Gjest O.G. Skrevet 2. september 2015 #81 Del Skrevet 2. september 2015 (endret) Men for å diskutere mer seriøst. Forskjellen mellom unge mødre og eldre mødre, dvs de som ikke har utdanning og de som har utdanning er at de unge mødrenes identitet ligger forankret i det at de er mor, og de vil ha respekt som voksne fordi de er mor, det er sånn de navigerer verden, og den kommer først uansett hva slags utdanning de tar i ettertid, fordi deres selvidentitet er bygget rundt sitt moderskap. En eldre mor som har høyere utdanning, jobbet noen år og vært ute og sett seg om før hun fikk barn har sin identitet i sin jobb, og hennes tilknytning til arbeidsliv er sterkere. Endret 2. september 2015 av O.G. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #82 Del Skrevet 2. september 2015 Men det er frivillig å ikke legge seg ned og bli gravid med første og beste før en er ferdig med utdannelse og fått god jobb. Hmmmm, hva med meg, var 24 år, ferdig utdannet, god jobb og eide bolig..?Anonymous poster hash: 6a59c...f72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 2. september 2015 #83 Del Skrevet 2. september 2015 Snedig hvordan folk hele tiden tar utgangspunkt i seg selv når de diskuterer her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Faith- Skrevet 2. september 2015 #84 Del Skrevet 2. september 2015 Det var vel med i en episode av Brille, at befolkningen blir gjennomsnittlig dummere og dummere siden dem med lavere intelligens for flere barn (og tidligere) enn dem smarte (som gjerne vil ha lang utdannelse og fast jobb før de får barn). 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hummels Skrevet 2. september 2015 #85 Del Skrevet 2. september 2015 (endret) Helt enig ts. Ser det overalt. Dessuten er de for dumme til å vite hvordan prevensjon brukes, og for dumme til å vite at kondom alene er ikke helt trygt. Det er ikke til å ta feil av at unge mødre er dummere enn eldre mødre. Jeg håper mora til mitt barn ikke blir ei ung mor. Endret 2. september 2015 av Hummels Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 2. september 2015 #86 Del Skrevet 2. september 2015 Helt enig ts. Ser det overalt. Dessuten er de for dumme til å vite hvordan prevensjon brukes, og for dumme til å vite at kondom alene er ikke helt trygt. Det er ikke til å ta feil av at unge mødre er dummere enn eldre mødre. Jeg håper mora til mitt barn ikke blir ei ung mor. Vel, bare pule damer med høyere utdanning det, så skal ikke det være noe problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hummels Skrevet 2. september 2015 #87 Del Skrevet 2. september 2015 (endret) Vel, bare pule damer med høyere utdanning det, så skal ikke det være noe problem. Ja, men de yngre må nå ha litt vett i hodet og passe på at de ikke blir gravid også. Knuller 40 åringer også jeg, med glede. De er så gode og ikke så usikre. Endret 2. september 2015 av Hummels Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 2. september 2015 #88 Del Skrevet 2. september 2015 (endret) Det her er egentlig en ganske viktig diskusjon å ta, fordi vi som samfunn ser på unge mødre som et sosialt problem og mange av støtteordningene har falt bort pga dette synet, mens andre har kommet til, men unge mødre/alenemødre har ikke tilgang, og det er ikke rettferdig. Blant annet kontantstøtten: Hvorfor er det så fint og flott at middelklassemoren er hjemme og steller hus og har ungene hjemme og får kontantstøtte for det, når vi skal hive de unge alenemødrenes barn i barnehage fra de er året for ellers så tar vi fra dem overgangsstønaden (kontantstøtte er ikke en mulighet for denne gruppen mødre). Jeg er kritisk til tenåringsforeldre, men jeg er enda mer kritisk til at OS (overgangsstønad) fases ut, for det er en stønad som brukes av alle slags aleneforeldre, ikke bare tenåringer. Før av kunne man få det i ti år av gangen, nu kan man bare få det en gang i et liv. Nu er det en grunn til at den fases ut og jeg håper at de som fikk unge etter unge for å ha krav på os skammer seg, fordi de har ødelagt for de som kommer etter. Nu vil det bli enda vanskeligere for unge mødre (og fedre for den del) å ta utdanning og for andre å få livet på kjøl etter et samlivsbrudd. Vi må huske på en ting: OS betales ut fra staten, livsopphold er et kommunalt tilbud. Endret 2. september 2015 av O.G. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #89 Del Skrevet 2. september 2015 Da jeg først las dette tenkte jeg at det var en tulletråd. Med nærmere ettertanke kan min erfaring tilsi at de flestejeg vet om som fikk barn tidlig (16-20) hadde dårlig sosial og kulturell kapital, og gjorde det dårligere på skolen en de fleste.. Selvfølgelig med unntak.Anonymous poster hash: 4396c...afb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #90 Del Skrevet 2. september 2015 Mamma fikk meg når hun var 19 og hun er langt i fra dum, ts kan ikke være seriøs...Anonymous poster hash: 20b21...915 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #91 Del Skrevet 2. september 2015 Snedig hvordan folk hele tiden tar utgangspunkt i seg selv når de diskuterer her. Ts tar jo også utgangspunkt i egne erfaringer? Er det ikke det alle gjør? Eller er det vitenskapelig bevist at dumme mennesker får barn tidlig?Anonymous poster hash: 6a59c...f72 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 2. september 2015 #92 Del Skrevet 2. september 2015 Ts tar jo også utgangspunkt i egne erfaringer? Er det ikke det alle gjør? Eller er det vitenskapelig bevist at dumme mennesker får barn tidlig?Anonymous poster hash: 6a59c...f72 Aner ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 2. september 2015 #93 Del Skrevet 2. september 2015 Du er klar over at det ikke bare er master som er høyere utdanning? Dessuten kan vi ikke ha et samfunn kun bestående av akademikere, da stopper det opp. Utrolig at folk som skal være så intelligente ikke forstår såpass. Skal du belære, så må du få alle endene dine på rekke.. Det er ikke slik at Master = Akademiker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #94 Del Skrevet 2. september 2015 Og hvor intelligent er det å vente med å få barn til du er 35-40? Risikoen for komplikasjoner og/eller ufrivillig barnløshet blir jo mye høyere desto eldre man blir.Anonymous poster hash: e0766...945 Her igjen spiller BIOLOGISK ALDER inn. En på 35-40 kan ha en biologisk alder på 20-25 år, mens ei på 20-30 kan ha biologisk alder på 45-60 år. Så de på 35-40 kan få helt friske sunne barn, mens de yngre kan problemer med å få barn. Hvor intelligent er det å ikke følge med hva som skjer og snakkes om andre steder i verden? MANGE snakker nå om at biologisk alder betyr ALT, ikke den kronologiske. Anonymous poster hash: 2a260...6cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 2. september 2015 #95 Del Skrevet 2. september 2015 Ganske spennende tema egentlig, det her ved å gjøre rom, og ikke minst tenåringsmorsbloggernes rolle i det, hvordan de gir unge mødre et ansikt. Når vi snakker om identitet altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #96 Del Skrevet 2. september 2015 Og aldri før har vi hatt mer prøverørsforsøk..., mon tro hva det koster staten?Anonymous poster hash: b092c...a57 Sånne type AB'ere vitner om at deres mødre og dem selv fikk unger under 25 år, da hjernen ikke var ferdig utviklet. Anonymous poster hash: 2a260...6cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #97 Del Skrevet 2. september 2015 Må si at det stemmer for mange av de jeg vet om... Eksempler; 1. Hun første giftet seg og fikk barn i en alder av 22, hun har ikke fullført VGS. Hun er nå 30 og først nå tar hun opp så godt som alle fag fra VGS for å få generell stidiekompetanse. Veldig snill og hyggelig dame, ikke dum, men skole er ikke hennes sterke side, har aldri vært det heller. 2. Hun andre giftet seg som 19 åring og har ikke fullført videregående. Hun tok opp fag først som 29 åring, frem til da har hun jobbet som vaskehjelp. Nå jobber hun s Resepsjonist på et hotell, er ganske overrasket over at hun fullførte den utdanningen for hun virker helt blåst i hodet, på alle måter. Til og med personligheten er like dårlig som IQ'en. 3. En god venninne av meg, fikk også barn i tidlig alder (21), hun er nå 31 og jobber i butikk og har så vidt jeg vet ingen spesielle planer for å jobbe seg oppover eller satse på en utdanning. 4. Siste eksempel er ei som jeg vil kalle venninne, men ønsker helst ikke da jeg vil distansere meg fra henne mest mulig; hun er 29 år, fikk første barn som 19 åring, hun har 3 barn med 3 forskjellige fedre (en tyrker som bor i Tyrkia som hun pg barnet ikke har noe kontakt med), hun fester mye og er veldig fjortis i tankegang og væremåte. Hun er en av de som behøver en kalkulator for å dele 79 på 2, hun evner ikke noe som heter skole og hun har igjen ambisjoner. Folk er forskjellige, og folk tar forskjellige valg i livet , men dessverre så er mange av de jeg kjenner som har fått barn før fylte 25 år ikke noe spesielt skoleflinke i det hele tatt. Anonymous poster hash: 16159...130 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #98 Del Skrevet 2. september 2015 Jeg missliker når noen sier ressurssvak/ressurssterk. Aldri likt å bruke de ordene. Jeg er en av de som fikk barn tidlig, utdanning tok jeg etterpå. Ja, med nav sin hjelp, og takk gud for at de er til. Så en faktisk kan få en mulighet til å gjøre noe ut av livet sitt, selvom man har gjort noen mindre smarte valg tidligere. Utdanning eller ei, det viktigste er vel at folk trives med det de har fått ut av livet sitt. Jobber du som advokat- flott! Jobber du i butikk-flott! Så lenge man har det bra, hva er vel viktigere enn det. Når jeg tenker på det å være dum, så tenker jeg litt sånn her- Det er ikke de dumme valgene i livet som gjør en dum. Men mangel og forståelse for at dumme valg kan bli gjort. Ha en flott kveld videre Anonymous poster hash: b9188...083 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sportsidiot Skrevet 2. september 2015 #99 Del Skrevet 2. september 2015 Enig. Det er altfor mange dumme mennesker som tar høyere utdanning. Helt meningsløst.Anonymous poster hash: e02f1...33b Vel, jeg vil ikke kalle disse menneskene for dumme. Jeg vil kalle de fornuftige. //Sportsidiot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #100 Del Skrevet 2. september 2015 Hei,Setter dette litt på spissen for å få frem reaksjoner. Poenget i innlegget står jeg fullt og helt for. Jeg merker at ekstremt mange rundt meg velger å få barn tidlig. Det er ikke hvem som helst heller, men en spesiell mennesketype. Det er gjerne de som mobbet folk og gjorde det ekstremt dårlig på skolen. Det virker nesten som om flere får barn for å få penger fra starten, for å ha en unnskyldning til å slippe å jobbe/studere. Ei jeg vet om innrømmet faktisk at dette var motivet. Jeg føler at "de dumme" får barn tidlig. Deres barn vil gjerne også få barn tidligere. Og, som vi alle vet faller som regel ikke eplet langt fra stammen. "De smarte" derimot venter gjerne til utdannelsen er fullført. Dette gir "de dumme" et forsprang til å formere seg fortere. Blir mennesker dummere? Jente, 22Anonymous poster hash: 88ab1...7ed Korrekt observert.Anonymous poster hash: eb249...85d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå