Gå til innhold

Epilepsi: erfaringer med Keppra?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg bruker Lamictal (og litt Rivotril), men planen er å gå over til Keppra.

Dette fordi jeg har søvnproblemer (noe som kan skyldes Lamictal), pluss at jeg ikke er helt anfallsfri på Lamictal (cirka 2-3 anfall årlig). Gikk lenge kun på Lamictal, men fikk så også Rivotril pga søvnproblemene.

 

Noen her som har brukt Keppra? Jeg er litt skeptisk da jeg ser at den kan gi psykiske problemer, sinne, depresjon og angst...

Jeg har tidligere slitt med depresjon og blir fort lei meg, er derfor skeptisk til om Keppra kan gjøre det verre.

 

Men; så er det jo ikke alle som får bivirkninger heller? De fleste går det vel bra med?

Håper å høre fra dere :)

 

 



Anonymous poster hash: 3896f...105
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk på Keppra, men denne hadde ingen effekt på meg. Jeg strever også psykisk, bl.a. med depresjon og opplevde ingen forverring av denne. Jeg hadde ingen søvndyssende effekt av denne.

I dag går jeg på Lamictal 200 mg og Rivotril 2 mg. Rivotril i kombinasjon med 50 mg Truxal får meg til å slukne om kvelden og som regel sove godt gjennom natten i 7-8 timer. Det må sies at før jeg begynte på Brintellix (antidepressiva som er ganske ny på markedet) strevde jeg en del med slitenhet på dagtid. Kanskje hangover av Rivotril siden den har lang halveringstid (30-40 timer).

Håper du finner ut av det sammen med din lege/nevrolog.

:hug:

Skrevet

Tusen takk for svar! Så fint at du ikke hadde forverring mht psykisk da... Bra at du nå har funnet en medisinering som funker for deg, men trist å høre at du også sliter psykisk, det er fælt... :(

 

Har du erfaring med Tegretol? Jeg har fått valget om å prøve denne også, men leste skremmende ting som at vektøkning og hårtap kan være bivirkninger.

 

Jeg går også på Lamictal + Rivotril. Blir svimmel og sløv av Rivotril, og tror at Lamictal kan ha forårsaket søvnløshet... Derfor jeg ønsker å legge om...

Burde jeg velge Tegretol eller Keppra?



Anonymous poster hash: 3896f...105
Skrevet

 

Burde jeg velge Tegretol eller Keppra?

Anonymous poster hash: 3896f...105

 

Du bør jo primært velge det medikamentet som gir deg best anfallskontroll? All epilepsimedisin har dessverre bivirkninger, og de varierer fra person til person. Det som virker best på Erica over her, kan være helt umulig for deg å bruke. Snakk med nevrolog!

Skrevet

Du bør jo primært velge det medikamentet som gir deg best anfallskontroll? All epilepsimedisin har dessverre bivirkninger, og de varierer fra person til person. Det som virker best på Erica over her, kan være helt umulig for deg å bruke. Snakk med nevrolog!

Hei, Reiseglad.

Jeg har selvfølgelig snakket med nevrolog..!

Altfor ofte her inne får man svaret "spør legen, sjekk Felleskatalogen". Har du selv erfaring med epilepsi?

Det tar lang tid å få time hos nevrolog, og det er ikke lett å få tak i dem på mail eller telefon.

Og ikke minst: Det er verdifullt å få meninger fra andre som er i samme situasjon.

Dette er folk som har opplevd samme sykdom. Legene har tross alt ikke selv kjent epilepsi på kroppen. Så selv om legene vet best, tør jeg påstå at folk som selv har erfaring, også vet mye.

Men helt enig med deg: deg å si at det som virker for en person, kanskje virker for en annen :)

Håper på flere svar :)

 

Anonymous poster hash: 3896f...105

Skrevet

Jeg bruker Keppra sammen med en annen epilepsimedisin, og er ganske fornøyd. Får sjeldent anfall, og har ikke merket noe bivirkninger når det gjelder det psykiske. Var også litt skeptisk, siden jeg har vært deprimert tidligere. 

Var veldig trøtt de første ukene, men den bivirkningen gikk heldigvis over :)



Anonymous poster hash: 0bec6...096
Skrevet

Burde jeg velge Tegretol eller Keppra?

Anonymous poster hash: 3896f...105

Jeg vil ikke råde deg til det ene eller det andre. Jeg har ikke prøvd Tegretol. Etter at jeg hadde hatt et Status Epilepticus-anfall ble jeg satt på Orfiril + Rivotril, men jeg følte jeg gikk og gulpet smaken av kapslene halve dagen. Jeg hadde ingen bivirkning på Orfiril, men ba likevel om å få bytte til Lamictal.

Lamictal brukes jo også innenfor psykiatrien som stemningsstabiliserende. Om jeg husker riktig er Lamictal for de som opplever for høy oppstemthet. Orfiril brukes også som stemningsstabiliserende, men da mot de som strever med depresjon. Ta det med en klype salt, for mulig det er motsatt ;)

Lykke til med utprøving av medisin. Epilepsi er noe dritt, for å si det rett ut, og det må ofte mye prøving, feiling, MR, EEG osv. før man finner den riktige medisinen...

:klem:

Skrevet

Jeg vil ikke råde deg til det ene eller det andre. Jeg har ikke prøvd Tegretol. Etter at jeg hadde hatt et Status Epilepticus-anfall ble jeg satt på Orfiril + Rivotril, men jeg følte jeg gikk og gulpet smaken av kapslene halve dagen. Jeg hadde ingen bivirkning på Orfiril, men ba likevel om å få bytte til Lamictal.

Lamictal brukes jo også innenfor psykiatrien som stemningsstabiliserende. Om jeg husker riktig er Lamictal for de som opplever for høy oppstemthet. Orfiril brukes også som stemningsstabiliserende, men da mot de som strever med depresjon. Ta det med en klype salt, for mulig det er motsatt ;)

Lykke til med utprøving av medisin. Epilepsi er noe dritt, for å si det rett ut, og det må ofte mye prøving, feiling, MR, EEG osv. før man finner den riktige medisinen...

:klem:

Ja, det er noe skikkelig dritt!

Jeg har både mistet førerkortet som gir meg skikkelige problemer både jobbmessig og sosialt. Har drømmejobben, også kan jeg ikke fungere i den som før... Og er mindre sammen med venner når det er så tungvint å komme seg dit!

I tillegg redselen for å få anfall (som jo kan være livsfarlig om man står i feil situasjon). OG fæle bivirkninger som søvnproblemer.

Hvordan lever du med epilepsien din, går det bra? Er utrolig takknemlig for svarene jeg får her inne :)

Skulle ønske jeg bare kunne ha brukt Lamictal... Har ikke opplevd fryktede bivirkninger som jeg hører enkelte gjør av andre medisiner (vektøkning og hårtap ville vært et mareritt!)

MEN søvnproblemer er og forferdelig.

Nå vet jeg ikke helt sikkert om det kommer av Lamictal, men det kan jo hende,.. Så jeg får ta sjansen til å bytte til Tegretol, og krysser fingrene for bedring....

Husker for 6-7 år siden, før jeg fikk epilepsi... Jeg var frisk og lykkelig, kjørte bil, og hadde ingen anelse om det marerittet som ventet meg...

Det har i tillegg kostet tid og penger (har vært hos dyre spesialister, vært mye borte fra jobben, og er sliten og sløv...) :(

 

Anonymous poster hash: 3896f...105

Skrevet

Skulle ønske jeg bare kunne ha brukt Lamictal... Har ikke opplevd fryktede bivirkninger som jeg hører enkelte gjør av andre medisiner (vektøkning og hårtap ville vært et mareritt!)

MEN søvnproblemer er og forferdelig.

Er du sikker på at søvnproblemene kommer av Lamictal? Jeg leser at av søvnighet regnes som vanlig, men man kan også få innsovningsvansker. Har du problemer med å sovne eller bevare søvnen?

Hvis du så gjerne vil beholde Lamictal ville jeg ha spurt legen om å få prøve f.eks. Vallergan eller Phenergan (eldre allergimedisiner). Disse er som regel førstevalget av en lege ved søvnproblemer. Disse kan gi hangover, men har ingen tilvendingsfare.

Jeg lever nå godt med epilepsien. Jeg har ikke hatt anfall på tre år, men før vi fant riktig medisin fikk jeg ofte anfall på jobb (jobber 1-2 uker av gangen) og ble derfort veldig sliten. Kollegaene mine ble selvsagt redde for meg. Jeg lå bevisstløs i 20-30 min. etter at krampene hadde gitt seg og ambulanse ble bestilt. Mye styr... Jeg har lært meg å ta mer hensyn til meg selv og lytte til når kropp og hode sier at det trengs pause. Det tror jeg er en viktig del av å mestre epilepsien. Finne ut hva som forårsaker anfall og innrette seg etter det. Får man anfall av alkohol, da avstår man fra alkohol.

Håper du finner ut av det...

Anonymous poster hash: 3896f...105

Skrevet

Hei Ts.

 

Jeg har ingen erfaringer med Rivotril eller Keppra. Derimot gikk jeg på lamictal noen år sammen med orfiril. Anfallene mine ble ikke holdt under kontroll av disse medisinene sammen (har grand mal). Kunne få alt fra 2 anfall (på det verste) til 2 anfall i mnd. over flere år. Derfor kuttet jeg (sammen med nevrolog selvfølgelig) ut lamictal og byttet over til en annen epilepsimedisin som heter vimpat (sammen med orfiril). Dette fungerte og fungerer fortsatt kjempebra! Har max ett anfall i året i gjennomsnitt (og det er på det verste). 

 

Da jeg begynte på vimpat for rundt 5 år siden, var dette et relativt nytt medikament. Synes du skal ta det opp dette med nevrologen din, og høre hva h*n mener om det :)



Anonymous poster hash: 2fa6e...26e
Skrevet

Min 8, snart 9-åring går på Keppra. vi ble informert om aggresjon som en mulig og vanlig bivirkning. Men h'n har ikke hatt tegn til det. Tok epileptisk aktivitet ganske bra, og h*n fungerer bedre i hverdagen. Super fornøyd mor her :)



Anonymous poster hash: 52dac...b38
Skrevet

Heisann! Jeg kan ikke være helt sikker at det er pga Lamictal, da jeg har slitt endel med grubletanker og psykisk stress, som også kan gjøre at man sover dårlig... Men søvnløshet står i Felleskatalogen som en mulig bivirkning av Lamictal. Og før jeg begynte med Lamictal, sov jeg alltid godt (men det var først etter 2 år med Lamictal at søvnproblemene begynte..)

Jeg har mest problemer med å sovne inn. Når jeg først sovner, så kan jeg holde på søvnen.

Har prøvd Vallergan, men den hjalp ingenting for meg, ble vel for "mild" siden jeg har kronisk insomni. Har hørt at den kan hjelpe andre, men :) Jeg fikk Seroquel og Rivotril for søvn.

 

Så utrolig deilig for deg å ikke ha hatt anfall på 3 år!! :)Hva tenker du om førerkort, tør du å kjøre bil?

 

Jeg går jo i likhet med deg, nå på Rivotril + Lamictal (dog i andre doser, jeg tar 400 mg med Lamictal og 0,5 til 1 mg med Rivotril).
Synes jeg er blitt så sløv, svimmel og sliten etter jeg begynte med Rivotril... Var det slik at du også merket dette i starten?

 

Er du sikker på at søvnproblemene kommer av Lamictal? Jeg leser at av søvnighet regnes som vanlig, men man kan også få innsovningsvansker. Har du problemer med å sovne eller bevare søvnen?


Hvis du så gjerne vil beholde Lamictal ville jeg ha spurt legen om å få prøve f.eks. Vallergan eller Phenergan (eldre allergimedisiner). Disse er som regel førstevalget av en lege ved søvnproblemer. Disse kan gi hangover, men har ingen tilvendingsfare.

Jeg lever nå godt med epilepsien. Jeg har ikke hatt anfall på tre år, men før vi fant riktig medisin fikk jeg ofte anfall på jobb (jobber 1-2 uker av gangen) og ble derfort veldig sliten. Kollegaene mine ble selvsagt redde for meg. Jeg lå bevisstløs i 20-30 min. etter at krampene hadde gitt seg og ambulanse ble bestilt. Mye styr... Jeg har lært meg å ta mer hensyn til meg selv og lytte til når kropp og hode sier at det trengs pause. Det tror jeg er en viktig del av å mestre epilepsien. Finne ut hva som forårsaker anfall og innrette seg etter det. Får man anfall av alkohol, da avstår man fra alkohol.

Anonymous poster hash: 3896f...105

Skrevet

 

Hei Ts.

 

Jeg har ingen erfaringer med Rivotril eller Keppra. Derimot gikk jeg på lamictal noen år sammen med orfiril. Anfallene mine ble ikke holdt under kontroll av disse medisinene sammen (har grand mal). Kunne få alt fra 2 anfall (på det verste) til 2 anfall i mnd. over flere år. Derfor kuttet jeg (sammen med nevrolog selvfølgelig) ut lamictal og byttet over til en annen epilepsimedisin som heter vimpat (sammen med orfiril). Dette fungerte og fungerer fortsatt kjempebra! Har max ett anfall i året i gjennomsnitt (og det er på det verste). 

 

Da jeg begynte på vimpat for rundt 5 år siden, var dette et relativt nytt medikament. Synes du skal ta det opp dette med nevrologen din, og høre hva h*n mener om det :)

Anonymous poster hash: 2fa6e...26e

Hei! Tusen takk for svar! Så fint å høre at du fikk epilepsien under kontroll. Kjører du bil? Dette med førerkort er noe jeg tenker mye på. Trist å tenke på at kanskje jeg aldri kan kjøre bil igjen... Etter 1 års anfallsfrihet får man jo igjen lappen, men jeg må si at jeg er litt redd for å kjøre, selv om jeg skulle få lov... Hva om noe skjer, liksom... :(

Takk for tipset om Vimpat! Nå har nevrologen foreslått Tegretol eller Keppra (og vi landet visst på T i første omgang)- men hvis det ikke funker, kan jeg spørre om Vimpat.

Jeg har et ønske om å bli gravid, det har kanskje betydning for hva nevrologen foreslo..

Anonymous poster hash: 3896f...105

Skrevet

 

Min 8, snart 9-åring går på Keppra. vi ble informert om aggresjon som en mulig og vanlig bivirkning. Men h'n har ikke hatt tegn til det. Tok epileptisk aktivitet ganske bra, og h*n fungerer bedre i hverdagen. Super fornøyd mor her :)

Anonymous poster hash: 52dac...b38

Trist å høre at ditt barn har epilepsi, men fint å høre at dere er fornøyd med medisinering!

Kanskje h*n vokser det av seg også.. det gjorde min ene forelder.

Det skal visst ikke være så arvelig, tror jeg, vet du noe om det?

Anonymous poster hash: 3896f...105

Skrevet

Jeg har tatt Keppra. Ble rett og slett et ufyselig menneske på de. Agressjon var den verste bivirkningen.

 

Tok dog ikke Keppra pga epilepsi, men annen diagnose om det har noe å si (hjalp heller ikke mot diagnosen min) 



Anonymous poster hash: ecaf4...b25
Skrevet

 

Jeg har tatt Keppra. Ble rett og slett et ufyselig menneske på de. Agressjon var den verste bivirkningen.

Tok dog ikke Keppra pga epilepsi, men annen diagnose om det har noe å si (hjalp heller ikke mot diagnosen min) 

Anonymous poster hash: ecaf4...b25

 

Takk for ditt svar! Fant du andre medisiner som virket istedet? Nå har jeg i første omgang kommet frem til at jeg prøver Tegretol istedetfor Keppra. Ser at Tegretol kan gi bvirkninger som vektøkning og hårtap (det ville vært forferdelig!)

 

Men prøver å trøste meg med at av de mulige bivirkninger som står oppført, er det vel bare et fåtall som faktisk får dem? Opplever jeg noe sånt, så kutter jeg ut medisinen tvert og går tilbake til Lamictal!

Hvis man går på en medisin og får en bivirkning - slutter den bivrkningen da, så fort man slutter med den medisinen? Noen som vet?

Vil gjerne vite mer om Tegretol, anyone?

:)

 

Anonymous poster hash: 3896f...105

Skrevet

Noen bivirkninger gir seg etter noen uker, og andre ikke. Det må du nesten finne ut av selv - om du starter på medisinen :)

Som jeg skrev tidligere, min bivirkning av Keppra ga seg etter noen uker.



Anonymous poster hash: 0bec6...096
Skrevet

Hei. Har ikke epilepsi selv, men min datter fikk diagnosen barne-epilepsi som 4-åring. Hun har aldri hatt krampeanfall, men det som kalles absencer, altså ser ut som dagdrømming og alt stopper opp/hun er ikke kontaktbar. Vi prøvde ut medisiner i ett års tid før vi landet på Keppra. Tegretol var det vi startet med, det hadde null virkning. Men så sa legen at han hadde tatt feil som hadde satt henne på den typen medisin, den hjalp kun mot typen epilepsi med krampeanfall (altså ikke bare absencer, beklager hvis jeg bruker feil begreper her). Vi prøvde variant nr 2 som var en medisin ny på markedet som startet med D men husker ikke navnet. Funket noe, men gjorde henne ikke anfallsfri. Deretter Keppra. Det holdt henne anfallsfri, og jeg merket ingen bivirkninger.

 

Klart at en så liten unge kan ikke uttrykke evt bivirkninger, og vi visst jo ikke hvordan hun ville ha utviklet seg uten medisinen. Men hun har vokst av seg epilepsien, og i vinter sluttet hun på medisin. Hun er den samme jenta humørmessig som mens hun gikk på medisinen, så vi kan ikke si vi har erfart noen bivirkninger.

 

Synd å høre at du sliter sånn med sykdomskontroll og søvnen. Tenker du har jo ikke noe å tape på å prøve medisinbytte; ting fungerer jo ikke optimalt i dag?

 

Lykke til.



Anonymous poster hash: a78ee...284
Skrevet

 

Hei! Tusen takk for svar! Så fint å høre at du fikk epilepsien under kontroll. Kjører du bil? Dette med førerkort er noe jeg tenker mye på. Trist å tenke på at kanskje jeg aldri kan kjøre bil igjen... Etter 1 års anfallsfrihet får man jo igjen lappen, men jeg må si at jeg er litt redd for å kjøre, selv om jeg skulle få lov... Hva om noe skjer, liksom... :(

Takk for tipset om Vimpat! Nå har nevrologen foreslått Tegretol eller Keppra (og vi landet visst på T i første omgang)- men hvis det ikke funker, kan jeg spørre om Vimpat.

Jeg har et ønske om å bli gravid, det har kanskje betydning for hva nevrologen foreslo..

Anonymous poster hash: 3896f...105

 

 

Jeg hadde lappen før, men tør rett og slett ikke å kjøre bil igjen. Lengste perioden hvor jeg var anfallsfri var i 2 år, vurderte ikke å kjøre bil igjen da heller. Tør ikke ta sjansen på å skade andre eller meg selv. Må tross alt leve med det resten av livet. Heldigvis er jeg ikke avhengig av bil. Bor sentralt, så buss går strålende :)

 

Tror ikke vimpat skader fosteret, MEN orfiril kan man absolutt ikke gå på hvis man har planer om å bli gravid. Så det er fint du ikke går på det, ellers så måtte du ha gått igjennom hele prosessen ved å trappe ned på medikamentet, deretter og teste ut nye medikamenter og så begynne å planlegge graviditet. Det er en lang prosess. 

 

Ønsker deg lykke til! Håper du får en time hos nevrolog om ikke alt for lenge, og at dere sammen finner medisiner som passer for deg :)

 

Anonymous poster hash: 2fa6e...26e

Skrevet

 

Takk for ditt svar! Fant du andre medisiner som virket istedet? Nå har jeg i første omgang kommet frem til at jeg prøver Tegretol istedetfor Keppra. Ser at Tegretol kan gi bvirkninger som vektøkning og hårtap (det ville vært forferdelig!)

 

Men prøver å trøste meg med at av de mulige bivirkninger som står oppført, er det vel bare et fåtall som faktisk får dem? Opplever jeg noe sånt, så kutter jeg ut medisinen tvert og går tilbake til Lamictal!

Hvis man går på en medisin og får en bivirkning - slutter den bivrkningen da, så fort man slutter med den medisinen? Noen som vet?

Vil gjerne vite mer om Tegretol, anyone?

:)

 

Anonymous poster hash: 3896f...105

 

Nei har ikke funnet noe som fungerer enda.

Prøver neurotin nå, hvis ikke den fungerer er Lamictal neste.

Men som sagt, det er ikke epilepsi jeg har.

 

Ang bivirkninger og hvor mange som får dem, så står det oppført i felleskatalogen.

På Keppra f.eks står det blant annet Svært vanlige (≥1/10): Infeksiøse: Nasofaryngitt. Nevrologiske: Somnolens, hodepine.

Det betyr at mer enn hver tiende får minst en av disse bivirkningene.

Anonymous poster hash: ecaf4...b25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...