Gjest Anonymous Skrevet 17. september 2004 #1 Del Skrevet 17. september 2004 Jeg er ikke pedagogogisk utdannet og har aldri undervist før. Har noen gode tips? De arbdeider visst ut fra en læreplan, men hvordan legge opp timer slik at jeg ikke blir passiv i forhold til dem? Begynner med gym, forresten. Trenger gode tips til hva jeg skal gjøre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 17. september 2004 #2 Del Skrevet 17. september 2004 Kan jeg spørre hvordan du har klart å få den jobben, uten pedagogisk utdannelse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. september 2004 #3 Del Skrevet 17. september 2004 Det er et vikariat, har fått gjennom aetat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nyibyen Skrevet 17. september 2004 #4 Del Skrevet 17. september 2004 Hei, jeg har også hatt div. lærervikariat uten pedagogisk bakgrunn. Det som overrasket meg var den nye måten undervisningen foregår på. Det var svært få faste timer der man arbeider med bøker, leser, svarer på spørsmål og rekker opp hånda, slik jeg er vant til fra min skoletid. Der jeg har undervist har de fleste timene vært "åpne" og elevene er fri til å jobbe med alle slags prosjekter og sitte hvor de vil å arbeide. De kan gå inn i andre klassers klasserom, eller ut på gangen, bruke bibliotek og datarom, etc. Så det jeg gjorde mest var å gå rundt fra rom til rom og sjekke at elevene holdt seg nogenlunde i ro. Dette var helt nytt for meg, som hadde forberedt masse fagstoff og slikt, men knapt fikk bruk for noe av det. (Men det er kanskje ikke slik på alle skoler i Norge?) gym holdt jeg meg langt vekk fra, det er ikke min greie. men i barneskolen er det lett og greit. haien kommer, kanonball,... Spør elevene, hvis de er litt eldre, hva de har lyst til, evt. sett opp en langsiktig plan i samråd med dem og hvis det høres nogenlunde fornuftig ut så godkjenn det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. september 2004 #5 Del Skrevet 17. september 2004 Hei. Jeg har vært klassestyrer både på ungdomsskolen og barneskolen i Oslo i 4 år. Noe av det viktigste dersom dette er en klasse/ klasser du skal ha over en viss periode er å raskt etablere deg som den voksne som bestemmer. Ikke bli radiatorvarmer!!! Sett standarden for slik du vil ha det og ikke nevn konsekvenser du ikke er villig til å ta i bruk. Ikke start med å være snill for så å måtte stramme inn seinere, det gir deg bare enormt med merarbeid seinere. Husk at du ikke har behov for å bli sett på som kul, for du er faktisk den voksne her. Jeg er nå gymlærer på ungdomsskolen, og det første en bør gjøre før en legger opp en time er å sjekke hva slags utstyr det er på skolen... Hos oss er det praktisk talt ingenting; noen baller, hoppetau og slikt men lite annet, noe som legger rammene for hva vi kan gjøre. Prøv å ha et greit tempo, ikke kjør tresetts- volleyballkamper der halve klassen ser på. Jeg pleier ha 4- 5 på hvert lag, og ettsettskamper som går til ti poeng, slik at alle deltar ganske jevnt. Jeg lager som regel lagene på forhånd, da slipper vi å bruke tid på dette og jeg passer på at de er nokså jevne for da blir det mer spennende kamper. Hjørnefotball og innebandy er også suksess i klassen min i alle fall. Ellers er mitt beste råd å ikke bli autoritær, innse at du ikke kan alt, bruk litt humor uten å bli sarkastisk/ ironisk og ikke vær redd elevene, slikt merker de. Lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå