Gå til innhold

Helsepersonell som bryter taushetsplikten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som vet hvor man henvender seg i slike saker? Opplevd å få info om en samtale mellom bruker og helsepersonell som ikke vedkommer meg. I tilegg så var denne personen hjemme hos bruker og hadde drukket alkohol. Brukeren har selv problemer med alkohol/rus så dette reagerer jeg på. 

Anonymous poster hash: fca22...e1a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan vel si ifra til arbeidsgiver? Ev. helsetilsynet, eller lignende.

Anonymous poster hash: 8e05c...af4
Skrevet

Ring kommunen din og hør:)

Anonymous poster hash: 706f2...baa
Skrevet

Hvis en ansatt er hjemme hos en av pasientene sine og drikker alkohol sammen med denne, så er det virkelig ikke bra. Da trengs det opplæring i å skille mellom hva man gjøre på jobb og hva som ikke er akseptabelt. Dersom denne brukeren kjenner den ansatte fra før de fikk et profesjonelt forhold er det vanskelig, men da burde de i utgangspunktet ikke ha noe med hverandre å gjøre. Ville i første omgang tatt det opp med sjefen til den ansatte, og så evt meldt videre. Men å dra hjem til en bruker for å drikke sammen med denne er helt utrolig uhørt, reagerer nesten like mye på det. 

Anonymous poster hash: 18164...ac5
  • Liker 1
Gjest ulvepopcorn
Skrevet

Meld til Fylkesmannen. De vil vurdere situasjonen/evt opprette sak og innhente informasjon. De vil også kunne oversende saken til Statens helsetilsyn for vurdering av reaksjoner, slik som advarsel eller tap av (deler av) autorisasjonen. Slik du beskriver situasjonen er dette alvorlige anklager, som kan føre til autorisasjonstap.

Skrevet

Det lurer jeg på også, opplevd mye taushetsplikt brudd innad helsevesenet både når det gjelder meg selv og andre pasienter jeg har vært innlagt med.

Anonymous poster hash: 428cb...ff3
  • Liker 1
Skrevet

Mener man først og fremst skal melde til arbeidsgiver og eventuelt fylkesmannen. Hadde jeg vært utsatt for brudd på taushetsplikten ville jeg sendt beskjed til både arbeidsgiver til den gjeldende og fylkesmannen. Jeg vet av erfaring at mange arbeidsgivere ønsker å beskytte sine ansatte, også fordi et dårlig rykte kan gå utover dem selv. Derfor ville jeg ikke kun gitt beskjed til arbeidsgiver. 

• Liker 1
Skrevet

Det lurer jeg på også, opplevd mye taushetsplikt brudd innad helsevesenet både når det gjelder meg selv og andre pasienter jeg har vært innlagt med.

Anonymous poster hash: 428cb...ff3

Hva mener du da? Har du ligget på fellesrom og fått visitt med andre i rommet? For det er et problem det er vanskelig å unngå på mange sykehus

Anonymous poster hash: 59bf6...295

• Liker 3
Skrevet

Hva mener du da? Har du ligget på fellesrom og fått visitt med andre i rommet? For det er et problem det er vanskelig å unngå på mange sykehus Anonymous poster hash: 59bf6...295

Man har faktisk rett på å snakke med legen og helsepersonell i eget rom, uten at de andre pasientene får vite sensitive detaljer. Eventuelt at de andre pasientene trilles ut den stunden visitten tar. At det ikke gjøres så ofte i praksis er en annen sak.

Anonymous poster hash: c8de0...40b

Skrevet

Man har faktisk rett på å snakke med legen og helsepersonell i eget rom, uten at de andre pasientene får vite sensitive detaljer. Eventuelt at de andre pasientene trilles ut den stunden visitten tar. At det ikke gjøres så ofte i praksis er en annen sak.

I virkeligheten fungerer det sjelden slik.

Til TS, Helsetilsynet eller fylkesmannen..dessverre kostes mye grums under teppet i helsevesenet. 

Jeg er glad for at det finnes slike som deg, som melder i fra. 

Anonymous poster hash: 59c88...0d6

• Liker 1
Skrevet

I virkeligheten fungerer det sjelden slik.

Til TS, Helsetilsynet eller fylkesmannen..dessverre kostes mye grums under teppet i helsevesenet. 

Jeg er glad for at det finnes slike som deg, som melder i fra. 

Anonymous poster hash: 59c88...0d6

Nei, du har rett i at det ikke fungerer slik. Jeg vet om ei som vokste opp med en mor som jobbet med ungdom i psykiatrien. Moren hennes pratet mye om arbeidsdagen sin til henne. I tillegg kunne moren ringe til noen hun kjente og fortelle at den fyren datteren deres var sammen med kjente hun gjennom jobben sin, han måtte de for all del holde unna datteren. Reaksjoner? Ingen så vidt jeg vet om. Men hun kunne få for seg å ringe rundt og snakke dritt om den som sa noe negativt om henne. 

Anonymous poster hash: d3475...0db

Skrevet

I virkeligheten fungerer det sjelden slik.Til TS, Helsetilsynet eller fylkesmannen..dessverre kostes mye grums under teppet i helsevesenet. Jeg er glad for at det finnes slike som deg, som melder i fra.  Anonymous poster hash: 59c88...0d6

Om man som pasient krever det, er de nødt til å innrette seg etter det. Det gjelder gjerne om det er veldig sensitive opplysninger, ikke hva blodtrykket er.

Skrevet

Om man som pasient krever det, er de nødt til å innrette seg etter det. Det gjelder gjerne om det er veldig sensitive opplysninger, ikke hva blodtrykket er.

Du kan ikke kreve at de triller andre ut på gangen (det er det ofte ikke plass til heller), men du kan gå ut av rommet med legen. 

Anonymous poster hash: 18164...ac5

Skrevet

Jeg er på kino med legen min av og til. Det høres rart ut.. men det er hyggelig.

Anonymous poster hash: 4615f...da8

Skrevet

Jeg er på kino med legen min av og til. Det høres rart ut.. men det er hyggelig.

Anonymous poster hash: 4615f...da8

Dette høres på kanten ut mtp hva legen kan tillate seg. Dersom du tillater det, er det dog ikke brudd på taushetsplikten. En lege som hilser på en pasient h*n treffer på gata, i butikken eller liknende, bryter derimot taushetsplikten dersom andre kan oppdage at legen hilser på vedkommende. Slikt er straffbart og bør meldes til fylkeslege/ helsetilsynet når det skjer. Pasienten som blir hilst på, har i slike tilfeller krav på erstatning.

Flersengsrom på sykehus er i utgangspunktet brudd på taushetsplikt, da en hver har krav på at sykehusopphold ikke blir kjent blant andre. Det samme burde gjelde venterom hos lege/ på legevakt - alle burde ha rett til å kunne oppsøke legen uten at andre ser at dette skjer.

Anonymous poster hash: 869c9...03c

Skrevet

Dette høres på kanten ut mtp hva legen kan tillate seg. Dersom du tillater det, er det dog ikke brudd på taushetsplikten. En lege som hilser på en pasient h*n treffer på gata, i butikken eller liknende, bryter derimot taushetsplikten dersom andre kan oppdage at legen hilser på vedkommende. Slikt er straffbart og bør meldes til fylkeslege/ helsetilsynet når det skjer. Pasienten som blir hilst på, har i slike tilfeller krav på erstatning.

Flersengsrom på sykehus er i utgangspunktet brudd på taushetsplikt, da en hver har krav på at sykehusopphold ikke blir kjent blant andre. Det samme burde gjelde venterom hos lege/ på legevakt - alle burde ha rett til å kunne oppsøke legen uten at andre ser at dette skjer.

Straffbart for leger å hilse på pasienter? Håper du tuller! Jeg som pasient setter pris på at helsepersonell hilser på meg på gata, spesielt om det er personer jeg har hatt mye med å gjøre. Jeg er et menneske, jeg setter pris på å bli sett! At noen sier "hei" til meg på gata er ikke brudd på taushetsplikten, ingen av mine helseopplysninger blir avslørt og folk kan heller ikke vite om de sier hei til meg fordi jeg er pasient eller fordi vi kjenner hverandre på privaten.

Det er helt normalt å være til lege en gang i blant, å gjøre venterom o.l ulovlig er jo bare med på å tabubelegge noe som er helt normalt.

• Liker 1
Skrevet

Straffbart for leger å hilse på pasienter? Håper du tuller! Jeg som pasient setter pris på at helsepersonell hilser på meg på gata, spesielt om det er personer jeg har hatt mye med å gjøre. Jeg er et menneske, jeg setter pris på å bli sett! At noen sier "hei" til meg på gata er ikke brudd på taushetsplikten, ingen av mine helseopplysninger blir avslørt og folk kan heller ikke vite om de sier hei til meg fordi jeg er pasient eller fordi vi kjenner hverandre på privaten.

Det er helt normalt å være til lege en gang i blant, å gjøre venterom o.l ulovlig er jo bare med på å tabubelegge noe som er helt normalt.

Mange mennesker tør ikke oppsøke legen, nettopp fordi dette medfører at de kan bli sett på venterommet. Dette er et problem som helsevesenet ikke tar seriøst.

Det at legen sier "hei" til deg når du møter vedkommende på gata, kringkaster at du har møtt legen før. Dette gjør at andre som vet at den du hilser på er lege, kan gjette at du har vært pasient hos vedkommende, og dette er informasjon som er taushetsbelagt.

Taushetsplikten kan aldri praktiseres for strengt.

Skrevet

Ikke meg du spør, men nei legen har ikke lov til å hilse på deg. Det har heller ikke folk som jobber med psykeriatri. 

Anonymous poster hash: 73d34...89f

Gjest HerName
Skrevet

Det er faktisk brudd på taushetsplikten å hilse på en pasient. Helsepersonell kan derimot hilse på en pasient dersom pasienten hilste først. 

Skrevet

Det er faktisk brudd på taushetsplikten å hilse på en pasient. Helsepersonell kan derimot hilse på en pasient dersom pasienten hilste først. 

Dette blir likevel ikke tatt på alvor. De færreste leger som bryter taushetsplikten på denne måten, blir straffet slik de burde, og pasientene som blir gjenkjent, får aldri den erstatningen de har krav på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...