Gå til innhold

Problematisk å date kristne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kunne godt datet en kristen med tanke på at de fleste kristne i norge ikke praktiserer eller er aktive kristne. Likevel er jeg en stor tilhenger av vitenskap, så jeg vet ikke helt om forholdet ville fungert med tanke på at jeg foretrekker partnere jeg kan diskutere ulike fysiske teorier med.  



Anonymous poster hash: 05422...c4d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, Frøkensina. Ser ikke bort fra at man hypotetisk sett bør gå tilbake til voksendåp igjen. Har selv tenkt tanken. Det var bare interessant at jeg og Carali har vektlagt så utrolig ulike ting i dåpsliturgien. Man ser jo ting med forskjellige briller. Personlig tror jeg ikke et udøpt barn er fortapt. Det der med å bli fortapt har jeg et spørrende forhold til. Hva er dette mørket utenfor? De levde et hardt liv i oldtiden, og hadde behov for en slags rettferdighet.

Anonymous poster hash: 9ca6f...893

Pinsevenner og baptister gjør jo akkurat det, praktiserer voksendåp.

- nå gjør ikke det at jeg får mer lyst til å melde meg inn hos en av dem av den grunn.

 

Personlig må de ønske å date akkurat hvem de vil, men de konservative og de inderlig troende bes finne seg et annet hus enn mitt å synge serenader utenfor.

Anonymous poster hash: 8020e...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Jeg hadde syntes det var problematisk å date voksne som tror på eventyr.

Du er ikke alene om å mene dette,men ærlig talt så gjør og tror voksne mennesker på mye annet også:-) det en Kanskje kunne seg sette seg mer inn i,er hvorfor folk tror.Det kan være vel så mye til oppmuntring og hjelp som mye annet vi velger å gjøre? Har stor respekt for folk som er kristne,hvis de ikke er konservative struts som stikker hodet i sanden,-det har jeg lite til overs for.Kjenner flere kristne,og noen er ok,andre ikke.Er som folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kunne godt datet en kristen med tanke på at de fleste kristne i norge ikke praktiserer eller er aktive kristne. Likevel er jeg en stor tilhenger av vitenskap, så jeg vet ikke helt om forholdet ville fungert med tanke på at jeg foretrekker partnere jeg kan diskutere ulike fysiske teorier med.  

Anonymous poster hash: 05422...c4d

 

Skjønner hva du mener, men man kan fint diskutere fysikk selvom man tror på åndelighet (Gud gjennom den hellige ånd).

Metafysikk er et veldig interessant emne som man kan si kombinerer de to.

Anonymous poster hash: 34a08...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt datet en kristen med tanke på at de fleste kristne i norge ikke praktiserer eller er aktive kristne. Likevel er jeg en stor tilhenger av vitenskap, så jeg vet ikke helt om forholdet ville fungert med tanke på at jeg foretrekker partnere jeg kan diskutere ulike fysiske teorier med.   Anonymous poster hash: 05422...c4d

Hva er dette for noe tull????

Vitenskap og kristendom står ikke i noe motsetningsforhold med mindre man er fanatiker. Ikke glem at mange vitenskapsmenn er troende.

Denne tråden er full av fordomsfulle mennesker.

Anonymous poster hash: 458d7...fe6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette for noe tull????

Vitenskap og kristendom står ikke i noe motsetningsforhold med mindre man er fanatiker. Ikke glem at mange vitenskapsmenn er troende.

Denne tråden er full av fordomsfulle mennesker.

Anonymous poster hash: 458d7...fe6

 

I praksis er det ikke noe motsetningsforhold, men i prinsippet er det jo det. Vanskelig å ha noen dyp og inderlig tro samtidig som man forholder seg til nullhypotesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde en diskusjon om det er problematisk å date kristne og flesteparten mente det.

Grunnen var deres kvinnesyn,verdensoppfatning og drømmen om at Jesus død for deres synder. Jeg kunne også lagt til deres syn på homofile.

Hva mener dere?

Anonymous poster hash: e5c63...a94

 

Kommer an på hva du legger i "kristne".

 

Jeg har vært sammen med et par som kalte seg kristne og trodde på gud og jesus osv. Men de levde ikke etter bibelen, og det var et synspunkt og en tro, mer enn en levestil. Merket rett og slett ikke noe til det.

 

Jeg kunne dog aldri datet noen som var veldig engasjerte og levde etter bibelen. Da hadde forskjellene rett og slett blitt for store og for mange. 

 

Nå får jeg sikkert masse pes, men jeg mener alle som er "superkristne" og lever livet sitt ut fra bibelen med alle meninger og begrensninger som følger med ikke er veldig smarte/oppegående. Jeg sier ikke de er dumme, men jeg personlig vil aldri se på de som veldig oppegående.

 

Det å begrense sitt eget liv ut fra gamle eventyr og regler fremstår for min del som vanvittig bortkastet.

 

Føler av og til noen har endel issues. De trenger noe å leve etter, for å slippe å tenke og ta alle valgene selv. Mulig det blir for tungt å faktisk være en helt fri og selvstendig person med helt egne meninger.

 

 

Anonymous poster hash: 72838...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Jeg har datet en kristen i årevis. Mannen min er kristen, og jeg er ateist. Det funker helt flott.

Det finnes kristne jeg ikke kunne datet, og det finnes ateister jeg ikke ville tatt i med ildtang. Poenget er at det er personen man er sammen med, ikke kun livssynet. Min mann respekterer mitt livssyn, og jeg respekterer hans. Vi er uenige i en del ting, men vi har også mange felles verdier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis er det ikke noe motsetningsforhold, men i prinsippet er det jo det. Vanskelig å ha noen dyp og inderlig tro samtidig som man forholder seg til nullhypotesen.

Nei, det er overhode ikke vanskelig. Ateistene vil at det skal være det for å understreke poenget sitt.

Anonymous poster hash: 458d7...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er overhode ikke vanskelig. Ateistene vil at det skal være det for å understreke poenget sitt.

Anonymous poster hash: 458d7...fe6

 

Den må du nesten utdype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg datet en gang en blond mann som ikke var så snill. Jeg skal altså aldri date en blond mann igjen. 

 

:ironi:

 

Skjønner du selv hvor dumt dette er? 

Anonymous poster hash: 9be0c...fe9

 

 

Les en gang til hva jeg skrev og se om du forstår :)

 

Det var her snakk om en som var aktiv i bedehus- og indremisjonsmiljøer.

 

Det er en spesiell type mennesker i slike miljøer som alle har samme tolkning av kristentroen sin.Ulike meninger er ikke akseptert og "alt" er synd og skam.

Anonymous poster hash: f3fe3...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det å begrense sitt eget liv ut fra gamle eventyr og regler fremstår for min del som vanvittig bortkastet.

 

Føler av og til noen har endel issues. De trenger noe å leve etter, for å slippe å tenke og ta alle valgene selv. Mulig det blir for tungt å faktisk være en helt fri og selvstendig person med helt egne meninger.

 

Anonymous poster hash: 72838...363

 

 

For det har alle andre enn kristne, mener du? Hvem er det som har fordommer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må du nesten utdype.

Hvorfor det? Det ER ikke et problem, og jeg skjønner ikke hvorfor du skal gjøre det til et om det ikke er for å diskreditere kristne.

Anonymous poster hash: 458d7...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det har alle andre enn kristne, mener du? Hvem er det som har fordommer her?

 

Fordommer? Det er da rimelig faktabasert at bibelen har endel lover og regler og begrensninger?

 

Og ja, alle som ikke lever livet sitt etter en religion har større frihet og egne meninger som er basert på hva de faktisk mener selv, ikke hva som står i en bok.

Anonymous poster hash: 72838...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke datet noen religiøse av noe slag. Av samme grunn som jeg ikke kunne datet menn som trodde på julenissen, påskeharen, enhjørninger eller varulver. 



Anonymous poster hash: 840eb...7c4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordommer? Det er da rimelig faktabasert at bibelen har endel lover og regler og begrensninger? Og ja, alle som ikke lever livet sitt etter en religion har større frihet og egne meninger som er basert på hva de faktisk mener selv, ikke hva som står i en bok. Anonymous poster hash: 72838...363

Hva er det som får deg til å tro at man mister sitt intellekt, sin vilje og sin vurderingsevne fordi man har en tro? Det er ytterst få som leser bibelen bokstavelig, og det er ingen absolutte påbud som gir sanksjoner. Det er ens egen samvittighet som styrer.

Det er så uhyre tydelig at dere som skal "ta" kristne ikke har tilstrekkelig kunnskap om det dere snakker om.

Anonymous poster hash: 458d7...fe6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor det? Det ER ikke et problem, og jeg skjønner ikke hvorfor du skal gjøre det til et om det ikke er for å diskreditere kristne.

Anonymous poster hash: 458d7...fe6

 

Fordi du kom med en påstand. Nullhypotesen handler om å anta at det som ikke kan påvises heller ikke forekommer, og det er ingenting som tyder på at det finnes guder eller at folk kan stå opp fra de døde. Å tro på det likevel er antivitenskapelig. Igjen, i det daglige har det jo ingenting å si, men prinsippielt er det problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fordommer? Det er da rimelig faktabasert at bibelen har endel lover og regler og begrensninger?

 

Og ja, alle som ikke lever livet sitt etter en religion har større frihet og egne meninger som er basert på hva de faktisk mener selv, ikke hva som står i en bok.

Anonymous poster hash: 72838...363

 

 

Som hvilke da, som gjelder i våre dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tro det kom veldig an på hvor kristen vedkommende var.

Jeg har møtt en god del jøder, kristne og muslimer. Når jeg spør om troen deres, så viser det seg veldig ofte at de ikke er spesielt religiøse, mange er hva jeg ville kalle kulturelt kristen, muslim eller jøde.

For å være kristen, så kan du f.eks ikke komme unna å tro på at Jesus døde for våre synder og sto opp igjen fra de døde, og at denne hendelsen beviser at han er Guds sønn og ifølge treenigheten også er Gud selv.

Møter jeg en som tror på det og ellers forholder seg til samfunnet som om religion ikke er viktig, så er det i og for seg greit, men møter jeg noen som er opptatt av å presse flere tusen år gamle, idiotiske verdier på andre og mener at uten Gud, så har vi ikke moral, tror at bibelen er Guds ord osv. Så hadde jeg nok takket for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hvilke da, som gjelder i våre dager?

 

Det spørs jo hvem du spør. Det er en drøss med kristne som følger bibelske leveregler utover de vi finner i Norges Lover. Det virker som en del her prøver seg på gjentatte varianter av "men alle kristne er ikke sånn". Nei, selvsagt er de ikke det Kaptein, Obviøs. Men mange er. Det er litt betegnende at omtrent alle diskusjoner om religion koker ned til et slags kappløp mot minste fellesnevner. Mulig trådstarter burde vært mer spesifikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...