Gå til innhold

Kan jeg gi mere penger til yngstemann?


Blåskjell

Anbefalte innlegg

Faktisk så mener jeg at dette bør avklares først

Anonymous poster hash: 7d869...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville vært åpen om det, for det kunne jo fort komme for en dag uansett, dersom minstemann "plutselig" hadde egenkapital og de andre kunne begynne å lure på hvor det kom fra. Men så lenge du sitter ikke sitter i uskiftet bo, kan du jo disponere dine penger slik du vil uten at barnet får mindre når arven etter deg skal gjøres opp. Men for at dette ikke skal bli en vanskelig greie mellom søsknene, ville jeg forklart dette nøye til alle parter. De burde jo ha forståelse for at en mor tenker slik.

Tviler på at det er snakk om uskiftet bo, da ville jo ikke de 3 eldste fått noe som helst!

Ellers enig det du skriver.

 

Mor er i sin fulle rett til å gi ulikt så lenge hun er i live.

Det er ved testamente at hun må forholde seg til regler om pliktarv og fri del.

 

Mor må forklare, ikke be om tillatelse. Viktig at dette gjøres slik at det ikke oppstår misnøye mellom søsken.

Arv kan være minefelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Jeg har 4 barn som nå er voksne /snart voksne. De 3 eldste har samme far. Yngstemann har en annen far. De 3 eldste arvet endel penger fra sin fars familie. Yngstemann har ikke fått. Mitt spørsmål er, kan jeg gi ham penger i gave, uten å gi til de andre 3. Jeg synes det er så urettferdig at han ikke skal få noe?

Jeg ønsker jo ikke å skape noe splid i familien. Alle 4 er gode venner. Bør jeg si ifra til de andre at han får penger, eller er det lurt at det blir mellom oss?

Hjertesukk

Ville helt klart gitt yngstemann.Men syns ikke du skal skjule det for de andre!De vil vel forstå? Ta et familiemøte(er vant til det fra mitt andre hjemland),og snakk om det.Uff,for en lei situasjon.Men unger har mer rettferdighetssans enn voksne er min erfaring.De syns vel ikke dette er ok de heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, "fremtidig morsarv"? Mors penger er mors penger, hun kan gjøre akkurat hva hun vil med dem. dersom hun ønsker å gi penger til ett av barna for å jevne ut forskjeller, eller av helt andre grunner, er hun i sin fulle rett. Skulle tatt seg ut om jeg skulle begynne å blande meg oppi hva mine foreldre bruker pengene sine på fordi det er min "fremtidige arv". Herrejemini. Det er TS sine penger. Ferdig.

En god forelder gir IKKE ett av sine barn et betydelig pengebeløp uten å avklare det med sine øvrige barn. Så enkelt er det.

Om foreldre gir bort sparepengene sine til en tredjepart, det være seg veldedige organisasjoner eller noe annet, det har selvsagt ikke barna noe med, men når man begunstiger ett barn og forfordeler de andre, da må man ha en god begrunnelse.

Anonymous poster hash: 50cb0...dcd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god forelder gir IKKE ett av sine barn et betydelig pengebeløp uten å avklare det med sine øvrige barn. Så enkelt er det.

Om foreldre gir bort sparepengene sine til en tredjepart, det være seg veldedige organisasjoner eller noe annet, det har selvsagt ikke barna noe med, men når man begunstiger ett barn og forfordeler de andre, da må man ha en god begrunnelse.

Anonymous poster hash: 50cb0...dcd

Begrunnelsen er jo at de andre barna har arvet 200 000 hver og det siste barnet har ingen slike utsikter. Hvis de eldste føler seg forfordelt da, må de ta seg noen boller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde gitt til den yngste, og fortalt hvorfor til de andre. Det bør søsknene unne han. Uansett er det dine penger.

Anonymous poster hash: 0ee99...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes du bør samle de tre eldste, og fortelle at du kommer til å gi samme beløp som de har fått fra fars familie til den yngste, siden h*n ikke har noen utsikter til å få arv fra sin fars familie, og du ikke vil gjøre forskell på de tre. Dersom de har et godt forhold til søsknet sitt, og er sånn nogen lunde oppegående, vil de forstå.

Jeg anbefaler dog å kun gi pengene som egenkapital i forbindelse med huskjøp.

Anonymous poster hash: f88fa...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som søster hadde jeg absolutt vært enig at mitt søsken hadde fått penger fra mor for å det skulle fått en lik start på voksenlivet som meg.

Endret av estrella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt å merke seg: http://www.smartepenger.no/arv/97-arv/336-gaver-og-forskudd-pa-arv

 

"Gaver er arveavgiftspliktige hvis du er arving etter loven eller i testamentet. Får du en gave av naboen er den arveavgiftsfri, så lenge du ikke står i testamentet."

 

Problemet er at gaver over en viss størrelse vil bli sett på som arv. Og dermed trår arveloven inn og bestemmer fort hvordan fordelingen vil bli. Jeg prøvde å lese litt om det uten å helt skjønne hva konsekvensene vil bli, men jeg tror det ville vært lurt å avklare det med en som har faglig kompetanse. Dersom du gjør noe galt her risikerer du å skape en splid mellom dine barn.

 

Arv kan vær skikkelig kjipt, det får fort fram det verste i de snilleste mennesker. Det er lurt å være veldig ryddig.

Endret av Bjørkeris
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt å merke seg: http://www.smartepenger.no/arv/97-arv/336-gaver-og-forskudd-pa-arv

"Gaver er arveavgiftspliktige hvis du er arving etter loven eller i testamentet. Får du en gave av naboen er den arveavgiftsfri, så lenge du ikke står i testamentet."

Problemet er at gaver over en viss størrelse vil bli sett på som arv. Og dermed trår arveloven inn og bestemmer fort hvordan fordelingen vil bli. Jeg prøvde å lese litt om det uten å helt skjønne hva konsekvensene vil bli, men jeg tror det ville vært lurt å avklare det med en som har faglig kompetanse. Dersom du gjør noe galt her risikerer du å skape en splid mellom dine barn.

Arv kan vær skikkelig kjipt, det får fort fram det verste i de snilleste mennesker. Det er lurt å være veldig ryddig.

Mor kan fortsatt gi gave til særkullsbarn, uten at det påvirker senere arv. Men særkullsbarn må likevel skatte av gaven som arving.

Dersom summen gis som forskudd på arv (og ikke som gave), vil særkullsbarnet få tilsvarende forskuddstrekk redusert på endelig arv, sammenlignet med de 3 halvsøsknene som jo også arver mor.

Mao må mor gi summen som gave for at alle fire skal få like mye (igjen) etter morens bortfall en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor kan fortsatt gi gave til særkullsbarn, uten at det påvirker senere arv. Men særkullsbarn må likevel skatte av gaven som arving.

Dersom summen gis som forskudd på arv (og ikke som gave), vil særkullsbarnet få tilsvarende forskuddstrekk redusert på endelig arv, sammenlignet med de 3 halvsøsknene som jo også arver mor.

Mao må mor gi summen som gave for at alle fire skal få like mye (igjen) etter morens bortfall en gang i fremtiden.

 

Fribeløpet for gaver er halvparten av folketrygdens grunnbeløp ved inngangen til kalenderåret, det vil si 41.061 kroner i 2013.

Ubrukte fribeløp kan ikke overføres til neste år. Et foreldrepar kan gi bort dobbelt så mye, det vil si 82.122 kroner per år. Også besteforeldrepar kan gjøre det samme.

Hvis gavebeløpet overstiger fribeløpet, betraktes det overskytende som en normal arv. Dette inngår i det samlede arvebeløp som er mottatt (de første 470.000 er avgiftsfrie).

 
 

De andre arvet 200.000 og jeg regner da med at TS vil gi omtrent tilsvarende. Vil ikke da beløpet overstige grensen for gave?

Endret av Bjørkeris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fribeløpet for gaver er halvparten av folketrygdens grunnbeløp ved inngangen til kalenderåret, det vil si 41.061 kroner i 2013.

Ubrukte fribeløp kan ikke overføres til neste år. Et foreldrepar kan gi bort dobbelt så mye, det vil si 82.122 kroner per år. Også besteforeldrepar kan gjøre det samme.

Hvis gavebeløpet overstiger fribeløpet, betraktes det overskytende som en normal arv. Dette inngår i det samlede arvebeløp som er mottatt (de første 470.000 er avgiftsfrie).

Overstående er klippet fra: http://www.smartepenger.no/faktabank/arv/331-arlig-fribelop-for-gaver

De andre arvet 200.000 og jeg regner da med at TS vil gi omtrent tilsvarende. Vil ikke da beløpet overstige grensen for gave?

Er ikke jurist, men oppfatter det slik at gaven kan bli beskattet som arv (og skattemessig kan det da bli senere forskjeller), men at så lenge det gis som arv påvirker det ikke fordelingen av boet etter moren den dagen hun faller fra.

Ved forskudd på arv må det også evt skattes, men da skal forskuddet tas hensyn til ved fordelingen av boet. De andre arvingene skal da først ha et beløp tilsvarende forskuddet før resten deles likt.

Tillegg:

Gave under fribeløpet er skattefritt.

Når gaven overstiger fribeløpet, må gaven (beløpet over grensen) beskattes som arv.

Endret av Dr. A. Kula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verdt å merke seg: http://www.smartepenger.no/arv/97-arv/336-gaver-og-forskudd-pa-arv

"Gaver er arveavgiftspliktige hvis du er arving etter loven eller i testamentet. Får du en gave av naboen er den arveavgiftsfri, så lenge du ikke står i testamentet."

Problemet er at gaver over en viss størrelse vil bli sett på som arv. Og dermed trår arveloven inn og bestemmer fort hvordan fordelingen vil bli. Jeg prøvde å lese litt om det uten å helt skjønne hva konsekvensene vil bli, men jeg tror det ville vært lurt å avklare det med en som har faglig kompetanse. Dersom du gjør noe galt her risikerer du å skape en splid mellom dine barn.

Artiklene du viser til gjelder ikke lengre, det er ingen arveavgift. Dette kan gis som gave - det blir ikke automatisk ansett som arv uansett størrelse, og det er ingen skatter eller avgifter på det. Mor kan velge å gi det som forskudd på arv, slik at de andre får likt ved hennes bortgang før alle deler resten, men det er altså opp til mor selv (med mindre vi snakker uskiftet bo - og selv da skal det mye til).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg skjønner.

 

Dersom jeg forstår dette kan man i realiteten gi bort alt man eier uten at arvingene har noen ting de skulle sagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for å utjevne det til yngstemann. Jeg hadde tatt det opp med resten av barna og forklart det at siden de har arvet 200 000,- fra sin far, så tenker jeg på å gi yngstemann litt penger også, sånn at forskjellen ikke skal bli så stor (og fordi yngstemann ikke vil arve noe etter sin far). 

 

Men med så store summer, så må du lufte tanken for de 3 andre barna dine. Det er snakk om en del penger og det kan skape splid mellom søskene. Det er jo ikke sikkert at de har noe imot det. Det er jo greit å ha litt egenkapital når man skal kjøpe bolig f eks og da vil disse pengene komme godt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har gjort akkurat det du tenker. Våre to yngste fikk en god slump penger i arv da de bare var barn. Det har økt i verdi siden de fikk pengene pga at de har vært spart i fond.

Eldstemann har ikke samme muligheter på arv, så da jeg arvet mine foreldre, ble denne direkte overført til eldstemann. Det var først da de ble voksne (18 år) at alle ble informert om pengene.



Anonymous poster hash: 28628...836
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...