Snuppelure Skrevet 17. september 2004 #1 Del Skrevet 17. september 2004 Jeg har for å si det mildt jobbet ræ.... av meg siden sommer ferien. Har i følge arbeidsmiljø loven nå rett til 3,1 uke av spasering. Men hvilken rett har jeg til å ta ut dette? Det passer aldri for min sjef at jeg er borte... ikke det at han nekter meg å ta avspasering direkte... nei han sier bare at bekalger nå passer det ikke at du tar det ut... og jeg er bare såååå sliten..... Kan jeg kreve noe som helst? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leviin Skrevet 17. september 2004 #2 Del Skrevet 17. september 2004 Du kan jo kreve å få dette utbetalt, går ut fra at det er overtid/ekstraarbeid som har gitt deg så mye til gode til avspasering.. Skjønner at det er fritida du trenger, men hvis arbeidsgiveren din ikke vil gi deg det... vel da er det jo bare å jobbe videre til du er så sliten at du stuper, da blir det sykemelding og han må klare seg uten deg likevel... Ironisk jeg nå altså... Men kanskje det går an å si det rett ut? At om du ikke får tatt avspaseringen snart, regner du med at du ikke orker å yte like mye lengre.... Bør jo ta det på alvor da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 18. september 2004 #3 Del Skrevet 18. september 2004 Det er jo din arb.givers (vakt- avd.- leder) plikt å se til at du får avspasert timer tilsvarende de du har jobbet ekstra. Avspasering skal EGENTLI tas ut samme mnd. som opptjent, og leder skal sette det opp i planen. Men noen plasser får man komme med ønske om når man vil ta ut de ekstra timene (men t.d. innen 2 mnd). I min kommune gjelder det både for turnusarbeidende og for de som kan jobbe fleksi-tid (og da gjelder det time mot time). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 18. september 2004 #4 Del Skrevet 18. september 2004 I den kommunen jeg jobber kan inntil 100 timer +tid overføres til neste år, så her stemmer det IKKE at det må tas ut samme måned ihvertfall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 18. september 2004 Forfatter #5 Del Skrevet 18. september 2004 takk for svar. For ordenskyld, jeg jobber i privat sektor og er ikker organisert. Så jeg må nok forholde meg til arbeidsmiljøloven, og ikke lokale avtaler. Hva om det "aldig" passer for min sjef å la meg ta ut overtiden, kan jeg på noe tidspunkt folange å få dette innen rimelig tid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ringnes Skrevet 19. september 2004 #6 Del Skrevet 19. september 2004 Be han om å gi deg en dato det passer for ham, da. Så sier du i fra om du synes det er for lenge til, forklar hvorfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hilde Skrevet 19. september 2004 #7 Del Skrevet 19. september 2004 Samboeren min jobber i alle fall 4 timer overtid om dagen, + at han jobber i helgene, og innimellom er han på jobb i et døgn i strekk. Får ikke overtidsbetalt. Om han skulle tatt ut all denne avspaseringen hadde han nesten ikke vært på jobb, og de få gangene han har bedt om å få fri en dag eller to har han ikke møtt velvilje. Han har forsøkt å pushe på å få overtiden betalt, men vet at bedriften er presset økonomisk, og har derfor ikke kommet noen vei. Det at han fortsatt er i prøvetiden bidrar jo heller ikke til at man har lyst til å stille for mange krav. Men, det han altså gjorde var å be om et møte med sjefen, der han fortalte at det virkelig begynte å tære på. Han ga i klartekst beskjed om at han syns det var gøy på jobb, og at målet hele tiden er å gjøre det best mulig, men at han følte at prestasjonsevnen var på vei nedover. Resultatet ble at han nå har fri fire timer hver mandag og fredag, og har max to overtidsdager i uka utover dette. Han fikk også 10 dagers avspasering i oktober, som vi skal bruke til å reise bort. Sjefen virket absolutt ikke villig til å hjelpe til sånn i utgangspunktet, men når han ble konfrontert med at det begynte å slite skikkelig på sambo, så tok han det faktisk seriøst. De aller aller fleste sjefer vil gjøre det de kan for å unngå sykemeldinger, og jeg tror man kommer mye lengre med å først be om et møte for å forklare situasjonen, enn å finne ut hva man kan kreve, og hvordan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå