Gå til innhold

hva er risikoen for missed abortion?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Som tittelen sier: hva er risikoen for missed abortion? Foreløpig er jeg i uke 8+0. Sist svangerskap endte i sa, i uke 7-8. Plagsomt å være så nervøs hele tiden! Har meget lite symptomer også, mindre enn da det endte i sa.

Hilsen hysterisk i 1 trimester

Anonymous poster hash: 31733...8eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har opplevd en MA.

Jeg var hos gyn/fødselslege, og han sa følgende: MA konstaterte han et par-tre ganger i uka, og i de fleste tilfeller hadde det vært en liten blødning i forkant av ul. Vanlig SA konstaterte han daglig. I tillegg finnes det mørketall på SA siden ikke alle drar til lege.

Nå er jeg gravid etter MA, men tenker ikke så mye over frykten lengre. Min MA skjedde til tross for at jeg spydde som en gris, så det var ingen tegn på at spiren var død.

Skrevet

Det heter spontanabort for faen! Er så TEIT å blande inn engelsk fordi det liksom høres så kult ut!

Anonymous poster hash: fa36a...25c

  • Liker 1
Skrevet

Det heter spontanabort for faen! Er så TEIT å blande inn engelsk fordi det liksom høres så kult ut! Anonymous poster hash: fa36a...25c

Trodde SA og MA var forskjellig jeg :klo:

  • Liker 2
Skrevet

Det heter spontanabort for faen! Er så TEIT å blande inn engelsk fordi det liksom høres så kult ut!

Anonymous poster hash: fa36a...25c

Spontanabort og MA er jo ikke det samme.

Anonymous poster hash: 67c93...ef9

  • Liker 2
Skrevet

Det heter spontanabort for faen! Er så TEIT å blande inn engelsk fordi det liksom høres så kult ut!

Anonymous poster hash: fa36a...25c

Er så TEIT når noen prøver å leke så smart og ikke kan forskjellen en gang.

Anonymous poster hash: 9b56d...578

  • Liker 6
Skrevet

Det heter spontanabort for faen! Er så TEIT å blande inn engelsk fordi det liksom høres så kult ut! Anonymous poster hash: fa36a...25c

Det er jo ikke det samme.

Anonymous poster hash: 3bb1e...efe

Skrevet

Det heter spontanabort for faen! Er så TEIT å blande inn engelsk fordi det liksom høres så kult ut! Anonymous poster hash: fa36a...25c

Sa: spontanabort

Ma: missed abortion (forøvrig det ordet leger også bruker)

Såååå teit når noen skal leke viktigper og bommer totalt.

  • Liker 4
Skrevet

Hei!

Som tittelen sier: hva er risikoen for missed abortion? Foreløpig er jeg i uke 8+0. Sist svangerskap endte i sa, i uke 7-8. Plagsomt å være så nervøs hele tiden! Har meget lite symptomer også, mindre enn da det endte i sa.

Hilsen hysterisk i 1 trimester

Anonymous poster hash: 31733...8eb

Jeg også er ganske nervøs siden jeg hadde en MA i uke 7 forrige gang. Oppdaget det på UL i uke 12.

Er 6+4 nå - så kjenner din bekymring:) Heldigvis er det skjeldent...med mindre noe er galt med fosteret. Satser på at spirene holder godt fast for oss begge denne gangen :D

Skrevet

Til og med i legenes diagnosekodebok heter det "missed abortion", i parentes abortus retentus. Det er nok ikke noe godt norsk begrep for dette.

Anonymous poster hash: a0e5c...348

Skrevet

Vet ikke hva risikoen er, sikkert ca samme som for spontanabort, da det eneste som mangler er at kroppen ikke reagerer med å støte ut fosteret (før evt etter lang tid kanskje). Hadde selv en MA, fosteret døde i uke 11, oppdaget i min 14. uke. Det var tøft. Var jo liksom over 12-ukers grensa og alt. I mitt hode i alle fall. Gravid igjen nå, 16 uker, og nervøs for alt mulig. Har god kontakt med jordmor somviser stor forståelse for nervøsiteten. Det er ekkelt når eneste erfaring med graviditet er å se det døde fosteret på UL skjermen. Vanskelig å tro på at det kan gå bra. Men, det er nok normalt å føle det slik, og man må jo bare håpe på det beste. Jeg fikk oppfølging med UL annenhver uke (ca) i starten denne gangen, noe som hjalp veldig i 1. trimester. Hadde siste ved 13 uker og alt så bra ut. Så hørte jeg hjertelyden hos jordmor denne uka, og har bare to uker til OUL. Så jeg holder ut i ukene i mellom. Har også begynt å kjenne litt bevegelse, det hjelper selvsagt også, selv om man da blir nervøs når det blir rolig i magen... Så frykten slipper nok ikke med det første, men det får gå.

 

Mitt beste tips er å gå til UL, kanskje få en henvisning fra fastlegen din, og huske at du har lov til å være redd. Det er helt ok å ikke glede seg og å være avventende. Min jordmor sa at flere kanskje burde være litt mer avventende enn de er, for det er ikke så uvanlig at det ikke går bra innimellom. Men hun sa også at de færreste opplever det mer enn en gang, noe som er beroligende :) Vi har forhåpentligvis hatt vårt nå, så dette vil gå bra :)



Anonymous poster hash: d624e...e7b
Skrevet

Vet ikke hva risikoen er, sikkert ca samme som for spontanabort, da det eneste som mangler er at kroppen ikke reagerer med å støte ut fosteret (før evt etter lang tid kanskje). Hadde selv en MA, fosteret døde i uke 11, oppdaget i min 14. uke. Det var tøft. Var jo liksom over 12-ukers grensa og alt. I mitt hode i alle fall. Gravid igjen nå, 16 uker, og nervøs for alt mulig. Har god kontakt med jordmor somviser stor forståelse for nervøsiteten. Det er ekkelt når eneste erfaring med graviditet er å se det døde fosteret på UL skjermen. Vanskelig å tro på at det kan gå bra. Men, det er nok normalt å føle det slik, og man må jo bare håpe på det beste. Jeg fikk oppfølging med UL annenhver uke (ca) i starten denne gangen, noe som hjalp veldig i 1. trimester. Hadde siste ved 13 uker og alt så bra ut. Så hørte jeg hjertelyden hos jordmor denne uka, og har bare to uker til OUL. Så jeg holder ut i ukene i mellom. Har også begynt å kjenne litt bevegelse, det hjelper selvsagt også, selv om man da blir nervøs når det blir rolig i magen... Så frykten slipper nok ikke med det første, men det får gå.

Mitt beste tips er å gå til UL, kanskje få en henvisning fra fastlegen din, og huske at du har lov til å være redd. Det er helt ok å ikke glede seg og å være avventende. Min jordmor sa at flere kanskje burde være litt mer avventende enn de er, for det er ikke så uvanlig at det ikke går bra innimellom. Men hun sa også at de færreste opplever det mer enn en gang, noe som er beroligende :) Vi har forhåpentligvis hatt vårt nå, så dette vil gå bra :)

Anonymous poster hash: d624e...e7b

Spontanabort er langt mer vanlig enn MA.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...