Gå til innhold

Helsepersonell som bryter taushetsplikten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ikke meg du spør, men nei legen har ikke lov til å hilse på deg. Det har heller ikke folk som jobber med psykeriatri. 

Anonymous poster hash: 73d34...89f

Heldigvis er det ikke alle som praktiserer det like strengt. Jeg synes det er hyggelig at personer som jeg har delt mange av mine innerste tanker med hilser på meg på gata.

Jeg synes det er synd at det ikke skal være lov til å hilse på mennesker. Jeg synes egentlig det er respektløst å ikke hilse på folk man kjenner. Og jeg hadde blitt litt lei meg om legen/behandleren etc. ikke hadde hilst på meg om vi hadde truffet på hverandre på gata.

Videoannonse
Annonse
Gjest HerName
Skrevet

Dette blir likevel ikke tatt på alvor. De færreste leger som bryter taushetsplikten på denne måten, blir straffet slik de burde, og pasientene som blir gjenkjent, får aldri den erstatningen de har krav på.

Anonymous poster hash: 869c9...03c

Nå har jeg aldri vært borti helsepersonell som har brutt taushetsplikten på denne måten, men tviler ikke på at det er endel som gjør det. Kan hende de får straff i form av en advarsel dersom det blir meldt, men skal veldig mye til å få en annen straff en det for å hilse. For å få fengselstraff, bøter og miste autorisasjon eller lisens, må det nok ligge større og mer alvorlige brudd bak.

Skrevet

Nå har jeg aldri vært borti helsepersonell som har brutt taushetsplikten på denne måten, men tviler ikke på at det er endel som gjør det. Kan hende de får straff i form av en advarsel dersom det blir meldt, men skal veldig mye til å få en annen straff en det for å hilse. For å få fengselstraff, bøter og miste autorisasjon eller lisens, må det nok ligge større og mer alvorlige brudd bak.

Dessverre har du nok rett i det. Ved gjentagelse burde imidlertid tap av autorisasjon være en selvfølge, og derfor er det så viktig at slike tildragelser alltid blir anmeldt. Uten å anmelde vil det dessuten ikke bli mulig å få den rettmessige erstatningen det å bli utsatt for et slikt traume bør føre til.

Anonymous poster hash: 869c9...03c

• 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.8.2015 den 15.51):

Det lurer jeg på også, opplevd mye taushetsplikt brudd innad helsevesenet både når det gjelder meg selv og andre pasienter jeg har vært innlagt med.

Anonymous poster hash: 428cb...ff3

Mye? 😖

Anonymkode: 060e3...229

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...