Gjest Mythic Skrevet 28. august 2015 #41 Skrevet 28. august 2015 For å ikke glemme reise til og fra jobb, og mange har den jo i bur om natta attpåtil fordi de ikke har lært den til å ikke hoppe opp i senga eller sofaen eller hva man nå ikke har tid og ork til å trene på i dag... Det blir fort 17 timer i bur hver dag, og at enkelte mener at det er helt greit og ikke forstår motstanden er utenfor min fatteevne.Anonymous poster hash: 29fa1...28f Jepp, jeg har vært borti sånne tilfeller, og de skjønner jo ikke hva som er galt med dette. Helt utrolig!
Tabris Skrevet 28. august 2015 #42 Skrevet 28. august 2015 (endret) Beklager om jeg misforsto deg, ingenting er bedre enn du ikke er en av dem som mener "anything goes". Hva er definisjonen på en besserwisser? Sånn i motsetning til en som gir råd basert på kunnskap? Endret 28. august 2015 av Tabris 5
Gjest Geitebukk Skrevet 28. august 2015 #43 Skrevet 28. august 2015 Bryter man dyrevelferdsloven og Mattilsynets retningslinjer ( noe som alle bør sette seg godt inn) er det vel ingen tvil om at man utsetter dyret sitt for traume, det som er mitt problem er at både lov og retningslinjer brytes fordi dyreier påberoper seg rettigheter de faktisk ikke har. Det siste tiåret har det vokst frem en trend som ikke er greit og den vil jeg til livs. Jeg personlig legger det lille presset jeg har på myndighetene slik at bur til hund forsvinner like fort som det kom og det før det gror fast i folket at dette er greit ( se fugl i bur som er like sinnsykt) Mattilsynet har i stor grad lykkes så langt men det er fortsatt en vei og gå. Burhund var i ferd med å bli et akseptert begrep men heldigvis tar myndighetene grep med lovendringer 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #44 Skrevet 28. august 2015 Så lenge man lukker buret så er det dyreplageri, forskjell på dette og mishandling, si at hunden ligger i bur om natten og når eier er på jobb, synes du dette virkelig er ok at hunden skal tilbringe så mange timer i løpet av et døgn i et lite bur uten mulighet for å bevege seg i stor grad? Hunden har ikke mulighet til å skifte underlag, velge mellom kaldt og varmt, strekke seg, tusle rundt. Det er ikke god dyrevelferd. Ser bare på min egen hund hvor mye han flytter på seg i løpet av kort tid. Så lenge hunden vil være i buret så vil det ikke være nødvendig å lukke døra, ville det? Og har man tatt av burdøra så er det ikke et bur i den forstand lenger men en hundeseng, og overvåker du hunden og ser om den ikke beveger seg i det hele tatt i løpet av 8 +/- timer? Om hunden er så trygg hvorfor er det da nødvendig å lukke døra? Les litt om apatisk atferd. Den vet den ikke har et valg, og det er rutine. De aller aller fleste hunder vil bevege på seg i løpet av en lang dag, og tror man oppriktig at en hund av fri vilje vil sitte på det samme stedet i så mange timer frivillig så har man et problem... Før måtte man jobbe med hunden! Ikke rart det har eksplodert med problemhunder og hunder med seperasjonsangst når bur har blitt så vanlig og en del av oppdragelsen. Nå er det "Nei, hunden min er sånn, det går ikke an å trene vekk, og jeg må på jobb" Det finnes ingen unnskyldninger for å ha hunden i bur, det er ikke for hundens beste, men for å gjøre det simpelt for eieren slik at man slipper å jobbe med problemet som aldri da vil forsvinne! Og det er ikke rart mange reagerer når det finnes så mye udugelige hundeeiere der ute. Uansett hvilket forum man går til så vil majoriteten si at bur er en forbanna uting. Forsøk hvilket som helst, det er ikke fordi man er selvutnevnt orakel, men fordi det er sunn fornuft for de fleste seriøse hundeeiere å ikke stenge hunden sin inne mesteparten av døgnet for å gjøre det lettvint for eieren, det er noe som heter trening, og oppdragelse, man kan ikke gi ansvaret til et bur. Sverige har skjønt det, mattilsynet har skjønt det, de setter ikke opp slikt for moro skyld, dessverre er det enkelte som klamrer seg til at hunden har det best i bur fremfor å gjøre noe med problemet til hunden. Anonymous poster hash: d05a0...66c 100% enig i at å ha hunden i lukket bur på natten er en skikkelig uting! Jeg filmer hunden når jeg er på jobb, så jeg ser jo at hun bytter underlag i løpet av dagen, og at hun av og til tusler rundt og strekker på bena. Jeg er også enig i at lukket bur når man er på jobb ikke er optimalt, men man kan ikke kalle alle hundeeiere som velger den løsningen for dyreplagere eller dyremishandlere. Jeg mener bare at i noen tilfeller så har man ikke så mye annet valg fordi alternativet kan være at hunden raserer hus/leilighet, eller evnt skadet seg selv. Det er så synd at noen her stempler alle som bruker lukket bur som udugelige hundeeiere, for noen har faktisk ikke noe valg. Det er ikke så lett å trene bort problematferd hos hunden når man selv er på jobb. Jeg håper du forstår hva jeg mener her, jeg er enig med deg, men samtidig så kan mange som leser her inne få dårlig samvittighet over en situasjon som de kanskje ikke har kontroll over. Mange av dem som skriver her har bestemt at det de selv mener er det eneste riktige. Det finnes ingen fasit, alle hunder og hundeeiere er forskjellige. Anonymous poster hash: 60cb3...f7a
Jeane Skrevet 28. august 2015 #45 Skrevet 28. august 2015 Jeg er også enig i at lukket bur når man er på jobb ikke er optimalt, men man kan ikke kalle alle hundeeiere som velger den løsningen for dyreplagere eller dyremishandlere. Jeg mener bare at i noen tilfeller så har man ikke så mye annet valg fordi alternativet kan være at hunden raserer hus/leilighet, eller evnt skadet seg selv. Det er så synd at noen her stempler alle som bruker lukket bur som udugelige hundeeiere, for noen har faktisk ikke noe valg. Det er ikke så lett å trene bort problematferd hos hunden når man selv er på jobb.Anonymous poster hash: 60cb3...f7a Men hvor mange av de som har hunden sin i bur fordi de piper/hyler/ødelegger ting har trent gradvis på dette over tid? Hvor mange har alliert seg med hjemmeværende naboer/familie/venner eller dratt hjem midt på dagen for å lufte valpen? Hvor mange har tatt kontakt med adferdsspesialister og jobbet seg gjennom en lang treningsplan med deres hjelp? Hvor mange har brukt kamera og fulgt med for å prøve å finne ut hva som faktisk skjer, og når problemet oppstår? Hvor mange har prøvd sånn...åh, sånn beroligende halsbånd som jeg ikke husker navnet på? Hadde jeg fått en valp som jeg fikk problemer med selv etter gradvis tilvenning og mye arbeid så ville jeg prøvd alt dette før jeg eventuelt resignerte til å la hunden leve halve livet sitt i bur. Hvis det bare var folk som hadde prøvd alle disse tingene først som hadde hundene i bur, så ville det vært så få burhunder i landet at dette ikke ville vært en diskusjon, og det ville i allefall ikke vært grunn til at Mattilsynet skulle komme på banen. 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #46 Skrevet 28. august 2015 Samtlige jeg kjenner som bruker bur, de har store problemer. Hunden raserer buret og alt som er inne i buret. De som sperrer hunden i et rom, ofte inne på baderom, de har problemer med at hunden ødelegger alt den får tak. Jeg er imot overdreven bruk av bur. Valpen min sov noen uker i bur, var aldri lenge alene hjemme. Har en katt som kan bite under lek og jeg sover ganske tungt. Nå har han blitt så stor at han kan ta igjen hvis katten biter, som gjør at katten roer seg og slutter å leke så brutalt. Jeg mener bur kun bør brukes i bil, og i korte perioder mens den er valp. Anonymous poster hash: 30687...4ef
xinnia Skrevet 29. august 2015 #47 Skrevet 29. august 2015 AdferdsterapiAnonymous poster hash: 716bf...765 Om hunden lider så ekstremt mye som du påstår uten buret så er det noe som gikk ekstremt feil et sted og den hunden kan umulig ha et godt stabilt og trygt liv, og å ved å sette den i et bur så gjør du den en real bjørnetjeneste. Bur løser ingenting, og det er dessverre mange som leser apatisk atferd som rolig oppførsel. Hva som hjelper? Eksperthjelp, trening, at du gir den bort til noen som er hjemmeværende og som har tid til å trene den... Snakk om ansvarsfraskrivelse. "Blir bur forbudt så må hunden dø" Om det virkelig står så ille til så er jeg ikke i tvil om hva som er riktig. Stakkars.Anonymous poster hash: d05a0...66c Les innlegget mitt litt lenger opp, jeg har prøvd alt som prøves kan- vært i kontakt med flere av landets fremste innen adferdsterapi. og nei, han er alt annet enn apatisk kan jeg love deg!
Gjest Geitebukk Skrevet 29. august 2015 #48 Skrevet 29. august 2015 Les innlegget mitt litt lenger opp, jeg har prøvd alt som prøves kan- vært i kontakt med flere av landets fremste innen adferdsterapi. og nei, han er alt annet enn apatisk kan jeg love deg! Når bur blir forbudt tenker jeg at du må søke Mattilsynet om dispensasjon hvor de kommer på hjemmebesøk og godkjenner oppbevaringen og event legger ned nye pålegg som gjelder ditt hundehold alene. I mattilsynets retningslinjer ligger det allerede nå at burdør skal være åpen, dette overse av for mange som ikke tilegner seg denne informasjonen og blåser i retningslinjene og dyrevelferdsloven fordi det er en bekvem måte å oppdra hund i valpetiden. I tillegg er det mange oppdrettere som anbefaller burbruk, som jo er helt vanvittig. Endringene som har kommet er bra men det vil komme yttligere skjerpinger og det bør de som skaffer seg hund nå ta høyde for, det var ikke et stort problem å oppdra hund for 10 år siden men det har plutselig blitt umulig å oppdra en valp uten bruk av bur. Man TRENGER ikke bur for å oppdra hund. 2
xinnia Skrevet 29. august 2015 #49 Skrevet 29. august 2015 Når bur blir forbudt tenker jeg at du må søke Mattilsynet om dispensasjon hvor de kommer på hjemmebesøk og godkjenner oppbevaringen og event legger ned nye pålegg som gjelder ditt hundehold alene. I mattilsynets retningslinjer ligger det allerede nå at burdør skal være åpen, dette overse av for mange som ikke tilegner seg denne informasjonen og blåser i retningslinjene og dyrevelferdsloven fordi det er en bekvem måte å oppdra hund i valpetiden. I tillegg er det mange oppdrettere som anbefaller burbruk, som jo er helt vanvittig. Endringene som har kommet er bra men det vil komme yttligere skjerpinger og det bør de som skaffer seg hund nå ta høyde for, det var ikke et stort problem å oppdra hund for 10 år siden men det har plutselig blitt umulig å oppdra en valp uten bruk av bur. Man TRENGER ikke bur for å oppdra hund. Jeg bruker ikke bur for oppdra hund- jeg bruker bur for å forhindre at han åpner dører og vinduer og kommer seg ut i trafikken, til fare for seg selv og andre. Både mattilsynet ,dyrevernet og alle andre er velkommen hit any time for å se hvor "grusomt" mine hunder har det ;-)
Gjest Geitebukk Skrevet 29. august 2015 #50 Skrevet 29. august 2015 Jeg bruker ikke bur for oppdra hund- jeg bruker bur for å forhindre at han åpner dører og vinduer og kommer seg ut i trafikken, til fare for seg selv og andre. Både mattilsynet ,dyrevernet og alle andre er velkommen hit any time for å se hvor "grusomt" mine hunder har det ;-) Jeg sier ikke at din hund har det grusomt jeg sier at når forbudet kommer vil det alltid være slik at man må søke dispansasjon dersom man mener man ikke kan følge gjeldene lover. For din egen del. Dersom du blir bedt om å sikre dører og vinduer så er det som gjelder- så snart dyrevelfersloven endres er du plikter du til å følge den.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #51 Skrevet 29. august 2015 Gjennomgangstonen er at man kritiserer forhold man selv er "gode" på, og bevisst unngår å diskutere de områdene man selv svikter på. Derfor er det jævlig enkelt å kritisere folk for å ha hunden i bur, når man selv ikke har det. Derimot når det kommer til diskusjon om mosjon og fysisk og mental aktivitet for hunden, så er det mye mindre snakk. Jeg tror de fleste skjønner hvorfor. Jeg vet om folk som tror de har gjort en kjempejobb når de har luftet hunden sin i 3 kvarter i boligfeltet. De har ruslet i gå-tempe langs asfaltkanten, og latt hunden "snuse". I min verden er ikke dette nok. Hadde jeg bodd i by, der jeg ikke hadde hatt mulighet til å gi hunden det jeg selv mener den fortjener, så hadde jeg ikke hatt hund. For meg blir dette et gedigent paradoks, og jeg klarer ikke å ta folk seriøst når de på den ene siden hardnakket påstår at hunden ikke skal ligge i bur, og på den andre siden ikke mosjonerer sin egen hund tilstrekkelig. Paradosket blir jo at leiligheta eller huset blir et "stor bur" som hunden må leve i nesten døgnet rundt, med unntak av pisseturer på 5 minutter og en "hovedtur" rundt i nabolaget. Men igjen, det er lettest å kritisere andre der man selv har "ting i orden"...... Anonymous poster hash: bdf8a...c66 1
Gjest Geitebukk Skrevet 29. august 2015 #52 Skrevet 29. august 2015 Gjennomgangstonen er at man kritiserer forhold man selv er "gode" på, og bevisst unngår å diskutere de områdene man selv svikter på. Derfor er det jævlig enkelt å kritisere folk for å ha hunden i bur, når man selv ikke har det. Derimot når det kommer til diskusjon om mosjon og fysisk og mental aktivitet for hunden, så er det mye mindre snakk. Jeg tror de fleste skjønner hvorfor. Jeg vet om folk som tror de har gjort en kjempejobb når de har luftet hunden sin i 3 kvarter i boligfeltet. De har ruslet i gå-tempe langs asfaltkanten, og latt hunden "snuse". I min verden er ikke dette nok. Hadde jeg bodd i by, der jeg ikke hadde hatt mulighet til å gi hunden det jeg selv mener den fortjener, så hadde jeg ikke hatt hund. For meg blir dette et gedigent paradoks, og jeg klarer ikke å ta folk seriøst når de på den ene siden hardnakket påstår at hunden ikke skal ligge i bur, og på den andre siden ikke mosjonerer sin egen hund tilstrekkelig. Paradosket blir jo at leiligheta eller huset blir et "stor bur" som hunden må leve i nesten døgnet rundt, med unntak av pisseturer på 5 minutter og en "hovedtur" rundt i nabolaget. Men igjen, det er lettest å kritisere andre der man selv har "ting i orden"......Anonymous poster hash: bdf8a...c66 Jeg personlig går inn å diskuterer det som jeg brenner for, og en av tingene er burbruk. jeg gidder ikke diskutere hvor lenge og om hvor man lufter og trener hunden sin og har ikke noe å bidra med der, mine hunder får nok trim og det er det ingen tvil om, så jeg har ikke noe å bidra med i disse trådene for jeg er rett og slett ikke interessert nok, og det gjelder sikkert mange. Det ene utelukker ikke det andre, og man må ikke delta i alle diskusjonstema som berører hund fordi man brenner for en sak. Sikkert mange som ikke gidder å kommentere i denne tråden heller men som heller vil diskutere trim og mosjon. 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #53 Skrevet 29. august 2015 Men hvor mange av de som har hunden sin i bur fordi de piper/hyler/ødelegger ting har trent gradvis på dette over tid? Hvor mange har alliert seg med hjemmeværende naboer/familie/venner eller dratt hjem midt på dagen for å lufte valpen? Hvor mange har tatt kontakt med adferdsspesialister og jobbet seg gjennom en lang treningsplan med deres hjelp? Hvor mange har brukt kamera og fulgt med for å prøve å finne ut hva som faktisk skjer, og når problemet oppstår? Hvor mange har prøvd sånn...åh, sånn beroligende halsbånd som jeg ikke husker navnet på? Hadde jeg fått en valp som jeg fikk problemer med selv etter gradvis tilvenning og mye arbeid så ville jeg prøvd alt dette før jeg eventuelt resignerte til å la hunden leve halve livet sitt i bur. Hvis det bare var folk som hadde prøvd alle disse tingene først som hadde hundene i bur, så ville det vært så få burhunder i landet at dette ikke ville vært en diskusjon, og det ville i allefall ikke vært grunn til at Mattilsynet skulle komme på banen. Men hva med hun som skriver her, om at hvis hun ikke hadde hatt hunden i bur så hadde den åpnet vinduer/dører og kommet seg ut, synes du da det er greit å sette den i bur? I noen tilfeller så kan det være nødvendig, man kan ikke plassere alle i den samme "bur er mishandling" båsen, for ingen kan vite hva som ligger bak hvert enkelt tilfelle. Også kommer det ann på andre ting også selvfølgelig, størrelsen på buret foreksempel, eller om hunden har tilgang til vann. Om hunden har stort nok bur, tilgang til vann og flere typer underlag i buret så må jo det være et bedre alternativ enn at den foreksempel stikker av? Anonymous poster hash: 60cb3...f7a
AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #54 Skrevet 29. august 2015 Men hva med hun som skriver her, om at hvis hun ikke hadde hatt hunden i bur så hadde den åpnet vinduer/dører og kommet seg ut, synes du da det er greit å sette den i bur? I noen tilfeller så kan det være nødvendig, man kan ikke plassere alle i den samme "bur er mishandling" båsen, for ingen kan vite hva som ligger bak hvert enkelt tilfelle. Også kommer det ann på andre ting også selvfølgelig, størrelsen på buret foreksempel, eller om hunden har tilgang til vann. Om hunden har stort nok bur, tilgang til vann og flere typer underlag i buret så må jo det være et bedre alternativ enn at den foreksempel stikker av? Anonymous poster hash: 60cb3...f7a jeg er ikke den du siterer men jeg ville satt barnesikring på vinduene, det finnes stort sett en løsning hvor hunden kan ferdes trygt inne uten å måtte bli satt i bur med burdøra igjen.Anonymous poster hash: 716bf...765 3
Tabris Skrevet 29. august 2015 #55 Skrevet 29. august 2015 Gjennomgangstonen er at man kritiserer forhold man selv er "gode" på, og bevisst unngår å diskutere de områdene man selv svikter på. Derfor er det jævlig enkelt å kritisere folk for å ha hunden i bur, når man selv ikke har det. Derimot når det kommer til diskusjon om mosjon og fysisk og mental aktivitet for hunden, så er det mye mindre snakk. Jeg tror de fleste skjønner hvorfor. Jeg vet om folk som tror de har gjort en kjempejobb når de har luftet hunden sin i 3 kvarter i boligfeltet. De har ruslet i gå-tempe langs asfaltkanten, og latt hunden "snuse". I min verden er ikke dette nok. Hadde jeg bodd i by, der jeg ikke hadde hatt mulighet til å gi hunden det jeg selv mener den fortjener, så hadde jeg ikke hatt hund. For meg blir dette et gedigent paradoks, og jeg klarer ikke å ta folk seriøst når de på den ene siden hardnakket påstår at hunden ikke skal ligge i bur, og på den andre siden ikke mosjonerer sin egen hund tilstrekkelig. Paradosket blir jo at leiligheta eller huset blir et "stor bur" som hunden må leve i nesten døgnet rundt, med unntak av pisseturer på 5 minutter og en "hovedtur" rundt i nabolaget. Men igjen, det er lettest å kritisere andre der man selv har "ting i orden"...... Anonymous poster hash: bdf8a...c66 Hva vet du om hvor mye vi aktiviserer våre hunder? Selv om du har vært borti èn debattant som var mot burbruk og aktiviserte sin hund for lite, så betyr ikke det at dette gjelder alle. 2
Gjest Mythic Skrevet 29. august 2015 #56 Skrevet 29. august 2015 Hvordan i huleste kan en hund klare å åpne vinduer? Har dere hunder med menneskehender og "opposable thumbs?"
xinnia Skrevet 29. august 2015 #57 Skrevet 29. august 2015 Hvordan i huleste kan en hund klare å åpne vinduer? Har dere hunder med menneskehender og "opposable thumbs?" Ikke noe problem det, han bruker tenna og vrir opp håndtakene.. jeg er ikke den du siterer men jeg ville satt barnesikring på vinduene, det finnes stort sett en løsning hvor hunden kan ferdes trygt inne uten å måtte bli satt i bur med burdøra igjen.Anonymous poster hash: 716bf...765 uansett så ville han kjempet og stresset med å forsøke å åpne vinduer som han har klart tidligere, og han ville har ødelagt både seg selv og leiligheten i forsøket. Ser virkelig ikke hva som er problemet med at han ligger i et bur som er giga stort på en dobbel dyne, hvor han snorker og sover med bena i været mens jeg er på jobb... mener dere virkelig at det er bedre dyrevelferd å la han stresse rundt her?? 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #58 Skrevet 29. august 2015 Ikke noe problem det, han bruker tenna og vrir opp håndtakene.. uansett så ville han kjempet og stresset med å forsøke å åpne vinduer som han har klart tidligere, og han ville har ødelagt både seg selv og leiligheten i forsøket. Ser virkelig ikke hva som er problemet med at han ligger i et bur som er giga stort på en dobbel dyne, hvor han snorker og sover med bena i været mens jeg er på jobb... mener dere virkelig at det er bedre dyrevelferd å la han stresse rundt her?? Har jeg sagt at du bør stresse hunden din ihjel? Jeg kunne kommet med flere forslag i tillegg til barnesikring av vinduene men du har åpenbart bestemt deg for å fortsette med bur ved å beskylde meg for en mening jeg aldri har ytret. Kommer jeg nå med forslag til å mestre stresset det antagelig vil medføre å droppe buret, vil du komme med andre beskyldninger- det gidder jeg faktisk ikke.Anonymous poster hash: 716bf...765 2
Jeane Skrevet 29. august 2015 #60 Skrevet 29. august 2015 Ikke noe problem det, han bruker tenna og vrir opp håndtakene.. uansett så ville han kjempet og stresset med å forsøke å åpne vinduer som han har klart tidligere, og han ville har ødelagt både seg selv og leiligheten i forsøket. Ser virkelig ikke hva som er problemet med at han ligger i et bur som er giga stort på en dobbel dyne, hvor han snorker og sover med bena i været mens jeg er på jobb... mener dere virkelig at det er bedre dyrevelferd å la han stresse rundt her?? En av mine naboer hadde dette problemet. Etter de flyttet hit, så gikk det et par måneder hvor whippeten hennes dro på tur på egenhånd en gang i blant fordi han åpnet dør og vinduer. Dette fikk de slutt på med barnesikringer, som beskrevet over. Og nei, den hunden er ikke i bur, og den lærte raskt at det som fungerte før var blitt endret. Nå aner ikke jeg om de la inn ekstra beskyttelse på overflatene i starten for å hindre at han ødela ting, men det finnes løsninger. Jeg har en venn av meg som har en unghund som har brukt å være alene på et vanlig soverom når de er borte, og den er stille, men har gnagd en del på dørlista. Vet du hvordan de løste problemet? De lot hunden være alene i hele huset! For oss er det helt ulogisk at å gi hunden tilgang til mer å ødelegge vil forhindre det, men heldigvis turte de å prøve. Bur er så skummelt fordi det gir oss kontroll, en kontroll mange av oss ikke tør å gi slipp på. Jeg har vært der selv, og vet hvor vanskelig det er å ta første skrittet for å stole på hunden (eller enda verre, valpen!) som skal være alene. Valpesikring hjelper hunden og forhindrer ødeleggelse og skader, men det hjalp lite på den angsten jeg følte. Så jeg vet veldig godt at det største hinderet kan være eier selv, og jeg oppfordrer alle som bruker bur til å sette seg ned, valpesikre så godt de kan, og PRØVE. Jeg tror mange vil få seg en overraskelse. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå