Gå til innhold

Favolisheimen

Favole

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke vært på føden, men har jobba på barsel. Fikk et lite innblikk da! Skrev bacheloren min i Tanzania, da fikk jeg være med på en fødsel, men måtte stå oppe med dama som fødte, for stakkar hun lå jo på en benk og ingen gadd og bry seg! Her må det og bli når barna er store. Hadde håpt de hadde fått jordmorutdanning her i sør, men ser dårlig ut foreløpig!

Så spennende å få oppleve fødselsomsorgen på et sted som er så fjernt fra hvordan vi har det selv, på godt og vondt. Shit vi er heldige som bor i Norge.

Mye kan jo skje de neste årene, man vet jo aldri. Men det er vel en del krav til hvor de tilbyr jordmorutdanning siden det er så få steder som har det? :klo: Tviler for at det skjer noe her i nord da, ser liksom ikke hvor de ellers skulle hatt det studiet. Men men, plutselig gjennomgår mannen en cerebral hendelse og går med på flytting i et svakt øyeblikk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vet ungen er sjuk når han tar med seg kosekluten sin og tusler inn på rommet sitt, legger seg uten tull og fjas - kasta ikke smokken i gulvet engang, og sovner før det har gått fem minutter. :sukk: Formen er egentlig ganske grei, så vet ikke helt hva som gjør at han har feber. Krysser fingrene for at det gir seg i løpet av noen dager.

Mor sjøl er sliten og svimmel, så det blir avslapping og tidlig kveld her. :Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Jeg har SÅ lyst til å bli jordmor!! Jeg elsker fødsler. Griner og ler og ser på FEM så ofte jeg har tid :biggrin:

Har så lyst til å søke sykepleien neste år. Men da burde vi egentlig flytte.... spørs hva gubbis mener om det. Men man burde jo ikke gi opp drømmen!? Hvor i landet tilbys det jordmorutdanning tro?

Vinterdress ja..Vi hadde samme merke som deg for 2 år siden. Veldig fornøyd! I fjor hadde vi Helly Hansen. Helt supert og fantastisk kvalitet. Men dyrt! 😯 Og i går klikket jeg hjem en Reima dress til L. Så den kommer kanskje i løpet av uka. Pokker ikke billig men god kvalitet, selv om jeg ikke er en soss når det kommer til klær. Synes bare noen ganger at det er hyggelig med helt nytt 😊

Stakkars lillegutt. Må være ganske dårlig form når han bare går og legger seg sånn helt frivillig..etter å ha lest hvordan leggingen egentlig er hos dere mener jeg :fnise: Hvordan er formen hans i dag? Og din? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte steder tilbys sykepleierstudiet som deltid, kanskje det er et alternativ hvis flytting er veldig vanskelig? Ut fra hva jeg kunne finne nå er det kun Høyskolen i Oslo & Akershus, Bergen og Tromsø som har jordmorutdanning pr nå. Om det er det du vil, så gå for det! :jepp:

Formen hans idag er helt fin, ingen feber og han er i 110 som vanlig :ler: Er ikke like svimmel sjøl i dag som i går, phju. Men føler meg rimelig dau, så håper han har tenkt å sovne snart. :Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmoryrket må jo være det mest givende yrket i verden :opplyser:

Jeg sa til mannen etter forrige fødsel at dersom vi hadde fått barn da jeg var 19 så hadde jeg hatt et totalt annet yrke enn det jeg har nå :P

Så jeg kunne også tenkt meg jordmor. Men jeg vil ikke gå sykepleien da :hoho: Så er ikke noe jeg kommer til å gjøre noe med.

Men i Danmark har de vel en jordmorutdanning som du kan ta uten å gå sykepleien først? :klo:

Jeg gleder meg også MASSE til å føde igjen :nigo:

Drømmer om vannfødsel jeg også, men det kan jeg jo bare hoppe og drite i :plystre: Nå er i grunnen målet mitt å klare å føde ungen selv. Altså uten sugekopp, tang eller drahjelp :P Har jo fått det til før, så håper det er mulig.

Og får jeg en sånn blå ball å sitte på i tillegg så er jeg happy happy :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvordan det fungerer i Danmark, men vet at England har jordmorutdanning hvor det ikke kreves annen helsefaglig utdanning i forkant. Men da er det lettere å flytte til Tromsø :laugh:

I Bodø hadde de ikke badekar engang, kunne bruke dusjen inntil jeg ville presse. Mmmnei. Her er det ikke mange jordmødre som har godkjenning for vannfødsel, så får se hva det blir til. Om jeg slipper igangsettelse, epidural og alt innimellom er jeg happy :) pluss at de aller, aller fleste her kan tilby akupunktur, det kan jeg kanskje tenke meg å prøve.

I morgen stikker jeg hjem til mor! Jeg og J i hvert fall, men håper mannen gidder være med. Mest fordi jeg ikke liker å kjøre den veien alene :P men også fordi han ikke fortjener mange dager fri :sjenert::ler: Er jeg slem? Jaja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, kjenner meg så godt igjen i den "onde" tanken om at mannen ikke fortjener så mange dager fri  :fnise:

Hva skjedde med å unne partneren alt det gode her i verden  :laugh:  Den fløy nok ut av vindu under fødselen  :fnise:

Har jeg gratulert deg med svangerskapet? Hvis ikke, så hurra og så koselig! :blomst:   :gravid:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det vel til at han blir hjemme uansett, fortjent eller ei. :fnise: Føler meg altså så megabarnslig, men men.

Deeeet vet jeg ikke, men tusen takk! :D veldig stas med en til på vei! Hvordan går det hos dere SmartCookie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ganske bra hos oss :) Mini begynner å bli større (naturligvis!) og prater litt, men det er ganske utydelig til tider så det er mye frustrasjon og sinne også om dagen. Hun sliter med å bli forstått og da klikker hun fullstendig. Særlig har hun et elsk/hat forhold til sokkene sine som jeg ikke klarer å finne ut av  :vetikke:  Hun blir helt vill og gal, skal ha de på/skal ha de av! Kaster de rundt?! I de små øyeblikkene lurer jeg på om hun er riktig skrudd sammen  :sjokkert:  Men ellers går det ganske bra  :fnise:  

Stusser ofte over hvorfor vi har fått et så energisk og temperamentsfullt barn når vi er så rolige selv. Hun tar jo helt knekken på hele familien til tider  :laugh:

Hvordan synes du det er å gravid denne gangen?  :gravid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språkutfordringen hørtes noe kjent ut :fnise: J har mange ord han bruker aktivt og jevnt over forstår vi bablingen hans høvelig greit, men når han har mye han skal fortelle eller blir veldig ivrig blir det bare bambus og vi forstår ikke et kvekk og han blir såå frustrert. Hører jo at han gjentar det samme om og om igjen, men noen ganger er det ikke så greit å forstå sammenhengen. Det løsner vel etter hvert!

Denne gangen synes jeg det er ganske ålreit å være gravid. Jeg er mye trøtt og sliten, men utenom det merker jeg ikke så voldsomt mye til det. Bekkenet blir litt grinete om jeg har det veldig travelt på jobb, så nå blir det tilrettelegging fremover, slipper å gå kveldsvakter. Så foreløpig har jeg lite å klage på, og godt er det. :) Får bare nyte det mens det varer :P

Hjemme hos mor! Ble bare meg og J, men godt å komme seg litt bort likevel. Håper mannen får ladet nok mens vi er borte. Ungen sover, jeg har ikke noe rot eller klesvask som venter på meg og det føles goooodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig å få litt avlastning hos mødre altså ;) 

Er det flere barnebarn i slekta eller er mini førstemann? Det pleier jo ofte å hjelpe når det er første barnebarnet, besteforeldre står på litt ekstra da ja  :babygutt:

Kjedelig med bekkenet da, får håpe det ikke blir så ille? Var du plaget sist? Vi snakket sikkert om det da vi gikk gjennom sist graviditet, men jeg har nok glemt det  :sjenert:

Jeg vet ikke hvordan det er å ha bekkenplager da jeg tror jeg slapp unna sist. Hvordan føles det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini er første :) tror ikke søster eller bror har planer om unger med det første heller, men man vet jo aldri.

Sist var ikke bekkenet det verste. Jeg hadde en del betente muskelfester i ryggen som gikk noe ut over bekkenet, men det gikk greit om jeg bare tilpasset aktiviteten. Det føles bare vondt egentlig. Vanskelig å gå som normalt om jeg ikke har tid til å slappe av litt, vondt å stå, sitte, ligge... Det svir noe helt hinsides inn mot beina og kjennes nesten som det står en kniv og roterer på hver side nonstop. Og om jeg bare må fortsette å gå (på jobb f.eks) stråler det nedover baksiden av ene låret. Ævv. Alt av bevegelser blir liksom hemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, de bekkensmertene altså. Går du til fysio? Jeg husker ikke om du har skrevet det før.

Kos dere hjemme i helga! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke fått time enda, men har fått henvisning. Denne uka som jeg ikke har vært på jobb har jeg ikke kjent noe til det nesten, veldig godt. Men det er jo tydelig hva som er kilden til problemet da. Så på mandag skal jeg ta en liten ringerunde for å sjekke hvor jeg kan få time. Det er noen som driver med fysioterapi like nedi gata hvor vi bor, håper de har kapasitet.

Godt å være hjemme! Men J synes det er litt dritt å ligge på et fremmed rom, så da er det vel bare å følge ordre og komme seg tidlig i seng. Han sover søtt ved siden av meg, jeg er selvfølgelig lys våken. :P Mannen hadde vel fått noia av å ha ham i senga her, han sa tidligere i uka at J kom nok til å sove i senga vår til han ble konfirmant om jeg skulle fortsette å la han komme over til oss. Pft. :jolie:

Han har blitt så stor, noe som gjør det veldig lett å glemme hvor liten han faktisk er. Synes godt han kan få være så liten litt til, at han får sove sammen med oss om det er noe som føles utrygt, han er syk eller lignende. De fleste netter sover han jo hele natta i egen seng, selv om vi har litt ulik definisjon av hva som er morgen ;)

Plutselig har han blitt så stor at bare det å få en klem av mamma er flaut, så jeg tar den kosen jeg kan få :P Jeg var så redd for å aldri kunne få barn siden vi slet så lenge, nå er jeg bare glad for å ha en liten tass som trenger mammaen sin. Uansett tid på døgnet.

Endret av Favole
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å misunne mannen litt, som har vært hjemme alene disse dagene, vært våken til langt ut på nattmorgenen med kompiser, øl og hva enn...? Som faktisk får innvilga den ekstra timen med søvn pga klokkestilling?

Er visst ikke like kosemosemams i kveld :ler: Ungen er råskjønn og bare verdens fineste, men akkurat nuh kunne jeg trengt en liten ferie fra ferien. Føler meg litt som et vrak. Trøtt som fy, føler jeg har poser under øynene som aldri burde sett dagslys og jeg forbanner alle som snakker om gravidglød og sånne herligheter. Kanskje jeg skulle gått til innkjøp av ei bok jeg kom over når jeg var i permisjon med J, "hot mamas - behold lidenskapen. Guiden til å føle seg sexy gjennom svangerskapet og månedene etter". Jeg tippa det var fotballfrue som hadde skrevet den, men nei. Det verste er at noen faktisk har fått publisert galskapen.

Satser på at kroppen gidder å innvilge søvn snart, og at jeg kan være litt mer kosete og litt mindre suremamma i morgen (evt surmaga ifølge autocorrect, samme greia eller hur?). ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. 18 uker!!! :hoppe:

2. Bekkenproblematikk = DRITT.Kan fortsatt kjenne bekkensmerter før mensen. Får så assosiasjoner til mine 2 svangerskap. Det er jo så vondt! Det var verre med nr 2 enn nr 1 så hvis vi noen gang skal ha nr 3 så skal jeg begynne forebyggende hos fysioterapeut så fort testen viser to streker!

3. Mannen er dødsheldig. Høres ut som min til tider. Hvorfor skal de få så mange goder? :fnise: Jeg vil også ha fri med øl og venninner og sove lenge i mitt eget hus, men kan han reise bort? Nææææh.....

4. Jeg synes man skal nyte den lille tiden som barna faktisk VIL ligge i din seng. Ingen fare med at de ligger der til de blir konfirmanter :fnise: Det kommer en dag der ungene omtrent ikke tåler trynet på deg og mener at alt du sier er oppkast..Så NYT!

Håper dere får en finfin dag og at dere er uthvilt og gode og fine og snille 😉

(Redigert pga skriveleif)

Endret av ara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det føles litt som dagene bare gjentar seg; tidlig opp og full fart hele dagen med ungen. Han bryr seg ca midt på albuen om det regner eller er sol og fint, ut skal han uansett. Konklusjon: mor må kjøpe regntøy. Allværsklær my ass altså, er sikker på at jeg var våt inn til skjelettet i dag :ler: Ungen var heldigvis tørr og varm, og dritfornøyd med å få et par timer ute før formiddagsduppen sin.

Kjørte hjem etter han hadde sovet, kjedelig å dra, men godt å komme hjem også. Mannen hadde lekt husfar, så vi kom hjem til så godt som strøken leilighet ;) det er ikke standard for å si det mildt, han må få en ekstra suss i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh så deilig med strøken leilighet! Men skulle jo nesten bare mangle at du ikke fikk noe igjen for mannens frihelg.   :Nikke:

Og det er helt legitimt å være litt misunnelig på hans helg, selv om du har hatt det kos med mini! Jeg drømmer stadig om litt egentid som jeg kan disponere akkurat som jeg vil!

Det går opp og ned her også, noen dager er det bunnløs kjærlighet for mini - andre dager glefser jeg og er møkklei. 

De bekkenplagene dine hørtes jo ikke gode ut! Håper du får hjelp sporenstraks enten med fysio eller endring av arbeidssituasjon - hvis det er det som må til! 

Og kos deg med mini så lenge du kan! Ta den kosen og de klemmer du kan få!  :hjertesmil:

...Og hurra for 18 uker! :hjertesmil:   :hoppendeglad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...