Gå til innhold

Eksponering av barn i blogger og sosiale medier

Gjest Liseheidi

Anbefalte innlegg

Gjest Liseheidi

Er det ikke slik at de har noen rettigheter i forhold til privatliv? Det er et stort antall blogger som utleverer barn. Noen gjør det på en grei måte, selv om det bør være en diskusjon om det i det hele tatt bør gjøres, mens andre er uten skrupler. Det finnes også endel som er (svært) unge mødre og antageligvis ikke har utviklet nok kritisk sans og refleksjonsevne til å egentlig burde drive med dette. I tillegg til disse kommer de voksne som ikke vet sitt eget (eller barnas) beste i forhold til hva de legger ut. Noen som vet hvilke rettigheter disse barna egentlig har? Noen ganger lurer jeg på om barnevernet tar en titt og veileder litt i noen av disse tilfellene..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik jeg har forstått det er barna prisgitt sine foreldre på dette punktet.

Barnevernet og datatilsynet burde gått sammen for å lage regler om eksponering av barn i sosiale medier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liseheidi

Helt klart.. Endel ting hos enkelte er jo skikkelig bekymringsfullt. Det kommer til å komme fram endel ting etter hvert som disse barna blir større og kan fortelle hva de synes om å bli "outet" på så mange områder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gundagrynte

Er det ikke slik at de har noen rettigheter i forhold til privatliv? Det er et stort antall blogger som utleverer barn. Noen gjør det på en grei måte, selv om det bør være en diskusjon om det i det hele tatt bør gjøres, mens andre er uten skrupler. Det finnes også endel som er (svært) unge mødre og antageligvis ikke har utviklet nok kritisk sans og refleksjonsevne til å egentlig burde drive med dette. I tillegg til disse kommer de voksne som ikke vet sitt eget (eller barnas) beste i forhold til hva de legger ut. Noen som vet hvilke rettigheter disse barna egentlig har? Noen ganger lurer jeg på om barnevernet tar en titt og veileder litt i noen av disse tilfellene..

Jeg har slektninger som jobber i barnevernet som utleverer barna sine på det groveste...alt fra diagnoser til hvordan exen er en drittsekk osv osv....Og aller helst med fullt navn og bilde...WTF??!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liseheidi

Ja, det er sant at det blir barna som drar inn kronene, ikke foreldrene.. Det er i endel tilfeller direkte moralsk forkastelig, slik jeg ser det. Barna blir av enkelte brukt for å tjene penger. Noen er verre enn andre, og lever av å "selge" hverdagen til ungene sine.

Huff, er det virkelig sant at folk i BV ukritisk legger ut om slike ting? Da burde de i såfall bytte jobb..

Endret av Liseheidi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gundagrynte

Ja, det er sant at det blir barna som drar inn kronene, ikke foreldrene.. Det er i endel tilfeller direkte moralsk forkastelig, slik jeg ser det. Barna blir av enkelte brukt for å tjene penger. Noen er verre enn andre. Bloggeren som ble nevnt i denne tråden er en av de jeg føler lever av å "selge" hverdagen til ungene sine.

Huff, er det virkelig sant at folk i BV ukritisk legger ut om slike ting? Da burde de i såfall bytte jobb..

Dessverre er det sant..:( Og slike folk jobber altså i BV....*grøsser*....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant at det blir barna som drar inn kronene, ikke foreldrene.. Det er i endel tilfeller direkte moralsk forkastelig, slik jeg ser det. Barna blir av enkelte brukt for å tjene penger. Noen er verre enn andre, og lever av å "selge" hverdagen til ungene sine.

Det er ofte samfunnstaperne som arbeider i bv. Det er reserveløsningen for dem som feks vil bli noe mer, men ikke kommer inn grunnet snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...