Gå til innhold

Permittering

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt permittert 80% og det vil si at arbeidsplassen ønsker at jeg skal jobbe en dag i uka i seks- sju mnd. Det er noe jeg har svært lite lyst til. Jeg mistenker at de ikke vil bruke penger på oppsigelse og håper å presse meg ut ved at jeg selv sier opp. Det er selvfølgelig en påstand mot påstand og jeg har ingen beviser.

Er det noen som vet om det er andre muligheter for meg enn å selv si opp og få en karantene på 8 uker fra Nav? Jeg syns dette er svært skittent spill fra arbeidsgiver at jeg må ta det økonomiske ansvaret, og de slipper å betale oppsigelsestid for meg ved å permittere meg 80%.

Dessuten har jeg vært der nesten lengst av alle de som har vært der, men det betydde heller ingenting. Er dessverre ikke medlem av fagforening eller har penger til advokat.

Men håper noen her kan gi meg noen råd på hva som kan være lurt for meg å gjøre nå?

Anonymous poster hash: 353c5...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er de nok dessverre ikke, så da betyr det kanskje at de kan gjøre som de vil.

For det første, er de bundet av hovedavtalen (LO/NHO) og evt en tariffavtale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke gjøre som de vil, de må fortsatt forholde seg til lovverk og rettspraksis. Permittering som en skjult oppsigelse er ulovlig, og om det er det faktiske forhold så vil de måtte gi erstatning evt jobben tilbake til deg.

Men det er ikke nødvendigvis så lett å ta denne kampen alene samme hvor mye rett du evt har. Råder deg til å ringe arbeidstilsynets telefontjeneste, de kan forklare deg reglene om permittering i ditt tilfelle på generelt grunnlag, så kan du ta en vurdering på hva du bør gjøre videre.

En advokat som kan litt om arbeidsrett hadde vært det beste å hatt til å sloss for deg, kanskje du er kvalifisert til fri rettshjelp siden du sier du ikke har råd selv? Om du overskrider de økonomiske rammene kan evt advokaten hjelpe deg med å søke fylkesmannen om behovsprøving.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått et permitteringsbrev ?

Det skal alle som permitteres ha, og der skal årsaken til permitteringen beskrives.

Normalen er mangel på oppdrag eller liknende saker.

Er du den eneste av kollegene som blir permittert ? Er dere mange som kan gjøre de samme oppgavene ?

Beklager at jeg spør så fælt, men kanskje jeg kan gi deg noen gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk. Jeg har sjekket fri rettshjelp, men har hatt høyere inntekt enn de krever, men det blir likevel for dyrt å få hjelp fra en advokat. Jeg må nok dessverre innfinne meg i det, selv om det er bittert.

De kan ikke gjøre som de vil, de må fortsatt forholde seg til lovverk og rettspraksis. Permittering som en skjult oppsigelse er ulovlig, og om det er det faktiske forhold så vil de måtte gi erstatning evt jobben tilbake til deg.

Men det er ikke nødvendigvis så lett å ta denne kampen alene samme hvor mye rett du evt har. Råder deg til å ringe arbeidstilsynets telefontjeneste, de kan forklare deg reglene om permittering i ditt tilfelle på generelt grunnlag, så kan du ta en vurdering på hva du bør gjøre videre.

En advokat som kan litt om arbeidsrett hadde vært det beste å hatt til å sloss for deg, kanskje du er kvalifisert til fri rettshjelp siden du sier du ikke har råd selv? Om du overskrider de økonomiske rammene kan evt advokaten hjelpe deg med å søke fylkesmannen om behovsprøving.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meld deg inn i en fagforening og få hjelp på den måten, noe qnnet er galskap når du ikke har penger til advokat!

Anonymous poster hash: 74a0d...59e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jo har fått permitteringsbrev. Årsaker står nevnt, og på papiret er det gyldig. Vanskelig for meg å bevise at det er skjult oppsigelse, selv om jeg mistenker det 99%.

Er ikke alene om å bli permittert, tre andre fikk samme stillingsprosent. Det er andre som kan jobben jeg har, så er dessverre ikke uerstattelig heller

Har du fått et permitteringsbrev ?

Det skal alle som permitteres ha, og der skal årsaken til permitteringen beskrives.

Normalen er mangel på oppdrag eller liknende saker.

Er du den eneste av kollegene som blir permittert ? Er dere mange som kan gjøre de samme oppgavene ?

Beklager at jeg spør så fælt, men kanskje jeg kan gi deg noen gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar du brevet med deg til NAV

Anbefaler å møte opp personlig og snakke med dem.

Spør hva mer de trenger før du innvilges dagpenger.

Og så begynner du å søke på andre jobber.

Det er ikke mening skapt i å ha 1 arbeidsdag per uke, men ikke si til fin nåværende arbeidsgiver at du aktivt søker andre jobber.

Jeg vet det ikke er spesielt enkelt i dagens marked, men jeg tror det kan bli værre om en stund, så ikke vent.

Start med en gang og la tankene begynne å tenke at du er ferdig med den arbeidsgiveren du har i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...