gjør her, og de sier at alle er slik blir jeg selvsagt målløs. Jeg har mine brødre og de er verdens snilleste. De behandler kvinner med respekt. Jeg tror de er redd for usikkerheten da de ikke vet antallet,hvor mange som vil komme. De er redd deres kultur vil overta den norske. Anonymous poster hash: 6edb2...8d5 Ja,det er det.Men da tenker jeg,hvorfor ikke GI og inkludere? Og også ta i mot. Redsel er så ofte helt ubegrunnet!
Gjest Blomsterert Skrevet 11. september 2015 #13 Skrevet 11. september 2015 Her er Nordisk kultur, Alkoholisme ser det ut som.https://www.youtube.com/watch?v=KTuPMF1n1wE Ok.:-)
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #14 Skrevet 11. september 2015 Jeg glemte å nevne AHA og Take on me, norsk pop og visesang, gitarkameratene, og alt av fin visesang som man har klimpret fram her på berget. Troll, og tusser og en ustrakt koftetradisjon. Det er sikkert mye mer. Grieg kom jeg også på. Salmetradisjonen i Den norske kirke, Draumskvedet osv. Det finnes masse. :D Anonymous poster hash: 7a49b...a8c
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #15 Skrevet 11. september 2015 Maskineple. Ifølge Ibn Fadlan som traff vikingene, observerte han at de drakk mjød hele tiden. Flatfyll har vi lange tradisjoner for. Anonymous poster hash: 7a49b...a8c
Gjest Blomsterert Skrevet 11. september 2015 #16 Skrevet 11. september 2015 Maskineple. Ifølge Ibn Fadlan som traff vikingene, observerte han at de drakk mjød hele tiden. Flatfyll har vi lange tradisjoner for. Anonymous poster hash: 7a49b...a8c Jo..det er en av de mindre gode sidene,det har jeg skrevet om før her et sted.Men så et det det positive også:-) Og ville trekke mer fram det,fot en gangs skyld:-D
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #17 Skrevet 11. september 2015 Ski, russetid, fårikål Anonymous poster hash: 6edb2...8d5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #18 Skrevet 11. september 2015 Gode moraler, glad i naturen på vinteren, glad i familie middager, hyggelig mot naboen. Men sånn syntes jeg alle bør være Anonymous poster hash: f14f1...a16
Gjest Blomsterert Skrevet 11. september 2015 #19 Skrevet 11. september 2015 Ski, russetid, fårikålAnonymous poster hash: 6edb2...8d5 Russetid er særnorsk ja:-D Er noen år siden jeg var selv,og jeg er sikkert mer mottagelig for hvordan det har utviklet seg!irriterer meg aldri,det er et sikkert vårtegn:-) Fårikål smaker godt!!men det lukter for jævli (unnskyld)å lage: -)
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #20 Skrevet 11. september 2015 Juleribbe, pinnekjøtt Anonymous poster hash: 6edb2...8d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå