Jolene Skrevet 3. september 2015 #161 Del Skrevet 3. september 2015 Med bare jobb eller skole så har faktisk barnløse mulighet til å hente seg inn igjen på kveldstid og i helger. For eksempel legge seg i sofaen og se TV etter arbeidstid i fred og ro,og sove leenge i helgene. Masse tid for seg selv, kan spise når man vil, dusje lenge og så videre. Ser ikke helt hva som er slitsomt med det? Mulig at du føler deg "sliten", men det er i mye mindre grad i så fall.Anonymous poster hash: e9cdb...ef0 Hvordan kan du egentlig sitte på fasiten over hvor sliten andre mennesker er? Du vet da fint lite om hva som skjer i livet til folk. Det er faktisk mennesker som ikke har mulighet til å hente seg inn av ulike årsaker, men det er om de har barn eller ikke som avgjør? Haha, jeg må le av sånt. Husker enkelte ganger i militæret så var jeg så sliten at jeg trodde jeg skulle svime av, med tung oppakning, utstyr og ansvar for andre enn meg selv. Klart jeg tjenestegjorde bare for Norge, så vet ikke hva sliten er fordi jeg ikke har barn? Det blir rett og slett latterlig å skulle sammenligne på den måten. Alle kan være slitne, uavhengig av barn eller ikke barn 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra75 Skrevet 3. september 2015 #162 Del Skrevet 3. september 2015 Ikke enerett, nei. Hvor fikk du de i fra? Men om du har i utgangspunktet (før speiselle forhold som f.eks pleie av syke foreldre el., som jeg tror alle har stor forståelse gir spesielle belastninger) en helt annen mulighet til å hente deg inn. Du har mulighet til egentid hver eneste dag. Noe som virker helt utopisk for en gjennomsnittlig småbarnsforeldre. Anonymous poster hash: ffb52...f52 De færreste barnløse jeg kjenner har en slik hverdag at de kan kose seg med masse egentid hver dag. Vi har faktisk jobb, aktiviteter, frivillig arbeide osv. I tillegg er det mange andre ting som virker inn på slitenhet - stress, vitaminmangel, hormonforstyrrelser, depresjoner, søvnproblemer osv. De fleste småbarn har også to foreldre som avlaster hverandre. Mine venninner med barn sender stadig vekk snapper av viftende tær i solen, spinningsykler på treningssentre og "et lite glass rødt". Virker da som om de har plenty av tid til å hente seg inn. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #163 Del Skrevet 3. september 2015 De færreste barnløse jeg kjenner har en slik hverdag at de kan kose seg med masse egentid hver dag. Vi har faktisk jobb, aktiviteter, frivillig arbeide osv. I tillegg er det mange andre ting som virker inn på slitenhet - stress, vitaminmangel, hormonforstyrrelser, depresjoner, søvnproblemer osv. De fleste småbarn har også to foreldre som avlaster hverandre. Mine venninner med barn sender stadig vekk snapper av viftende tær i solen, spinningsykler på treningssentre og "et lite glass rødt". Virker da som om de har plenty av tid til å hente seg inn. De uten barn har IKKE tid til å hente seg inn fordi de har så mange "aktiviteter" (noe jeg egetlig tolker som fritid...), mens de med barn har masse tid til å hente seg inn fordi den andre foreldren tar seg av barna? Logikk mutch. Man får altså BEDRE tid og mer alenetid av å få barn...? Hmmm.... Anonymous poster hash: ffb52...f52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Matronella Skrevet 3. september 2015 #164 Del Skrevet 3. september 2015 Alle kan bli slitne, alle kan bli syke, alle kan ha syke foreldre, alle kan leve et fullverdig liv, alle kan ha et interessant liv og alle kan ha et kjedelig liv.. alle kan bli syke.. om du har barn eller ikke spiller ingen rolle. Hvorfor denne konkurransen om hvem som har best tid eller hvem som blir mest sliten? Vi velger selv om vi vil ha barn eller ikke, hvorfor ikke bare akseptere at andre velger noe annet enn deg selv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #165 Del Skrevet 3. september 2015 Alle kan bli slitne, alle kan bli syke, alle kan ha syke foreldre, alle kan leve et fullverdig liv, alle kan ha et interessant liv og alle kan ha et kjedelig liv.. alle kan bli syke.. om du har barn eller ikke spiller ingen rolle. Hvorfor denne konkurransen om hvem som har best tid eller hvem som blir mest sliten? Vi velger selv om vi vil ha barn eller ikke, hvorfor ikke bare akseptere at andre velger noe annet enn deg selv. Spiller ingen rolle, faktisk? Og med den innsikten i hvordan det er å ha barn, forventer du å bli tatt seriøst? Det å ha barn spiller en enorm rolle i forhold til hvilket live man kan leve. Det setter premissene for hva man har mulighet til, tid til, råd til og overskudd til. Anonymous poster hash: ffb52...f52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #166 Del Skrevet 3. september 2015 Jeg ser ikke greia med å få barn når norge er mildt sagt overbefolket? Vi skal jo ta inn flere flyktninger å innvandrere så de får jo barn i massevis. Norge har jo knapt plass til oss som bor her fra før, for det finnes jo ikke nok arbeidsplasser til alle engang! Så hvorfor få ett barn når du ikke kan hjelpe barnet med en jobb da det blir voksen? Ja medmindre barnet blir født i en familie der de kan gi barnet jobb/kjenner noen som kan gi jobb er det jo flott! Har selv vært jobsøker lenge nå, jeg har ingen nettverk som kan hjelpe meg, jeg drar å besøker bedrifter uten nytte. og jeg har faktisk utdanning! også er det jo det med barnehageplasser, er jo fullt der å! Så Norge får da først og fremst arbeide for flere arbeidsplasser fremover, for er lite som tyder på at norges arbeidsledighet synker...Anonymous poster hash: 5d94e...58f Hva er det du snakker om? Tror du Norge er overbefolket??Anonymous poster hash: 2ba67...39a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 3. september 2015 #167 Del Skrevet 3. september 2015 Gudamei, for en barnslig måte å diskutere på Så man har bare lov til å si at man er sliten om man har barn? Blir som å se ned på folk som akker seg over hodepine fordi det finnes andre med kreft i hjernen. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra75 Skrevet 3. september 2015 #168 Del Skrevet 3. september 2015 De uten barn har IKKE tid til å hente seg inn fordi de har så mange "aktiviteter" (noe jeg egetlig tolker som fritid...), mens de med barn har masse tid til å hente seg inn fordi den andre foreldren tar seg av barna? Logikk mutch. Man får altså BEDRE tid og mer alenetid av å få barn...? Hmmm.... Anonymous poster hash: ffb52...f52 Tror ikke du helt leste og forsto innlegget. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #169 Del Skrevet 3. september 2015 Så man har bare lov til å si at man er sliten om man har barn? Det er det ingen som har påstått. Men det har stor betydning for tidsbruk og muligheter i hverdagen. Det bør det vel virkelig ikke være tvil om. Anonymous poster hash: ffb52...f52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #170 Del Skrevet 3. september 2015 Tror ikke du helt leste og forsto innlegget. Jo, først argumenterete du for at man egentlig ikke har alenetid uten barn (da må man være skrekkelig lite flink til å disponere tiden sin), og så fortsatte du med å fortelle at man har mye tid til å hente seg inn med barn (de fleste prioriterer å få til noe, ja, men det må planlegging til, det er ikke noe som skjer av seg selv). Det virker som du nekter å ta inn over deg at barn kommer i TILLEGG til resten av livet, og at de som ikke har barn unektelig har en helt annen mulighet til å få alenetid, rekreasjonstid osv. Om de ikke velger å hvile er så, men de har i alle fall i gjennomsnitt en helt annen MULIGHET til det. Anonymous poster hash: ffb52...f52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #171 Del Skrevet 3. september 2015 De færreste barnløse jeg kjenner har en slik hverdag at de kan kose seg med masse egentid hver dag. Vi har faktisk jobb, aktiviteter, frivillig arbeide osv. I tillegg er det mange andre ting som virker inn på slitenhet - stress, vitaminmangel, hormonforstyrrelser, depresjoner, søvnproblemer osv. De fleste småbarn har også to foreldre som avlaster hverandre. Mine venninner med barn sender stadig vekk snapper av viftende tær i solen, spinningsykler på treningssentre og "et lite glass rødt". Virker da som om de har plenty av tid til å hente seg inn. Folk med barn har også jobb, aktiviteter og frivillig arbeide, i tillegg til stress, søvnmangel og alt det andre du nevner. Jeg tillater meg å påstå at de aller fleste barnløse har mer egentid hver dag enn folk med barn har. Uten at det betyr at barnløse er egoistiske eller late.Anonymous poster hash: facc5...397 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #172 Del Skrevet 3. september 2015 Det å innese at man har bedre mulighet til egentid, rekreasjon osv når man ikke har barn. Hvorfor er det så skummelt? Er ikke det for mange barefrie nettopp en av grunnene til at de har valgt å ikke få barn? At man innser denne realiteten betyr ikke at man er "lat" eller "egoistisk" eller noe sånt. Hvorfor skulle det betydd det? Men om man forventer å bli møtt med respekt og anerkjennelse selv, så er det ikke lurt å komme med påstander ala "vi uten barn har ikke noen større mulighet til å hvile". Det er ikke uttalelser som faller i god jord hos småbarnforeldre med søvnmangel og poser under øynene. Anonymous poster hash: ffb52...f52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 3. september 2015 #173 Del Skrevet 3. september 2015 Eg ser sjølvsagt ikkje ned på andre kvinner som har vald det same som meg. Eg ser ikkje korkje ned på eller opp til kvinner som har vald å få barn heller, men på same måte som dei er glade dei ikkje er meg, så er eg glad eg ikkje er dei. Folk gillar olika. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra75 Skrevet 3. september 2015 #174 Del Skrevet 3. september 2015 Jo, først argumenterete du for at man egentlig ikke har alenetid uten barn (da må man være skrekkelig lite flink til å disponere tiden sin), og så fortsatte du med å fortelle at man har mye tid til å hente seg inn med barn (de fleste prioriterer å få til noe, ja, men det må planlegging til, det er ikke noe som skjer av seg selv). Det virker som du nekter å ta inn over deg at barn kommer i TILLEGG til resten av livet, og at de som ikke har barn unektelig har en helt annen mulighet til å få alenetid, rekreasjonstid osv. Om de ikke velger å hvile er så, men de har i alle fall i gjennomsnitt en helt annen MULIGHET til det. Anonymous poster hash: ffb52...f52 Nei, det virker som om du nekter å ta innover deg at folk uten barn også kan bli slitne - av tusen forskjellige årsaker. Å ha barn er ikke ensbetydende med å være utslitt. Å ikke ha barn er ikke ensbetydende med å være frisk og i toppform 24/7. Eller vice versa. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #175 Del Skrevet 3. september 2015 Nei, det virker som om du nekter å ta innover deg at folk uten barn også kan bli slitne - av tusen forskjellige årsaker. Å ha barn er ikke ensbetydende med å være utslitt. Å ikke ha barn er ikke ensbetydende med å være frisk og i toppform 24/7. Eller vice versa. Jeg har da overhodet ikke påstått noe slikt. Jeg bare poengterer at alt det man kan bli sliten av, skjer i like stor grad med de som har barn. Og da kommer barna i tillegg. Og barna gjør at man ikke har like stor mulighet til å hvile og ta seg inn, Hvorfor er det så vanskelig for deg å forstå at barn er noe som kommer i tillegg, ikke i stenden for? Anonymous poster hash: ffb52...f52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra75 Skrevet 3. september 2015 #176 Del Skrevet 3. september 2015 Folk med barn har også jobb, aktiviteter og frivillig arbeide, i tillegg til stress, søvnmangel og alt det andre du nevner. Jeg tillater meg å påstå at de aller fleste barnløse har mer egentid hver dag enn folk med barn har. Uten at det betyr at barnløse er egoistiske eller late.Anonymous poster hash: facc5...397 Og det er også mange med barn som ikke gjør en dritt etter arbeidstid, og når ungene har lagt seg kl. 19 har de alenetid og resten av kvelden på sofaen. Dette går jo ikke på om man har barn eller ikke, men hva man velger å bruke dagene til. Poenget mitt er at de med barn har ikke enerett på å være sliten. Det er fullt mulig å være sliten som barnløs også. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #177 Del Skrevet 3. september 2015 Og det er også mange med barn som ikke gjør en dritt etter arbeidstid, og når ungene har lagt seg kl. 19 har de alenetid og resten av kvelden på sofaen. Dette går jo ikke på om man har barn eller ikke, men hva man velger å bruke dagene til. Poenget mitt er at de med barn har ikke enerett på å være sliten. Det er fullt mulig å være sliten som barnløs også. Jeg ser ikke noen som har påstått at barnløse ikke kan bli slitne? Men gitt det samme aktivitetsnivået i løpet av dagen (jobb, hobbyer, trening osv) så er det forskjell på barnløse og de med barn, og de barnløse har bedre mulighet til å ta litt tid for seg selv. Anonymous poster hash: facc5...397 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 3. september 2015 #178 Del Skrevet 3. september 2015 Og det er også mange med barn som ikke gjør en dritt etter arbeidstid, og når ungene har lagt seg kl. 19 har de alenetid og resten av kvelden på sofaen. Dette går jo ikke på om man har barn eller ikke, men hva man velger å bruke dagene til. Poenget mitt er at de med barn har ikke enerett på å være sliten. Det er fullt mulig å være sliten som barnløs også. Nettopp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #179 Del Skrevet 3. september 2015 Og det er også mange med barn som ikke gjør en dritt etter arbeidstid, og når ungene har lagt seg kl. 19 har de alenetid og resten av kvelden på sofaen. Dette går jo ikke på om man har barn eller ikke, men hva man velger å bruke dagene til. Poenget mitt er at de med barn har ikke enerett på å være sliten. Det er fullt mulig å være sliten som barnløs også. Ja, det er fult mulig for de uten bar å være slitne også!!! Hvor mange ganger skal vi gjenta det?? Men "de jobber ofte deltid". OK: det er i så fall et valg som også de uten barn kan ta. De kan slappe av i sofaen litt om kvelden; Ja, det håper jeg de kan av og til ja. Men naturligvis ikke i like stor grad som de uten barn. Poenget er at de uten barn har mye større mulighet til å unngå å være sliten enn de med barn. Man blir MER SLITEN av å ha barn. Det er faktisk helt unektelig. De aller fleste MÅ kutte ned på både aktiviteter og diverse bare får å klare livet sitt med barn. Det er ikke slik at det ikke "spiller noen rolle" om man har barn. Det spiller veldig stor rolle! Anonymous poster hash: ffb52...f52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra75 Skrevet 3. september 2015 #180 Del Skrevet 3. september 2015 Jeg har da overhodet ikke påstått noe slikt. Jeg bare poengterer at alt det man kan bli sliten av, skjer i like stor grad med de som har barn. Og da kommer barna i tillegg. Og barna gjør at man ikke har like stor mulighet til å hvile og ta seg inn, Hvorfor er det så vanskelig for deg å forstå at barn er noe som kommer i tillegg, ikke i stenden for? Anonymous poster hash: ffb52...f52 Det har jeg da ikke sagt at jeg ikke forstår i de tilfellene det er slik. Men nå er det slik at de fleste småbarnsforeldre (i hvert fall i min omgangskrets) velger bort noen av fritidsaktivitetene de hadde FØR de fikk barn. Så for de fleste kommer barna i steden for (korps, Kirkens Nødhjelp, dans, klatring osv..) og ikke i tillegg til. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå