Gå til innhold

Sterke smertestillende og svangerskap?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen her som har erfaring med kroniske smerter under graviditet? 

Jeg har kroniske sterke smerter og går på smertestillende. Jeg vil veldig gjerne ha barn, men er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. 

Noen som har erfaring med noe som fungerer når man er gravid? Legemidler som er greit for barnet? 

Kommer ikke til å bli gravid før det er trygt for både meg og barnet. 

Anonymous poster hash: df93e...24b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I hvilken klasse er det snakk om? Man skal jo helst ikke ta noen ting. Paralgin forte er vel den som er mest ok.

Anonymous poster hash: defdb...592

Gjest Wei Wei
Skrevet

Har også hørt at man ikke bør ta smertestillende. Du må neste kontakte lege for å finne ut hvilke muligheter fins.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tatt Paralgin Forte pga migrene i alle tre svangerskap. Normal bruk er ikke skadelig og jeg avklarte det med legen for sikkerhets skyld.

• Liker 1
Skrevet

Har tatt Paralgin Forte i svangerskapet. Både hjemme etter avtale med lege og fått det på sykehuset.

Ta det opp med legen din? Det kommer vel litt an på hva du mener med sterke smertestillende, hvilke plager du har og hvor mye du ev. trenger.

Skrevet

husk å også sjekke hva du kan ta om du skal amme. Jeg måtte gjennom en operasjon mens jeg ammet og fikk kun paracet som smertelindring etter operasjonen, paralgin forte fikk jeg ikke 😟

Anonymous poster hash: 2dea9...f37

Skrevet

Dette er vitterlig ikke noe du skal spørre om på et forum, ts. Dette skal du snakke med en LEGE om

Anonymous poster hash: d2b7d...f1c
  • Liker 2
Skrevet

Dette er vitterlig ikke noe du skal spørre om på et forum, ts. Dette skal du snakke med en LEGE om

Anonymous poster hash: d2b7d...f1c

Ja, for det er sikkert INGEN som har vært gravide som har snakket med legen sin om dette tidligere....

Anonymous poster hash: f8251...b73

• Liker 1
Skrevet

Ja, for det er sikkert INGEN som har vært gravide som har snakket med legen sin om dette tidligere....

Anonymous poster hash: f8251...b73

Man skal alltid snakke med legen sin om valg av medisiner og da spesielt når man er gravid eller tenker på å bli det. 

At en lege skriver ut medisiner til en pasient betyr ikke at det er trygt for alle å ta disse. 

Anonymous poster hash: d5a10...242

Skrevet

Snakk med legen din! Min lege sa: NULL smertestillende i svangerskap.

Anonymous poster hash: 5c4c0...eb2
Skrevet

Jeg måtte slutte på voltaren da jeg ble gravid, paracet kunne jeg fortsette å ta. Ønsker meg også flere barn og sitter med sterke kroniske smerter hvor jeg tar alt fra tramadol til paralgin forte. Ser for meg over ni måneder med smertehelvete, men tenker at det er verdt det. :) 

Anonymous poster hash: 3c783...6ac
Skrevet

Snakk med legen din! Min lege sa: NULL smertestillende i svangerskap.

Anonymous poster hash: 5c4c0...eb2

Da har du i såfall en svært uvitende lege. Skremmende at profesjonelle kan gi slike råd.

Anonymous poster hash: 8720f...c7e

Skrevet

Spørs hva du mener med sterke smertestillende. Jeg har gått på Brufen Retard 800 mg x 2 per dag i to svangerskap. Har også tatt prednisolon i tillegg, og ibux og paracet ved behov. Denne gangen har jeg klart å kutte det nesten helt og tar bare 400 mg ibux per dag. (Plus leddgiktsmedisin, postafen, og naltrekson i lav dose).

Snakk med legen / spesialisten din for en skikkelig plan.

Skrevet

Jeg er ikke idiot. Klart jeg skal høre med legen min. Men ville ha erfaring fra andre. Faen så frekke enkelte kan være :) 

Anonymous poster hash: df93e...24b
Skrevet

Spørs hva du mener med sterke smertestillende. Jeg har gått på Brufen Retard 800 mg x 2 per dag i to svangerskap. Har også tatt prednisolon i tillegg, og ibux og paracet ved behov. Denne gangen har jeg klart å kutte det nesten helt og tar bare 400 mg ibux per dag. (Plus leddgiktsmedisin, postafen, og naltrekson i lav dose).

Snakk med legen / spesialisten din for en skikkelig plan.

Det er helt vanvittig om legen din har gitt deg dette. Nettopp ibuprofen er virkestoffet man skal holde seg unna i graviditet. Ikke vanlige reseptfrie ibux skal man ta engang. Skal man ha smertestillende under gravditet skal man helst holde seg til medisiner som bruker paracetamol eller kombinerer det med andre virkestoff, bare man holder seg unna ibuprofen. 

http://www.felleskatalogen.no/medisin/brufen-retard-bgp-products-547128

Prostaglandinsyntesehemmere er ikke anbefalt til kvinner som forsøker å bli gravide. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsløpet og/eller embryonal/føtal utvikling. Studier indikerer økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis etter bruk tidlig i svangerskapet. Den absolutte risikoen for kardiovaskulære misdannelser er økt fra mindre enn 1% til ca. 1,5%. Risikoen antas å øke med dose og behandlingsvarighet. Dyrestudier har vist reproduksjonstoksisitet. Ibuprofen skal ikke brukes under 1. og 2. trimester, hvis ikke strengt nødvendig. Dersom ibuprofen brukes av kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være så lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig.

Uthevet av meg... 

Anonymous poster hash: 3c783...6ac

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...