Gå til innhold

Diktaturet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han sier jo i første episode at han er kommunist. Serien tar inspirasjon fra kommunistiske diktaturer. 

 

Kommunist i marxistisk forstand, sa han vel. Altså ideologisk fjernt fra noe diktaturvelde.

Anonymous poster hash: b1b3a...6eb

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Kommunist i marxistisk forstand, sa han vel. Altså ideologisk fjernt fra noe diktaturvelde.

Anonymous poster hash: b1b3a...6eb

 

Er ikke proletarets diktatur del av marxismen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke proletarets diktatur del av marxismen?

 

"Proletariatets diktatur", også kalt "proletariatets demokrati", er en fase mellom nåtidens kapitalistiske system og den fremtidige "rene kommunisme" – det statsløse og klasseløse samfunnet som Marx omtalte som "das Reich der Freiheit", frihetens rike. Det har ingenting med diktatur slik vi ser det skissert i Diktaturet å gjøre.

Anonymous poster hash: b1b3a...6eb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si denne serien overrasket meg. Er jævlig spennende og du ser bare fram til neste episode, spent på finalen!



Anonymous poster hash: 0307c...ce9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååh! Kent er bare så utrolig irriterende!

Jeg liker August best. Er mer spennende å se på noen som har lyst å gå litt imot diktaturet, lite interessant å se på når alle bare gjør som de får beskjed om.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kent er så uspiselig at jeg nesten tror han er plassert der for å være muldvarp  :fnise:

Han prøver jo å få med seg de andre på opprør allerede i episode 2. 

Reglene for konkurransen er det ingen som vet. Det er litt av poenget. 

 

Ellers irriterer det meg at deltakerne ikke har fått logopedtimer. "Jeg er skju-to år" "Jeg er skju-fire år" osv osv. 

En logoped fikser ikke på det der. Det er en naturlig endring i språket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ååååh! Kent er bare så utrolig irriterende!

Jeg liker August best. Er mer spennende å se på noen som har lyst å gå litt imot diktaturet, lite interessant å se på når alle bare gjør som de får beskjed om.

Syns Kent var ganske irriterende frem til den siste episoden som ble vist. Da de diskuterte kjønnskvotering. Og Kent sa det gikk utover kvalitet (noe det gjør), og August sitt svar var noe som "Det er bare noe hvite menn sier fordi de er redde for at de skal ta plassene deres". Kan ikke fordra August.

Anonymous poster hash: 351cd...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Syns Kent var ganske irriterende frem til den siste episoden som ble vist. Da de diskuterte kjønnskvotering. Og Kent sa det gikk utover kvalitet (noe det gjør), og August sitt svar var noe som "Det er bare noe hvite menn sier fordi de er redde for at de skal ta plassene deres". Kan ikke fordra August.

Anonymous poster hash: 351cd...dd3

 

 

Tenkte nøyaktig det samme da jeg så det opptrinnet du beskriver.

 

Gitt at kompetanse er uavhengig av kjønn og at man da foretrekker en kandidat uavhengig av kompetansen, men utelukkende på kjønn (= kvotering), ja sier det seg selv at man velger vekk kompetanse.

 

Samtidig så kan jeg ikke si at jeg forventer all verdens logikk fra en som hyller både Lenin og Stalin, men samtidig er motstander av diktatur.

Anonymous poster hash: 6037a...f28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååh! Kent er bare så utrolig irriterende!

Jeg liker August best. Er mer spennende å se på noen som har lyst å gå litt imot diktaturet, lite interessant å se på når alle bare gjør som de får beskjed om.

 

Vel, for meg virker det heller som at August har misforstått konseptet eller faktisk ikke vært klar over hva han har meldt seg på. Nå vet vi ikke hva som er selve suksesskriteriene for programmet (det kan godt være en tvist her), men jeg ser for meg to alternativer her: Enten er det et spill om å motsette seg diktaturet eller revolusjonere, noe som virker litt usannsynlig gitt at de som gjør dette blir sendt ut, eller så er det rett og slett om å overleve i et diktatur og å spille på lag med diktaturet, som man jo gjør i diktatur.

 

Holdningen til August blir for meg litt som å melde seg på Farmen fordi man ønsker å kjøre traktor og treske, istedet for å ønske å konkurrere mot andre mennesker på de ugunstige vilkårene som utgjorde landbruket for 150 år siden.

Anonymous poster hash: 6037a...f28

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 100 000 som blir delt ut som premie (hvis det blir det da), er det noe av lisens pengene våre?



Anonymous poster hash: bf633...45c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De 100 000 som blir delt ut som premie (hvis det blir det da), er det noe av lisens pengene våre?

Anonymous poster hash: bf633...45c

 

 

 

Selvfølgelig er det det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Kent en skuespiller? Det går vel ikke an å være så egoistisk?

 

Egoistisk?

Anonymous poster hash: 6037a...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes den serien er så utrolig interessant! Så lett vi gir opp for autoriteter, og så lett vi lar oss bestikke! Er det i kveld siste episode går? Er så nysgjerrig på hvem som vinner!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den serien er så utrolig interessant! Så lett vi gir opp for autoriteter, og så lett vi lar oss bestikke! Er det i kveld siste episode går? Er så nysgjerrig på hvem som vinner!

 

Jeg tror ikke dette handler om å la seg bestikke av autoriteter. Like lite som det er å la seg underkue av autoriteter å ligge solbrent og sulten på en strand i Robinsonekspedisjonen, eller jobbe/slite på gamlemåten på et gårdsbruk i Farmen.

 

August virket helt på jordet og uten bakkekontakt da han mente at å streike (stanse produksjonen) ville presse "diktaturet" til å innfri kravene deres og velte diktaturet som om bindersplukkingen var et "være eller ikke være" for opprettholdelsen av diktaturet.

Anonymous poster hash: 6037a...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den serien er så utrolig interessant! Så lett vi gir opp for autoriteter, og så lett vi lar oss bestikke! Er det i kveld siste episode går? Er så nysgjerrig på hvem som vinner!

 

enig! særlig Kent var veldig lett påvirkelig og lot seg bestikke med en gang, selv om han var en av de som aller først hadde lyst til å gå i mot diktaturet. jeg synes han er irriterende! tror at han har fått et hemmelig oppdrag og er så mye smartere enn de andre, men det er jo han som fremstår svakest (hvertfall for meg) og lar seg bestikke... jeg likte August, jeg. siste episode går i morgen. jeg lurer også på hvem som vinner. det er i hvertfall ikke en av de som ble kasta ut... i Sverige var det ingen som vant fordi alle valgte å forlate diktaturet

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Egoistisk?

Anonymous poster hash: 6037a...f28

 

Ja, egoistisk. Han tenker såpass mye  på egen vinning at  han lyver, er slu og egoistisk. I tillegg så tåler han ikke motstand. Jeg vet jo at det er snakk om 100 000 kroner, men jeg tviler på at han vinner. Det eneste han bidrar til er å få det bra for seg selv samtidig som han skaper et dårlig miljø blant resten av "borgerne". Som min bestefar sa: han minner meg forbausende mye om angiverne under 2 verdenskrig.   

- Beklager dersom dette blir regnet som personshetsing

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig! særlig Kent var veldig lett påvirkelig og lot seg bestikke med en gang, selv om han var en av de som aller først hadde lyst til å gå i mot diktaturet. jeg synes han er irriterende! tror at han har fått et hemmelig oppdrag og er så mye smartere enn de andre, men det er jo han som fremstår svakest (hvertfall for meg) og lar seg bestikke... jeg likte August, jeg. siste episode går i morgen. jeg lurer også på hvem som vinner. det er i hvertfall ikke en av de som ble kasta ut... i Sverige var det ingen som vant fordi alle valgte å forlate diktaturet

 

Det kan jo være at det er nettopp dette som er spillet, altså at man snor seg frem i diktaturet, overlever på dets vilkår.

Anonymous poster hash: 6037a...f28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, egoistisk. Han tenker såpass mye  på egen vinning at  han lyver, er slu og egoistisk. I tillegg så tåler han ikke motstand. Jeg vet jo at det er snakk om 100 000 kroner, men jeg tviler på at han vinner. Det eneste han bidrar til er å få det bra for seg selv samtidig som han skaper et dårlig miljø blant resten av "borgerne". Som min bestefar sa: han minner meg forbausende mye om angiverne under 2 verdenskrig.   

- Beklager dersom dette blir regnet som personshetsing

 

Det er jo dette som er premissene for konkurransen/programmet. Taktikken med å gi seg selv fordeler og backstabbe andre (selv om jeg ikke mener han har gjort nettopp det), er jo like gammel som konseptet "reality-tv".

Anonymous poster hash: 6037a...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dette handler om å la seg bestikke av autoriteter. Like lite som det er å la seg underkue av autoriteter å ligge solbrent og sulten på en strand i Robinsonekspedisjonen, eller jobbe/slite på gamlemåten på et gårdsbruk i Farmen.

August virket helt på jordet og uten bakkekontakt da han mente at å streike (stanse produksjonen) ville presse "diktaturet" til å innfri kravene deres og velte diktaturet som om bindersplukkingen var et "være eller ikke være" for opprettholdelsen av diktaturet.

Anonymous poster hash: 6037a...f28

Det er jo det serien handler om, da. Å se hvordan det er i et diktatur.

Og vi ser jo i serien, alle var enige i begynnelsen om at diktaturet måtte styrtes, men med én gang det begynte å bli skummelt, typ isolat og fratatt eiendeler, så underkastet de seg reglene.

Jeg heiet egentlig på August, men nå har jo han blitt kastet ut. Spørs om ikke det blir Kent som vinner, men jeg føler vinnerene er de som stod opp mot diktaturet og ble kastet ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...