Cordelia Skrevet 7. september 2015 #21 Skrevet 7. september 2015 Har noen ting i hodet, men ikke sikkert det blir noe av.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #22 Skrevet 7. september 2015 Jeg hadde lang ferie i sommer og brukte regnværsdagene på diverse kreative ting med julegaver i bakhodet Fikk laget en del; -Tovede såler til å ha i skoene (toves av ren ull, syr rundt med symaskin etterpå). -Strikket ferdig Skappel-rillejakke til min søster. -Strikket to sett votter og lue i Fana-mønster til venninner. -Tovet sitteunderlag og tøfler til diverse i familien. -Monterte ferdig babyrosa, hvit og lysegrå Mariusgenser til niese på 14 år (hun ønsker seg det). Til noen skal jeg kjøpe en ting eller to i tillegg. Anonymous poster hash: d26c6...49d 6
Blå politibil Skrevet 8. september 2015 #23 Skrevet 8. september 2015 https://www.etsy.com/no-en/listing/243582824/elinor-kjole-pdf-symonster Har begynt å sy på denne kjolen. Skal sy det til 2 tanteunger og datteren til en nærmere venninne. Mødrene har plukket stoff og knapper. To skal få de før julaften da, for de ønsket å bruke den som julekjole. 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #24 Skrevet 9. september 2015 Har ikke begynt, men må snart sette i gang planlegging hvert fall. Lager til fler og fler hvert år faktisk. Kjøper veldig lite, annet enn det jeg må ha av materialer. I fjor lagde jeg bodyscrub og badesalt til jentene i familien, og krydderblanding og steaksauce til gutta. Kjøpte gaveposer og silkepapir på Søstrene Grene, ble skikkelig fine. Og det var poppis. Og så fort gjort! Til ungene sydde jeg Jerseyluer (mange barnehagebarn), og det var også kjærkomment. I år har jeg blitt litt flinkere med maskinen, så nå blir det kosebukser. Anonymous poster hash: 19142...f4a 3
Rosaboble15 Skrevet 9. september 2015 #25 Skrevet 9. september 2015 Jeg broderer julekort til alle, inkludert de jeg ikke gir gaver til. Det pleier jeg å begynne med i september/oktober. I tillegg lager jeg sild/likør til foreldre og besteforeldre. Likøren lager jeg tidlig på høsten, siden rett før jul.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #26 Skrevet 10. september 2015 Har ikke begynt, men må snart sette i gang planlegging hvert fall. Lager til fler og fler hvert år faktisk. Kjøper veldig lite, annet enn det jeg må ha av materialer. I fjor lagde jeg bodyscrub og badesalt til jentene i familien, og krydderblanding og steaksauce til gutta. Kjøpte gaveposer og silkepapir på Søstrene Grene, ble skikkelig fine. Og det var poppis. Og så fort gjort! Til ungene sydde jeg Jerseyluer (mange barnehagebarn), og det var også kjærkomment. I år har jeg blitt litt flinkere med maskinen, så nå blir det kosebukser. Anonymous poster hash: 19142...f4a Hehe, jeg fikk badesalt/bodyskrubb sist jul som luktet uriiiiin. 😳😳 den ble kastet. 😬 håper dine lukter bedre! Anonymous poster hash: 14066...47e 3
SunnivaOslo Skrevet 10. september 2015 #27 Skrevet 10. september 2015 Jeg har kjøpt sånne "jars" på ebay som jeg fyller med ting,ganske store jars. Fyller dem med små vareprøver,neglelakker m.m samt hjemmelaget sjokolade i en cellofan pose. Sjokoladen lager jeg noen dager før julaften, har små former fra Ikea og lager sjokoladebiter med forskjell fyll som for eksempel hasselnøtter, med appelsinsmak,likør osv. Tenkte å lage en liten minnebok også til 2 venniner, med fine ord,bilder og scrapbok pynt samt julehistorier. 1
Snabeltann Skrevet 10. september 2015 #28 Skrevet 10. september 2015 Har strikket ei ullbukse til tantebarnet mitt...kanskje det blir en genser også? Og strikket en babybody og lue til fadderbarnet mitt.
Emelisse Skrevet 10. september 2015 #29 Skrevet 10. september 2015 Lager karamell, kjeks, biscotti eller lignende i "tantegaver". Gjør stor suksess sammen med en pose god kaffe til dem jeg bare skal gi en liten oppmerksomhet til jul. Har også prøvd meg på både granola og knekkebrød, men søtsakene forsvinner fortest.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #30 Skrevet 10. september 2015 Hehe, jeg fikk badesalt/bodyskrubb sist jul som luktet uriiiiin. den ble kastet. håper dine lukter bedre!Anonymous poster hash: 14066...47e Anonymous poster hash: 19142...f4a
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #31 Skrevet 10. september 2015 Hehe, jeg fikk badesalt/bodyskrubb sist jul som luktet uriiiiin. den ble kastet. håper dine lukter bedre!Anonymous poster hash: 14066...47e Ha ha ha! Uff! Det var jo ikke noe særlig. Jeg lagde samme til meg selv også, og de luktet godt. Sukker, mandelolje og eteriske oljer (sitron). Fresht! Anonymous poster hash: 19142...f4a
ops2 Skrevet 11. september 2015 #32 Skrevet 11. september 2015 Kan vi ikke dele linker for å hjelpe med inspirasjonen? I fjor brukte jeg fotoklistremerker for å gjøre gavene fra barna personlige. Lagde små glass med havsalt og krydder, rutet stoff over lokket og etikett på glasset med barnas navn og bilde: http://www.smartphoto.no/produkter/fotogaver/klistremerker-merkelapper 3
SiMa Skrevet 11. september 2015 #33 Skrevet 11. september 2015 (endret) Kan vi ikke dele linker for å hjelpe med inspirasjonen? I fjor brukte jeg fotoklistremerker for å gjøre gavene fra barna personlige. Lagde små glass med havsalt og krydder, rutet stoff over lokket og etikett på glasset med barnas navn og bilde: http://www.smartphoto.no/produkter/fotogaver/klistremerker-merkelapper Det forslaget støtter jeg. Lager ofte julegaver selv, gjerne i tillegg til en "vanlig" gave. Fast takst er peppermynte og kransekaker. Har ofte strikket genser/ullbukser til barn, men i år har jeg andre strikkeprosjekter som må bli ferdig først, så det rekker jeg ikke. Jeg har lyst til å lage "mor-og-datter smykker" til en - selvfølgelig - liten jente og moren hennes. Jenta setter faktisk stor pris på at jeg lager ting til henne (i motsetning til hva jeg ellers er vant til med barn). Det blir et litt "voksent" smykke, så det passer bra til moren også. Jeg har også tenkt på noe juletrepynt, men er usikker på om det blir tid, og om jeg ev. skal gi det bort eller beholde det selv. (Vi hadde juletre for første gang i fjor, og lite juletrepynt.) Det kommer nok an på hvor mye jeg ev. rekker å lage. Jeg kunne godt tenke meg å lage noe til min mor også, kanskje et smykke, eller hjemmelagde knekkebrød. (Ev. begge deler, hvis tiden strekker til.) Og så bør hun få et bryllupsbilde, det rakk vi ikke i fjor. Mannen setter veldig stort pris på at jeg lager ting til han, og jeg har et par ting jeg skal lage, men tviler på at jeg klarer å vente helt til jul med å la han få det. Julekort skriver jeg til han hvert år, forteller hvor mye han betyr for meg, og trekker frem spesielle episoder som jeg har satt ekstra pris på. Han blir veldig glad for disse kortene, det ser jeg på han. Tidligere år har jeg laget store glassfat, så både søsken og foreldre har fått det. Jeg har også laget glassbolle med et mønster som har falt veldig i smak, og som jeg derfor har gitt til flere. Likørglass har jeg også lagd til flere, fordi det første settet jeg lagde kom på ønskelista til mange. Edit: har dessverre ingen linker å dele her og nå. Skal prøve å finne til noen morsomme luer jeg strikket et år. Endret 11. september 2015 av SiMa 3
ops2 Skrevet 11. september 2015 #34 Skrevet 11. september 2015 Jeg kan ikke strikke og hekle, så jeg må satse på harde gaver! Jeg har vært på engelske forum så mye at jeg knapt kan de norske ordene for diverse hobby. Hvis det kan lages hjemme, så har noen postet en tutorial på internett! Her er søkeordene jeg bruker i tillegg til hva jeg skal lage: DIY (gjør det selv) Homemade (Hjemmelaget) Tutorial (Oppskrift) Ulempen med å søke på engelsk er at det kommer opp så mye. Noe er utgåtte blogger, noe inneholder ting som ikke kan skaffes i Norge. Her går jeg gjennom hvordan jeg finner og kjøper det jeg vil bruke: I år har jeg lyst til å lage en skrubbekrem med rosa Himalaya salt. Søkeordene ble da Himalayan pink salt scrub DIY. Jeg fikk en lang liste med oppskrifter. Så begynner jeg å se hva som er enkelt, med innhold jeg kjenner igjen og vet kan skaffes. Endte opp med denne. https://www.evermine.com/blog/himalayan-pink-salt-scrub/ Mandelolje og kokosnøttolje har jeg. Jeg har bestilt eteriske duftoljer fra Iherb. Jeg kan bruke noe annet enn YlangYlang, for jeg har kjøpt nok andre dufter. Googler "oz to grams" for å finne ut hva det blir i gram/kilo. Øverste treff forteller meg at 8 oz er ca 225 gram. To søstre, to gaver. Trenger 500 gram. Rosa salt fra Ebay. Jeg sorterer treff etter "Price + P&P lowest first". Øverste treff koster meg ca 25 kroner for 500 gram, gratis porto. Dobbeltsjekker at Postage er worldwide and free. (P&P = porto og pakking) Ingen overraskelser i prisen, altså. http://www.ebay.co.uk/itm/Pure-Himalayan-Pink-Crystal-Salt-Food-Grade-FINE-Grain-Premium-Salt-/231484685465?var=530741755504&hash=item35e58ffc99 Porto fra USA har blitt mye høyere. Jeg holder meg til Europa. Skal jeg ha noen gammeldagse merkelapper i fransk eller shabby stil, så går jeg rett til The Graphics Fairy. Gammeldagse motiver, helt gratis og lovlig å laste ned og bruke. Jeg leter etter en rund etikett. Da søker jeg på "round label" og kan for eksempel velge denne: http://thegraphicsfairy.com/vintage-french-round-labels-pharmacy-apothecary-labels/. Jeg har brukt denne siden i fjor også. Så må en ha litt kunnskap til data for å forandre størrelsen så det passer til lokket, og skrive det jeg vil i sirkelen. Så er det bare å blande innholdet og sette på blonde og bånd. Det høres mye ut, men jeg gjør denne søkingen uten å tenke meg om. Jeg ville blitt helt hjelpeløs med en strikkeoppskrift... 6
Gjest Tekola Skrevet 11. september 2015 #35 Skrevet 11. september 2015 Jeg har planer om å sy handlenett til noen jeg vet bruker det en del, da er det hyggelig med noen som er hjemmelaget, med stoffer og farger tilpasset mottakeren. Og så rekker jeg forhåpentligvis å strikke noen gaver til niesene og venners barn. Har et håp om å rekke et eller to par votter også.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #36 Skrevet 11. september 2015 Jeg hekler stort sett votter, noen ganger tøfler. Har også heklet pynteting. Det jeg elsker å få er hjemmestrikkede ullsokker, er storforbruker av det og blir så glad da jeg får nye Anonymous poster hash: 29822...441
Libertas Skrevet 11. september 2015 #37 Skrevet 11. september 2015 (endret) Henger meg på her! I år blir det strikket sjal til mor og svigermor, sokker til far og svigerfar. Vurderer å sy ridebukse til tantebarn og samboers datter. De andre voksne i familien vurderer jeg å lage krydderblanding og matoljer. Muligens slik salt skrubb som linket til her oppe, da jeg har søstre som liker slikt. Samboer aner jeg ikke, men vi bruker ikke gi gaver til hverandre da ingen av oss vet hva vi ønsker oss. Sokker får han alltid på denne tiden hvert år, så han har fått en liten samling. Og vi gir hverandre ting utenom jul og bursdager Endret 11. september 2015 av Libertas
Gjest Tekola Skrevet 11. september 2015 #38 Skrevet 11. september 2015 Jeg har akkurat begynt med gavene til mine to beste venninner: Frost-feberen er ikke helt over Anonymous poster hash: b8a5b...88e Den var bare for søt! For en herlig idé! Hvordan gjør du det?
Libertas Skrevet 11. september 2015 #39 Skrevet 11. september 2015 Dere som lager bodybutter og salt scrub, hvor lenge før jul lager dere disse?
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #40 Skrevet 11. september 2015 Skal lage fine julekort til alle Cookies, to forskjellige- sjokolade/nøtter og sitron/lime. De blir fine i cellofanposer. Planlegger å støpe såper med god duft og fin farge. Tror det kommer til å bli satt pris på. Mulig jeg lager kryddernøtter også.Anonymous poster hash: aee90...a82
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå