Gå til innhold

De dumme får barn tidlig......


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er en slik generalisering av en så stor gruppe mennesker så smart da? Mange mennesker velger å få barn tidlig av andre grunner enn overgangsstønad (!), heldigvis. Mange av de som velger et langt utdanningsløp, som medisin, velger å få barn før utdanningen. Jeg har flere venninner som har valgt den løsningen. I mitt tilfelle var valget enkelt; jeg kan ikke få barn i all evighet, min fruktbarhet er allerede over, og jeg har ikke engang fylt 30 år. Til tross for jeg ble mor allerede som 21-åring vil jeg si at jeg har greid meg bra, jeg har den høyeste utdanningsgraden man kan ha og et lykkelig ekteskap.

Anonymous poster hash: b092c...a57

 

Imponerende å ta en doktorgrad med små barn hjemme. Tar av meg hatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt, er jo folk som enten må ta opp karakterer eller ikke vet hva de vil. Men at de skal rakke ned på kvinnen som faktisk klarte å komme inn på studiet de ønsket og hadde mål for livet blir for dumt. Det er ens egen feil om man ikke er ferdigutdannet og i jobb når man er 25.

Jeg kan komme på flere grunnen til at folk ikke er ferdig med å studere før de er 25, men det kan nå så være. Nå synes ikke jeg at man skal rakke ned på folk om de får barn "tidlig", men å få barn i midten/slutten av tjueåra er ikke spesielt tidlig, vel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en slik generalisering av en så stor gruppe mennesker så smart da? Mange mennesker velger å få barn tidlig av andre grunner enn overgangsstønad (!), heldigvis. Mange av de som velger et langt utdanningsløp, som medisin, velger å få barn før utdanningen. Jeg har flere venninner som har valgt den løsningen. I mitt tilfelle var valget enkelt; jeg kan ikke få barn i all evighet, min fruktbarhet er allerede over, og jeg har ikke engang fylt 30 år. Til tross for jeg ble mor allerede som 21-åring vil jeg si at jeg har greid meg bra, jeg har den høyeste utdanningsgraden man kan ha og et lykkelig ekteskap.

Anonymous poster hash: b092c...a57

Er vel snakk om tenåringer. Det å velge å lage unger når man er temåring vitner ikke om høy intelligens

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er jo å få barn når man er relativt ung.Det er samfunnet og jaget rundt utdanning og økonomi som ofte gjør det vanskelig å realisere.Har venninner som fikk barn i 22-årsalderen.Da var de ferdig utdannet og eide egen bolig.Det blir noe helt annet enn de som blir gravide når de er 15,16,17,og ofte blir avhengig av trygdesystemet i mange år fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få barn før ca 22 års alder er det stort sett bare idioter som gjør. Det er et velkjent fenomen, selv om noen åpenbart blir provoserte av at det sies rett ut.

 

Når det gjelder å få barn før fullført utdanning er det noe mer nyansert. Tar man en kort utdanning, er det lurest å vente. Men skal man ta doktorgrad eller bli lege (med turnus osv) blir det litt annerledes, da det kan bli lenge å vente. Særlig med tanke på de som er bekymeret for fertilitet osv. 



Anonymous poster hash: e8b5f...07b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk første barn når jeg var 20, og andre når jeg var 25.

 

Hadde fast jobb etter videregående, og fullførte bachelor på BI mens jeg gikk gravid og under permisjon.

Derav hadde jeg full lønn når jeg studerte.

 

Det er ikke for pingler å kombinere fulltidsstudier og full jobb med familie.

Brukte kvelder, helger og ferier på å lese.

 

Med denne løsningen ble det veldig lite studielån, samt en fin familie på fire med eget flott hus og nye biler tidlig i livet

Neste blir hytte eller hus i utlandet, og har nettopp passert 30 år...

 

Vi har da gode muligheter til å spare og hjelpe våres egne barn senere i livet.

 

Men dette klarte vi nok å oppnå fordi vi var dumme og fikk barn tidlig...

 

 

 



Anonymous poster hash: 3b991...d31
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg fikk første barn når jeg var 20, og andre når jeg var 25.

 

Hadde fast jobb etter videregående, og fullførte bachelor på BI mens jeg gikk gravid og under permisjon.

Derav hadde jeg full lønn når jeg studerte.

 

Det er ikke for pingler å kombinere fulltidsstudier og full jobb med familie.

Brukte kvelder, helger og ferier på å lese.

 

Med denne løsningen ble det veldig lite studielån, samt en fin familie på fire med eget flott hus og nye biler tidlig i livet

Neste blir hytte eller hus i utlandet, og har nettopp passert 30 år...

 

Vi har da gode muligheter til å spare og hjelpe våres egne barn senere i livet.

 

Men dette klarte vi nok å oppnå fordi vi var dumme og fikk barn tidlig...

 

 

 

Anonymous poster hash: 3b991...d31

 

Jeg forstår at du har kjørt et hardkjør med studier, jobb og små barn samtidig. Hvilket er nettopp mitt poeng. Om du hadde fått barna senere kunne du prioritert dem høyere, og ikke hatt fokus på alt annet mens barna er små.

 

Jeg er i alle fall veldig glad for at jeg ikke stresset med både jobb og studier i den korte dyrebarne småbarnstiden. Men vi har alle ulike prioriteringer ...

Anonymous poster hash: e8b5f...07b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg fikk første barn når jeg var 20, og andre når jeg var 25.

 

Hadde fast jobb etter videregående, og fullførte bachelor på BI mens jeg gikk gravid og under permisjon.

Derav hadde jeg full lønn når jeg studerte.

 

Det er ikke for pingler å kombinere fulltidsstudier og full jobb med familie.

Brukte kvelder, helger og ferier på å lese.

 

Med denne løsningen ble det veldig lite studielån, samt en fin familie på fire med eget flott hus og nye biler tidlig i livet

Neste blir hytte eller hus i utlandet, og har nettopp passert 30 år...

 

Vi har da gode muligheter til å spare og hjelpe våres egne barn senere i livet.

 

Men dette klarte vi nok å oppnå fordi vi var dumme og fikk barn tidlig...

 

 

 

Anonymous poster hash: 3b991...d31

 

Dere klarte ikke å oppnå dette fordi dere fikk barn tidlig. Da hadde jo alle som fikk barn tidlig sittet der med nye biler, hus og snart hytte...... Velger å tro det er fordi dere prioriterte riktig!

Anonymous poster hash: 88ab1...7ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i "ung"? For tiden oppfatter jeg det som at alt under 30 er ungt når det kommer til familieforøkelse. Og det er jo en velig feil innstilling.

Er ung under 20? 25?

Anonymous poster hash: 41d2e...486

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er i alle fall veldig glad for at jeg ikke stresset med både jobb og studier i den korte dyrebarne småbarnstiden. Men vi har alle ulike prioriteringer ...

Anonymous poster hash: e8b5f...07b

 

 

Du var hjemme med barna hele tiden da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var hjemme med barna hele tiden da?

Nei...(?) Skjønner ikke helt hvor du vil hen her..?

 

Jeg jobbet deltid da mine barn var små. Og studerte ikke i tillegg. 

 

 

Anonymous poster hash: e8b5f...07b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei...(?) Skjønner ikke helt hvor du vil hen her..?

 

Jeg jobbet deltid da mine barn var små. Og studerte ikke i tillegg. 

 

Anonymous poster hash: e8b5f...07b

 

 

Jeg mente om du hadde barna hjemme og ikke i barnehave noen gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg forstår at du har kjørt et hardkjør med studier, jobb og små barn samtidig. Hvilket er nettopp mitt poeng. Om du hadde fått barna senere kunne du prioritert dem høyere, og ikke hatt fokus på alt annet mens barna er små.

 

Jeg er i alle fall veldig glad for at jeg ikke stresset med både jobb og studier i den korte dyrebarne småbarnstiden. Men vi har alle ulike prioriteringer ...

Anonymous poster hash: e8b5f...07b

 

 

 

 

Jeg forstår at du har kjørt et hardkjør med studier, jobb og små barn samtidig. Hvilket er nettopp mitt poeng. Om du hadde fått barna senere kunne du prioritert dem høyere, og ikke hatt fokus på alt annet mens barna er små.

 

Jeg er i alle fall veldig glad for at jeg ikke stresset med både jobb og studier i den korte dyrebarne småbarnstiden. Men vi har alle ulike prioriteringer ...

Anonymous poster hash: e8b5f...07b

 

Hvem har sagt at jeg stresset...? Vi jobbet ulike tider, ikke 8-4 jobb før eter endt studie. Hadde ikke barna fult i barnehage før de var 3år. Jeg har brukt mye tid på barna :-)

Men det skal sies at jeg har lett for å huske det jeg leser, og lærer fort nye ting. Matte og økonomi faller naturlig for meg. Logisk tankegang liker vi :-) For meg gir det energi til hverdagen og ikke mer stress :-)

Jobb må vel alle som ikke studerer?

 

anonym 12.29

Anonymous poster hash: 3b991...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mente om du hadde barna hjemme og ikke i barnehave noen gang.

Og igjen: hvorfor spør du om det?

 

Om jeg jobbet 30, eller 40, eller 50, eller 60 eller 80 % forandrer ikke det at jeg er glad for at jeg ikke hadde 100% jobb + studier. 

Anonymous poster hash: e8b5f...07b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei...(?) Skjønner ikke helt hvor du vil hen her..?

 

Jeg jobbet deltid da mine barn var små. Og studerte ikke i tillegg. 

 

 

Anonymous poster hash: e8b5f...07b

 

JObbet mannen fult da, slik at dere ikke delte på den dyrebare tiden med barna?

 

Anonymous poster hash: 3b991...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvem har sagt at jeg stresset...? Vi jobbet ulike tider, ikke 8-4 jobb før eter endt studie. Hadde ikke barna fult i barnehage før de var 3år. Jeg har brukt mye tid på barna :-)

Men det skal sies at jeg har lett for å huske det jeg leser, og lærer fort nye ting. Matte og økonomi faller naturlig for meg. Logisk tankegang liker vi :-) For meg gir det energi til hverdagen og ikke mer stress :-)

Jobb må vel alle som ikke studerer?

 

anonym 12.29

Anonymous poster hash: 3b991...d31

 

Jeg synes jobb + studier er veldig slitsomt, og jeg ville ikke sytnes jeg fikk nok tid til barna i en slik situasjon. Bra at du klarte å ha tid til barna. Var det ikke oppmøteplikt på dine studier? Da tror jeg det må ha vært noen år siden. Nå for tiden er det mye mer krav til oppmøte og deltakelse.

 

Man må ikke nødvendigvis jobbe fulltid, nei. I alle fall ikke om man har foretatt gode økonomiske valg før man får barn. 

Anonymous poster hash: e8b5f...07b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

JObbet mannen fult da, slik at dere ikke delte på den dyrebare tiden med barna?

 

Anonymous poster hash: 3b991...d31

 

Hvorfor er du/dere så skrekkelig opptatt av akkurat hvordan vi løste det? 

 

Jo, vi jobbet deltid begge to.. 

Anonymous poster hash: e8b5f...07b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg synes jobb + studier er veldig slitsomt, og jeg ville ikke sytnes jeg fikk nok tid til barna i en slik situasjon. Bra at du klarte å ha tid til barna. Var det ikke oppmøteplikt på dine studier? Da tror jeg det må ha vært noen år siden. Nå for tiden er det mye mer krav til oppmøte og deltakelse.

 

Man må ikke nødvendigvis jobbe fulltid, nei. I alle fall ikke om man har foretatt gode økonomiske valg før man får barn. 

Anonymous poster hash: e8b5f...07b

 

Mente jeg skrev det over, men dette var nettstudier. Innleveringer, to helger per halvår og eksamen. Jeg kunne da lese år barnet/barna sov midt på dagen og om kvelden når jeg var hjemme i permisjon. Bhg 2 dager fra 1,5 år. økte mot fult fra ca 3år. Men ble ofte ikke fulle dager da vi jobbet ulikt. Byttet på tidlig og sen, og satte av felles fritid til hele familien. Nøye planlagt hverdag.

 

Fungerte godt for oss i hvert fall.

Anonymous poster hash: 3b991...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og igjen: hvorfor spør du om det?

 

Om jeg jobbet 30, eller 40, eller 50, eller 60 eller 80 % forandrer ikke det at jeg er glad for at jeg ikke hadde 100% jobb + studier. 

Anonymous poster hash: e8b5f...07b

 

 

Kjære da, snakk om å ta ting i verste mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest daisydaisy

Sitter litt og tenker på hvordan det må føles for ei ung jente som er blitt gravid å lese en så frekk og fordomsfull tråd som dette. Dere minner meg om en gjeng mobbere som ikke har noe bedre å foreta seg enn å rakke ned på andre mennesker. 

Endret av daisydaisy
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...