Gå til innhold

har du et yrke jeg burde vite mer om?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Lille hopp

Hei!

Jeg er en jente på 20 år som er halvveis i lærlingetiden min i mediegrafikerfaget. Jeg har sakte og sørgmodig begynt å innsett nå at det ikke er grafiker jeg er ment å bli.. :(

Jeg sitter på samme pulten dag ut og dag inn og jobber stort sett på egen hånd mot tidsfrister som skaper en (for meg) slitsom og ubehagelig stressituasjon. Jeg blir rastløs og kjeder meg lett. I tillegg plages jeg med nakke og skulder som følge av den statiske arbeidsstillingen.

I firmaet jeg jobber er det mye rutinearbeid og lite spenning/nytenkning. Jeg kunne sikkert stortrivdes i jobben som grafiker dersom jeg jobbet mer kreativt med spennende oppdrag. Men, for å få en slik jobb må man være meget dyktig, både i teori og praksis. Jeg sliter litt, og har vel egentlig gitt opp drømmen om å bli en dyktig grafisk designer. Jeg har rett og slett ikke det som trengs.

så, nå driver jeg nesten panisk og leter etter en utdannelse som kan resultere i et yrke jeg liker og føler at jeg mestrer.

der kommer DU inn i bildet.

Mange ganger har det sjokkert meg hvor mange yrker som finnes der ute som jeg ikke engang har tenkt over at eksisterer. Har du en jobb som du vil fortelle meg litt om? Det trenger ikke være en "uvanlig" jobb, bare fortell meg hva din arbeidsdag går ut på.

Tankene mine har streifet innom alt fra barnepleier til flygeleder og eiendomsmegler, så her er det bare å pøse på!

Fortell gjerne om utdanningen som trengs og arbeidsmarkedet om du vil.

Kanskje kan du hjelpe meg med å ta mitt livs hittils viktigste valg?

på forhånd tusen takk!! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du nevner barnepleier, så jeg kan kanskje si noe om det. Før i tida var dette visstnok en egen utdanning, nå er det en videreutdanning for hjelpepleiere.

Du må altså bli hjelpepleier først og antagelig jobbe et eller to år, før du tar videreutdanning (ett års varighet er sannsynlig tror jeg) i føde/barselspleie. Du har praksisperioder på fødeavd og barselavd underveis. Jeg sier "antagelig jobbe..." fordi jeg vet det er et krav om arbeidserfaring som hjelpepleier i to år, for andre videreutdanninger, og går ut fra at det gjelder alle retninger - og at videreutdanningen kan ta ett år, altså.

Etterpå kan du jobbe på slike avdelinger, der du er med på å assistere jordmor ved fødsler, og steller spedbarna, hjelper mødrene osv. de dagene de er på sykehus.

Jeg har ei venninne som er barnepleier. Da hun tok utdanningen etter å ha blitt hjelpepleier først, hadde hun en skoledag i uka og jobbet ellers som hjelpepleier. I praksisperiodene var det 100% praksis (og permisjon fra jobben). Hun stortrives med jobben sin nå. Er ansatt på et sykehus der de rullerer mellom føde og barsel, slik at hun får varierte dager på jobb, mye glede, men også triste opplevelser inni mellom. Ikke alle fødsler ender bare godt, dessverre.

Det som forresten er fint med hjelpepleieryrket er at du har mange muligheter til variasjon, en hjelpepleier kan jobbe mange steder, og det fins mange flere ulike videreutdannninger. Og om du feks tar barnepleie og går lei av det etter en tid, er du jo så klart kvalifisert for andre hjelpepleierjobber fortsatt!!!

MEN: Hjelpepleieryrket er ikke himla bra betalt, og det er et tungt fysisk yrke - avhengig av pasientgruppe så klart. Feks er en baby helt klart lettere å stelle og løfte, enn en 80 år gammel dame som veier 100 kg og ikke klarer å stå på bena... Og det kan være slitsomt psykisk, du kommer nært inn på mange ulike menneskeskjebner, og nært inn på sykdom og død.

Hvis man trives med å jobbe med mennesker kan dette likevel være en utrolig flott og givende jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er grafiker du egentlig ville bli, men har havnet på feil sted kan det være en ide å prøve nye plasser før du gir opp. En grafiker kan være alt fra en mac-operatør (mediaverdens svar på MacDonalds burger-flippere...) til en innovativ, skapende og allsidig jobb. Dersom du synes det er for kjedelig der du er nå, hva med å kontakte Egmont Serieforlaget? De bruker grafisk designere, både ansatte og frilansere. Det burde kunne by på moro som grafiker: å jobbe med tegneserier, farger og ville fonter?

Du kan også gå 'Livets Skole' og starte for deg selv. Tidligere SND (nå Innovation Norge eller noe slikt) har et etablererstipend som er spesielt rettet mot ungdom, kvinner og utkantstrøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...