Gå til innhold

5+1, 3+4 osv

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har skjønt at 5+1 betyr at man er 5 uker + 1 dag "på vei". Men gjelder dette fra siste menstruasjons første dag eller er det alderen på fosteret? Hvordan kan man forresten vite eksakt hvor mange dager man er "på vei"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :D

5+1 betyr at det er fem uker og en dag siden første dag i siste mens. Legene forholder seg alltid til dette frem til du har vært på UL, da innretter de seg etter resultatet der. Så vidt jeg vet, er det ikke noen annen måte å vite eksakt hvor langt man er på vei enn å telle fra siste mens eller eggeløsning (hvis du er helt sikker på når du hadde det).

Hilsen Hestehoven T-17 :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg også blir ganske forvirret over dette. Før jeg gikk til legen forholdt jeg meg bare til denne regnemåten som er beskrevet over. Men da jeg var til legen i uke 8 regnet hun det fra en uke etter mens, så da ble jeg på en måte satt en uke tilbake. Så enten begynte jeg på uke 12 eller uke 11 i går.

Blir bare så forvirra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legene regner gjerne 40 uker + 2 dager , mens f.eks terminkalkulatoren på http://www.snartmamma.com/terminkalkulator regnes utifra 40 uker. Kan kanskje være derfor du får forskjellige uker? Selv regner jeg utifra min sykluslengde på 30 dager, lutealfase (tiden fra EL til mens) på 13 dager. Dermed blir jeg 10+2 idag! Grunnen til at jeg vet dette er fordi jeg har tatt tempen i flere sykluser :)

Klemmer,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med T-24 menes at det er 24 dager igjen til termin. Et annet eksempel er T+10. Da betyr det at det er 10 dager siden termin :D Håper det oppklarte det!

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...