Gå til innhold

Problematisk å date kristne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fordi du kom med en påstand. Nullhypotesen handler om å anta at det som ikke kan påvises heller ikke forekommer, og det er ingenting som tyder på at det finnes guder eller at folk kan stå opp fra de døde. Å tro på det likevel er antivitenskapelig. Igjen, i det daglige har det jo ingenting å si, men prinsippielt er det problematisk.

Det innebærer jo at du mener kristne ser på Gud som en vitenskapelig størrelse. Da har du lagt et premiss som ikke stemmer.

Hvor mange ganger må man understreke at tro handler om tro, og ikke om viten? Det er ikke antivitenskapelig å anerkjenne sin tro som en ikke-vitenskapelig størrelse. Det er å ta troen på alvor.

Derimot er kategorisk avvisning av muligheten for noe man ikke med dagens kunnskap kan påvise eller falsifisere en uvitenskapelig holdning. Hvis vitenskapen hadde kategorisk lukket alle dører som var begrenset av samtidens kunnskapsgrunnlag, hadde vi aldri kommet noe sted - men dette er ikke troens siktemål heller. Troen forholder seg ikke til noe annet enn å være en tro. Jeg skjønner ikke hvorfor du skaper et problem ut av noe som ikke er et problem.

Anonymous poster hash: 458d7...fe6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Møter jeg en som tror på det og ellers forholder seg til samfunnet som om religion ikke er viktig, så er det i og for seg greit, men møter jeg noen som er opptatt av å presse flere tusen år gamle, idiotiske verdier på andre og mener at uten Gud, så har vi ikke moral, tror at bibelen er Guds ord osv. Så hadde jeg nok takket for meg.

 

De ti bud er vel allmenngyldige, bra leveregler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ti bud er vel allmenngyldige, bra leveregler?

 

Det er jo flere leveregler enn De ti bud som fortsatt er populære blant moderne kristne. Ellers er ikke alle de spesielt gode leveregler. For all del, er vel bred enighet om at vi skal behandle foreldrene våre bra, ikke skal stjele, ikke drepe og ikke lyve. Resten? Eh.

 

De første to tyder på en eiesyk og hårsår skaper. Det tredje virker vilkårlig. Det sjette er fullstendig umoderne og potensielt skadelig. Det niende og tiende er ordrer om hva man skal føle, noe som ikke gir mye mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det innebærer jo at du mener kristne ser på Gud som en vitenskapelig størrelse. Da har du lagt et premiss som ikke stemmer.

Hvor mange ganger må man understreke at tro handler om tro, og ikke om viten? Det er ikke antivitenskapelig å anerkjenne sin tro som en ikke-vitenskapelig størrelse. Det er å ta troen på alvor.

Derimot er kategorisk avvisning av muligheten for noe man ikke med dagens kunnskap kan påvise eller falsifisere en uvitenskapelig holdning. Hvis vitenskapen hadde kategorisk lukket alle dører som var begrenset av samtidens kunnskapsgrunnlag, hadde vi aldri kommet noe sted - men dette er ikke troens siktemål heller. Troen forholder seg ikke til noe annet enn å være en tro. Jeg skjønner ikke hvorfor du skaper et problem ut av noe som ikke er et problem.

Anonymous poster hash: 458d7...fe6

 

Hvem er det som avviser muligheter kategorisk? Du angriper en stråmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kunne ikke ha datet en kristen. Mest fordi jeg banner som en bryggersjauer, drikker som en mann og har en frivol fortid. En kristen mann vil få stallsjokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem er det som avviser muligheter kategorisk? Du angriper en stråmann.

Hvis det er det du leser, så var det vel det jeg skrev.....

Jeg gidder ikke å prøve.

Anonymous poster hash: 458d7...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Nja, jeg vet ikke. Jeg kommer fra en relativt gladkristen familie, som jeg aldri har følt meg hjemme i, så jeg ser ikke for meg at det blir noe prestekone av meg akkurat.

 

Skal sies at jeg ikke har noe prinsippielt mot kristne, eller religiøse mennesker generelt, men det er stort sett ganske langt unna mine egne livssyn, meninger og oppfatninger på et såpass grunnleggende nivå at det skal en del til før det klaffer på lengre sikt.

Endret av Raindrops
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke orket å date en veldig religiøs person på grunn av at deres synd krasjer veldig med mitt verdenssyn og menneskesyn. For meg er "Gud" en eventyrfigur. Det kan umulig være spesielt hyggelig for en kristen å være sammen med noen som mener det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ti bud er vel allmenngyldige, bra leveregler?

Nei, ikke i det hele tatt. Hvorfor mener du at det er bra leveregler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper

Jeg synes faktisk kristne jenter er veldig greie å være med. De fleste jeg har møtt er snille og hyggelige :) Jeg tror jeg kunne datet en kristen, men om jeg ville gått inn i et forhold med en er jeg usikker på. Skulle vi blitt sammen og senere fått barn hadde det vært uaktuelt å gi barnet en kristen oppdragelse. Jeg tror også det hadde kommet ann på i hvor stor grad hun gjør/følger alle de kristelige tingene. Det er greit at hun tror på noe større/ eller en gud, men jeg hadde ikke orket å gå i kirken og jeg vil heller ikke be hver gang jeg skal spise. Slike ting blir for mye for meg. 

Endret av Minesveiper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskere har prøvd å finne ut av hvordan big bang ble til, uten å finne en årsak. Er der det stopper. Mange mener det er noe annet bak. Mulig at "big bang" skjedde, men hvem skapte det? Alle vet og har hørt om folk som har blitt healet. Kjenner flere som kan fjerne høy feber, stoppe store blødninger, har gjort syke mennesker med alvorlige sykdommer frisk. Blant annet kreft, farlige bakterier, leddgikt osv osv. Hvem kan gjøre noe sånt? Og samme med folk som er synske. Gud fortalte at han ikke kom til å sende sin egen sønn til jorden flere ganger. Han ville gi enkelte utvalgte folk evner til å helbrede, være synsk osv. Og hvor mange har ikke hørt historier om folk som går igjen. Der disse trenger hjelp til å forlate det jordiske å dra over til den andre siden. Felles for de alle er at de ser et sterkt lys når personen gir slipp å drar på den andre siden. Det er helt klart mere mellom himmel og jord enn vi forstår. Derfor må folk få velge selv hva de vil tro på. Jeg respekterer alle, uansett hva de tror eller ikke tror på. Viktigste er personen, hvordan de er.:) Man kan ikke forvente at alle er like eller tenker likt.:)

Anonymous poster hash: 4d416...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskere har prøvd å finne ut av hvordan big bang ble til, uten å finne en årsak. Er der det stopper. Mange mener det er noe annet bak. Mulig at "big bang" skjedde, men hvem skapte det? Alle vet og har hørt om folk som har blitt healet. Kjenner flere som kan fjerne høy feber, stoppe store blødninger, har gjort syke mennesker med alvorlige sykdommer frisk. Blant annet kreft, farlige bakterier, leddgikt osv osv. Hvem kan gjøre noe sånt? Og samme med folk som er synske. Gud fortalte at han ikke kom til å sende sin egen sønn til jorden flere ganger. Han ville gi enkelte utvalgte folk evner til å helbrede, være synsk osv. Og hvor mange har ikke hørt historier om folk som går igjen. Der disse trenger hjelp til å forlate det jordiske å dra over til den andre siden. Felles for de alle er at de ser et sterkt lys når personen gir slipp å drar på den andre siden. Det er helt klart mere mellom himmel og jord enn vi forstår. Derfor må folk få velge selv hva de vil tro på. Jeg respekterer alle, uansett hva de tror eller ikke tror på. Viktigste er personen, hvordan de er. :) Man kan ikke forvente at alle er like eller tenker likt. :)

Anonymous poster hash: 4d416...a57

For meg er denne typen argumentasjon noe av det verste jeg hører. Dette forteller meg mye om hvordan vedkommende tenker og resonnerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er denne typen argumentasjon noe av det verste jeg hører. Dette forteller meg mye om hvordan vedkommende tenker og resonnerer.

Du hadde ikke noe bedre å komme med? Gi meg gjerne fasiten på alt du, siden du tydeligvis vet alt.:)

Anonymous poster hash: 4d416...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde ikke noe bedre å komme med? Gi meg gjerne fasiten på alt du, siden du tydeligvis vet alt. :)

Anonymous poster hash: 4d416...a57

Har jeg noen gang sagt jeg har fasiten? Jeg ville aldri sagt noe så arrogant, det overlater jeg til de religiøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er det du leser, så var det vel det jeg skrev.....

Jeg gidder ikke å prøve.

Anonymous poster hash: 458d7...fe6

 

Jeg leste at du skrev "Derimot er kategorisk avvisning av muligheten for noe man ikke med dagens kunnskap kan påvise eller falsifisere en uvitenskapelig holdning." Det er ingen her inne som har fremmet denne holdningen, og da blir det i mine merkelig å argumentere mot den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er det som får deg til å tro at man mister sitt intellekt, sin vilje og sin vurderingsevne fordi man har en tro? Det er ytterst få som leser bibelen bokstavelig, og det er ingen absolutte påbud som gir sanksjoner. Det er ens egen samvittighet som styrer.

Det er så uhyre tydelig at dere som skal "ta" kristne ikke har tilstrekkelig kunnskap om det dere snakker om.

Anonymous poster hash: 458d7...fe6

Det er akkurat det jeg sier og mener om de som jeg spesifiserte "lever etter bibelen"

Mener du eksempelvis kirkens motstand mot vielse av homofile er en vanvittig tilfeldighet der samtlige involverte i kirken er personlig i mot det?

Det du henviser til er jo også rimelig idiotisk, hvis man skal velge og vrake akkurat hva som passer en selv i bibelen tror man jo egentlig ikke på det i utgangspunktet?

"Ta" kristne? De som i 2015 velger å sette all forskning til side og tro på et flere tusen år gammelt eventyr/vandrehistorie "tar" seg selv helt på egenhånd.

Anonymous poster hash: 72838...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er så fordømmende og bastante i uttalelsene deres mot kristne, har dere noen gang åpnet en bibel og lest? Bibelen består av mange bøker. Det er mange måter å nærme seg Bibelen på. Men det er vel med dere på samme måte med dette som med mye annet, den som vet minst, roper høyest.

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er så fordømmende og bastante i uttalelsene deres mot kristne, har dere noen gang åpnet en bibel og lest? Bibelen består av mange bøker. Det er mange måter å nærme seg Bibelen på. Men det er vel med dere på samme måte med dette som med mye annet, den som vet minst, roper høyest.

 

Forskning viser at ateister og agnostikere generelt vet mer om religion enn religiøse, så da er det vel du som roper høyest?

 

Anonymous poster hash: 43e4b...7f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er så fordømmende og bastante i uttalelsene deres mot kristne, har dere noen gang åpnet en bibel og lest? Bibelen består av mange bøker. Det er mange måter å nærme seg Bibelen på. Men det er vel med dere på samme måte med dette som med mye annet, den som vet minst, roper høyest.

 

Det er nettopp fordi mange av oss har åpnet en bibel og lest (fra perm til perm, i mitt tilfelle), vokst opp blant kristne og gått gjennom både søndagsskole, kristendomsundervisning på skolen og konfirmasjonsundervisning at vi har dette standpunktet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...