Gå til innhold

De dumme får barn tidlig......

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selvsagt, er jo folk som enten må ta opp karakterer eller ikke vet hva de vil. Men at de skal rakke ned på kvinnen som faktisk klarte å komme inn på studiet de ønsket og hadde mål for livet blir for dumt. Det er ens egen feil om man ikke er ferdigutdannet og i jobb når man er 25.

Ikke pr i dag nei hvor det er en skyhøy arbeidsledighet og folk ikke ansetter nye, men heller lesser på mer jobb på de som allerede er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De jeg ser av "dumme foreldre" i rundt meg er de som har barn med 2 eller flere mennesker og er i konflikt med dem alle, men skylder på barnefedrene/barnemødrene og ser ikke seg selv og sin rolle i dramaet. Og så går barna der da, mye godt for lut og kaldt vann, for egentlig så har de voksne i rundt dem nok med seg selv og sitt eiga liv.

Og disse menneskene de begynte tidlig med barn, allerede med første samboer og fikk barn i omtrent alle forholdene de har vært i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg ser av "dumme foreldre" i rundt meg er de som har barn med 2 eller flere mennesker og er i konflikt med dem alle, men skylder på barnefedrene/barnemødrene og ser ikke seg selv og sin rolle i dramaet. Og så går barna der da, mye godt for lut og kaldt vann, for egentlig så har de voksne i rundt dem nok med seg selv og sitt eiga liv.

Og disse menneskene de begynte tidlig med barn, allerede med første samboer og fikk barn i omtrent alle forholdene de har vært i. 

Hva slags omgangskrets har du ettersom du ser så mye av dette? Eller er det i profesjonell sammenheng?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags omgangskrets har du ettersom du ser så mye av dette? Eller er det i profesjonell sammenheng?

Omgangskrets blandt annet ja, men du ser det da vel du også? Det her er jo det nye normale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde strålende karakterer etter videregående og kom inn på akkurat det jeg ønsket.

Allikevel valgte jeg å ikke fullføre noen utdannelse før etter jeg ble 30. 

Du har et veldig enkelt syn på ting. 

Anonymous poster hash: 012af...7bf

Det var faktisk ikke ment sånn, men et svar på de som mente man ikke kunne ha ting på stell tidlig i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omgangskrets blandt annet ja, men du ser det da vel du også? Det her er jo det nye normale. 

Nei, men det kan blant annet skyldes at jeg sjelden er i/på byen og observerer folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke sagt at alle unge mødre blir alenemødre...?

De fleste ut av dem blir det ja. Dog er det forskjell på dem ut fra sosioøkonomisk bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn man definerer om en person er dum eller ikke..?

Om man har høyere utdanning ?

Seriøst..?

Enig! Nå må det utdanningsmaset roe seg ned! "Alle" kan ikke - og bør ikke - bli økonomer, sivilingeniører og advokater.

Hvem faen passer ungene våre, tømmer søpla, skriver bøker, selger klær, og låser av kjøpesentre hvis alle sitter og er jurister?

Man er så klart ikke dum uten høyere utdanning, mange av utdanninger er jo bare svada uansett... Som feks master i afrikakunnskap eller årsstudium i fugletitting. Kom igjen!

Anonymous poster hash: 56698...262

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn man definerer om  en person er dum eller ikke..?

Om man har høyere utdanning ?

Seriøst..?

Niks, men det gir jo en pekepinn på om det var lurt for vedkommende å få barn tidlig eller ikke.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks, men det gir jo en pekepinn på om det var lurt for vedkommende å få barn tidlig eller ikke.

Ja, deg om det !

Herregud for en holdning... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempedum, men har ingen barn. Er 27 nå, og ser ikke ut som om det kommer før jeg blir 28 i hvert fall.

Det er altså mulig for en dum person å ikke få barn tidlig, tenkte jeg bare skulle nevne det, som en aldri så liten kuriositet.

Anonymous poster hash: a1fb9...920

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Nå må det utdanningsmaset roe seg ned! "Alle" kan ikke - og bør ikke - bli økonomer, sivilingeniører og advokater.

Hvem faen passer ungene våre, tømmer søpla, skriver bøker, selger klær, og låser av kjøpesentre hvis alle sitter og er jurister?

Man er så klart ikke dum uten høyere utdanning, mange av utdanninger er jo bare svada uansett... Som feks master i afrikakunnskap eller årsstudium i fugletitting. Kom igjen!

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvor intelligent er det å vente med å få barn til du er 35-40? Risikoen for komplikasjoner og/eller ufrivillig barnløshet blir jo mye høyere desto eldre man blir.

Anonymous poster hash: e0766...945
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Setter dette litt på spissen for å få frem reaksjoner. Poenget i innlegget står jeg fullt og helt for.

Jeg merker at ekstremt mange rundt meg velger å få barn tidlig. Det er ikke hvem som helst heller, men en spesiell mennesketype. Det er gjerne de som mobbet folk og gjorde det ekstremt dårlig på skolen. Det virker nesten som om flere får barn for å få penger fra starten, for å ha en unnskyldning til å slippe å jobbe/studere. Ei jeg vet om innrømmet faktisk at dette var motivet.

Jeg føler at "de dumme" får barn tidlig. Deres barn vil gjerne også få barn tidligere. Og, som vi alle vet faller som regel ikke eplet langt fra stammen. "De smarte" derimot venter gjerne til utdannelsen er fullført. Dette gir "de dumme" et forsprang til å formere seg fortere.

Blir mennesker dummere?

Jente, 22

Anonymous poster hash: 88ab1...7ed

Har faktisk samme inntrykket

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en studie for litt siden som tok for seg hvordan populasjonen fra slutten av 80-tallet og frem til i dag gjennomsnittlig blir "dummere" for hver generasjon. Studien viste til en trend hvor barn av unge foreldre selv får barn tidlig, og at deres barn også fortsetter i samme spor. På den måten blir utdannelse nedprioritert av denne gruppen. Andel mødre som ikke levde sammen med barnefar var også høy.

Når jeg tenker på min egen omgangskrets stemmer dette bra. Barn av de som har fått tidlig har også selv fått tidlig. Og barn av de som har fått "sent" har også selv fått barn sent.

Det er mange her i tråden som føler seg støtt, for selvsagt finnes ingen regel uten unntak - og noen klarer seg helt åpenbart kjempefint. Likevel er det et faktum at unge mødre er en belastning for samfunnet, kanskje spesielt økonomisk. Det er derfor bra at helsedirektoratet nå (mest sannsynlig) vil oppgradere lavterskeltilbudet vi allerede har på plass for unge når det gjelder tilbud om gratis prevensjon. Det burde helt klart være gratis for unge kvinner å gå på prevensjon godt opp i 20-årene, ikke bare opp til 20 slik det er i dag. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fikk barn like etter jeg fylte 22. Tok bachelor grad etter fødselspermisjonen og er i full jobb den dag i dag, med egenkjøpt leilighet, hytte og bil og et barn på 7 år. Det har jeg klart alene. Er jeg også dum?

Anonymous poster hash: 9d60e...516

Selvfølgelig har du ikke klart det her alene, da du umulig kan ha spart opp egenkapital osv uten nav eller samboer eller foreldre som har gitt deg tak over hodet eller noe. Regnestykket går ikke opp. 

Anonymous poster hash: 1db42...f3c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Det er altfor mange dumme mennesker som tar høyere utdanning. Helt meningsløst.

Anonymous poster hash: e02f1...33b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det selvsagt ikke gjelder alle så kjenner jeg at jeg er litt enig med TS.

Anonymous poster hash: ff97b...0ae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fullført høyere utdannelse? Mastergrad?

Jeg er har ingen mastergrad nei. Jeg har heller ingen planer om begynne på en mastergrad heller. Det betyr ikke at jeg på noen måte er dum. Jeg var faktisk så smart at jeg droppet både dyre studielån og en lang studietid, som bare hadde gitt meg en tittel til fordel for å bli grunder.

Anonymous poster hash: 9a1c3...dde

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...