Gå til innhold

3 km til skolen og 3 km tilbake, er det nok?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, spm sier sitt. Dette er den aktiviteten jeg er i om dagrn, er det nok? Skoleveien er etter 1881 5 km, men jeg går noen snarveier så tror det nok blir litt kortere. Derfor kan det være litt over 3km. :)

Anonymous poster hash: c7d3d...317
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er avhengig av hvilke mål du har.

Anonymous poster hash: 93efd...4f0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går nøyaktig like mange km til og fra skolen  :fnise:  Har riktignok ikke merket noen endring i vekt(håpet jo ikke på det heller) eller økt muskelmasse.

Tror nok du må trene litt utenom for å oppnå ønsket resultater. Ser selv på de 6 kilometerne som den mosjonen jeg _skulle_ hatt mens jeg istedenfor sitter på skolebenken. 

Anonymous poster hash: 4c199...3a4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke all verden, det blir vel så vidt en halvtime. Hvis du ikke er voksen bør du helst opp i en times aktivitet per dag for å få de fleste helsegevinstene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke all verden, det blir vel så vidt en halvtime. Hvis du ikke er voksen bør du helst opp i en times aktivitet per dag for å få de fleste helsegevinstene.

6km er jo hvertfall en time da..

Anonymous poster hash: 5fa5c...963

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6km er jo hvertfall en time da..

Det kommer nok an på hvor fort du går/jogger, tror du ikke?

Anonymous poster hash: 05ea7...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, spm sier sitt. Dette er den aktiviteten jeg er i om dagrn, er det nok? Skoleveien er etter 1881 5 km, men jeg går noen snarveier så tror det nok blir litt kortere. Derfor kan det være litt over 3km. :)

Nok til hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er avhengig av hvilke mål du har.

Anonymous poster hash: 93efd...4f0

ts: jeg vil bare være litt aktiv siden jeg ellers sitter på skolen, jeg har ikke noe mål, vil bare ikke være inaktiv, jeg liker å få frisk luft, er litt rar sånsedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts: jeg tenker i forhold til hva jeg kan spise, om jeg da regnes som vanlig aktiv eller inaktiv hvis jeg går 6 km om dagen: ) det lurer jeg på! har lyst til å spise mer enn 1300 kalorier om dagen, det er det basalforbrenningen min er på, altså det kroppen min forbrenner om jeg ikke er aktiv, vil kunne være aktiv nok til at jeg kan spise rundy 1600 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts: jeg bruker tre kvarter og går fort, det kan hende avstanden er nærmere 4-5 km :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts: jeg tenker i forhold til hva jeg kan spise, om jeg da regnes som vanlig aktiv eller inaktiv hvis jeg går 6 km om dagen: ) det lurer jeg på! har lyst til å spise mer enn 1300 kalorier om dagen, det er det basalforbrenningen min er på, altså det kroppen min forbrenner om jeg ikke er aktiv, vil kunne være aktiv nok til at jeg kan spise rundy 1600 

Det kan regnes som vanlig aktiv :) Basalforbrenningen er det kroppen forbrenner hvis du bare ligger helt stille i senga.

Anonymous poster hash: a9ae4...549

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå 6 km tar som regel 1 time, for veldig mange tar det mer enn en time. Gjennomsnittlig gangfart for unge folk er vel 4-5 km/t. Så "så vidt en halvtime" var da en utrolig merkelig påstand. :klo:

TS:

Å gå 6 km til dagen er veldig bra. Mange "hobbyjoggere" nøyer seg med 5 km/dagen. Men det er klart, ved å bare gå vil du jo ikke forbedre utholdenhet/kondisjon noe særlig. Men det er kjempebra med den type hverdagsaktivitet, og takket være gåingen din kan du se på deg selv som "normalt aktiv", og ikke stillesittende. Jeg har for eksempel veldig lite hverdagsaktivitet, og må slenge inn treningsøkter i hytt og pine for å ikke leve et fullsendig stillesittende liv.

Hvor mye du kan spise kommer an på høyde, vekt og mye annet. Men jeg kan nesten love deg at du kan spise minst 1600 kcal til dagen uten å gå opp i vekt - og du kan nok helt sikkert spise nærmere 2000 kcal også (med mindre du er ganske lav). Er du fornøyd med vekta nå er det jo bare å spise slik du pleier, uten å tenke kalorier?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok an på hvor fort du går/jogger, tror du ikke?

Nå var det jo snakk om å gå. Og ingen går 6km på en halvtime.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 km til skolen for meg tar 15 min, og tilbake tar det også 15 min. mer enn en time på 6 km høres rart ut..

Går ganske fort, men jeg har også korte bein.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 km til skolen for meg tar 15 min, og tilbake tar det også 15 min. mer enn en time på 6 km høres rart ut..

Tror du skal sjekke GPS'en litt nøyere neste gang du tror du går 3 km på 15 minutter..

Anonymous poster hash: 26d7d...3b2

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tilsvarer en gangfart på 12 km/timen - altså joggefart. Sikker på at du snakker sant nå? ;) 6 km/t regnes nemlig som rask gange - og du påstår at du med korte bein går dobbelt så fort?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tilsvarer en gangfart på 12 km/timen - altså joggefart. Sikker på at du snakker sant nå? ;) 6 km/t regnes nemlig som rask gange - og du påstår at du med korte bein går dobbelt så fort?

ts: jeg sa 3km :) kanskje 4 eller fem. Jeg bruker en 45 min rask gåing, gikk idag og ja det tok så lang tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts: jeg sa 3km :) kanskje 4 eller fem. Jeg bruker en 45 min rask gåing, gikk idag og ja det tok så lang tid

Det var jo ikke deg, ts, jeg svarte, men vedkommende som påstod hun kunne gå samme distanse som deg på bare ett kvarter. Bare tull. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå 6 km tar som regel 1 time, for veldig mange tar det mer enn en time. Gjennomsnittlig gangfart for unge folk er vel 4-5 km/t. Så "så vidt en halvtime" var da en utrolig merkelig påstand. :klo:

Det var bare jeg som hadde en liten kortslutning da jeg svarte. Jeg vet godt at 6 km/t er et ganske raskt gåtempo.

Allikevel vil jeg anbefale TS å gjøre noe mer. Det viser seg for eksempel at hvis man sitter mye stille i løpet av dagen, på skole eller jobb, forsvinner nesten hele helseeffekten ved å være aktiv. Du bør få opp pulsen flere ganger i løpet av dagen, trappegåing er en utmerket måte å gjøre det på. Heis og rulletrapp er for de som ikke kan gå eller som har veldig mye å bære på.

Å gå i en time hver dag gir en ganske bra helseeffekt, men du bør helst få opp pulsen noen ganger i løpet av dagen, da får du enda bedre helseeffekt. Nok en gang er trappegåing en utmerket metode. Du bør blir litt anpusten, men du trenger ikke ta i så du kjenner blodsmaken i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...