Gå til innhold

jobbintervju og graviditet

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Var på jobbintervju i dag, og reagerte litt på enkelte ting arbeidsgiveren spurte om. Det første han spurte om, omtrent rett etter jeg hadde satt meg, var sivilstatusen min. Det står på cv'en min at jeg er ugift, og jeg trodde det var nok opplysninger om den saken. Men han ville vite om jeg hadde samboer, eller om jeg hadde kjæreste. Når jeg svarte at jeg var singel lo han litt, og det neste han spurte om var: "Er du gravid?" :roll: Ble litt satt ut, for ikke er jeg overvektig, eller har mage, så det kunne ikke ha vært fordi jeg "ser gravid ut". (Men om det hadde vært det, så hadde jo det vært utrolig frekt..) Neste spørsmål deretter var: "Har du planer om å bli gravid?" Siden jeg nettopp hadde opplyst om at jeg var fri og frank, syntes jeg det var et merkelig spørsmål å stille! Litt nyskjerrig her: Har arbeidsgivere egentlig lov til å spørre om graviditet på jobbintervju?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Nei, arbeidsgiver har ikke lov til å spørre om graviditet ol. Men de prøver seg. For de ønsker nok ikke å ansette noen, som eventuelt kommer til å være borte fra firmaet.

Men de har ikke lov til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke likt å få slike spørsmål. Tror grunnen til at h*n spurte om dette, var for at de ønsker å kunne beholde deg på jobben så lenge som mulig. Men jeg forstår at du synes det var upassende :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, de har ikke lov til å spørre. Spør de en mann om det samme? Tvilsomt. Fagforeningen ville nok ikke blitt særlig fornøyde om de hørte det. Ikke er det spesielt lurt av dem heller - gjør de det kan man hevde trakasering og klage på avgjørelsen om man ikke får jobben. (Jeg har i alle fall hørt et eksempel på det, men om det er en vandrehistorie... det vet jeg ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_nanook

Om de spør menn om det? Min samboer ble spurt om han hadde planer om å få barn i fremtiden!

Skulle likt å se hvor den ungen skulle kommet ut :ler:

Utrolig frekt synes jeg, selv om det er forståelig at de ønsker seg arbeidere som ikke blir borte med det samme. Men de har ikke lov til å spørre om det altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nær slektning av meg er arbeidslivsjurist, og han sier at det er lov å spørre om man ER gravid på intervjutidspunktet. Og på dette bør man svare sannferdig. Det er ikke lov å spørre om barneplaner, andre ting i fht privatliv/sivilstatus osv.

Bortsett fra at du selvsagt ikke ønsker å jobbe sammen med slike bøller som den intervjueren, så kan du dra dette gode, gamle trikset: Press frem tårer i øynene, se ned, snakk lavt, og si at du har en hormonfeil som gjør at du ikke kan få barn. Kvinnelidelser vil ingen mann diskutere. Når du så kommer jublende på jobben fordi mirakelet likevel har skjedd må alle glede seg med deg.

Hvis du ikke vil lyve, går det an å dra samme fremtoning, men si at du ikke vet om du kan få barn.

Eller begynn å stille spørsmål til intervjueren om hans eget kjærlighetsliv. Da kan du ihvertfall ha det litt moro før du går ut av rommet uten jobbtilbud :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Det er ikke lov å spørre. Det synes jeg alle som er på intervju bør svare intervjueren hvis de blir spurt.

En ting er at man kan spørre om sånt for å sjekke om vedkommende takler situasjonen, men når det er så tydelig ulovlig synes jeg at man bør svare med samme mynt. F.eks "Har det noen betydning?" Hvis svaret er ja, kan man parere med et "Rart, for i følge loven har du ikke engang lov til å spørre."

Jeg som arbeidsgiver og intervjuer ville aldri funnet på å spørre om det nettopp fordi jeg vet jeg ikke har lov, og fordi jeg vet av erfaring at ting kan endre seg veldig veldig fort. (Gravid to dager etter jobbtilbud...)

MEN - jeg ville ikke engang søkt på et vikariat hvis jeg visste at jeg kom til å måtte gå ut i permisjon i løpet av vikariatet. En fast stilling synes jeg det er annerledes med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Jenter' date=' det er faktisk [b']ikke ulovlig å spørre! Hvor vidt det er umoralsk å spørre kan selvsagt diskuteres.

Les f.eks. her.

Dette er en tre år gammel artikkel. Det har kommet nye regler i mellomtida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en tre år gammel artikkel. Det har kommet nye regler i mellomtida.

Link til disse nye regler mottas med takk.

Arbeidsmiljøloven og likestillingsloven sier ingenting om hva man ikke har lov til å spørre om på intervju. Likestillingsloven slår kun fast at det "Ved ansettelse, forfremmelse, oppsigelse eller permittering må det ikke gjøres forskjell på kvinner og menn [...]".

Det er heller ikke kommet noen nye, sentrale forskrifter (siste til likestillingsloven er fra 1998 - det finnes ingen sentrale forskrifter relatert til arbeidsmiljølovens §54 som omhandler likebehandling i arbeidslivet).

Opplys meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er forøvrig en artikkel publisert i 2002 av Likestillingsombudet som kun omtaler det som umoralsk å spørre. Det er kun ulovlig å legge vekt på informasjonen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stena Line

Eg vart også spurt om det då eg var på intervju. Eigentleg skjønnar eg ikkje kvifor han ville vite det. Dersom eg hadde vore gravid, hadde han ikkje hatt lov til å la vere å gi meg jobben kun p.g.a. det. Så eigentleg kunne eg ha svart nei sjølv om eg var gravid. Han har jo heller ikkje lov til å sei meg opp når det viser seg at eg er gravid....

Heldigvis var eg ikkje gravid, og eg fekk jobben....

Seinare har eg nevnt det såvidt for sjefen min (som er en god sjef, altså!), og han sa at dersom eg hadde lygd på jobbintervjuet og at det seinare viste seg at eg var gravid, hadde han nok funne en måte å få meg til å slutte..... Som jente synest eg det hørest forferdelig ut! Men som lojal arbeidstakar skjønnar eg jo litt korleis han tenker, også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...