Gå til innhold

Hjelp - jobbintervju!!

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

I midten av neste uke skal jeg på jobbintervju på "drømmejobben" og jeg er mildt sagt skrekkslagen....

Det jeg trenger mest hjelp til er å finne ut hvordan jeg skal formidle at jeg virkelig har lyst på denne jobben uten å virke desperat eller overdrive?? Kommer slike spørsmål opp under intervju eller er det noe som er underforstått?

I tillegg er dette en jobb jeg ikke har en direkte relevant arbeidserfaring i forhold til men, en svært relevant utdanning. Kan jeg forvente at det da vil fokuseres mest på hovedoppgave/utdanning enn tidligere arbeidserfaringer? Og hvor negativt er dette med manglende relevant erfaring? Kan jeg gjøre noe positivt ut av det?

Alle tips i forbindelse med jobbintervju mottas med takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var på 1 gangs intervju denne uka, og noe av det de spurte om vaR:

-forhold til venner, og hvordan jeg er da. Hva de syns om meg, hva hadde de sagt som positive og negative ting

- forhold til familie, verdier fra barndommen som betyr noe (for et spørsmål), hva mor og far min driver med etc

- samboer, hva gjør han, og hvilket firma han jobbet i

- jobben min nå, hva vil sjefen si om meg tror jeg, arbeidsoppgaver, hva er jeg stolt av osv

- konflikter jeg har vært i enten jobb eller privat og hvordan jeg gikk fram i slike situasjoner

- fritidsinteresser

- skolen, karakterer, oppgaver etc (jeg hadde ikke tatt med vitnemål siden de ikke sa noe om det, og det syns de var rart)

- lønn jeg har nå og hva jeg eventuelt ville ønske hos de

Altså denne plassen ble det fokuset mest på hvordan jeg var som person på 1 gangs intervju og ikke så mye om kvalifikasjoner.

Siden du ikke har så mye relevant erfaring tipper jeg de vil fokusere endel på din utdanning, er vel derfor de har tatt deg inn til intervju:)

Se også på aetat.no og forbered deg på typiske intervju spørsmål, og ha svar klare, istedefno å sitte som meg å bli knall rød og ikke vite hva man skal svare på alt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er innkalt på intervju har du allerede vist at du er kvalifisert og har kommet forbi første bøygen. Min erfaring er at når du først har kommet på intervju, er de mest interessert i personligheten din, og hvordan du vil fungere sammen med de andre.

Du bør nok absolutt vise at du er interessert og har lyst på jobben, men det er selvsagt en balansegang i det å ikke virke desperat heller...

Husk også å stille noen spørsmål som viser at også DU har krav og forventninger til hva en en jobb skal gi deg (tenker ikke her på lønn). Lykke til! :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber veldig mye med rekruttering.

Jeg ser mye på personlighet og merker at jeg ikke er alene.

Mange undersøkelser er med på å bygge opppunder det også.

Det hjelper så lite om du har masse små fine papirer å vise til, hvis du som person er helt grå.

Det er ikke papirene de ansetter det er deg.

Papirene fikk deg inn, nå er det du som er fokus.

Ikke vær redd for å virke desperat.

Så lenge du viser sterk lyst på akkurat den jobben og ikke å få jobb generelt, er det veldig positivt.

Rak rygg, ginstrende øyne, fast håntrykk og alt det der..

Det virker!

"Her er jeg! Glem de andre!"

De vil ha noen som kan tilføre stillingen noe.

De vil ha personligheten din!

Vis at du har lyst på akkurat den jobben og fortell hvorfor.

Og hvorfor det vil være helt borti natta å ikke ta deg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Bare ikke vær arrogant når det gjelder utdanninga di, har vært borti et par som er det.

"Erfaring? Jeg har jo den og den eksamenen fra BI/høyskolen."

"Hva som gjør at jeg er bedre enn andre til denne jobben? Fordi jeg har BI, vel."

Fokuser på DEG, på dine personlige egenskaper og hva som faktisk skiller deg fra alle andre som også har samme utdanning som deg, og som kanskje til og med har erfaring. Ikke tro at en bra karakter kan redde deg. Som tidligere nevnt er det personlighet som til syvende og sist teller når man har likeverdige kandidater til en jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...