Felicia Skrevet 15. september 2004 #1 Del Skrevet 15. september 2004 I dag var jeg nødt til å fortelle en av mine kollegaer at jeg ikke var fornøyd med den jobben hun gjør. :-? Jeg sa det ikke så direkte, men på konkret forespørsel var jeg nødt til å svare at jeg helst hadde sett at noen med større IT-kunnskaper hadde gjort den jobben hun gjør og at det er tungt når jeg må bruke stor del av min arbeidsdag til å supportere henne. Vi har en review på et prosjekt vi jobber i der hun er kundeansvarlig og hun er veldig flink på den organisatoriske biten og på å holde strukturer, tidsfrister og "markedsbiten" av jobben. Men hun er også ment på å skulle være avlastende for oss utviklere og være et første filter i henvendelser som kommer, slik at vi får større arbeisro enn det vi i dag har. Dette funker ikke fordi hun ikke virker som et filter, men er usikker og må ha alt godkjent av oss før hun tør å svare kunden. Dermed blir ikke arbeidsmengden vår mindre, spørsmålene kommer bare fra henne istedenfor fra kunden. I dag var jeg nødt til å si det til henne. Det er sikkert ekstra vannskelig for hun er veldig min senior med god utdannelse og lengre erfaring enn meg... Jeg liker henne kjempegodt og jeg vet at hun er en veldig ærekjær person og perfeksjonist som ikke takler dårlige tilbakemeldinger og selv om jeg vet at hun prøver å komme med saklige tilbakemeldinger, så merker jeg at hun er såret og jeg vet hun kommer til å gå hjem og banne og være deppa over dette. Og jeg vil ikke det! Vet ikke helt hva jeg ønsker å oppnå med å skrive dette, men jeg vil bare ikke at hun skal være trist og skulle ønske det var noe jeg kunne gjøre. Det er vanskelig når man må ta slike samtaler, men desverre er det nødvendig av og til. Føler meg råtten. Faen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jellyfish Skrevet 15. september 2004 #2 Del Skrevet 15. september 2004 Synes du er kjempetøff som tar det opp med henne. Hun kan jo ikke gjøre noe med problemet så lenge hun ikke vet at det er et problem for dere. Kan dere ikke gi henne opplæring av noe slag? Vet at sånne samtaler er kipe, og følelsen etterpå er ikke god. Håper det ordner seg mellom dere! :trøste: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
glaciera Skrevet 16. september 2004 #3 Del Skrevet 16. september 2004 Det der er ikke lett. Men det er sjefens ansvar å ta de samtalene før "det går for langt". Nå får hun en ærlig sjanse til å gjøre jobben annerledes. Det er mnage måter å ta opp jobbutførelse på. "Forbedringspotensiale" høres uendelig mye bedre ut enn "prestasjon under forventningene". Jeg syntes det hørtes ut som at du var saklig og ordentlig. Nå må du også passe på og følge opp, gi ros ved første og minste anledning. Det er den ansattes ansvar å ta imot en slik beskjed som et voksent menneske, og bruke tilbakemeldingen til å gjøre nødvendige endringer. Og siden spørre om sjefen synes det er blitt bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 16. september 2004 #4 Del Skrevet 16. september 2004 Jeg forstår det slik at dere er kolleger, ikke at du er sjefen hennes. Synes det er tøft at du har sagt fra, og det er et veldig positivt trekk hos deg at du forstår at hun sannsynligvis er lei seg nå. Men på den annen side: Jeg kan kjenne meg igjen i "perfeksjonisme"-biten for min egen del. Det som kan være mest slitsomt er følelsen av at man ikke gjør jobben godt nok, eller innbildningen at de andre ikke er fornøyd. Man kan bli helt paranoid av det :-? Da er det utrolig mye bedre å ha kolleger som har guts nok til å si fra - kanskje kollegaen din vet at dette stemmer? Hun kan være like lei seg - men da fordi hun ikke kan det, ikke fordi du sa fra. Det kan være befriende for henne å faktisk få klar melding. Men som Glaciera sier - da er det også viktig at hun får skryt for de tingene du ser at hun gjør bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 16. september 2004 #5 Del Skrevet 16. september 2004 Men siden du ikke er sjefen hennes, hva oppnår du med å fortelle henne at du ikke syns hun gjør en bra jobb? Siden det tydeligvis er noe hun ikke mestrer (altså det er ikke bare for henne å "skjerpe seg") ? Bidrar dette til at hun gjør en bedre jobb i morgen? Så lenge sjefen ikke gir henne mer egnede oppgaver eller bedre opplæring blir det vel status quo? (bortsett fra at hun nå vet at du syns hun ikke mestrer jobben sin..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicia Skrevet 16. september 2004 Forfatter #6 Del Skrevet 16. september 2004 Takk for tilbakemeldinger - det er vanskelig å gi det hele bildet av situasjonen her. Jeg jobber i et liten dynamisk selskap med bare noen få ansatte og svært flat struktur. Mine synspunkter var noe som måtte komme frem når vi diskuterte et prosjekt vi jobber med og som ikke har gått så bra som vi hadde håpet. Vi satte oss derfor ned sammen og diskuterte åpent hva som vi så på som fordeler og ulemper med hverandre som det teamet vi er. Alt ble fremlagt på en saklig måte og vi ga ros og konstruktiv kritikk til hverandre, også på de saker som vi også syntes var dårlig. Fora og tema var vi alle enige om, så det er ikke problemet. Det er bare av og til tungt å skille det personlige fra det forretningsmessige når vi er så få som vi er og alltid vannskelig når man må gi negative tilbakemeldinger. Man vil jo helst gjøre alle til lags. Fikk kritikk selv (ingen er jo perfekt), men det jeg altså sitter tilbake med er følelsen av å ha såret noen. En løsning på situasjonen har vi forsåvidt funnet og jeg tror det vil gå veldig bra, men ubehaget ved å innlede samtalen kommer nok til å sitte igjen litt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melissa Gioberti Skrevet 17. september 2004 #7 Del Skrevet 17. september 2004 Vi lever jo ikke i et Kardemomme-samfunn- selv om det av og til kan virke slik her. Du er ikke fornøyd med innsatsen hennes på et område- dersom du saklig og konkret har begrunnet det, må hun bare ta det. Det er bra folk sier ifra ærlig- ellers kan arb.rutiner fungere dårligere enn nødvendig. Måten du sier ifra på kan være avgjørende: dersom du først skryter av alle hennes strålende sider, for så å nevne at hun ikke duger på ett av feltene....det får hun ta! Hvis du i tillegg kommer med et konstruktivt løsningsforslag blir det vel perfekt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. september 2004 #8 Del Skrevet 19. september 2004 IJeg sa det ikke så direkte, men på konkret forespørsel var jeg nødt til å svare at jeg helst hadde sett at noen med større IT-kunnskaper hadde gjort den jobben hun gjør og at det er tungt når jeg må bruke stor del av min arbeidsdag til å supportere henne.. På konkret forespørsel fra henne? I så fall så ville hun vel ha tilbakemelding. Det kommer selvsagt an på hvordan ting blir sagt også. Kanskje det er til bedriftens beste å få inn en med bedre IT-kunnkskaper? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå