Gå til innhold

Konfirmasjon dilemma

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min datter skal konfirmere seg og det har dukket opp en situasjon. Vi er en liten familie og nå har broren min nettopp fått seg en ny kjæreste som vi ikke har møtt.

Jeg ble ikke spurt på forhånd om dette var greit, men han har invitert henne uten å spørre oss.

Jeg vil ikke stenge noen ute men syns det blir rart å møtes første gang i konfirmasjonen og de nettopp har blitt sammen.

Noen som har synspunkter ?

Anonymous poster hash: 02be2...d7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

konfirmanten burde få bestemme. syns hun  det er greit så ok, men hvis hun bare vil ha familie der så må du si ifra om at denne kjæresten får komme å hilse på familien ved en senere anledning :)

Anonymous poster hash: d19f7...be3
  • Liker 3
Skrevet

konfirmanten burde få bestemme. syns hun  det er greit så ok, men hvis hun bare vil ha familie der så må du si ifra om at denne kjæresten får komme å hilse på familien ved en senere anledning :)Anonymous poster hash: d19f7...be3

enig.

Anonymous poster hash: 1b815...c11

Skrevet

Det er kanskje ikke det samme, men kjæresten min var med på bestefars 80-årsdag med nærmeste familie, uten å ha hilst på noen i familien. Han traff også mine foreldre for første gang samme dag. Det var ingen som hadde noe i mot at han var med.

Jeg syns dere kan inkludere henne :)

• Liker 7
Skrevet

Be om å få møte henne på forhånd, da vel. syns det må være en perfekt anledning, jeg, skjønner ikke problemet? Har han alltid med forskjellige, nye damer i familieselskap?

Anonymous poster hash: d4e05...388

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke møtes på forhånd, hun for langt unna.

Broren min har invitert henne, men syns i det minste han kunne spurt meg først.

• Liker 2
Skrevet

Be nå om å få hilse på mennesket før konfirmasjonsdagen da. Tenk og litt på hva og hvordan det blir for den nye å komme inn i en familie der alle kjenner hverandre, hun kjenner ingen.

Anonymous poster hash: e7e3f...401

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke problemet. Det er en konfirmasjon, vær imøtekommende og la henne få komme. 

Anonymous poster hash: 27c8c...b28
  • Liker 1
Skrevet

Det er din brors kjæreste. Inviter på besøk og bli kjent med henne før konfirmasjon. Ja, jeg syns søskens kjærester alltid skal inviteres.

Anonymous poster hash: 8f934...64e

• Liker 1
Gjest Magnifiq
Skrevet

Er ikke dette en perfekt anledning for henne å treffe hele familien da?

Kan ikke komme på en eneste negativ ting ved at hun kommer.

Skrevet

Er ikke dette en perfekt anledning for henne å treffe hele familien da?

Kan ikke komme på en eneste negativ ting ved at hun kommer.

Kanskje at det vil overskygge konfirmanten som skal være festens midtpunkt!

Anonymous poster hash: eecfd...918

• Liker 3
Gjest Magnifiq
Skrevet

Virkelig?

Skrevet

Herregud!!! Problemsøker..

Anonymous poster hash: 8f934...64e

Gjest chisandra
Skrevet

Spiller det noen rolle om hun blir med da, ts?  

Skrevet

Broren din er en dust. Det er ikke ok å invitere med seg folk i denslags selskap. En ting er at det gjerne er bestilt inn et visst antall kuverter, og disse kan koste mye per person. En annen ting er plass. 

Og enda viktigere: en ny kjæreste får som regel mye oppmerksomhet. I en konfirmasjon er det konfirmanten som skal ha hovedfokus. Det kan bli leit for konfirmanten om alle bare er opptatt av å spørre ut nyedama til onkel. 

Jeg ville spurt konfirmanten hva han synes. Om han ikke har noe imot det, ville jeg latt henne komme, men sagt klart ifra til bror at han har å spørre deg før han inviterer med seg andre til deg. Om konfirmanten sier det ikke er ok, må du rett og slett bare si det til broren din. 

Anonymous poster hash: f24eb...021
Skrevet

Konformanten vil være festens midtpunkt uansett, defor er det en perfekt anledning for ny kjæreste å møte hele familien, uten at hun sitter som midtpunkt og blir intervjuet og vurdert. Broren burde spurt, men det kunne vel ikke ramlet han inn at det skulle være noe dilemma eller problem. For det er det jo ikke.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er ganske frekt å invitere en - for dere - fremmed i en konfirmasjon. Jeg vet ikke om jeg ville nektet henne å komme, det vil på sikt bare skape dårlig stemning, men jeg ville definitivt sagt i fra til bror i klartekst hva jeg mente om å invitere en jente ingen av dere andre kjente i deres selskap, uten å spørre.

Gjest Margit Spat
Skrevet

Prinsipielt synes jeg det er en uting, og stikk i strid med all skikk og bruk, å invitere med seg "egne" gjester i selskap. Var jeg deg ville jeg sagt det til broren min på en noenlunde pen måte. Ingen vits i å konfrontere på en slik måte at man skaper splittelse i familien, for det er tross alt ikke akkurat verdens undergang han har utløst.  

På den annen side: det at han ønsker at hun skal være med tyder i alle fall på at forholdet er seriøst. Ellers hadde han neppe villet presentert henne for hele familien. Hun tar neppe all oppmerksomhet fra konfirmanten, med mindre hun er en eller annen superkjendis ;) 

Min konklusjon ville vært å la henne komme. Det er egentlig ikke rart eller uvanlig at man møtes første gang i familieselskap dersom man bor langt fra hverandre. Da blir jo antall anledninger man treffes i langt færre. 

Gjest Matronella
Skrevet

Min datter skal konfirmere seg og det har dukket opp en situasjon. Vi er en liten familie og nå har broren min nettopp fått seg en ny kjæreste som vi ikke har møtt.

Jeg ble ikke spurt på forhånd om dette var greit, men han har invitert henne uten å spørre oss.

Jeg vil ikke stenge noen ute men syns det blir rart å møtes første gang i konfirmasjonen og de nettopp har blitt sammen.

Noen som har synspunkter ?

Jeg hadde sagt "velkommen".

Skrevet

Vi hadde flere, for oss, fremmede gjester i bryllupet vårt. Vel og merke inviterte, men vi synes det var vanskelig å bestemme oss for om de skulle inviteres eller ikke i forkant, men fant ut at vi ikke ville gjøre forskjell på +1-ene til folk :P men ja, jeg synes det var litt rart å betale tusenvis av kroner ekstra for folk vi aldri hadde møtt, korte forhold osv, i tillegg til å dele en så spesiell dag med fremmede, når vi hadde måttet velge bort å invitere både noen venner og familie av plass og økonomiske grunner. Det gikk fint altså, og folka var hyggelige, men jeg synes situasjonen var litt sær. Flere av parene er forøvrig ikke sammen lenger heller, da de var i kortvarige useriøse forhold på tidspunktet, men det kan man aldri vite da :P

Anonymous poster hash: 05aef...922

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...