Philosophia Skrevet 17. september 2004 #1 Del Skrevet 17. september 2004 Kan man utelate deler av den religionen man tror på? Kan man for eksempel være kristen uten å tro på Jesus? Tror man da på den religionen, eller har man skapt sin egen versjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hillary Skrevet 18. september 2004 #2 Del Skrevet 18. september 2004 Ja og nei. Du kan selvfølgelig tro hva du vil. Men å kjenne begreper og vite hva det man kaller seg innebærer kan være en fordel i forhold til andre mennesker... Å tro på Jesus som frelser er et helt avgjørende og grunnleggende punkt ved kristendommen. Du er ikke kristen hvis du ikke tror på Jesus. Kristendommen henger ikke på greip uten Jesus som frelser. En del sentral moral og etikk som finnes i kristendommen finner du også i andre religioner, blan annet jødedommen - som også kan være svært liberal. Og tror på Gud. Du kan kanskje kalle deg troende bare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cherubino Skrevet 18. september 2004 #3 Del Skrevet 18. september 2004 Man må tro på Jesus for å være en kristen sies det her. Det er jo forsåvidt innlysende. Nå har vi jo et fenomen som heter Israelmisjonen hvos altså kristne går inn for å omvende jøder til kristendommen. Dette må da forårsake et dilemma. Jesus var jo ikke kristen , han var jøde og dessuten omtales han jo som Rabbiner. Hvis eller når han vender tilbake vil jeg tro det blir en stri jobb for misjonen å omvende ham.:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hillary Skrevet 18. september 2004 #4 Del Skrevet 18. september 2004 Man må tro på Jesus for å være en kristen sies det her. Det er jo forsåvidt innlysende. Nå har vi jo et fenomen som heter Israelmisjonen hvos altså kristne går inn for å omvende jøder til kristendommen. Dette må da forårsake et dilemma. Dette er jo litt på siden av det trådstarter spør om. En som er født jøde er jøde hele livet uansett hva vedkommende tror på eller ikke tror på fordi jødene er et folk. Men religiøst sett er en jøde som tar en annen tro - eller ikke tror - en frafallen. Messianske jøder kalles de jødene som blir kristne. Og de er kristne. Det største dilemmaet for Israelsmisjonen er trolig at israelske myndigheter ikke liker misjon, og det skjønner jeg godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Philosophia Skrevet 20. september 2004 Forfatter #5 Del Skrevet 20. september 2004 Ikke så stor respons på denne tråden... Mitt poeng er ikke nødvendigvis å tro på Jesus for å være kristen, men å utelukke deler av religionen. Kan man det, og i så fall, hvor liten del er det akseptabelt å utelukke før man har lagd sin egen religion? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hillary.. Skrevet 21. september 2004 #6 Del Skrevet 21. september 2004 Ikke så stor respons på denne tråden... Mitt poeng er ikke nødvendigvis å tro på Jesus for å være kristen, men å utelukke deler av religionen. Kan man det, og i så fall, hvor liten del er det akseptabelt å utelukke før man har lagd sin egen religion? Du kan jo bare ta en titt på alle de veldig mange forskjellige kristne retningene og se hvor forskjellige de er. En fundamentalistisk kristen(fullstendig bibeltro, kun Bibelen) vil gi deg et annet svar på dette enn en katolikk. Men stort sett tror jeg ikke det går så mye på å "kutte ut", som å tolke. Det går ikke an å gi noe entydig, generelt svar, tror jeg. Men jeg er ikke kristen teolog. Er det noe konkret punkt du sikter til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 21. september 2004 #7 Del Skrevet 21. september 2004 Kan man utelate deler av den religionen man tror på? Kan man for eksempel være kristen uten å tro på Jesus? Tror man da på den religionen' date=' eller har man skapt sin egen versjon?[/quote'] Kristendommens navn kommer jo fra Jesus Kristus, så det virker litt rart å kalle seg kristen hvis man ikke tror på ham. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest petzl Skrevet 21. september 2004 #8 Del Skrevet 21. september 2004 Du kan ikke være kristen uten å tro på Jesus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Philosophia Skrevet 21. september 2004 Forfatter #9 Del Skrevet 21. september 2004 Jeg brukte Jesus som et eksempel for å få frem hva jeg mener... Det er vel slik at ikke alle kristne trosretninger ansees for å være innenfor kristendommen (Jehovas vitner, Pinsemenigheten, Smiths venner etc.)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hillary.. Skrevet 22. september 2004 #10 Del Skrevet 22. september 2004 Jeg brukte Jesus som et eksempel for å få frem hva jeg mener... Det er vel slik at ikke alle kristne trosretninger ansees for å være innenfor kristendommen (Jehovas vitner, Pinsemenigheten, Smiths venner etc.)? Av hvem? Jeg anser alle disse for å være kristne. Hvorfor ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Philosophia Skrevet 23. september 2004 Forfatter #11 Del Skrevet 23. september 2004 Av hvem? Jeg anser alle disse for å være kristne. Hvorfor ikke? Vet ikke, derfor spør jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå